Fanfán Tulipán, český kvintet s podivně ztřeštěným názvem, ale osobitým přístupem k hudbě

Naposledy aktualizováno: 7.3.2020

Fanfán Tulipán
Fanfán Tulipán

Členové kvintetu s podivně ztřeštěným názvem Fanfán Tulipán jsou dalším z pozitivních příkladů na české jazzové scéně. Dokonale porozuměli nejnovějším trendům v interpretaci postmoderní hudby.

Kinder Jazz? Proč ne!

V čele skupiny stojí prakticky od samého začátku energická kapelnice, skladatelka, hráčka na melodiku Hammond, estonskou citeru a příležitostná zpěvačka Eliška Vidomus (rozená Svobodová).

Za jedenáct let existence mají Fanfáni na kontě dvě studiová alba s výhradně původním autorským materiálem. Na svých stránkách na bandcamp.com navíc nabídli ke stažení záznam části koncertního vystoupení v pardubickém Divadle 29.

Zpočátku svoji čtveračivou hudbu a ulítlé interpretační záměry prezentovali pod hlavičkou kinder jazz. Milovníkům hudebních škatulek se tak dostalo ujištění, že i tady bude svět ještě v pořádku. Běžného posluchače, jenž je otevřený jakékoliv zajímavé a možná i netradiční hudbě, to ale ponechalo v klidu.

Fanfán Tulipán Promo 2020
Fanfán Tulipán Promo 2020
Přestaňte analyzovat! Poslouchejte a bavte se

Současné dění na české jazzové scéně je charakteristické záplavou mládí, jež nestojí jen na pódiích, ale především v hledištích. U fanoušků lze vystopovat touhu po uvolnění a prostém prožitku z muziky.

Možná tím nevědomky naplňují dávné tužby Jeho Výsosti Dukea Ellingtona, se kterými se svěřil novináři Natu Hentoffovi. „Poslední, co od našich posluchačů očekáváme je, že budou zkoumat, co právě hrajeme a proč.“ Legendární jazzový Vévoda svoji myšlenku dále rozvedl: „Chtěli bychom, aby se lidi stali součástí toho, co děláme a hrajeme. Namísto toho, aby cokoliv na naší hudbě analyzovali.“

Český jazz se zaplať pánbu postupně zbavuje nánosu jistého elitářství, prudérnosti, ale také odsudků bolševických médií a nepochopení dělnických mas.

Potěšující, a pro editora cernejpudink.cz zásadní, je zjištění, že v něm snad definitivně skončily a vymizely kdysi nadužívané aranžérsky šikovně zamaskované pokusy předkládat neinformovanému normalizačnímu publiku plagiáty tvorby Mahavishnu Orchestra nebo Weather Report.

Dědictvím totality je neochota akceptovat alternativní hudební směry

Za půlstoletí života v totalitních systémech byli v zemích Corona regni Bohemiae odsouzeni ke stranické informační masáži nejenom jazzmeni – a s nimi i jejich publikum. Dědictvím je neochota akceptovat alternativní hudební směry, coby běžnou součást každodenního kulturního života společnosti.

Po Listopadu 89 se česká jazzová scéna začala obrozovat. Vrátila se na přirozenou cestu vývoje, jaký probíhal mimo železnou oponu. Zásadní bylo zjištění, že se jazz mezitím ustanovil v respektovanou a váženou kulturní instituci.

Jeho součástí jsou propracovaný systém školního vzdělávání, specializovaná periodika, rozhlasové stanice, nahrávací studia a vydavatelské společností. Na ně navazují koncertní promotéři, majitelé hudebních klubů a organizátoři festivalů. Pověstnou třešinkou na dortu jsou slovutné jazzové síně slávy a muzea.

Není tajemstvím, že jazz prošel řadou bouřlivých vývojových etap, jež kopírovaly zásadní společenské události nejenom v jeho kolébce Spojených státech amerických, ale i jinde. Přesto zůstal stejný v touze po lidské svobodě, vzájemném pochopení rozdílů mezi lidmi a hledání cest k přátelství.

Samotné hudebníky a fanoušky vždy přitahoval spontánností a otevřeností, s jakou bez velkých rozpaků a obav ponechával prostor k vyjádření pocitů. Současně bez předsudků vstřebával podněty ze světské, ale i spirituální hudby.

Je třeba si vážit každého hudebníka, který se odhodlá nastoupit na cestu za původností a originalitou, je připraven obětovat volný čas a především se smíří s tím, že přichází o nemalé finanční prostředky, které by mu nejspíše plynuly z účasti v muzikálových produkcích.

Je nebo není Fanfán Tulipán největším hudební omylem v historii?
Fanfán Tulipán: Polyorama (2011, Radioservis)
Fanfán Tulipán: Polyorama (2011, Radioservis)

Blahodárnost společenských proměn potvrzuje i kapela Fanfán Tulipán. V jejich propagačních materiálech se objevuje zmínka o symbióze jazzu, funku, šansonu a filmové hudby. Není důvod jim nevěřit.

Pochvalu si zaslouží i za jejich invenční a v poslední době méně časté využití příčné flétny, basklarinetu nebo melodiky Hammond. (pozn. říká jim něco jméno geniálního jazzového flétnisty Huberta Lawse?)

