Gil Scott-Heron: I’m New Here (2010, XL Recordings)

Naposledy aktualizováno: 12.2.2020

Gil Scott-Heron: I'm New Here (2010, XL Recordings)
Gil Scott-Heron: I’m New Here (2010, XL Recordings)

Americký černošský básník, občanský aktivista, zpěvák a nemilosrdný společenský kritik Gil Scott-Heron byl nepochybně jedním z nejvlivnějších tvůrců, jež vydala americká městská ghetta na přelomu šesté a sedmé dekády minulého století. I s přestávkami byl umělecky aktivní více jak čtyři dekády. Zásadním způsobem ovlivnil současné hudební žánry hip hop a rap. Jeho myšlenky a poselství jsou stále živé. Umírá několik měsíců po vydání alba I’m New Here (2010, XL Recordings).

Otevřeně pojmenovat společenské problémy
Gil Scott-Heron: Pieces of A Man (1971, Flying Dutchman)
Gil Scott-Heron: Pieces of A Man (1971, Flying Dutchman)

Richard Russell, producent poslední Gilovy desky vydané za jeho života a šéf úspěšného hudebního labelu XL Recordings, se narodil v roce, ve kterém vyšla Scott-Heronova kritikou dobře přijatá LP deska Pieces of A Man (1971, Flying Dutchman Records).

S Heronovou hudbou se poprvé seznámil v sedmdesátých letech ještě coby teenager žijící na typickém londýnském předměstí.

Později jí slýchával na diskotékách a také samplovanou na prvních hip hopových hitech. Již tenkrát ho zaujalo Gilovo osobní kouzlo a odvaha, s jakou otevřeně pojmenovával nejpalčivější problémy americké společnosti.

Pokud jste se soustředili na text, zjistili jste, že vám mluví ze srdce. Bylo jasné, že zná důvěrně život na perifériích velkých měst,“ vzpomíná Russell. Rozhodl se polozapomenutého umělce vyhledat a nabídnout mu smlouvu na nové album. „Cítil jsem, že mám povinnost udělat maximum pro to, aby Gilovo jméno a hudba nezapadly a zůstaly v podvědomí nové posluchačské generace.“

Tři alba v závěru kariéry

Výsledky jejich spolupráce v letech 2005 – 2009 se dostaly k fanouškům na třech titulech. Po uvodním I’m New Here (2010, XL Recordings) následovaly Jamieho xx remixy We’re New Here (2011, XL Recordings). Posledním byla sběratelská vinylová edice Nothing New (2014, XL Recordings). Do vybrané sítě obchodů dorazila v nákladu pouhých tři tisíce kusů v rámci propagačního Record Store Day.

Spolupráci začali domlouvat přes dopisy do káznice na Rikers Island

V první polovině úvodní dekády nového tisíciletí si Gil opakovaně odpykával nepodmíněné tresty v nechvalně proslulém vězení na Rikers Island. Nejdříve za napadení a fyzické násilí, později za porušení podmínky a opakované drogové delikty. Richard si s ním nejdříve dopisoval. Teprve později se setkali osobně.

K mojí úlevě, ale ne k mému překvapení, jsme si od začátku velice dobře rozuměli. Příležitost setkat se s takovou výjimečnou osobností, a spolupracovat s ní, pro mě byla obrovská životní zkušenost a nebojím se přiznat, že mě ovlivnila na celý život. Od lidí, kteří Gila znali osobně jsem věděl, že se s ním někdy vychází dost složitě. Zároveň mě chlácholili, že to je hluboce spirituální člověk. Když jsme si k sobě našli cestu, probírali jsme řadu osobních věcí a shodli se na tom, že se všechno děje z nějakého důvodu,“ vybavuje si Russell.

