Isaac Hayes: Black Moses (1971, Enterprise Records)

Naposledy aktualizováno: 20.10.2023

Isaac Hayes: Black Moses (1971, Enterprise Records)
Isaac Hayes: Black Moses (1971, Enterprise Records)

Pro každého, kdo teprve objevuje hudbu soulového zpěváka, skladatele, aranžéra a klávesisty Isaaca Hayese, jsou jeho dvě dvojalba z roku 1971 tím pravým začátkem. Jak Black Moses, tak Shaft, jsou LP desky, které patří do sbírky každého milovníka hudby.

Soulový velikán labelu stax records

Isaac Hayes byl velikánem soulové hudby. Hřejivý, mužný basbaryton měl nesrovnatelné spirituální charisma. Jeho hudba dýchá atmosférou gospelové bohoslužby. Dokáže se dostat hluboko pod kůži a pohladit duši každého.

Skutečně nejžhavější období Isaacovy kariéry se datuje mezi léta 1969 až 1971. Byla to éra, během níž vydal pět alb a všechna obsadila první místo amerického rhythm’n’bluesového žebříčku.

Byla to také doba, kdy cesta na samou špičku národní hitparády byla pro černošské umělce možná nejsnazší. Byť nesčetné překážky, s nimiž předtím museli bojovat Nina Simone, James Brown nebo Aretha Franklin, zcela nezmizely. Rozhodně ale bylo jednodušší oslovit publikum mimo černošskou komunitu.

Nejenom vedení labelu Stax Records se zdálo, že se Black Moses, jak Isaaca překřtil výkonný ředitel Dino Woodward, zkrátka nemůže mýlit. Přezdívku zpopularizoval Chester Hayes v článku pro časopis Jet. Vznikla díky popularitě Isaacovy hudby u černošského publika. Hayes, sám zbožný křesťan, si jí zpočátku nebyl jistý, považoval ji za svatokrádež, ale nakonec jí vnímal jako symbol černošské hrdosti.

Isaac Hayes při vystoupení na Tulane Stadium, New Orleans, 24. října 1970 (Uncredited photographer for the Jambalaya / Wikimedia, Creative Commons, Public Domain)
Isaac Hayes při vystoupení na Tulane Stadium, New Orleans, 24. října 1970 (Uncredited photographer for the Jambalaya / Wikimedia, Creative Commons, Public Domain)
Pět alb na špičce rhythm’n’bluesové hitparády v řadě

Po komerčním neúspěchu sólového debutu Presenting Isaac Hayes z roku 1967 se Isaac chtěl vzdát sólové kariéry. Plánoval, že se soustředí na komponování písní a produkční povinnosti ve společnosti Stax. Máme štěstí, že to nakonec neudělal. Album Hot Buttered Soul z roku 1969 se umístilo na osmém místě amerického žebříčku Billboard 200 a Isaacovi zajistilo první místo v národním žebříčku rhythm’n’bluesových alb.

Úspěch zopakovala všechna další čtyři Hayesova alba. Dostala se na první místo americké rhythm’n’bluesové hitparády. Byly to tituly The Isaac Hayes Movement (duben 1970), …To Be Continued (listopad 1970), blaxploitation* soundtrack Shaft (červenec 1971) a Black Moses z listopadu 1971. (pozn. Blaxploitation je etnický subžánr hraného filmu, který se objevil ve Spojených státech na počátku 70. let 20. století. Termín, který vznikl jako složenina slov „black“ a „exploitation“, vymyslel v srpnu 1972 Junius Griffin, předseda pobočky NAACP v Beverly Hills-Hollywoodu.)

Hayes žil ve tvůrčím rauši

Práce na písních pro zprvu bezejmenný titul trvaly více jak půl roku od března do října 1971. V červenci je přerušilo nahrávání soundtracku k detektivnímu filmu Shaft. Před Hayesovým nasazením na přelomu šesté a sedmé dekády musíme i po letech uznale pokývat hlavou. Vedle komponování, aranžování a nahrávání vlastních desek plnil producentský a skladatelský úvazek ve společnosti Stax Records.

