Peter Gabriel: So (1986, Charisma Records)

Naposledy aktualizováno: 20.3.2021

Peter Gabriel: So (1986, Charisma Records)
Peter Gabriel: So (1986, Charisma Records)

Příprava v pořadí pátého řadového studiového počinu So (1986, Charisma Records) zabrala anglickému zpěvákovi Peteru Gabrielovi a jeho spolupracovníkům celý rok.

„Pojďme do toho praštit perlíkem“

Album, a především z něho vybraný singl Sledgehammer, jehož inovativní video zpracování běželo na kanálu hudební televize MTV tak často, že to vyvolávalo dojem zdánlivě nekonečné smyčky, posunuly jeho protagonistu na zcela novou uměleckou a hudební úroveň. Samozřejmě včetně zaslouženě odpracovaného úspěchu, zvýšeného zájmu médií, fanoušků, promotérů a z toho plynoucího finančního profitu.

Obrovskou zásluhu na fenomenálním úspěchu Gabrielovy LP desky a dobytí „prvního fleku“ amerického singlového žebříčku měl především kanadský producent a zvukový mág Daniel Lanois. Stovky hodin nahrávání a následných prací na konečném mixu, který by splňoval Gabrielovy muzikantské tužby a kreativní sny, Lanoise vyčerpaly.

Ostatně, na tu dobu, kdy souběžně pracoval na třech projektech (The Joshua Tree od irské skupiny U2, sólový debut Robbieho Robertsona spoluzakladatele The Band a Gabrielovo album So) si vzpomíná takto: „Cítil jsem se v kontrolní kabině jako špičkový chirurg při mnohahodinovém zákroku, během nějž odstraňuje mozkový nádor a s nesmírnou pečlivostí od sebe odděluje napadenou (nepoužitelnou) část a ponechává pouze tu zdravou, aby pacient přežil a mohl dále dýchat a vyvíjet se. Jestliže existuje nějaký Olympijský tým v mixování hudebních stop, tehdy jsem se stal jeho významným členem. Obklopen desítkami metrů dvoupalcových magnetofonových pásů jsem mezi všemi těmi hudebními smyčkami spal, jedl a také snil.“

první gabrielovské písničkové album

Gabriel začal spolupracovat s novým producentem na začátku roku 1985. Danielovu dosavadní práci mu představil přítel a kmenový kytarista David Rhodes. Davidovi se líbily nahrávky Harolda Budda, na nichž Lanois spolupracoval s Brianem Eno.

První Peterovou zakázkou se stala hudba pro soundtrack k filmu Birdy. Natočil ho režisér Alan Parker podle románu spisovatele Williama Whartona. Hlavní role ztvárnili Nicolas CageMatthew Modine.

Gabriel byl s Danielovým producentským pojetím a zvukovou kvalitou záznamu spokojen. Požádal jej o spolupráci na dalším projektu, z něhož se později vyklubalo tentokrát písničkové album So.

Nahrávalo se v přebudované stáji Peterova domu Ashcombe House nedaleko lázeňského města Bath – s úchvatným výhledem z relativně maličké kontrolní místnosti do okolních kopců.

Veškeré nástrojové základy vznikaly pouze v triu, bez basisty a bubeníka, což byl v té době stále netradiční a minimálně využívaný tvůrčí přístup. Šlo vlastně o zcela obrácený postup nahrávání rockového alba, kdy se nejdříve zaznamenají rytmické základy a na ně se staví celá nástrojová a vokální nadstavba.

Rhodes a Lanois zprvu hráli pouze na kytary, Gabriel zpíval a doprovázel se na klávesy. V té době ještě skladby neměly definitivní podobu a Peter na textech neustále pracoval.

Danielova role producenta se tak dočasně proměnila na nejdůvěrnějšího Gabrielova průvodce tvůrčím procesem a spoluautora. Teprve mnohem později byly do snímků přimíchány zbývající nástrojové party. Například stopy s dechovými nástroji Peter s Danielem natáčeli se studiovými muzikanty v New Yorku.

Tři poskoci

Rhodes bydlel nedaleko od studia. Trio se mohlo kdykoliv sejít a nahrávat podle potřeby. Tehdy si Peter, David a Daniel začali říkat Three Stooges, podle meziválečného amerického komediálního tria. Během desítek let existence jím postupně prošlo několik herců, z nichž nejznámější byli Moe Howard (1897–1975), jeho bratr Curly Howard (1903–1952) a Larry Fine (1902 – 1975).

