Elektra Records, jeden z prvních přístavů alternativní hudby

Naposledy aktualizováno: 14.4.2019

U založení významného amerického hudebního labelu Elektra Records stál teprve devatenáctiletý student marylandské univerzity St. John’s College v Annapolisu, Jac Holzman (15. 9. 1931).

V názvu firmy použij na prvním místě písmeno ze začátku abecedy

S rozjezdem byznysu pomohl Jacův otec. Podepsal za svého nezletilého syna první nahrávací smlouvy. Od strýce se Jacovi dostalo další velice cenné rady: „V názvu firmy použij na prvním místě písmeno ze začátku abecedy. Tvoje šance na včasné proplacení faktur se tak podstatně zvýší.“

První logo Elektra Records
První logo Elektra Records

V padesátých letech 20. století se začaly prosazovat nové technologie. Vysílání spustily první radiové stanice v pásmu velmi krátkých vln. Do obchodní sítě přichází série kvalitních kotoučových magnetofonových přístrojů a gramofonový průmysl se přeorientuje ze šelakových desek s rychlostí 78, na vinylové dlouhohrající desky s rychlostí 33 a 1/3. Novinky byly výzvou všem, kteří zvažovali svoje zapojení do hudebního průmyslu a chtěli na něm vydělat.

Jac měl necelé čtyři roky zpoždění oproti konkurenci. S podobným nápadem, založit si vlastní hudební společnost, přišel v roce 1947 Ahmet Ertegun, rovněž student St. John’s College. Tehdy vznikly Atlantic Records.

Nesnadné začátky s folkovými a folklorními nahrávkami
Theodore Bikel: Folk Songs Of Israel (1957, Elektra)
Theodore Bikel: Folk Songs Of Israel (1957, Elektra)

Počátky Elektra Records byly krušné. Dlouhou dobu u ní vycházely především folkové a folklorní tituly, mapující hudbu a písně z celého světa, bohužel s minimem komerčního potencionálu.

Obchodní úspěch se poprvé dostavil s nahrávkami židovského folklóru od Theodore Bikela. Na počátku šedesátých let ještě vychází úspěšná třináctialbová kolekce Authentic Sound Effects s nejrůznějšími zvukovými nahrávkami a efekty.

elektra_big_eFinančně stabilizovaná Elektra Records zažívá v letech 1963 – 1973 tučná léta. V roce 1964 Holzman využije nastalou prosperitu a založí pobočný label Nonesuch Records.

Zprvu je určený pro vydávání levných LP desek s licenčními evropskými nahrávkami klasické hudby. V dalších desetiletích se Nonesuch etablují mezi významné vydavatelské firmy, ale o tom někdy jindy.

Podívejme se, jak to vypadá na rockové scéně
Love: Forever Changes (1967, Elektra Records)
Love: Forever Changes (1967, Elektra Records)

V polovině šesté dekády již má firma s výrazným E ve znaku pevné postavení na folkovém kolotoči. Nahrávají pro ni hvězdy amerického folkového hnutí – zpěváci Judy Collins a Phil Ochs, trio Koerner, Ray & Glover, divoch Fred Neil, plodný skladatel Tom Rush , Tim Buckley, The Incredible String Band, Tom Paxton a řada dalších.

Debutové album The Doors (1967, Elektra Records)
Debutové album The Doors (1967, Elektra Records)

Na konci roku 1965 se Jac Holzman rozhodne k radikální změně a do své hudební stáje začne zařazovat i rockové kapely.

Jako první nabídne smlouvu skupině Love pod vedením Arthura Lee. Ti se Jacovi za  důvěru odmění prvními hitparádovými úspěchy. Třetí studiové album Love vychází v listopadu 1967 pod názvem Forever Changes a i dnes patří mezi rockové klasiky.

Pouliční reklamní poutač na třetí album Love Forever Changes.
Pouliční reklamní poutač na třetí album Love Forever Changes.

Mezitím Elektra podepisuje bluesmany z Paul Butterfield Blues Bandu a především The Doors, v čele  s nezvladatelným efébkem Jimem Morrisonem. Díky singlu Light My Fire, vydaném v dubnu 1967, mají Elektra Records na tři týdny svoji první jedničku v hitparádě časopisu Billboard.

V té době má Holzmanova společnost pouhých čtrnáct zaměstnanců. Mezi významné Jacovi spolupracovníky patří producent Paul Rothchild, zvukař/producent Bruce Botnick a šéf A&R Danny Fields.

V dalších letech se Elektře upisují např. Bread, MC5 a Carly Simon. Holzman se odvážně pouští do hájemství zcela nových a zvukově radikálních skupin.