Vydat při tom kalupu jedno vlastní album ročně je solidní výkon. Isaac je ale navíc stihl dokončit ve formátu dvojalba – ShaftBlack Moses. Vražedné tempo Hayes zvládal i díky kapele, kterou měl k dispozici – včetně členů The Bar-Kays, baskytaristy Ronalda Hudsona, kytaristy Charlese „Skip“ Pittse a bubeníka Willieho Halla.

S návrhem na název Black Moses se na poradě vedení labelu vytasil Larry Shaw, šéf marketingu a propagace. Společně s členem Bar-Kays Ronem Gordonem přišel s nápadem na inovativní řešení přebalu. Původní obal dvojalba se čtyřikrát přeložil a po rozložení vytvořil plakát ve tvaru kříže, na němž byl Hayes zobrazen v biblicky vypadajícím kaftanu a s rukama rozpaženýma jako při modlitbě.

Na vnitřní stranu obalu se Isaac nechal vyfotografovat s holou hrudí a spoutaný silným zlatým řetězem, který byl v hudebním tisku interpretován jako dvojznačný symbol černošské hrdosti i osvobození z řetězů otroctví.

Rozložená přední strana obalu LP desky Black Moses od Isaaca Hayese (photo by Joel Brodsky)
Rozložená přední strana obalu LP desky Black Moses od Isaaca Hayese (photo by Joel Brodsky)

Rozložená zadní strana obalu LP desky Black Moses od Isaaca Hayese (photo by Joel Brodsky)
Rozložená zadní strana obalu LP desky Black Moses od Isaaca Hayese (photo by Joel Brodsky)

čtrnáct skladeb, směs jedenácti coververzí a tří, které Isaac napsal sám

Pro dvojalbum si nachystal čtrnáct skladeb, směs jedenácti coververzí a tří, které Isaac napsal sám. Mezi autory převzatých písní jsou jedni z největších skladatelů všech dob – Curtis Mayfield, Kenneth Gamble, Leon Huff, Burt BacharachHal David.

Na singl se nakonec dostala písnička Never Can Say Goodbye, jíž předtím nahrála skupina The Jackson 5. Později se stala výkladní skříní Glorie Gaynor. Díky nenápadnému, ale chytlavému aranžmá, a značnému zvolnění, které Isaacově vokálu dodalo smutek a dojetí, dokráčela na dvaadvacáté místo v americkém žebříčku Billboard 100 a usadila se na pátém místě v americké R&B Charts.

Svoje vokální a aranžérská kouzla Hayes praktikuje i v devítiminutové (They Long To Be) Close To You, kterou proslavili The Carpenters. Ženské vokály se v úvodu oduševněle a půvabně propojily s poryvy chraptivých žesťů, zatímco rytmická sekce dodává skladbě tep. Černý Mojžíš ji ozdobí svým nádherným vokálem za doprovodu klavíru, vzletných sboristek a s těmi nejsytějšími smyčci. Jedna z nejkrásnějších a nejlepších nahrávek jeho kariéry.

Nothing Takes The Place Of You je jednoduše jednou z nejsmutnějších a nejdojemnějších písní

Nothing Takes The Place Of You je příběhem o ztracené lásce; s Isaacovým vokálem překypujícím bolestí a vyrovnávajícím se se zlomeným srdcem. Cítíte a sdílíte jeho bol. Aranžmá je pomalé, klene se prostorem a je plné smutku. Klávesy a decentní rytmická sekce se snoubí s gospelově laděnými doprovodnými vokály, zatímco zdrcený Hayes obnažuje bolest, jíž prožívá. Zkrátka jedna z nejsmutnějších a nejdojemnějších písní hudební historie.

V Never Gonna Give You Up, stejně jako v mnoha dalších nahrávkách alba, zpívá o problémech ve vztazích, přičemž tak činí s realismem, který má jednoznačně hojivý výsledek. V úvodu skladby se spojí žhavě planoucí dechové nástroje, kaskádovité klávesy a vášnivé doprovodné vokály. Ty ustupují zpěvákově hlasu, který je plný bolesti.

