Peter Gabriel: So (1986, Charisma Records)

Naposledy aktualizováno: 20.3.2021

Peter Gabriel: So (1986, Charisma Records)
Peter Gabriel: So (1986, Charisma Records)

Příprava v pořadí pátého řadového studiového počinu So (1986, Charisma Records) zabrala anglickému zpěvákovi Peteru Gabrielovi a jeho spolupracovníkům celý rok.

„Pojďme do toho praštit perlíkem“

Peter Gabriel a jeho album So – to je pro mnoho hudebních fanoušků především z něho vybraný singl Sledgehammer, jehož inovativní video zpracování běželo na kanálu hudební televize MTV tak často, že to vyvolávalo dojem zdánlivě nekonečné smyčky, posunuly jeho protagonistu na zcela novou uměleckou a hudební úroveň. Samozřejmě včetně zaslouženě odpracovaného úspěchu, zvýšeného zájmu médií, fanoušků, promotérů a z toho plynoucího finančního profitu.

Obrovskou zásluhu na fenomenálním úspěchu Gabrielovy LP desky a dobytí „prvního fleku“ amerického singlového žebříčku měl především kanadský producent a zvukový mág Daniel Lanois. Stovky hodin nahrávání a následných prací na konečném mixu, který by splňoval Gabrielovy muzikantské tužby a kreativní sny, Lanoise vyčerpaly.

Ostatně, na tu dobu, kdy souběžně pracoval na třech projektech (The Joshua Tree od irské skupiny U2, sólový debut Robbieho Robertsona spoluzakladatele The Band a Gabrielovo album So) si vzpomíná takto: „Cítil jsem se v kontrolní kabině jako špičkový chirurg při mnohahodinovém zákroku, během nějž odstraňuje mozkový nádor a s nesmírnou pečlivostí od sebe odděluje napadenou (nepoužitelnou) část a ponechává pouze tu zdravou, aby pacient přežil a mohl dále dýchat a vyvíjet se. Jestliže existuje nějaký Olympijský tým v mixování hudebních stop, tehdy jsem se stal jeho významným členem. Obklopen desítkami metrů dvoupalcových magnetofonových pásů jsem mezi všemi těmi hudebními smyčkami spal, jedl a také snil.“

první gabrielovské písničkové album

Gabriel začal spolupracovat s novým producentem na začátku roku 1985. Danielovu dosavadní práci mu představil přítel a kmenový kytarista David Rhodes. Davidovi se líbily nahrávky Harolda Budda, na nichž Lanois spolupracoval s Brianem Eno.

První Peterovou zakázkou se stala hudba pro soundtrack k filmu Birdy. Natočil ho režisér Alan Parker podle románu spisovatele Williama Whartona. Hlavní role ztvárnili Nicolas CageMatthew Modine.

Gabriel byl s Danielovým producentským pojetím a zvukovou kvalitou záznamu spokojen. Požádal jej o spolupráci na dalším projektu, z něhož se později vyklubalo tentokrát písničkové album So.

Nahrávalo se v přebudované stáji Peterova domu Ashcombe House nedaleko lázeňského města Bath – s úchvatným výhledem z relativně maličké kontrolní místnosti do okolních kopců.

Veškeré nástrojové základy vznikaly pouze v triu, bez basisty a bubeníka, což byl v té době stále netradiční a minimálně využívaný tvůrčí přístup. Šlo vlastně o zcela obrácený postup nahrávání rockového alba, kdy se nejdříve zaznamenají rytmické základy a na ně se staví celá nástrojová a vokální nadstavba.

Rhodes a Lanois zprvu hráli pouze na kytary, Gabriel zpíval a doprovázel se na klávesy. V té době ještě skladby neměly definitivní podobu a Peter na textech neustále pracoval.

Danielova role producenta se tak dočasně proměnila na nejdůvěrnějšího Gabrielova průvodce tvůrčím procesem a spoluautora. Teprve mnohem později byly do snímků přimíchány zbývající nástrojové party. Například stopy s dechovými nástroji Peter s Danielem natáčeli se studiovými muzikanty v New Yorku.

Tři poskoci

Rhodes bydlel nedaleko od studia. Trio se mohlo kdykoliv sejít a nahrávat podle potřeby. Tehdy si Peter, David a Daniel začali říkat Three Stooges, podle meziválečného amerického komediálního tria. Během desítek let existence jím postupně prošlo několik herců, z nichž nejznámější byli Moe Howard (1897–1975), jeho bratr Curly Howard (1903–1952) a Larry Fine (1902 – 1975).

