The The: Infected (1986, Some Bizzare Records)

Naposledy aktualizováno: 27.4.2020

Původní návrh obalu LP desky The The: Infected (1986, Some Bizzare Records)
Původní návrh obalu LP desky The The: Infected (1986, Some Bizzare Records)

Pokud Vás zajímá, jak to skutečně vypadalo ve Velké Británii v roce 1986 a láká Vás možnost zakusit pocity tamních obyvatel, zaposlouchejte se do postpunkového klenotu poloviny osmdesátých let dvacátého století Infected (1986, Some Bizzare Records) od londýnských The The, jimž šéfoval talentovaný skladatel, kytarista, textař a zpěvák Matt Johnson. Na vrcholu domácí albové hitparády se udržel celých třicet týdnů.

ve stínu vlády železné lady

Jako nosný motiv alba zvolili The The společenskou situaci v thatcherovské Británii. Mezi tamní mládeží to opět vřelo. Frustraci způsobily složité ekonomické poměry a liknavá opatření v sociální oblasti ze strany vlády Jejího Veličenstva Alžběty II složené z toryů.

Problematickým rovněž bylo poválečné bipolární rozdělení světa. Většinu zemí uvrhlo do vyčerpávajících válečných konfliktů. Státy třetího světa musely čelit hladomorům a nemocem, které se zdály být již definitivně vymýceny.

Lidé na Západě se sice definitivně vyléčili z kocoviny šedesátých let a sebezničujícího dopadu tvrdých drog, ale na přelomu sedmé a osmé dekády udeřila nová hrozba v podobě epidemie AIDS. Ta nemilosrdně ukončila sexuální svobodu generace baby boomers.

éra videoklipů pro mtv

Je to také éra nástupu televizního hudebního kanálu MTV. Kapely a vydavatelství se vrhají na výrobu video klipů, jejichž prostřednictví mohou propagovat nové nahrávky. Za tím účelem The The vyprodukovali svůj první hudební film, který se objevil v obchodní síti na VHS kazetě krátce po vydání vinylové verze alba.

Obrazové ztvárnění jejich světa pojali hrozivě – na záběrech si Matt Johnson hraje s nabitou zbraní „ruskou ruletu“, objevuje se ve scénách natáčených v nevěstinci nebo v peruánské Amazonii, kde se během filmování z ničeho nic nechtíc ocitl uprostřed občanského válečného konfliktu. Téměř všechna videa nabízí smutné záběry ze života prostých Jihoameričanů, jak je Johnson poznal v průběhu putování po BolíviiPeru.

Nakaž mě láskou

Matt na Infected stvrdil radikální proměnu uměleckého přístupu. Hudebním tiskem byl vždy vnímán coby jeden z nejvýraznějších dědiců myšlenkového světa první vlny punkových vzbouřenců.

Punkové kapely se díky omezeným tvůrčím dovednostem svých členů velice rychle umělecky vyčerpaly. I tak se v jejich pozůstalosti najde dostatek důkazů o nekonvenčním hudebním přístupu a syrovém, neučesaném zvuku. Pravděpodobně tím nevědomky ovlivnily rockový vývoj v následujících čtyřech desetiletích.

The The na Infected odvrhli rané vlivy amerických The Residents a ostrovních Throbbing Gristle, jež dominovaly prvním dvěma LP deskách Burning Blue Soul (1980, 4AD Records) a Soul Mining (1984, Some Bizzare Records).

nasazením připomíná boxera

Ve většině nových písních se Johnson inspiroval dance popem. Překvapil větší agresivitou v pěveckém projevu a nasazením připomíná boxera, který právě vstoupil do ringu. Zároveň rezignoval na intimitu ukrytou v jeho mladistvých textech. Jde mu výhradně o nekompromisní společenskou kritiku.

Klíčem k pochopení jeho hudební kariéry je mistrovská Heartland. Kombinace dunivých industriálních zvuků s nádherným bluesovým klavírním sólem vytváří grunt pro Johnsonovu ironickou vizi budoucnosti Spojeného království. Podle jeho mínění k ní spěje ve stínu obušku v rukách „Železné dámy“ Margaret Thatcher.

Píseň končí předpovědí proměny kdysi hrdého a mocného Impéria v jedenapadesátý stát severoamerické Unie. Matt jej popisuje coby zcela nesvéprávného spojence Amíků, jenž se ochotně zbaví zodpovědnosti za své občany. Porovnání aktuálního stavu pobrexitové Británie s Mattovou třicet čtyři let starou prorockou vizí je překvapující.

Ukřižoval celou jednu posluchačskou generaci

Zatímco zpěvák Howard Devoto, zakládají člen punkových Buzzcocks a vedoucí postpunkových Magazine, zpíval v hádankách, podobenstvích a svěřoval se s vlastními nočními můrami, Johnson se ve svých textech pokouší své generační souputníky doslova ukřižovat.

The The: Infected, druhá verze obalu
The The: Infected, druhá verze obalu

Dělal to s vědomím, že právě mladí Britové jsou ti, kteří jsou ve své domovině přibíjeni na kříž ve stínu mnoha skutečných, byť dovedně ukrytých zlodějů.

Textovými obraty, těžkými jako obrovské kladivo, bušil do jejich podvědomí a vrážel do něj ostré hřebíky. Nikdo nemohl pochybovat, co hodlají The The sdělit a kam směřují. Posluchači byli cíleně vystaveni nesnesitelnému pocitu fyzické bolesti. Verše drásají jejich kůži a mučivě jim napínají šlachy.

