Booker Little, famózní jazzový trumpetista žijící příliš krátce

Naposledy aktualizováno: 18.5.2019

Rodák z Memphisu, talentovaný hudebník Booker Little (2. 4. 1938 – 5. 10. 1961, narozen jako Booker Little Jr.) patří mezi výrazné jazzové trumpetisty padesátých let minulého století, kterým bylo bohužel dopřáno žít příliš krátkou dobu.

Začátky v memphisu a Vliv Sonnyho Rollinse

Hudebně založení rodiče vedli malého Bookera ke hře na trombon, ten ho ale ve dvanácti vymění za klarinet. Ve čtrnácti letech přejde definitivně k trubce a začíná hrát v menších memphiských jazzových kapelách. Setkává se s budoucími úspěšnými jazzovými hudebníky, jako byli pianista Phineas Newborn, Jr. a jeho bratr kytarista Calvin nebo saxofonista George Coleman.

V roce 1954 opouští Tennessee a odjíždí do Chicaga studovat na místní Chicago Conservatory of Music. V průběhu studií spolupracuje se saxofonistou Johnnym Griffinem a rytmickým duem Modern Jazz Two (MJT), které tvořili basista Bob Cranshaw a bubeník Walter Perkins.

Max Roach: Deeds, Not Words (1958, Riverside)

Během devítiměsíčního pobytu na YMCA v roce 1955 se seznámí se saxofonistou Sonny Rollinsem. O Rollinsově vlivu na vnímání jazzové hudby a hru se Booker zmínil v rozhovoru s jazzovým publicistou Natem Hentoffem: „Sonny mě varoval, abych se nenechal tolik ovlivňovat jinými trumpetisty. Zároveň mi řekl, ať přestanu poslouchat jazz z desek. Vede tě to k napodobování. Musíš být sám sebou i za cenu toho, že si nebudeš jistý, zda je to pro tebe správné nebo špatné.

Rollins ho seznámí s bubeníkem Maxem Roachem. Rok nato umírá Roachův trumpetista Clifford Brown. Little odmítne návrh, aby Browna v Roachově kapele nahradil. Dá přednost dokončení školy.

K maxU roachovi

Za dva roky Max nabídku zopakuje. Little v kapele střídá Kennyho Dorhama.  Současně s ním Max angažuje George Colemana na tenorsaxofon. V nové sestavě natočí v roce 1958 Roachovo album Deeds, Not Words vydané u Riverside Records. Little má na desce první vlastní skladbu Larry-Larue.

Max Roach: We Insist! Max Roach's Freedom Now Suite (1960, Candid)
Max Roach: We Insist! Max Roach’s Freedom Now Suite (1960, Candid)

Spolupráce pokračuje na Maxově výsostně politické nahrávce We Insist! Max Roach’s Freedom Now Suite (1960, Candid). Littleova excelentní trumpetová hra je ozdobou snímku Tears for Johannesburg.

Podobně strhující výkon předvede i v Garvey’s GhostPraise for A Martyr, které vyšly o rok později na Roachově albu Percussion Bitter Sweet (1961, Impulse!). To již ale od února 1960 Booker s Roachem nehraje.

více disonance, hlasitější hra aneb spolupráce s ericem dolphym
Eric Dolphy With Booker Little: Far Cry (1962, New Jazz/Prestige)

Patrně nejlepší nahrávky pořídil společně se saxofonistou Ericem Dolphym. Oba experimentují s akordovými změnami v duchu hesla “více disonance, hlasitější hra”.

Pozornost fanoušků nových jazzových směrů přitahuje Bookerův čistý lyrický styl v Ode To Charlie Parker na společné LP desce Eric Dolphy With Booker Little: Far Cry (1962, New Jazz) vydané pod křídly Prestige Records.

Vynikající, posmrtně vydané vinylové trojalbum The Great Concert Of Eric Dolphy (1974, Prestige) zachycuje obě legendy na vrcholu jejich tvůrčích sil. Koncertnímu záznamu vystoupení v newyorském klubu Five Spot Cafe z 16. července 1961 dominují interpretační vrcholy ve skladbách The ProphetFire Waltz.