Gabrielovští Tři poskoci zahajovali každodenní studiové práce v Real World Studios se žlutými stavařskými ochrannými přilbami na hlavě a všemožně se u toho škádlili a různě vtipkovali, z čehož se vyvinul slogan „Let’s hit it with a sledgehammer!“

Z něho vznikl nápad na hitovou skladbu Sledgehammer. Ta je postavena na rytmickém základu, který Gabriel pečlivě a poměrně dlouhou dobu programoval na automatickém bubeníkovi. Doba věnovaná přípravě se rozhodně vyplatila a to nejenom v případě jedné písně.

Tvůrci využili nabídnutou příležitost, jakou jim dávala minimalistické sestava, beze zbytku. Pečlivě dotáhli do takřka absolutní dokonalosti veškeré hudební a zvukové nápady. Navíc se mohli kdykoliv vrátit k uchovaným původním vokálním a nástrojovým záznamům, znovu je přeskládat podle nových nápadů a připomínek.

Začátkem října 1985 práce na LP desce notně pokročily. Peter finišoval se svými pěveckými party. Zvukaři si vzpomínají, že většinou potřeboval pět nebo šest pokusů, aby byl s výsledkem spokojený. Ve studiu se již objevily i doprovodné vokalistky PP Arnold, Coral LewisDee Gordon, aby nazpívaly party pro píseň Sledgehammer.

V té době ohlásili příjezd i představitelé hudebních vydavatelství VirginGeffen Records. Peter jim na ukázku pustil hrubé mixy šesti nebo sedmi skladeb. Oficiálové byli s Gabrielovým příklonem k popovější hudbě nadšeni. Jejich verdikt zněl: „Naprostá spokojenost, schváleno.“

prostá tvůrčí radost

Z většiny nahrávek doslova prýští prostá tvůrčí radost opentlená různými slovními blbůstkami. Gabriel tak po letech konečně zapomněl na mladicky přemoudřelé texty z genesiovských počátků v Looking for Someone (album Trespass) nebo nesrozumitelné slovní obrazy ze Supper’s Ready na LP desce Foxtrot.

Pro všechny, nejenom ve studiu, to musel být šok a současně úleva, když od jedné z nesporných hvězd anglického progrocku najednou slyšeli slogany typu „I’ve been feeding the rhythm,“ „Show for me and I’ll show for you“ nebo „This is the new stuff I go dancing in.“ A to se na jejich smysly ještě chystalo zaútočit v úvodu zmíněné inovativní video.

Další pozoruhodnou skladbou je duet Don’t Give Up, nazpívaný společně s Kate Bush. Peter zpracoval reálnou životní situaci, s níž se někdy setkal každý z nás. Občas zkrátka nastane doba, kdy se vše v životě nedaří, přichází prohry a povzbudí Vás kohosi citlivě volená slova.

Píseň doprovází prostý videoklip. Oba zpěváci se k sobě tisknou, jako dvě čokoládové figurky na anglosaském svatebním dortu a ten se s nimi pomalu otáčí. Sentimentální skladbu, jež nemá s rock’n’rollem zhola nic společného, ozdobila působivá basová vsuvka Tonyho Levina.

Než Peter Gabriel v roce 2012 vyrazil na turné Back To Front po USA, promluvil pro magazín RollingStone o úspěchu alba So: „Bylo tam méně jakéhosi esoterického písničkářství. Myslím, že to byly v některých ohledech jednodušší písně, ale myslím, že jsme tím naskočili na správnou vlnu. Dělali jsme je s vášní a pracovali jsme na nich s opravdu dobrým týmem. Pak jsme samozřejmě měli ještě věci jako videoklip k písni Sledgehammer, který nám ohromně pomohl. Získali jsme díky němu širší publikum. Jediný ústupek, na který jsem přistoupil, bylo umístění mé skutečné fotografie na obálku místo obvyklých zastřených fotek, které jsem dosud míval.“

Deska se v dalších letech dočkala rozšířené výroční edice a prakticky polovina písní z ní (včetně Red RainIn Your Eyes) se pravidelně objevuje na playlistu Gabrielových koncertních show.

Ukázky:

Sledgehammer
https://youtu.be/OJWJE0x7T4Q
Don’t Give Up
https://youtu.be/VjEq-r2agqc
Red Rain
https://youtu.be/FkLTwX0duY4

Peter Gabriel: So

Label: Charisma ‎– PG 5, Virgin ‎– PG 5
Format: Vinyl, LP, Album
Country: UK
Released: 19 May 1986
Genre: Electronic, Rock
Style: Pop Rock, Synth-pop, Art Rock

Tracklist:

A1/ Red Rain (5:39)
Bass – Tony Levin
Drum Programming [Linn Programming] – Chris Hughes
Drums – Jerry Marotta
Guitar – Daniel Lanois
Guitar, Backing Vocals [Backing Vox] – David Rhodes
Hihat [Hi-hat] – Stewart Copeland
Piano, Synthesizer [CMI, Prophet] – Peter Gabriel