Gabrielovští Tři poskoci zahajovali každodenní studiové práce v Real World Studios se žlutými stavařskými ochrannými přilbami na hlavě a všemožně se u toho škádlili a různě vtipkovali, z čehož se vyvinul slogan „Let’s hit it with a sledgehammer!“

Z něho vznikl nápad na hitovou skladbu Sledgehammer. Ta je postavena na rytmickém základu, který Gabriel pečlivě a poměrně dlouhou dobu programoval na automatickém bubeníkovi. Doba věnovaná přípravě se rozhodně vyplatila a to nejenom v případě jedné písně.

Tvůrci využili nabídnutou příležitost, jakou jim dávala minimalistické sestava, beze zbytku. Pečlivě dotáhli do takřka absolutní dokonalosti veškeré hudební a zvukové nápady. Navíc se mohli kdykoliv vrátit k uchovaným původním vokálním a nástrojovým záznamům, znovu je přeskládat podle nových nápadů a připomínek.

Začátkem října 1985 práce na LP desce notně pokročily. Peter finišoval se svými pěveckými party. Zvukaři si vzpomínají, že většinou potřeboval pět nebo šest pokusů, aby byl s výsledkem spokojený. Ve studiu se již objevily i doprovodné vokalistky PP Arnold, Coral LewisDee Gordon, aby nazpívaly party pro píseň Sledgehammer.

V té době ohlásili příjezd i představitelé hudebních vydavatelství VirginGeffen Records. Peter jim na ukázku pustil hrubé mixy šesti nebo sedmi skladeb. Oficiálové byli s Gabrielovým příklonem k popovější hudbě nadšeni. Jejich verdikt zněl: „Naprostá spokojenost, schváleno.“

prostá tvůrčí radost

Z většiny nahrávek doslova prýští prostá tvůrčí radost opentlená různými slovními blbůstkami. Gabriel tak po letech konečně zapomněl na mladicky přemoudřelé texty z genesiovských počátků v Looking for Someone (album Trespass) nebo nesrozumitelné slovní obrazy ze Supper’s Ready na LP desce Foxtrot.

Pro všechny, nejenom ve studiu, to musel být šok a současně úleva, když od jedné z nesporných hvězd anglického progrocku najednou slyšeli slogany typu „I’ve been feeding the rhythm,“ „Show for me and I’ll show for you“ nebo „This is the new stuff I go dancing in.“ A to se na jejich smysly ještě chystalo zaútočit v úvodu zmíněné inovativní video.

Další pozoruhodnou skladbou je duet Don’t Give Up, nazpívaný společně s Kate Bush. Peter zpracoval reálnou životní situaci, s níž se někdy setkal každý z nás. Občas zkrátka nastane doba, kdy se vše v životě nedaří, přichází prohry a povzbudí Vás kohosi citlivě volená slova.

Píseň doprovází prostý videoklip. Oba zpěváci se k sobě tisknou, jako dvě čokoládové figurky na anglosaském svatebním dortu a ten se s nimi pomalu otáčí. Sentimentální skladbu, jež nemá s rock’n’rollem zhola nic společného, ozdobila působivá basová vsuvka Tonyho Levina.

Deska se v dalších letech dočkala rozšířené výroční edice a prakticky polovina písní z ní (včetně Red RainIn Your Eyes) se pravidelně objevuje na playlistu Gabrielových koncertních show.

Ukázky:

Sledgehammer
https://youtu.be/OJWJE0x7T4Q
Don’t Give Up
https://youtu.be/VjEq-r2agqc
Red Rain
https://youtu.be/FkLTwX0duY4

Peter Gabriel: So

Label: Charisma ‎– PG 5, Virgin ‎– PG 5
Format: Vinyl, LP, Album
Country: UK
Released: 19 May 1986
Genre: Electronic, Rock
Style: Pop Rock, Synth-pop, Art Rock

Tracklist:

A1/ Red Rain (5:39)
Bass – Tony Levin
Drum Programming [Linn Programming] – Chris Hughes
Drums – Jerry Marotta
Guitar – Daniel Lanois
Guitar, Backing Vocals [Backing Vox] – David Rhodes
Hihat [Hi-hat] – Stewart Copeland
Piano, Synthesizer [CMI, Prophet] – Peter Gabriel

A2/ Sledgehammer (5:16)
Backing Vocals [Backing Vox] – Coral Gordon, Dee Lewis, P P Arnold
Bass – Tony Levin
Drums – Manu Katché
Guitar – David Rhodes
Guitar, Tambourine – Daniel Lanois
Piano, Synthesizer [CMI, Prophet] – Peter Gabriel
Saxophone – Mark Rivera
Trombone – Don Mikkelsen
Trumpet – Wayne Jackson