Angažováním MC5 se lidé z Elektry napojují na The Stooges, partu okolo zpěváka s drogovými výstřelky Iggyho Popa. Zároveň nabídnou nahrávací smlouvu i avantgardním The Holy Modal Rounders. Paradoxem je, že samotní MC5 vydají u Holzmanů pouze slavný albový debut Kick Out The Jams z roku 1969 a poté si jdou jinam.

Konec Holzmanovy éry
Kompilace Nuggets: Original Artyfacts From The First Psychedelic Era 1965-1968 (1972, Elektra Records)
Kompilace Nuggets: Original Artyfacts From The First Psychedelic Era 1965-1968 (1972, Elektra Records)

Holzmanova etapa v čele firmy končí v roce 1970. Prodá Elektra Records koncernu Warner Communications a v roce 1973 definitivně opouští její kanceláře.

Jac přesto ještě stihne podpořit vydání důležitého dvojalba s kompilací garage rockových kapel, pod názvem Nuggets: Original Artyfacts From The First Psychedelic Era 1965-1968. Jejím sestavením pověřil kytaristu Lenny Kaye, později proslaveného v roli side-mana punkové básnířky a zpěvačky Patti Smith.

V dalších čtyřech desetiletích jsou aktivity spojené s Elektra Records řízeny manažery najatými vlastníky velkého konglomerátu, vytvořeného spojením Warner-Electra-Atlantic.

Obchodní fůze a manažerské tanečky nejsou pro hudební fandy až tak důležité. Podstatné je, že se k rodině titulů z katalogu původní Holzmanovy Elektry postupně zařazují další zajímavé gramofonové desky.

Lhostejno, zda od hvězd, jako jsou namátkou Björk, Tracy Chapman, Stereolab, The Cars, Metallica, Luna, Anita Baker, PixiesThe Breeders nebo od méně známých hudebních jmen, z nichž mnohé se zdají být dnes již zapomenuté.

Jac Holzman patří po zásluze mezi klíčové historické postavy hudebního průmyslu. Nabídl nahrávací smlouvu mnoha skupinám a tvůrcům, kteří proměnili vnímání rockové hudby jako okrajového žánru. V mnoha případech jim opakovaně projevil svou důvěru, byť jejich tvorba nebyla z počátku vždy komerčně úspěšná.

On sám v dalších letech pracoval jako špičkový manažer na řadě projektů ze světa audio a video systémů – řídil týmy okolo kabelových televizí (QUBE), videoher (Atari), CD disků (Pioneer) a stabilizačního systému kamer Steadicam (Cinema Product Corporation).

Ukázky:

Theodore Bikel – Machateyneste Mayne – https://youtu.be/GbugnTgcD1I
Judy Collins – Amazing Grace – https://youtu.be/AtteRD5bBNQ
Love – Alone Again – https://youtu.be/cNcXFy8QTC4
MC5 – Kick Out The Jams – Detroit 1969 – https://youtu.be/Zkq-4rR4dOo
The Stooges – Death Trip – https://youtu.be/cgPEk6ZWeW0
The Blues Magoos – Tobacco Road (vydáno v rámci kompilačního dvojalba Nuggets) – https://youtu.be/5vaA4KnsBEo

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

3 komentáře u „Elektra Records, jeden z prvních přístavů alternativní hudby“

    1. Janek: Dekuji za pochvalu. Mam byvale kamarady, kteri jiz nekolik mesicu tvori hudebni stranky s trochu podobnou naplni, o jakou se pokousim ja. Posilam ti do tveho emailu odkaz. Rozhodne se na jejich blog podivej.
      P.S.
      Stejnou informaci poskytnu i pripadny dalsim zajemcum – staci si o zaslani pozadat pres kontaktni formular nebo formou vzkazu.
      P.P.S.
      Budu tak cinit pouze pres email. Nevim, zda by oba tvurci onoho webiku souhlasili se zverejnenim odkazu na jejich stranky na webu cernejpudink.cz.

      1. mingus: Jen drobnou poznámku k tomu webu tvých bývalých kamarádů, na který jsi mi posílal link.

        Prošel jsem si ho a není mi jasné, co tím vlastně myslí a kam směřují? Proč provozují blog, na kterém zveřejňují jen odkazy na ukázky na YouTube nebo Spotify? Bez jasného směřování, hudebního názoru a stylové orientace. Zbytečně mrhají nemalými finančními prostředky za graficky velmi pěkný blog.

        Kdyby si zřídili kanál na YouTube, vyšlo by je to levněji a smysl by to splnilo stejně.

        @případným zájemcům – klidně si od minguse nechte emailem poslat ten odkaz, nečekejte však bůhvíco. Takovými YouTube/Spotify rozcestníky zaplavuje svět internetových hudebních blogů spousta lidí.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..