Jeho partnerka ho podvádí, ale on se jí přesto nechce vzdát. Je tu, aby zůstal, je do ní zamilovaný. Jeho vášeň se odráží v dramatu, které vytvářejí bravurní dechaři, rytmická sekce a vířící, rozmáchlé smyčce. I když je Isaacova hrdost zraněná, jeho city jsou stále silné a projevují se v jeho emocích a vášni.

Oblíbený track ostrovních trip-hoperů

Mezi vrcholy alba patří i medley, které začíná skladbou Ike’s Rap II a poté přechází do krásně melancholické Help Me Love. Je o někom, kdo měl těžké dětství a celý život mu nebylo dopřáno zažít lásku, ale uvědomil si, že jedině láska ho může vykoupit. Skladba opět dokazuje, že skutečná krása se může rozvinout pouze ve spojení s určitou melancholií.

Mimochodem, hudební téma Ike’s Rap II se těšilo zvláštní oblibě mezi britskými trip-hopery o dobrých dvacet let později. Portishead ho použili jako sampl pro skladbu Glory Box ze svého debutového alba Dummy v roce 1994 a Tricky ho hned následující rok upravil pro svou skladbu Hell Is Around The Corner na jeho první LP desce Maxinquaye.

mohutný, orchestrální zvuk Need To Belong To Someone

V Need To Belong To Someone se bezkonkurenčně mísí drama, emoce a osamělost.. Velkolepý, orchestrální zvuk, s přívalem smyčců, řinčivými dechovými party a současně pokojnými doprovodnými vokály, které se prolínají, než do nich vstoupí Isaacův roztoužený zpěv. V pozadí hraje čembalo, než se do něj zaříznou smyčce doprovázené explozemi horen, zatímco Isaac obnažuje své srdce. Přináší tak skladbě z pera Curtise Mayfielda nový význam. Velkou zásluhu na tom má Hayesův vokál v kombinaci s aranžmá – symbolizují smutek a prázdnotu v jeho životě.

Kris Kristofferson napsal skladbu For The Good Times a Isaacova verze je jednou z nejlepších. Velkou zásluhu na tom má krásné aranžmá. Sice působí nenápadně, ale na druhou stran překypuje emocemi. Klíčem k úspěchu je Hayesův zoufalý a nejistý hlas, díky němuž chápeme hrdinovo trápení. Uvědomil si, že jeho vztah skončil, ale nedokáže se s tím vyrovnat.

Tlukot zlomeného srdce v I’ll Never Fall In Love Again

Naprostou klasikou je Bacharachova a Davidova I’ll Never Fall In Love Again. Na rozdíl od mnoha jiných verzí se Isaac rozhodl pro výrazně pomalejší provedení. Jeho srdceryvný vokál obklopují smyčce. Mezitím rytmická sekce dodává písni tlukot zlomeného srdce. Výbuchy žesťů a eskapády varhan Hammond Organ jen dokreslují atmosférické, téměř dramatické aranžmá. Co však dělá tuto coververzi nezapomenutelnou, je Hayesův vokál. Zní, jako by píseň prožil a zažíval emoce, o nichž zpívá.

Teprve po několikátém poslechu se dočká Vaší pozornosti i Part-Time Lover – nejznámější skladba rhythm’n’bluesového zpěváka Claye Hammonda. Úderná věc, kterou formují krátké riffové výpady dechové sekce a Pittsova charakteristická hra na kytaru. Charles ji poprvé představil na singlu It’s Your Thing od The Isley Brothers a proslavil v titulní skladbě Theme From Shaft ze soundtracku ke stejnojmennému filmu.

Již od začátku Going In Circles je jasné, že se schyluje k něčemu působivému. Dlouhý úvod pomalu stupňuje napětí, v němž se zasnoubily smyčcové nástroje, rytmická sekce a éterické doprovodné vokály. Smyčce dodávají dramatičnost a melancholický zvuk, zatímco bicími vše vyvře na povrch, když naznačí nástup Isaacova emocemi a smutkem zasaženého vokálu. Jedna z nejdojemnějších a nejkrásnějších skladeb na albu Black Moses, která ho dokonale uzavírá.

