Walter Becker, polovina pop-jazzového dua Steely Dan

Naposledy aktualizováno: 4.9.2017

Walter Becker
Walter Becker

Rodák z newyorského Queensu Walter Becker (20. 2. 1950 – 3. 9. 2017, narozen jako Walter Carl Becker) byl uznávaným kytaristou, baskytaristou, zpěvákem, skladatelem, aranžérem a hudebním producentem.

Od prvních muzikantských krůčků spolupracoval s Donaldem Faganem

Od roku 1969 Walter Becker spolupracoval s několika přestávkami s klávesistou a zpěvákem Donaldem Fagenem. Seznámili se v roce 1967 na newyorské Bard College. Aniž to o sobě navzájem věděli, oba milovali hudbu Dukea Ellingtona, Charlieho Parkera či Johna Coltranea.

Před začátkem hudební zkoušky Fagen bloumal po školních chodbách. Za dveřmi jedné z učeben uslyšel hrát kytaristu ve stylu starých bluesových desek s Howlin‘ Wolfem; neodolal a do třídy nahlédl, aby zjistil, kdo tak báječně hraje.

V roce 1971 se oba přátelé přestěhovali z New Yorku do Kalifornie. Založili pop-jazzovou skupinu Steely Dan. S pomocí mnoha talentovaných najatých muzikantů vydali řadu populárních a kritikou oceňovaných alb se sofistikovanou hudební směsí, v níž nebývalým způsobem kombinovali rock, jazz a mnohá studiová zvuková kouzla.

řádně sarkastické texty o milostných záletech, drogách a zločinu

Na debutu Can’t Buy A Thrill (ABC Records) z roku 1972 představili výborné skladby Do It Again nebo Reelin‘ In The Years. Již tehdy byli ovlivněni výstupy komika W.C Fieldse, knižními příběhy science fiction, ale i romány Vladimira Nabokova, Kurta Vonneguta, Thomase Bergera a filmy Roberta Altmana nebo bratrů Marxových, … a samozřejmě soulovou hudbouchicagským blues. Ve svých řádně sarkastických textech zpívali o milostných záletech, drogách a zločinu.

Becker si vždy dával pozor, aby se jeho hudba distancovala od vlny „fusion“, která se od přelomu šesté a sedmé dekády minulého století formovala v jazzových kruzích . „Většinou jsou věci, které se hlásí do škatulky fusion, jen předem připraveným úsilím vzít vzájemně nesourodé hudební směry a spojit je dohromady,“ řekl Becker v roce 1977 deníku New York Times. “ Snažíme se o to, abychom to nedělali. Existuje určitý přístup týkající se improvizace, který jsme převzali z jazzu, kde jsou hudebníci přece jen o něco svobodnější a mohou si dovolit improvizovat, což je rozdíl oproti většině dnešního rocku, v němž se hráči jeví jako velmi svázaní. Ale to je začátek a konec, co se týče srovnávání toho, co děláme, s jazzem.“

Walter Becker, zakládající člen pop jazzových Steely Dan
Walter Becker, zakládající člen pop jazzových Steely Dan
V roce 1981 Fagen s Beckerem ohlásili konec Steely Dan

Becker začínal ve Steely Dan jako baskytarista. Na pozdějších letech potvrdil, že byl i výtečným, a především originálním, rockovým kytaristou – stačí se zaposlouchat do jeho kytarových partů v Black Friday na albu Katy Lied, Josie, z legendárního majstrštyku Aja nebo West of Hollywood na novějším společném CD Two Against Nature.

V prvním období existence mezi lety 1972 – 1980 Steely Dan vydali sedm vysoce ceněných, pečlivě vyprodukovaných a cizelérsky nahraných studiových alb. Šest z  nich se dostalo do TOP 20 a tři singly byly v TOP 10. Nejprodávanější album skupiny, Aja z roku 1977 náleží dodnes mezi nejlepší rocková alba v historii. V polovině roku 1981 Becker s Fagenem ohlásili ukončení činnosti pod hlavičkou Steely Dan a každý se věnoval svým hudebním aktivitách.

Producent z havaje

Becker se odstěhoval na Havaj. Následující tucet let pracoval coby hudební producent. Pomohl nahrát alba Rickie Lee Jones, China Crisis, Fra Lippo LippiMichaelovi Franksovi. V roce 1986 se znovu setkává s bývalým hudebním partnerem Fagenem při přípravě debutu zpěvačky Rosie Vela.

Walter Becker: 11 Tracks Of Whack (1994, BMG)
Walter Becker: 11 Tracks Of Whack (1994, BMG)

Ale popularita Steely Dan neutuchala a Becker s Fagenem se v roce 1993 znovu spojili, především jako koncertní skupina. Vyrazili na velkou koncertní šňůru z níž vytěžili koncertní Alive In America (1995).

Po skončení turné si Fagen s Beckerem producentsky navzájem vypomohou na svých sólových albech. Fagenovo Kamakiriad vyšloo ještě v roce 1994. Beckerův sólový debut 11 Tracks of Whack spatří světlo světa o několik měsíců později.

Fanouškům se tak poprvé nabízí příležitost prozkoumat, jaké jsou Walterovy autorské preference a jak významný je jeho přínos do společného hudebního projektu.

Až teprve v roce 2000 vydalo duo své comebackové album Two Against Nature, které získalo čtyři ceny Grammy, včetně ceny za album roku. O rok později byli Becker a Fagen uvedeni do Rock & Rollové síně slávy. Společnou kolekci studiových alb rozšířili ještě o  Everything Must Go (2003).

Vedle koncertování a nahrávání s mateřským duem se v roce 2005 Walter vrací k producentské a skladatelské činnosti. Postupně vyprodukuje nahrávky Krishna Das pro album All One a s Rebeccou Pidgeon zrealizuje titul Tough On Crime.

Následující rok naváže spolupráci s producentem Larrym Kleinem. Společně pracují na třech projektech. Prvním je album Madeleine Peyroux s názvem Half The Perfect World (2006), druhým je nová Walterova sólová nahrávka Circus Money (2008), prosluněná jamajským reggaem. Spolupráce vrcholí v roce 2009, kdy vychází další titul Madeleine Peyroux Bare Bones.

(pozn. článek byl aktualizován 4. září 2017, den po oznámení úmrtí Waltera Beckera)

Ukázky:

Down in the Bottom – https://youtu.be/ExfUs-_P13c
Book of Liars – https://youtu.be/E_-1BZTWdsc
Bob Is Not Your Uncle Anymore – https://youtu.be/3L2DC14oeQk
Upside Looking Down – https://youtu.be/as3ERb8_M2I
Door Number Two – https://youtu.be/i4TbTg8xhP8

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..