Ve Sweet Bird Of Thruth odkazuje na americkou vojenskou intervenci na Blízkém východě. Píseň měla být prvním kandidátem na singl. V termínu vydání zaútočily Spojené státy americké na libyjské vojenské základny. Šlo o odvetu za bombový atentát v západoberlínské diskotéce. Nahrávka měla okamžitě vystavenou cenzurní stopku a byla vyřazena z vysílání rozhlasových stanic po celé zemi. Údajně z obav z odvetných teroristických akcí na média, která by ji propagovala.

Masturbující ďábel coby symbol hrozby aids

Poselství The The je obsaženo i v návrzích obálek jejich singlů a LP desek. Obal původního vydaní Infected, podobně jako téměř všechny ostatní (kromě titulu Mind Bomb), navrhl Mattův starší bratr a mimořádný výtvarník Andy Dog Johnson, který zemřel předčasně v roce 2016.

Majitelé pozdějších reedicí alba na CD discích se musí bohužel smířit s nepochopitelnou změnou grafického řešení bookletu, jemuž dominuje Mattova fádní portrétní fotografie.

Necenzurovaný obal singlu The The Infected (1986, Some Bizzare Records))
Necenzurovaný obal singlu The The Infected (1986, Some Bizzare Records))

A aby toho nebylo málo, tak si americká distribuce vyžádala grafickou úpravu obálky sedmipalcového vydání titulní písně Infected. Masturbující Ďábel, coby symbol hrozby AIDS, byl pro bdělé Gringos noční můrou.

Grafikův zásah Ďáblíkovi ponechal pouze hlavu, okolo níž letí několik kapek spermatu… (pozn. vlastním oficiální fanouškovské tričko s původním ďábelským motivem a na některých tuzemských koncertech mívám problémy s pořadateli).

Ukázky:

Heartland
https://youtu.be/fPSO8pdAX6c
Infected
https://youtu.be/orIy18qIaCU
Mercy Beat
https://youtu.be/CIRP2iCfKzk

The The: Infected

Label: Epic ‎– EPC 26770, Some Bizzare ‎– EPC 26770
Format: Vinyl, LP, Album, Limited Edition
Country: UK & Europe
Released: Nov 1986
Genre: Rock
Style: Alternative Rock

Tracklist

A1/ Infected

Backing Vocals – Tessa Niles, Zeke Manyika
Drums – David Palmer
Electric Bass – Dan Brown
Engineer – Warne Livesey
Music By – Matt Johnson
Percussion – Louis Jardine
Producer – Matt Johnson, Warne Livesey
Trumpet – Guy Barker

A2/ Out Of The Blue (Into The Fire)

Acoustic Bass – Jeff Cline
Arranged By – Livesey
Arranged By [Strings] – Warne Livesey
Backing Vocals – Tessa Niles
Drums – David Palmer
Electric Bass – Dan Brown
Engineer – Warne Livesey
Flugelhorn – Guy Barker
Leader [Orchestra] – Gavin Wright
Music By – Matt Johnson
Percussion – Louis Jardine, Matt Johnson
Producer – Matt Johnson, Warne Livesey
Strings – The Astarti String Orchestra
Strings [Written By] – Johnson, Warne Livesey
Trombone – Pete Beachill

A3/ Heartland

Arranged By – Livesey
Backing Vocals – Tessa Niles, Warne Livesey, Zeke Manyika
Bass – Warne Livesey
Drums – David Palmer
Harmonica – Judd Lander
Leader [Orchestra] – Gavin Wright
Music By – Matt Johnson
Percussion – Louis Jardine
Piano – Steve Hogarth
Producer – Matt Johnson, Warne Livesey
Strings – The Astarti String Orchestra
Strings [Written By] – Matt Johnson, Warne Livesey

A4/ Angels Of Deception

Acoustic Bass – Jeff Cline
Backing Vocals – The Croquets
Drums – David Palmer
Electric Bass – Steve Brown
Music By – Matt Johnson
Percussion – Louis Jardine
Producer, Engineer – Gary Langan
Remix – Warne Livesey

B1/ Sweet Bird Of Truth

Backing Vocals – Anna Domino
Drum Programming, Percussion – Roli Mosimann
Engineer – Mike Johnson, Steve Peck, Warne Livesey
Music By – Matt Johnson
Percussion – Bashiri Johnson
Producer – Matt Johnson, Roli Mosimann
Saxophone – Bob Mintzer

B2/ Slow Train To Dawn

Bass [Synth] – Dave Clayton
Drums – David Palmer
Engineer – Warne Livesey
Music By – Matt Johnson
Organ – Warne Livesey
Producer – Matt Johnson, Warne Livesey
Saxophone – Jamie Talbot
Trumpet – John Thirkell
Vocals – Neneh Cherry

B3/ Twilight Of A Champion

Arranged By [Brass], Conductor [Brass] – Andrew Poppy
Drum Programming – Roli Mosimann
Engineer – Mike Johnson, Steve Peck
French Horn – Philip Eastop
Music By – Matt Johnson, Roli Mosimann
Producer – Matt Johnson, Roli Mosimann
Saxophone [Baritone] – Andy Blake
Trombone – Ashley Slater
Trumpet – John Edcott

B4/ The Mercy Beat

Arranged By [Brass] – Anne Dudley
Backing Vocals – The Croquets
Brass – The Deaf Section
Drums – David Palmer
Music By – Matt Johnson
Percussion – Louis Jardine
Producer, Engineer – Gary Langan
Remix – Warne Livesey
Sampler [Fairlight Operator] – Gary Mobeley

Credits

Artwork – Andy Dog
Engineer [Assistant] – Barbara Milne, Sir Barrence Clempson, Mark Robinson, Mini Matt, Peter Woodroffe, Steve Reece
Guitar, Keyboards, Vocals – Matt Johnson
Lyrics By – Matt Johnson
Mastered By – JA

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..