A3/ Don’t Give Up (6:33)
Bass – Tony Levin
Drum Programming [Linn Programming] – Peter Gabriel
Drums, Percussion – Manu Katché
Guest, Vocals [Guest Vox] – Kate Bush
Guitar [Guitars] – David Rhodes
Piano – Richard Tee
Piano, Synthesizer [CMI, Prophet, Linn] – Peter Gabriel
Synthesizer [Chorus CS80] – Simon Clark

A4/ That Voice Again (4:53)
Bass – Tony Levin
Drums, Percussion – Manu Katché
Guitar – Daniel Lanois
Guitar [Guitars] – David Rhodes
Lyrics By – David Rhodes
Lyrics By, Percussion – Peter Gabriel
Synthesizer [CMI, Prophet], Piano, Percussion – Peter Gabriel
Violin – L Shankar

B1/ In Your Eyes (5:30)
Backing Vocals [Backing Vox] – David Rhodes, Jim Kerr, Michael Been, Peter Gabriel
Bass – Larry Klein, Tony Levin
Bass Vocals [Bass Vox] – Ronnie Bright
Drums [Additional Drums] – Jerry Marotta
Drums, Percussion, Talking Drum – Manu Katché
Guest, Vocals [Guest Vox] – Youssou N’Dour
Guitar [Guitars] – David Rhodes
Piano – Richard Tee
Synth, Backing Vocals [Backing Vox] – Peter Gabriel
Synthesizer [CMI], Piano, Synth – Peter Gabriel

B2/ Mercy Street (for Anne Sexton) (6:21)
Bass – Larry Klein
Piano – Richard Tee
Saxophone [Processed Sax] – Mark Rivera
Surdo [Surdu], Congas, Triangle – Djalma Correa
Synthesizer [CMI, Prophet, CS80], Piano – Peter Gabriel

B3/ Big Time (4:29)
Alto Saxophone [Alto Sax], Tenor Saxophone [Tenor Sax], Baritone Saxophone [Baritone Sax] – Mark Rivera
Bass [Drumstick Bass] – Jerry Marotta, Tony Levin
Drum Machine [Linn Kick] – Jimmy Bralower
Drums – Stewart Copeland
Electric Organ [Hammond], Synthesizer [CMI], Bass – Simon Clark
Guitar – David Rhodes
Guitar [Surf Guitar] – Daniel Lanois
Synthesizer [CMI, Prophet, Linn], Synth – Peter Gabriel
Trombone – Don Mikkelsen
Trumpet, Cornet – Wayne JacksonVoice
[Voices] – Coral Gordon, Dee Lewis, P P Arnold

B4/ We Do What We’re Told (Milgram’s 37) (3:22)
Drums – Jerry Marotta
Guitar – David Rhodes
Synthesizer [CMI, Prophet], Piano – Peter Gabriel
Violin – L Shankar

Bonus track on CD and K7
09. This Is The Picture (Excellent Birds) (4:18)

Credits:

Written-By – Gabriel

Mastered At – The Town House
Recorded At – Real World Studios
Mixed At – Real World Studios
Pressed By – Damont
Recorded At – PolyGram Studios, Rio De Janeiro
Overdubbed At – Power Station

Arranged By [Additional Arrangement Ideas] – David Rhodes
Arranged By [Horns] – Wayne Jackson
Engineer – Ary Carvalhaes, Jairo Gualberto, Kevin Killen
Engineer [Additional Engineering] – David Bottrill, David Stallbaumer
Engineer [Assistant] – Jam Crisp
Engineer [Overdubs Assisted By] – Steve Boyer
Engineer [Overdubs By] – Bruce Lampcov
Lacquer Cut By – Copperman
Mastered By – Ian Cooper
Producer, Arranged By [Horns], Programmed By [CMI] – Peter Gabriel
Producer, Engineer, Arranged By [Horns] – Daniel Lanois
Recorded By [Original Track Recording By] – David Bascombe
Supervised By [Session Supervised By] – Charlene Colon
Supervised By [Session Supervision By] – Graciela Silberberg, Renato Costa
Technician [Studio Management] – David Stallbaumer
Technician [Studio Organization] – Luigi Hoffer

Designed At – Peter Saville Associates
Design – Brett Wickens, Peter Saville
Photography By – Trevor Key

Management – Gail Colson
Management [Assistant To Peter Gabriel] – Amanda Harcourt
Management [Assisted By] – Norma Bishop

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..