Donny Hathaway, krátká, ale intenzivní kariéra velkého soulového talentu

Naposledy aktualizováno: 12.9.2017

Donny Hathaway
Donny Hathaway

Sólová hudební kariéra amerického soulového a funkového  skladatele, pianisty, zpěváka a aranžéra Donnyho Hathawaye (1. 10. 1945 – 13. 1. 1979, narozen jako Donny Edward Hathaway, známý též jako Donny Pitts) bohužel trvala příliš krátkou dobu.

Od dětství ho obklopovala církevní hudba

Vyrůstal v St. Louis a ve čtyřech letech začal hrát na klavír. Vychovávalo ho babička, kterou doprovázel při jejích gospelových vystoupeních. Díky tomu se naplno zapojil do dění v místní baptistické církvi. Připravoval aranže pro vokální sbor a při nedělních bohoslužbách hrával na piano.

Talentovaného muzikanta se všimli na washingtonské Howard University a udělili mu hudební stipendium. Pozornost spolužáků si vydobyl coby člen vokální skupiny bratrství Alpha Phi Alpha. V průběhu studií si založil vlastní jazzové trio, se kterým působil v místních klubech.

Po absolvování školy v roce 1967 se ožení se svojí spolužačkou Eulaulah Vann. Manželé se přestěhují do Chicaga, kde se Donny rychle etabloval coby vynikající klávesista a zajímavý skladatel. V té době se začal formovat jeho jedinečný hudební styl, v němž se spojily gospelové základy s klasickou muzikantskou průpravou a jazzem.

Odváděl nesmírně cenné aranžérské a producentské služby

U labelu Curtom Records, který vlastnil soulový zpěvák Curtis Mayfield, pracoval na producentském postu. Spolupracoval také s Lenou Horne nebo Williem Nelsonem. Již tehdy prokázal, že není pouhým autorem, ale také nápaditým aranžérem, schopným zajímavě přepracovat prakticky každou skladbu.

Donny Hathaway ve studiu
Donny Hathaway ve studiu

Při studiové práci ho často pozorovala jeho sestra Jacqueline Bethany. „Nepamatuji si, že by byl kdokoliv z Donnyho klientů nespokojen s výsledkem nahrávání,“ svěřila se v jednom rozhovoru. Nejvíce ji v paměti uvízla studiová frekvence s fenomenální  soulovou zpěvačkou Arethou Franklin, během níž bratr nahrál varhanní groove pro singl Rock Steady: „Zahrál to tak, aby varhany zněly co nejvíce gospelově.“

Labely Chess RecordsStax Records ho později najaly coby producenta pro Staple Singers, Carlu ThomasJerryho Butlera. Po setkání se saxofonistou Kingem Curtisem dostane nabídku na sólovou nahrávací smlouvu u Atlantic Records.

Vyzrálý debut Everything Is Everything
Donny Hathaway: Everything Is Everything (1970, ATCO)
Donny Hathaway: Everything Is Everything (1970, ATCO)

V roce 1970 vychází Hathawayův debut  Everything Is Everything (ATCO Records). Donny vydal vyrovnanou mistrovskou směs mihotavých, bolavých balad a aktuálního živého pouličního funku.

Vrchovatě na něm naplnil slova z názvu písně Niny Simone To Be Young, Gifted and Black, jíž si vybral do repertoáru. K výborným vlastním písním The Ghetto, Pt. 1 nebo Sugar Lee nazpíval cover Raye Charlese I Believe to My Soul a přidal překvapivou verzi jazzového standardu Misty od Errola Garnera.

Donny Hathaway (1971, ATCO)
Donny Hathaway (1971, ATCO)

Následující rok vychází eponymní deseti písňová kolekce, na níž je jediná původní Hathawayova skladba Take A Love Song. Předělávky představují solidně zvládnuté aranžerské a interpretační řemeslo, bohužel bez výrazného prvku překvapení, s výjimkou přepracovánky A Song For You od Leona Russela.

