Gil Scott-Heron: Pieces of A Man (1971, Flying Dutchman)

Naposledy aktualizováno: 22.11.2018

Gil Scott-Heron: Pieces of A Man (1971, Flying Dutchman)

Album Piece Of A Man (1971, Flying Dutchman) je prvním čistě hudebním počinem mladičkého amerického černošského básníka a umělce Gila Scott-Herona.

 

Obchodní výsledky debutovému alba A New Black Poet Gil Scott-Heron: Small Talk At 125th And Lenox (1970, Flying Dutchman Records) nebyly valné. Kolekce několika songů zpívaných s klavírem a ohnivě recitovaných autorských rapů v doprovodu tří hráčů na perkusivní nástroje navazovalo na tvorbu radikálů ze skupiny The Last Poets.

Pozornost mladých Afroameričanů z velkých městských aglomerací na východním i západním pobřeží USA získaly básně The Revolution Will Not Be Televised, BrotherWhitey On The Moon, které se často objevovaly ve vysílání místních FM rozhlasových stanic.

Úspěch přesvědčil producenta Boba Thieleho, aby splnil předchozí dohodu a podepsal s mladým talentem smlouvu na dvě LP desky. Výběr hudebníků do studiové sestavy pro Gilovo první písňové album ponechal na něm samotném a jeho spolupracovníkovi, klávesistovi Brianovi Jacksonovi.

Basista Ron Carter a flétnista/saxofonista Hubert Laws byli první na seznamu Scott-Heronových přání. V okamžiku, kdy Thiele potvrdil účast obou jazzových hvězd, neuplynulo mnoho času a ve studiu se sešla zkušená hráčská sestava pod vedením bubeníka Bernarda „Pretty“ Purdieho, rozšířená o uznávaného kytaristu Burta Jonese a aranžéra Johnnyho Patea.

Během dvou dní vzniklo legendární album, na kterém hlavní protagonista experimentuje s hudbou, jež vychází z jazzu a je „šmrncnutá“ soulem. Na rozdíl od premiérové dlouhohrající desky je na Pieces Of A Man patrná zásadní a významná změna v hudební koncepci.

Album zahajuje kapelová verze slavné The Revolution Will Not Be Televised. Nahrávku v dalších letech použili ve formě samplu např. Common, Public Enemy, Aesop Rock, Disposable Heroes of HiphoprisyWu-Tang Clan. Gil později vysvětlil okolnosti vzniku písně: „Záměrem bylo napsat satirickou píseň. Sledováním televize nemohlo být dosaženo čehokoliv.

Na LP desce jsou rozesety jako démanty Scott-Heronovy básnické perly. Svým temným a vroucím hlasem zpívá o zkušenostech s denní smutnou realitu života v chudinských čtvrtích velkoměst.

Lhostejno, zda mluví o radikálním poselství v písni Save the Children, vyznává se z vlivu hudby na lidské city v Lady Day And John Coltrane nebo využívá biblický obraz boháče, který se pokouší vystoupat do Nebe jako velbloud a projít uchem jehly v The Needle’s Eye.

Titulní Pieces of A Man je možná jednou z nejdůležitějších písní Gilovy kariéry. Za intimního doprovodu Carterova kontrabasu a Jacksonova piana vypráví skutečný příběh svého souseda, který přišel o práci a byl zatčen jako pachatel výbuchu na pracovišti. Gil ho písni nahradil fiktivním příběhem svého otce. Píseň je čím dál trýznivější. Vypravěč se stává svědkem, jak se jeho otec, jeho soused, jeho bližní proměňují v pouhé křehké skořápky svých dřívějších já.

O tom, že si již na počátku kariéry Gil uvědomoval vážnost drogové závislosti, napovídá text k písni Home Is Where the Hatred Is, otevřené výpovědi feťáka, potulujícího se po setmění ulicemi. Autor přiznává, že “doma jsem tam, kde žiju své sny stvořené bílým práškem.“ Téma bylo hlouběji rozpracováno a textově rozšířeno v třídílné skladbě The Other Side na Gilově albu Spirits z roku 1994.

Scott-Heronova poezie není pouze o revoluci, společenské situaci v USA a smutných stránkách života. V písni I Think I’ll Call It Morning pobízí posluchače, aby se soustředili na pozitivní stránky života. Odpověď na základní otázku o smyslu lidské existence hledá v A Sign Of The Ages.

Při hlubší znalosti souvislostí, dobových reálií a Gilových písňových textů se před posluchačem otevírá jedinečná příležitost seznámit se s kořeny současné černošské městské hudby, známé jako rap a hip-hop.

Dnešní „Niggaz“ nezpívají o banalitách, doprovodné tracky nejsou pouhými rytmickými vzorci – hudba má jasný směr, vývoj a reaguje na společensky důležitá témata.

Právě v tom je skutečný a přímý odkaz alba Pieces of A Man a jeho geniálního tvůrce. Již na konci šedesátých let burcoval prostřednictvím ohromujícího množství popkulturních odkazů černošské spoluobčany, že nečinné sezení a spokojené přežívání díky zbytkům, které jim ponechává bělošská většina, nepřinese žádnou smysluplnou změnu.

Naprosto zásadní a jedinečné album v historii moderní hudby!

Ukázky:

The Revolution Will Not Be Televised
(Full Band Version) – https://youtu.be/qGaoXAwl9kw

Pieces of a Man – https://youtu.be/QKghze-Vf1o

Home Is Where The Hatred Is (Live)
https://youtu.be/bujlRZNPh_E

A Sign Of The Ages
https://youtu.be/cGjojohhITs

Gil Scott-Heron: Pieces Of A Man

Label: Flying Dutchman ‎– FD 10143
Format: Vinyl, LP, Album, Gatefold
Country: US
Released: 1971
Genre: Jazz, Funk / Soul
Style: Soul-Jazz, Soul

Tracklist:

A1     The Revolution Will Not Be Televised     2:59
A2     Save The Children     4:55
A3     Lady Day And John Coltrane     3:10
A4     Home Is Where The Hatred Is     3:15
A5     When You Are Who You Are     3:01
A6     I Think I’ll Call It Morning     3:45
B1     Pieces Of A Man     4:22
B2     A Sign Of The Ages     4:05
B3     Or Down You Fall     3:08
B4     The Needle’s Eye     4:01
B5     The Prisoner     8:39

Credits:

Bass, Electric Bass – Ron Carter
Drums – Pretty Purdie
Electric Guitar – Burt Jones
Flute, Saxophone – Hubert Laws
Piano, Electric Piano – Brian Jackson
Vocals – Gil Scott-Heron

Producer – Bob Thiele
Conductor – Johnny Pate
Design – Haig Adishian
Mixed By – Bob Simpson, Geoff Haslam
Mixed By, Engineer [Remix] – Ray Hall
Photography By – Charles Stewart, Wayne Tucker
Producer [Assistant] – Lillian Seyfert

Written-By
Gil Scott-Heron (tracks: A1, A4 to A6, B5),
Gil Scott-Heron/Brian Jackson (tracks: A2, A3, B1 to B4)

Notes:

Recorded April 19 & 20, 1971
Performed by Gil Scott-Heron with Pretty Purdie and The Playboys

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..