Duke Ellington: Ellington At Newport 1956 (Complete) – (1999, Columbia)

Naposledy aktualizováno: 22.3.2018

Duke Ellington: Ellington At Newport (1956, Columbia)

V roce 1999 vychází v reedici úplný záznam legendárního vystoupení Vévodova orchestru, jež se uskutečnilo v nočních hodinách ze 6. na 7. července 1956 na letní scéně American Jazz Festival v Newportu.  Od prvního vydání patří album Ellington At Newport (1956, Columbia) mezi klíčové nahrávky Dukeovy poválečné kariéry. Díky němu se vrací zpátky na výsluní.

Rok 1955 ve vévodově kariéře? Hraní v aquaparku na Long Islandu

V roce 1955 se Duke Ellington se svým orchestrem pohyboval více jak třicet tři roků na jazzové scéně. Zájem posluchačů se ale mezitím přesměroval od velkokapelového zvuku k newyorské bopové a kalifornské westcoastové scéně.

Na pobřežích Atlantiku a Tichého oceánu působila řada výrazných, o generaci a více mladších, hudebních jmen (namátkou Art Blakey, Bud Powell, Clifford Brown, Charles Mingus, Gerry Mulligan, Joe Albany, Miles Davis, Chet Baker a desitky dalších) se spoustou zajímavých nápadů a nových hráčských přístupů.

Zároveň Ellingtonovi vypršela nahrávací smlouva u Capitol Records. Na letní sezónu 1955 management zajistil někdejšímu respektovanému kapelníkovi pouze hraní v aquaparku na Long Islandu, kde s kapelou doprovázeli tamní vodní show pro dětské návštěvníky a jejich rodiče.

Poslední šance na zisk nahrávací smlouvy

Následující rok se Duke rozhodl bojovat o možnost podepsání smlouvy u Columbia Records. Vystoupení na newportském festivalu se jevilo být dobrou příležitost, jak zaujmout především mladé, experimentům nakloněné publikum, složené především z vysokoškoláků.

Úvodní část záznamu koncertu dokumentuje vlažné přijetí kapely návštěvníky akce. Většina auditoria byla již na odchodu z areálu. Zdálo se, že se naplňují obavy a nedůvěra promotéra George Weina, který měl pochybnosti, zda udělal dobře, když souhlasil s tím, aby Ellingtonův orchestr festival uzavíral.

Renesanci Dukeovy popularity a jeho senzační návrat mezi jazzové modly zažehne okamžik, kdy Vévoda ohlásí skladbu Diminuendo And Crescendo In Blue, kterou složil již v roce 1937.

jeden rozhoupaný bluesový chorus za druhým

Ve chvíli, kdy si tenorsaxofonista Paul Gonsalves stoupne k mikrofonu při úchvatně nekonečném sóle, se karta obrací. Gonsalves sází jeden rozhoupaný bluesový chorus za druhým a konsternovaní fanoušci se u východu z areálu otočí a nahrnou se zpátky před pódium. Sólistu podporují nadšenými výkřiky „Go!, Go!, Go!“ a spontánně tancují.

Koncert nabere obrátky a pokračuje dalšími kompozicemi, včetně bouřlivě přijatého Jeep’s Blues se sólujícím altkařem Johnnym Hodgesem. Spokojené sedmitisícové publikum se rozchází hodinu po půlnoci!

potvrdil, že rozhodně nepatří do starého železa

Duke Ellington se svými muzikanty potvrdil, že rozhodně nepatří do starého železa. Později se Vévoda objevil i na obálce prestižního časopisu Time. Pochvalu od vedení Columbia Records si vyslouží také producent George Avakian. Byl to on, kdo přes odpor řady členů managementu prosadil, aby bylo Dukeovo vystoupení na Rhode Island zaznamenáno na magnetofonový pás.

Na původní vydání dlouhohrající desky Ellington At Newport (1956, Columbia) se dostaly pouze delší suity – úvodní Newport Jazz Festival Suite (rozdělená na tři části Festival Junction/Blues To Be There/Newport Up), Jeep’s Blues a klíčová Diminuendo And Crescendo In Blue.

Vydavatelství Columbia Records využilo magické situace a vinylové LP se stalo Ellingtonovou vůbec nejlépe prodávanou nahrávkou. Později se zjistilo, že více než polovina původního LP byla ve skutečnosti natočena ve studiu, včetně Gonsalvesova sóla, ale to bylo napraveno až na této reedici z roku 1999 na CD.