Littleův Sólový debut a mladí memphisané
Booker Little (1960, Time Records)

Na první Littleově sólové dlouhohrající desce Booker Little 4 & Max Roach (1959, United Artists) jej doprovází George Coleman na tenor, pianista Tommy Flanagan, basista Art Davis a Max Roach na bicí.

V dubnu 1959 se ve studiu setkávají staří známí středoškolští spoluhráči z Memphisu. Výsledkem je záznam divokého, bluesem ovlivněného, jamu Down Home Reunion (1959, United Artists), vydaný pod hlavičkou seskupení Young Men From Memphis.

S Littlem hrají altsaxofonista Frank Strozier a druhý trumpetista Louis Smith. Rytmiku tvoří bratři Newbornovi, George Joyner na kontrabas a bubeník Charles Crosby. Ke konci roku Booker nahrává s trumpetistou Freddiem Hubbardem, oplatí výpomoc Franku Stroizieremu a doprovází zpěváka Billyho Hendersona.

Eponymní nahrávka pro Time Records

V roce 1960 mu vychází v pořadí druhá sóĺová LP deska. Je jí eponymní album u labelu Time Records. Ve studiu se na dvě dubnové sekvence konané před padesáti sedmi lety sešli opravdu zajímaví hosté – pianisté Tommy Flanagan, Wynton Kelly, bubeník Roy Haynes a s brilantně zahranými kontrabasovými party se přidal Scott LaFaro.

Zvláště v Life’s A Little BlueThe Grand Valse se dějí věci neobvyklé a hodné zvýšené posluchačské pozornosti. Nahrávky vycházejí o šestnáct let později v reedici u Island Records pod názvem The Legendary Quartet Album.

Ještě před svým nečekaným a náhlým odchodem stačí připravit několik mistrovských aranžmánů pro dlouhohrající desku Straight Ahead (1961, Candid) zpěvačky Abbey Lincoln. Zapojí se také do studiové sestavy okolo Johna Coltranea, jež nahrála album Africa/Brass (1961, Impulse!).

Poslední sbohem s out front
Booker Little: Out Front (1961, Candid)

Více jak důstojným rozloučením je třetí sólové album Out Front (1961). Vychází u Candid díky pečlivé producentské práci již dříve zmíněného Nata Hentoffa – za bicími Max Roach, basa Art DavisRon Carter, saxofony a flétna Eric Dolphy, piano Don Friedman a trombon Julian Priester. Ve skladbách tak dechberoucích, skvostných a po strukturální stránce fascinujících, jako jsou Strength And SanityMoods In Free Time, které napsal ve svých necelých dvaceti letech, jsou nepřehlédnutelné známky jeho bezbřehého nadání.

V roce 1977 vychází na značce Bethlehem Records LP deska s názvem Victory And Sorrow. Jedná se o reedici původního vydání titulu Booker Little And Friend z roku 1961. Studiové sekvence probíhaly na konci léta a na sedmi tématech spolupracovali basista Reggie Workman, bubeník Pete La Roca, pianista Don Freedman, tenorsaxofonista George Coleman a trombonista Julian Priester. Little Booker umírá měsíc po dokončení alba.

Little odchází na jiný svět ve dvaceti třech letech. V průběhu čtyř roků intenzivní profesionální kariéry koncertního a studiového hudebníka nahrál a spolupracoval na řadě zásadních stylotvorných jazzových titulů.

Úctyhodné dílo!

Ukázky:

Larry-Larue – https://youtu.be/862RntEpmOY
Tears for Johannesburg – https://youtu.be/dXHM3dIDeOI
Praise for A Martyr – https://youtu.be/CBD2Xp2mbJ4
Ode To Charlie Parker – https://youtu.be/aP4_sJKhRfw
The Prophet – https://youtu.be/vibyWODkz-Y
Milestone – https://youtu.be/uH_-w-NeDiU
Things Ain’t What They Used To Be – https://youtu.be/rut5KwN3UEo
Life’s A Little Blue – https://youtu.be/9sma7v960vY
We Speak – https://youtu.be/VGH0FXOIdz4

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..