Fred Wesley, vlastně jsem jazzový snob

Naposledy aktualizováno: 20.7.2017

Trombonista Fred Wesley (4. 7. 1943, narozen jako Fred Wesley Jr.) patří mezi hráče se zásadním vlivem na funkový styl hry na pozoun.

Sám sebe označuje za jazzového snoba

V průběhu více jak padesátileté hudební kariéry Fred Wesley spolupracoval s takovými světovými hudebními hvězdami jako jsou James Brown, IkeTina Turner, Ray Charles, Curtis Mayfield, George Benson, Van Morrison, Cameo, Lionel Hampton nebo Count Basie.

Sám sebe označuje za jazzového snoba, který vyrůstal na nahrávkách Duke EllingtonaNat King Colea. Pozoun vezme poprvé do ruky v jedenácti letech. Tatínek byl kapelníkem školního big bandu na Mobile Central High School a potřeboval dalšího hráče na žestě.

Na počátku šedesátých let ještě jako teenager hraje v kapele IkeaTiny Turnerových, ale doslova raketového zlepšení dosáhne až po odvedení do 55. armádní pochodové kapely umístěné v alabamském městě Huntsville.

dostává za úkol proměnit soulové těleso v nejžhavější funkové combo
James Brown: The Payback (1973, Polydor)

Po odchodu z U.S. Army se v letech 1968 – 1975 stává kapelníkem, aranžérem, hlavním skladatelem a trombonistou v jedné z nejslavnějších funkových kapel historie The J.B.’s, která doprovází funkového kmotra Jamese Browna.

Dostává za úkol proměnit soulové těleso v nejžhavější funkové combo, jež stylově ovlivnilo rhythm’n’bluesové skupiny na další desítky let.

Poznávacími značkami jsou třeskutá sóla dechové sekce, pečlivě zabudovaná do Wesleyových melodických aranží. Přesto se mu tu a tam podařilo propašovat Brownovi pod rukama nějaké to jazzové sólo, jako ve skladbě Funky Good Time. S Jamesem nahrál hity Pass The Peas, Mother Popcorn, Payback, Cold Sweat a řadu dalších.

K Georgi Clintonovi
Parliament: Mothership Connection (1975, Casablanca)

Společně se saxofonistou Maceo Parkerem přechází v roce 1976 k dalšímu funkovému pionýru, zpěvákovi Georgu Clintonovi.

Podílí se na žánrově významných gramofonových albech Mothership ConnectionClones of Dr. Funkenstein, ktera vychází pod jménem skupiny Parliament-Funkadelic u labelu Casablanca. S kapelou v té době spolupracuje i skvělý klávesista Bernie Worrell.

Fred hrál i ve skupině Bootsy’s Rubber Band zbudované okolo talentovaného basisty Bootsyho Collinse. Toho Wesley angažoval ještě  jako mladíčka v březnu 1970 i s jeho kapelou The Pacemakers, aby nahradili vzbouřené muzikanty z The James Brown Orchestra, kteří od Browna odešli kvůli problémům s výplatami. Kapela se pojmenovala The J.B.’s.

Collins u Browna pobyl sice jen jedenáct měsíců, ale období to bylo nesmírně bohaté na zásadní Brownovy nahrávky, jako jsou Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine, Bewildered (1970), Super Bad, Soul PowerTalkin‘ Loud and Sayin‘ Nothing.

Horny Horns a vlastní sólové skvosty
Fred Wesley and The Horny Horns: A Blow For Me, A Toot To You (1977, Atlantic)

Později si Fred postaví vlastní Fred Wesley and The Horny Horns. Nějakou dobu byli součástí Parliament-Funkadelic. Hráli s nimi i saxofonista Maceo Parker a trumpetisté Rick GardnerRichard „Kush“ Griffith.

Od roku 1974 vydává jako leader i vlastní alba pod různými jmény, mezi nimž jsou skvosty jako A Blow For Me, A Toot To You (1977, Atlantic), House Party (1980, RSO) a Amalgmation (1994, Minor Music)

Nevyhýbá se ani spolupráci s klezmer/funk/hip-hopovou formací Abraham Inc.
Abraham Inc.: Tweet Tweet (2009, Label Bleu)

V novém tisíciletí stále aktivně koncertuje pod hlavičkou The New JBs. Nevyhýbá se ani spolupráci s klezmer/funk/hip-hopovou formací Abraham Inc.. Dalšími členy jsou klezmer hudebník David Krakaueren a kanadský hip-hoper Socalled.

K působení v Abraham Inc. se vyjádřil slovy Jak kdysi řekl Louis Armstrong, je tu jen dobrá nebo špatná hudba. Když se pořádně podíváte, najdete dobrou hudbu prakticky ve všech stylech. My jsme s Abraham Inc. prokázali, že se zajímavá muzika dá dělat i spojením zcela rozdílných žánrů.

Navázal i spolupráci s dávným přítelem, spoluhráčem a rádcem saxofonistou Pee Wee Ellisem, který několik let šéfoval doprovodné kapele okolo Van Morrisona.

jsem funkový hráč, který si může zahrát jazz

Fred také vypomohl české funkové skupině Monkey Business ve třech snímcích na debutovém albu Why Be In When You Could Be Out (2000, Columbia), doprovodném videoklipu s písní Piece Of My Life a o rok později si spolupráci zopakovali na desce Save The Robots (2001, Columbia). Do zemí Koruny české se koncertně rád vrací.

Svoji současnou úlohu vnímá jednoduše „Vybudoval jsem si pozici funkového trombonisty a s touhle rolí jsem spokojen. Když se občas vrátím k milovanému jazzu, nevidím důvod, proč bych měl v sobě funk nějak potlačovat… jsem funkový hráč, který si může zahrát jazz.“

Ukázky:

Payback – https://youtu.be/istJXUJJP0g
Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine – https://youtu.be/huZFThnetjo
Funky Good Time – https://youtu.be/1Xzw5zBaePM
Pass The Peas – https://youtu.be/mUkfiLjooxs
Parliament: Mothership Connection (Star Child) Live Houston 1976
https://youtu.be/GT3ecv01xDE
Fred Wesley & The Horny Horns: A Blow For Me, A Toot For You
https://youtu.be/csaZaNE-V7I
House Party – https://youtu.be/3PqfoQH3LJA
Funk for Your Ass – https://youtu.be/mUsn880UWPQ
Abraham Inc.: Tweet Tweet – https://youtu.be/dJvFq1w3Lz8

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..