Ukázky:

Diminuendo And Crescendo In Blue – https://youtu.be/MemoebN05yM
Jeep’s Blues – https://youtu.be/9LHMNxk8DqA
Take the ‚A‘ Train – https://youtu.be/RHlVDGVXYAs

Duke Ellington: Ellington At Newport 1956 (Complete)

Label: Legacy ‎– C2K 64932, Columbia ‎– C2K 64932
Format: 2 × CD, Album, Remastered
Country: US
Released: 1999
Genre: Jazz
Style: Big Band, Swing
Tracklist

1-01 Star Spangled Banner 1:10
1-02 Father Norman O’Connor Introduces Duke & The Orchestra
Duke Introduces Tune & Anderson, Jackson & Procope 3:36
1-03 Black And Tan Fantasy 6:21
1-04 Duke Introduces Cook & Tune 0:26
1-05 Tea For Two 3:34
1-06 Duke & Band Leave Stage
Father Norman Talks About The Festival 2:30
1-07 Take The A Train 4:27
1-08 Duke Announces Strayhorn’s A Train & Nance
Duke Introduces Festival Suite, Part I & Hamilton 0:41
1-09 Part I – Festival Junction 8:10
1-10 Duke Announces Soloists; Introduces Part II 0:38
1-11 Part II – Blues To Be There 7:09
1-12 Duke Announces Nace & Procope; Introduces Part III 0:19
1-13 Part III – Newport Up 5:33
1-14 Duke Announces Hamilton, Gonsalves & Terry
Duke Introduces Carney & Tune 0:25
1-15 Sophisticated Lady 3:52
1-16 Duke Announces Grissom & Tune 0:17
1-17 Day In, Day Out 3:50
1-18 Duke Introduces Tune(s) And Paul Gonsalves Interludes 0:23
1-19 Diminuendo And Crescendo In Blue 14:20
1-20 Announcements, Pandemonium 0:44
1-21 Pause Track 0:06

2-01 Duke Introduces Johnny Hodges 0:18
2-02 I Got It Bad (And That Ain’t Good) 3:38
2-03 Jeep’s Blues 4:36
2-04 Duke Calms Crowd; Introduces Nance & Tune 0:42
2-05 Tulip Or Turnip 2:49
2-06 Riot Prevention 1:08
2-07 Skin Deep 9:13
2-08 Mood Indigo 1:30
2-09 Studio Concert (Excerpts) 1:15
2-10 Father Norman O’Connor Introduces Duke Ellington
Duke Introduces New Work, Part I & Hamilton 1:02
2-11 Part I – Festival Junction 8:46
2-12 Duke Announces Soloists; Introduces Part II 0:32
2-13 Part II – Blues To Be There 7:48
2-14 Duke Announces Nance & Procope; Introduces Part III 0:16
2-15 Part III – Newport Up 5:20
2-16 Duke Announces Hamilton, Gonsalves & Terry
Pause / Duke Introduces Johnny Hodges 0:41
2-17 I Got It Bad (And That Ain’t Good) 3:47
2-18 Jeep’s Blues 4:31
2-19 Pause Track 0:06

Notes
Tracks 1-01 to 2-08 are marked as Original Live Recordings; tracks 2-10 to 2-17 as Production Masters and tracks 2-09 and 2-18 as Studio Session.

Originally Recorded 1956, Originally Released 1956, 1982.

Credits

Bass – Al Lucas (tracks: 1-01, 1-03, 1-05), Jimmy Woode (tracks: 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2,09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17, 2-18)
Clarinet – Jimmy Hamilton (tracks: 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2,09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17, 2-18), Russell Procope (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17)
Drums – Sam Woodyard (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17)
Piano – Duke Ellington (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17)
Saxophone [Alto] – Johnny Hodges (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17), Russell Procope (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17)
Saxophone [Baritone] – Harry Carney (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17)
Saxophone [Tenor] – Paul Gonsalves (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17)
Trombone – Britt Woodman (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17), Quentin Jackson (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17)
Trumpet – Cat Anderson (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17), Clark Terry (tracks: 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2,09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17, 2-18), Ray Nance (tracks: 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2,09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17, 2-18), Willie Cook (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17)
Valve Trombone – John Sanders (tracks: 1-01, 1-03, 1-05, 1-07, 1-09, 1-11, 1-13, 1-15, 1-17, 1-19, 2-02, 2-03, 2-05, 2-07, 2-08, 2-09, 2-11, 2-13, 2-15, 2-17)

Artwork By [Reissue Art Direction] – Howard Fritzson
Artwork By [Reissue Design] – Randall Martin
Mastered By [Digital] – Mark Wilder
Mastered By [Re-], Reissue Producer – Phil Schaap
Other [Project Director] – Seth Rothstein
Photography [Liner] – Don Hunstein
Photography By [Cover] – Arnold Newman
Producer [Original Recordings] – George Avakian

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..