Střídmý, minimalistický hudební základ
Gil Scott-Heron: Nothing New (2014, XL Recordings)
Gil Scott-Heron: Nothing New (2014, XL Recordings)

Po více jak šestnáctileté odmlce od vydání alba Spirits (1994, TVT Records) Scott-Heron potvrdil, že zůstal umělcem s jasnou vizí, který se odmítá podřídit požadavkům okolí a dělá výhradně jen to, co sám uzná za vhodné.

V průběhu příprav na nahrávání, a debat o repertoáru, bez výhrad odsouhlasil Richardův návrh, aby byly nové nahrávky oblečeny do současného elektronického hávu. Zároveň se shodli na tom, že je ponechají co nejvíce „spartánsky“ zvukově ohlodané.

Nahrávkám vtiskli střídmý, minimalistický hudební základ, jenž se pojetím přiblížil rytmickým linkám hráčů na conga na Heronově debutovém albu mluveného slova Small Talk At 125th And Lenox (1970, Flying Dutchman Records). Zároveň vystavěli originální stylový mix, v němž převládají hip hopové, dub stepové, ale i gospelové či bluesové vlivy.

Tři roky příprav

O dění ve studiu a průběhu přípravných prací, jež trvaly více jak tři roky, Russell vypráví: „Gilovi jsem pravidelně přehrával náčrtky elektronických zvuků a rytmických stop, na kterých jsem pracoval. Byl z nich nadšený. Vždy mi neopomněl připomenout, abych se nesnažil vytvořit zbytečně komplikovaný zvuk.“

To je podle Richarda i důvod, proč je album nezvykle krátké. „Měli jsme samozřejmě více materiálu. Chtěli jsme ale vydat desku, kterou si posluchači s chutí přehrají na jeden zátah a aby na ně měla co nejintenzivnější vliv. Trvá jen necelých dvacet devět minut, což je podle mě ideální délka.“

Albem I’m New Here se jako potůček klikatí Scott-Heronovy převážně neradostné vzpomínky na dětství prožité po rozpadu vlastní rodiny u babičky v Jacksonu a na pozdější návrat k opuštěné matce, která přežívala v newyorské čtvrti Chelsea obývané Hispánci. Shrnul je v On Coming from a Broken Home.

Starší Scott-Heronovu tvorbu zastupuje pouze Your Soul And Mine. Jde o přepracovanou píseň The Vulture poprvé vydanou na debutu. Na opačné straně stojí zcela nová skladba New York Is Killing Me. Chřadnoucí básník v ní potvrdil, že i po létech na drogách a prožitých v káznici v něm stále dříme tvůrčí zápal a chuť přijít se zajímavými nápady.

Podstata a smysl lidského života a rodové vzájemnosti

Zásadním se zdá být Gilovo vyznání Parents, v němž prohlásí: „Duchové vašich rodičů a jejich rodičů a jejich rodičů žijí skrze vás, a pokud si na ně jen na okamžik vzpomenete, uslyšíte je.“ Definoval v něm vlastní chápání podstaty a smyslu lidského života a rodové vzájemnosti.

Oba tvůrci přepracovali originálním způsobem i několik převzatých písní. Titulní I’m New Here napsal Bill Callahan. Vyšla v roce 2005 na albu A River Ain’t Too Much To Love pod jeho uměleckým pseudonymem Smog.

Drsně existenciální Me And The Devil legendárního předválečného bluesmana Roberta Johnsona je převyprávěním opilecké noční můry, hledání cesty k vykoupení a odevzdání se do rukou Ďábla za násilné napadení milované ženy.

Silně vyznívá pastorálně vznešená a bolestivě oduševnělá klavírní verze I’ll Take Care of You – původně byla součástí repertoáru vynikajícího rhythm’n’bluesového a soulového zpěváka Bobbyho „Blue“ Blanda.

V únoru 2020 vyšla výroční edice I’m New Here, na níž jsou i dosud nepublikované studiové záznamy. Ve stejnou dobu přibyla jazzová přepracovánka We´re New Again od Makaye McCravena. Chicagský producent a hráč na bicí vytvořil soudobé mistrovské dílo, v němž propojil vlivy spirituálního jazzu, temného blues a hlubokých lidských vášní.