Zasloužený hitparádový úspěch díky spolupráci s Robertou Flack
Roberta Flack & Donny Hathaway (1972, Atlantic Records)
Roberta Flack & Donny Hathaway (1972, Atlantic Records)

Dosavadní Hathawayova práce zaujala především odbornou kritiku a muzikantskou veřejnost. Širší publikum ji prozatím opomíjelo mj. i díky tomu, že nenatočil žádný výrazný hit. Vše se změnilo v roce 1972.

Tehdy vychází LP deska Roberta Flack & Donny Hathaway, připravené ve spolupráci se zpěvačkou Robertou Flack. Oba se znali již z dob studií na Howardově univerzitě. Nahrávky zdobí společná vynalézavá aranžmá a výborně se doplňující hlasy obou zpěváků.

Donny byl obrovský talent,“ svěřila se Roberta. „Nebyl to jen zpěvák, ale i aranžér, skladatel, dirigent a učitel. Vokálně byl jedinečný a komplexní. Umělecky jsme si naprosto sedli. Podobnou atmosféru ve studiu jsem nikdy předtím, ale ani potom, již nezažila.

Posluchačům společně nabídli magické hudební zážitky především v hitové skladbě Where Is The Love a v převzaté You’ve Got A Friend od Jamese Taylora. Hathaway navíc nazpíval vlastní výraznou verzi standardu For All We Know.

Donny Hathaway: Live (1972, Atlantic Records)
Donny Hathaway: Live (1972, Atlantic Records)

Ještě na konci roku vychází Donnyho elektrizující koncertní album Live, které odpálí již úvodní What’s Going On od Marvina Gaye. Rozhodně jde o jeden z nejlepších „živých“ záznamů první poloviny sedmé dekády minulého století. Polovina nahrávek pochází z vystoupení v hollywodském The Troubadour a druhá z newyorského klubu The Bitter End.

Jeho manažer Ed Howard si vzpomíná, že Donny hrával i tři vystoupení denně. „Nikdy se ale neopakoval, pokaždé přišel s něčím novým, protože podle něj lidé, co byli na představení v sedm by měli chtít zůstat i na to od devíti,“ a doplnil. „Byl to bohem obdařený muzikant. O pauze mezi koncerty dokázal kompletně přepsat všechny aranže.

Několikaletý boj s depresemi a schizofrenií
Donny Hathaway: Extension of A Man (1973, ATCO Records)
Donny Hathaway: Extension of A Man (1973, ATCO Records)

Hathaway od roku 1973 bojuje s nastupujícími depresemi a schizofrenií. Přestože je následujících několik let opakovaně hospitalizován a denně bere čtrnáct prášků, stihne ve studiu připravit interpretačně silnou soul popovou kolekci Extensions of a Man s úchvatnou soulovou baladou Someday We’ll All Be Free.

Zdravotní problémy Donnyho limitují natolik, že již není schopen dokončit vlastní nahrávky. Pět let je prakticky mimo běžný život.  Ještě v roce 1978 nazpívá s Robertou Flack žebříčkově úspěšný duet The Closer I Get To You, s nímž skončí těsně pod vrcholem, jako příslib připravovaného druhého společného alba.

Po jeho tragické smrti v průběhu příprav nového repertoáru Flack vydává Donnyho poslední dvě dokončené společné písně na svém LP Roberta Flack featuring Donnie Hathaway.

Náhlý odchod Donnyho Hathawaye ve třiceti třech letech stále zůstává jednou z největších ztrát soulové a rhythm’n’bluesové scény. Můžeme jen odhadovat, čeho všeho by Donny dosáhl v dalších letech, pokud by byl zdravotně v pořádku.

Ukázky:

The Ghetto, Pt. 1 (Live) – https://youtu.be/kMtUP_U-nGc
A Song For You (Live) – https://youtu.be/HeHiio1sTTI
For All We Know – https://youtu.be/KEHRrMYqmI4
Someday We’ll All Be Free – https://youtu.be/mDHmhBjl70o

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..