A2/ Sledgehammer (5:16)
Backing Vocals [Backing Vox] – Coral Gordon, Dee Lewis, P P Arnold
Bass – Tony Levin
Drums – Manu Katché
Guitar – David Rhodes
Guitar, Tambourine – Daniel Lanois
Piano, Synthesizer [CMI, Prophet] – Peter Gabriel
Saxophone – Mark Rivera
Trombone – Don Mikkelsen
Trumpet – Wayne Jackson

A3/ Don’t Give Up (6:33)
Bass – Tony Levin
Drum Programming [Linn Programming] – Peter Gabriel
Drums, Percussion – Manu Katché
Guest, Vocals [Guest Vox] – Kate Bush
Guitar [Guitars] – David Rhodes
Piano – Richard Tee
Piano, Synthesizer [CMI, Prophet, Linn] – Peter Gabriel
Synthesizer [Chorus CS80] – Simon Clark

A4/ That Voice Again (4:53)
Bass – Tony Levin
Drums, Percussion – Manu Katché
Guitar – Daniel Lanois
Guitar [Guitars] – David Rhodes
Lyrics By – David Rhodes
Lyrics By, Percussion – Peter Gabriel
Synthesizer [CMI, Prophet], Piano, Percussion – Peter Gabriel
Violin – L Shankar

B1/ In Your Eyes (5:30)
Backing Vocals [Backing Vox] – David Rhodes, Jim Kerr, Michael Been, Peter Gabriel
Bass – Larry Klein, Tony Levin
Bass Vocals [Bass Vox] – Ronnie Bright
Drums [Additional Drums] – Jerry Marotta
Drums, Percussion, Talking Drum – Manu Katché
Guest, Vocals [Guest Vox] – Youssou N’Dour
Guitar [Guitars] – David Rhodes
Piano – Richard Tee
Synth, Backing Vocals [Backing Vox] – Peter Gabriel
Synthesizer [CMI], Piano, Synth – Peter Gabriel

B2/ Mercy Street (for Anne Sexton) (6:21)
Bass – Larry Klein
Piano – Richard Tee
Saxophone [Processed Sax] – Mark Rivera
Surdo [Surdu], Congas, Triangle – Djalma Correa
Synthesizer [CMI, Prophet, CS80], Piano – Peter Gabriel

B3/ Big Time (4:29)
Alto Saxophone [Alto Sax], Tenor Saxophone [Tenor Sax], Baritone Saxophone [Baritone Sax] – Mark Rivera
Bass [Drumstick Bass] – Jerry Marotta, Tony Levin
Drum Machine [Linn Kick] – Jimmy Bralower
Drums – Stewart Copeland
Electric Organ [Hammond], Synthesizer [CMI], Bass – Simon Clark
Guitar – David Rhodes
Guitar [Surf Guitar] – Daniel Lanois
Synthesizer [CMI, Prophet, Linn], Synth – Peter Gabriel
Trombone – Don Mikkelsen
Trumpet, Cornet – Wayne JacksonVoice
[Voices] – Coral Gordon, Dee Lewis, P P Arnold

B4/ We Do What We’re Told (Milgram’s 37) (3:22)
Drums – Jerry Marotta
Guitar – David Rhodes
Synthesizer [CMI, Prophet], Piano – Peter Gabriel
Violin – L Shankar

Bonus track on CD and K7
09. This Is The Picture (Excellent Birds) (4:18)

Credits:

Written-By – Gabriel

Mastered At – The Town House
Recorded At – Real World Studios
Mixed At – Real World Studios
Pressed By – Damont
Recorded At – PolyGram Studios, Rio De Janeiro
Overdubbed At – Power Station

Arranged By [Additional Arrangement Ideas] – David Rhodes
Arranged By [Horns] – Wayne Jackson
Engineer – Ary Carvalhaes, Jairo Gualberto, Kevin Killen
Engineer [Additional Engineering] – David Bottrill, David Stallbaumer
Engineer [Assistant] – Jam Crisp
Engineer [Overdubs Assisted By] – Steve Boyer
Engineer [Overdubs By] – Bruce Lampcov
Lacquer Cut By – Copperman
Mastered By – Ian Cooper
Producer, Arranged By [Horns], Programmed By [CMI] – Peter Gabriel
Producer, Engineer, Arranged By [Horns] – Daniel Lanois
Recorded By [Original Track Recording By] – David Bascombe
Supervised By [Session Supervised By] – Charlene Colon
Supervised By [Session Supervision By] – Graciela Silberberg, Renato Costa
Technician [Studio Management] – David Stallbaumer
Technician [Studio Organization] – Luigi Hoffer

Designed At – Peter Saville Associates
Design – Brett Wickens, Peter Saville
Photography By – Trevor Key

Management – Gail Colson
Assistant To Peter Gabriel – Amanda Harcourt
Management [Assisted By] – Norma Bishop

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..