V průvodním textu ke svému poslednímu albu Scott-Heron doporučuje, aby se posluchači někde u sebe doma v klidu posadili, nenechali se rušit okolím, vypnuli mobilní telefon a vše, co by mohlo zvonit nebo pípat a soustředili se na poslech.

Vyzkoušel jsem a vřele doporučuji!

Ukázky:

I’m New Here
https://youtu.be/eV_astp3BjM
Me And The Devil
https://youtu.be/OET8SVAGELA
I’ll Take Care Of You
https://youtu.be/WSoqyoqWSBI
New York Is Killing Me
https://youtu.be/recCXTgAHQ4

Gil Scott-Heron: I’m New Here

Label: XL Recordings ‎– XLCD471
Format: CD, Album
Country: UK
Released: 08 Feb 2010
Genre: Funk / Soul
Style: Soul

1. On Coming from a Broken Home (Part 1) – 2:20
Written-By – Gil Scott-Heron
2. Me and the Devil – 3:33
Keyboards [Overdubs] – Damon Albarn
Written-By – Robert Johnson
3. I’m New Here – 3:33
Guitar – Pat Sullivan
Written-By – Bill Callahan
4. Your Soul and Mine – 2:02
Strings – Christiana Liberis, Mary Jo Stilp, Mike Block, Una Tone
Composed By – Richard Russell
Written-By – Gil Scott-Heron
5. Parents (Interlude) – 0:18
Written-By – Gil Scott-Heron
6. I’ll Take Care of You – 2:58
Piano [Additional] – Kim Jordan
Strings – Christiana Liberis, Mary Jo Stilp, Mike Block, Una Tone
Written-By – Brook Benton
7. Being Blessed (Interlude) – 0:12
Written-By – Gil Scott-Heron
8. Where Did the Night Go – 1:14
Written-By – Gil Scott-Heron
9. I Was Guided (Interlude) – 0:14
Written-By – Gil Scott-Heron
10. New York Is Killing Me – 4:29
Guitar, Synthesizer [Overdubs] – Chris Cunningham
Vocals [Additional] – Kim Jordan
Vocals [Background] – Michelle Hutcherson, Tiona Hall, Tyria Stokes
Written-By – Gil Scott-Heron
11. Certain Things (Interlude) – 0:08
Written-By – Gil Scott-Heron
12. Running – 2:00
Composed By – Richard Russell
Lyrics By – Gil Scott-Heron
13. The Crutch – 2:44
Composed By – Richard Russell
Lyrics By – Gil Scott-Heron
Strings – Christiana Liberis, Mary Jo Stilp, Mike Block, Una Tone
14. I’ve Been Me (Interlude) – 0:16
Written-By – Gil Scott-Heron
15. On Coming from a Broken Home (Part 2) – 2:15
Written-By – Gil Scott-Heron

This album is dedicated to my daughters, Chegianna and Gia; my son, Rumal; and my granddaughter Rallera. A special shout also goes to Miss Mimi, my link to cyberspace.

Liner Notes, Piano, Vocals – Gil Scott-Heron
Producer – Richard Russell
Arranged By [Strings] – Lawson White

Credits

Artwork – Phil Lee
Artwork, Photography By – Mischa Richter
Engineer, Mixed By – Lawson White
Mastered By, Lacquer Cut By – Mike Marsh
Mixed By [Additional], Recorded By – Rodaidh McDonald
Photography By [Cover] – Richard Russell

Notes

Engineered and mixed at Clinton studios (NYC, USA).
Track 3 engineered at Looking glass studios (NYC, USA).
Additional recording and mixing at XL studios (London, UK).

„On Coming from a Broken Home“ contains a sample from „Flashing lights“ by Kanye West (written by K. West/E. Hudson).

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..