Doba a hudba se měnily

Dvojalbem Black Moses sice končí neuvěřitelně úspěšné období Hayesovy kariéry, ale je zároveň možná tím nejlepším, co kdy natočil. Díky aranžím, svěžím smyčcům, drásavým žesťům a tepu, které desce dodávají muzikanti z Bar-Kays a jeho vlastních Movement, Isaac vždy  neomylně vypíchne všechny jemnosti a nuance písní. Jeho emotivní zpěv doplňují sboristky, bez jejichž vášně a zaujetí by nevznikla jedna z vrcholných nahrávek soulové hudby.

To však Isaac Hayes ještě netušil, že pro Stax natočí již jen tři další alba, než slavný label v roce 1977 zbankrotuje. On sám přišel nejen o značnou část svého jmění, ale také o autorská práva na většinu své hudby. Stejný komerční úspěch budou mít již jen dvě jeho LP desky. Doba a hudba se měnily.

Isaac Hayes: Black Moses

Label: Enterprise – ENS-5003
Format: 2 x Vinyl, LP, Album, Fold-Out Sleeve, Dynaflex
Country: US
Released: Nov 1971
Genre: Funk / Soul
Style: Soul

Tracklist

Side One
1. Never Can Say Goodbye (5:07)
(Written by Clifton Davis)
2. (They Long to Be) Close to You (8:58)
(Written by Burt Bacharach, Hal David)
3. Nothing Takes The Place Of You (5:29)
(Written by Toussaint McCall, Alan Robinson)
4. Man’s Temptation (4:59)
(Written by Curtis Mayfield)
Total length: 24:33

Side Two
5. Never Gonna Give You Up (5:47)
(Written by Kenneth Gamble, Leon Huff, Jerry Butler)
6. Medley: Ike’s Rap II / Help Me Love (7:31)
(Written by Isaac Hayes, Johnny Baylor, Mickey Gregory, Luther Ingram, Tommy Tate)
7. Need To Belong To Someone (5:15)
(Written by Curtis Mayfield)
8. Good Love 6-9969 (5:15)
(Written by Mickey Gregory, Isaac Hayes)
Total length: 23:48

Side Three
9. Medley: Ike’s Rap III / Your Love Is So Doggone Good (9:15)
(Written by Isaac Hayes, Difosco Ervin, Rudy Love)
10. For The Good Times (5:20)
(Written by Kris Kristofferson)
11. I’ll Never Fall In Love Again (5:02)
(Written by Burt Bacharach, Hal David)
Total length: 19:37

Side Four
12. Part-Time Love (8:30)
(Written by Clay Hammond)
13. Medley: Ike’s Rap IV / A Brand New Me (9:40)
(Written by Isaac Hayes, Kenneth Gamble, Thom Bell, Jerry Butler)
14. Going In Circles (7:02)
(Written by Jerry Peters, Anita Poree)
Total length: 25:12

Credits

Backing Vocals – Hot, Buttered and Soul
The Bar-Kays, instrumentation: (They Long to Be) Close to You and Going In Circles

Instrumentation on all other tracks by The Isaac Hayes Movement:
Bass – Ronnie Hudson
Bongos, congas – Gary Jones
Drums, tambourine – Willie Hall
Electric piano – Lester Snell
Guitar – Charles „Skip“ Pitts
Piano – Sidney Kirk
Piano, vibraphone, organ, electric piano – Isaac Hayes
Vocals – Isaac Hayes (lead and background)

Arranged by Isaac Hayes & Johnny Allen, except (They Long To Be) Close To You by Isaac Hayes & Dale Warren
Engineers: Ron Capone, William Brown, Henry Bush, Eddie Marion, Dave Purple
Remix engineers: Ron Capone, Dave Purple and Isaac Hayes

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..