Wes Montgomery: A Day In The Life (1967, A&M Records)

Naposledy aktualizováno: 13.1.2022

Wes Montgomery: A Day In The Life (1967, A&M Records)
Wes Montgomery: A Day In The Life (1967, A&M Records)

Jazzový kytarista Wes Montgomery podepsal kontrakt u labelu A&M Records v roce 1967. Debutoval u nich s LP deskou A Day In The Life, na níž nabídl dvě osobitě přepracované písně The Beatles. Album mělo obrovský úspěch a dodnes patří k nejlépe prodávaným jazzovým titulům.

existuje jen dobrá nebo špatná hudba

Je pravda, že když jazzový hudebník dosáhne úspěchu, často se vyrojí mnoho kritických hlasů spekulujících na vděčné téma, že se možná zaprodal a zkomercionalizoval. Stylotvorný kytarista Wes Montgomery se ve druhé polovině šedesátých let takovým nařčením navenek bránil. Přesto se nadále věnoval interpretaci své vlastní, originální vize krásné hudby.

Wes Montgomery
Wes Montgomery

Evidentně ho inspirovala slova Dukea Ellingtona, že by se hudba neměla škatulkovat na klasiku, jazz, blues, soul nebo rock – podle Vévody totiž existuje jen dobrá nebo špatná.

V titulní skladbě jeho LP desky A Day In The Life (1967, A&M Records) nabídl opus Beatles v úpravě s bohatým jazzovým orchestrálním doprovodem. Přičemž je téměř neuvěřitelná informace, že originální nahrávku nikdy předtím neslyšel.

bopová alba s producentem orrinem keepnewsem

Wes Montgomery se od prvních hudebních kroků dlouho pohyboval výhradně na malé, ale nesmírně agilní jazzové scéně v rodné Indianě. Musel se totiž primárně postarat o rodinu – postupně měli s manželkou šest dětí. Po epizodě v orchestru Lionela Hamptona se vrátil domů a muzikou si chodil přivydělávat až po návratu z práce.

Wes Montgomery: The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery (1960, Riverside)
Wes Montgomery: The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery (1960, Riverside)

Od roku 1957 hrál po klubech se svými dvěma bratry v kapele Mastersounds. Jedním z titulů, které rekapitulují jeho ryze bopovou dobu je album Montgomeryland (1960, Pacific Jazz). Až díky producentovi Orrinu Keepnewsovi podepsal v létě 1959 nahrávací smlouvu s Riverside Records.

Během jejich spolupráce vzniklo několik klasických straight-ahead jazzových titulů jako Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery (1960), Full House (1962) či Boss Guitar (1963). Rodák z Indiany na nich předvedl největší stylotvorný interpretační  skok od dob Charlieho Christiana na přelomu 30. a 40. let a Johnnyho Smithe v páté dekádě.

Komerční úspěch pod vedením creeda taylora

Obchodně úspěšná etapa Wesovy hudební kariéry s producentem Creedem Taylorem začala v roce 1963. Zprvu pro značku Verve Records. V roce 1967 Montgomery odešel za Taylorem ke konkurenčním A&M Records, u nichž Creed mohl založit vlastní producentskou a nahrávací společnost CTI Records. Pomyslně za sebou přetáhli i armádu věrných fanoušků milujících mod-jazz a soul jazz.

Wes Montgomery: Bumpin' (1965, Verve)
Wes Montgomery: Bumpin‘ (1965, Verve)

Bylo by obrovským nedorozuměním a nepochopením, kdybychom poměřovali vše, co Wes nahrál pro Riverside Records s jeho pozdější produkcí.

Pozdní nahrávky – jako na LP deskách Bumpin‘ (1965, Verve Records), Goin‘ Out Of My Head (1966, Verve Records) nebo Tequila (1966, Verve Records) – jsou charakteristické mnohem větší proaranžovaností, na čemž mají zásluhu Don Sebesky, Oliver Nelson resp. Claus Oogerman.