Původní sestavu Fanfána tvořili spolužáci z pražské Hudební konzervatoře Jaroslava Ježka. Tudíž jim nechyběl teoretický grunt. Od počátku je navíc zdobila ochota vybočit ze zaběhnutých představ o jazzové interpretaci, což se vždy nesetkalo s pochopením. Eliška Vidomus o tom vyprávěla v počátcích kariéry: „No a jinak mě taky někdy překvapí, když zaslechnu, co si o nás někteří jazzmeni říkají – zatím asi vede hláška „Fanfán Tulipán? To je největší hudební omyl v historii!

V roce 2011 jim vychází dlouhohrající debut Polyorama (2011, Radioservis). K tehdejší sestavě patřili vedle kapelnice Vidomus flétnista Dušan Navařík, pianista Jan Mazura, kontrabasista Vladimír Micenko a bubeník Cyril Lojda. Coby hosté ve studiu vypomohli Jan Pospíšil na sopránový saxofon a kytarista José De La Hoz.

Album neuniklo pozornosti publicisty Lubomíra Dorůžky, jenž ve své recenzi mj. napsal: “ Převládá hravost a soustředění na prostší a sdělné výrazové prostředky, které přitom nemusí být umělecky méněcenné.“

Skupině se vedle úspěchů v několika soutěžích pro mladé jazzové soubory podařilo zaujmout pořadatele festivalů Jazz an der Donau, Bratislavské jazzové dni nebo Jazz Goes To Town či Bohemia Jazz Fest.

Náměsíčná liška a genius noci
Fanfán Tulipán: Vulpea Lunatică (2017, Bandcamp.com)
Fanfán Tulipán: Vulpea Lunatică (2017, Bandcamp.com)

V polovině roku 2017 se Fanfán Tulipán vytasí s EP deskou Vulpea Lunatică. Je na ní záznam jejich vystoupení z února 2017 v Pardubicích. K dispozici je pouze v digitálních formátech. Jeho název je rumunským překladem skladby Náměsíčná liška. Autorkou ilustrace na obalu je holandská výtvarnice Lieke van der Vorst.

Z původní rytmiky na EP albu hraje již pouze klavírista Jan Mazura. Na post baskytaristy mezitím nastoupil Pavel Husa a za bicí se posadil Šimon Hajdovský. Novým flétnistou se stal Štěpán Zbytovský. S jeho nástupem přibyl coby další sólový dechový nástroj basklarinet, který v jazzu proslavil především fenomenální Eric Dolphy.

Fanfán Tulipán: Genius noci (2020, Radioservis)
Fanfán Tulipán: Genius noci (2020, Radioservis)

Tři skladby (Cestovní horečka, PředjaříOpuštěnej byt) se o tři roky později objeví ve studiových verzích na zatím nejnovějším studiovém počinu Genius noci (2020, Radioservis).

Vznikal během tří dnů ve studiu SONO za účasti jediného nováčka pianisty Petra Svobody. Velkým plusem se jeví přizvání několika zajímavých hostů.

Odvázaný „otevírák“ Muži v oflajnu tvrdí tubista Šimon Janák (Tygroo). Vedle rytmicky skvěle rozeběhnuté titulní Genius noci s Eliščiným vokálem, jenž prokládá přednesem vlastního textu, zaujme již na první poslech přepracovaná skladba Fjord zveřejněná na fanfáním webu v roce 2015.

Díky trumpetovému sólu Oskara Töröka (Vertigo) získala dříve jen v náznacích tušenou dynamiku a napětí. To jí dodává přelévání sólového partu mezi zvukovými kanály a jeho neočekávaný vzlet do závratných, takřka milesovských výšek.

Po několika posleších se ale může posluchačův zájem upnout k zprvu nenápadným skladbám Komnaty ozvěnyVětrolam. Na svědomí to má především vibrafonista Radek Doležal (Mallet Q). Oba snímky zdobí neuvěřitelný groove.

Kontrast šerosvitu a nočního světla v průmyslových zónách

Nemělo by zapadnout, že se píseň Genius noci dočkala na podzim 2019 vydání v rámci limitované vinylové edice a ztvárnění v podobě animovaného klipu. Mladý výtvarník a animátor Oliver Vršanský je, podobně jako Eliška Vidomus, rodákem z Pardubic. Zachytil kontrast šerosvitu a nočního světa v tamních průmyslových zónách. Video klip byl vybrán do přehlídky v rámci festivalu AniFilm.

V úvodu jsem zmínil, že se jazz stal v průběhu jednoho století uznávanou mezinárodní kulturní institucí. Věřím, že se podobného dočká i domácí scéna. Bude to možná i díky osobnímu příspěvku tvůrců, jako je Eliška Vidomus, její spoluhráči nebo Eliščin velký vzor Beata Hlavenková, či někdo další z okruhu interpretů soustředěných okolo labelů, jako je Animal Music.

Nutné podmínky v podobě vzdělávacích institucí, hudebních klubů, médií, vydavatelství a fanouškovského zázemí již mají k dispozici. Není se tedy nač vymlouvat a především – není jakýkoliv důvod bezhlavě kopírovat zahraniční vzory!

Ukázky:

Genius noci
https://youtu.be/Jeyp0XIXf1Y

Vulpea Lunatică Live EP
https://fanfantulipan.bandcamp.com/album/vulpea-lunatic-live-ep

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..