Kytarista se na nich otevřeně hlásí k „easy-listening“ hudbě s jazzovou inspirací. Nikdo přitom neskrýval, že šlo o vědomou snahu prodat kytaristu širšímu publiku. Komerční úspěch mu zároveň konečně dal jistou finanční jistotu po mnoha letech, kdy se marně snažil uživit rodinu z gáže klubového hráče.

udržet si vysokou interpretační a uměleckou kvalitu

Montgomeryho jazzové aficionados fascinoval na albu A Day In The Life  originální melodický a lyrický hudební jazyk. Neodmyslitelně k němu patří orchestrální doprovod složený ze smyčců, perkusí, fléten a jiných dechových nástrojů jako v titulní skladbě či v California Dreaming z repertoáru Mamas & Papas, popové Windy proslavené kapelou The Association nebo v další beatlesácké Eleanor Rigby.

Na zbytku alba dominuje Wesův poklidně plynoucí kytarový tón. Obohatil jak klasický rhythm’n’bluesový kus When A Man Loves A Woman, Montgomeryho vlastní melodii Angel, tak popové standardy Willow Weep For MeWatch What Happens.

Dokázal, že komerčně úspěšná nahrávka se nutně nemusí za každou cenu podbízet posluchačovu vkusu, ale může si udržet vysokou interpretační a uměleckou kvalitu. Vedle výtečného bubeníka Gradyho Tatea na tom mají zásluhu i zbývající členové rytmiky – kontrabasista Ron Carter a pianista Herbie Hancock, oba byli v té době členy slavného kvintetu trumpetisty Milese Davise.

Ukázky:

Angel
https://youtu.be/moQc89XQCBE
A Day In The Life
https://youtu.be/_ooeMXnPuIg
California Dreaming
https://youtu.be/3UPnICN4Siw
Windy
https://youtu.be/VBGZgyl72_g

Wes Montgomery: A Day In The Life

Label: A&M Records – SP-3001, A&M Records – SP 3001
Format: Vinyl, LP, Album, Stereo, Santa Maria Pressing
Country: US
Released: 1967
Genre: Jazz
Style: Soul-Jazz, Easy Listening

Tracklist

A1 A Day In The Life (5:49)
(Written-By – Lennon-McCartney)
A2 Watch What Happens (2:45)
(Written-By – M. Legrand, N. Gimbel)
A3 When A Man Loves A Woman (2:55)
(Written-By – Wright, Lewis)
A4 California Nights (2:32)
(Written-By – Liebling, Hamlisch)
A5 Angel (2:50)
(Written-By – Wes Montgomery)

B1 Eleanor Rigby (3:08)
(Written-By – Lennon-McCartney)
B2 Willow Weep For Me (4:35)
(Written-By – Ann Ronnell)
B3 Windy (2:22)
(Written-By – Ruthann Friedman)
B4 Trust In Me (4:28)
(Written-By – Schwartz, Ager, Wever)
B5 The Joker (3:25)
(Written-By – Newley, Bricusse)

Recorded At – Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, New Jersey
Recorded June 6, 7, 8 and 26, 1967

Credits

Bass – Ron Carter
Bass Flute – George Marge, Joe Soldo, Romeo Penque, Stan Webb
Cello – Alan Shulman, Charles McCracken
Drums – Grady Tate
French Horn – Ray Alonge
Harp – Margaret Ross
Percussion – Jack Jennings, Joe Wohletz, Ray Barretto
Piano – Herbie Hancock
Viola – Emanuel Vardi, Harold Coletta
Violin – Gene Orloff, Harry Glickman, Harry Katzman, Harry Urbont, Jack Zayde, Julius Brand, Leo Kruczek, Lewis Eley, Mac Ceppos, Peter Buonconsiglio, Sylvan Shulman, Tosha Samaroff
Woodwind – Phil Bodner, Stan Webb

Arranged By, Conductor – Don Sebesky
Conductor – Don Sebesky
Producer – Creed Taylor
Engineer – Rudy Van Gelder

Design [Album] – Sam Antupit
Photography By – Pete Turner

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..