Gil Scott-Heron And Brian Jackson: It’s Your World (1976, Arista Records)

Naposledy aktualizováno: 9.5.2020

Gil Scott-Heron And Brian Jackson: It's Your World (1976, Arista Records)
Gil Scott-Heron And Brian Jackson: It’s Your World (1976, Arista Records)

Je to Váš svět. Je Vaším právem být tím, kým chcete být!“ Výzva, s níž přišel básník amerických chudinských čtvrtí Gil Scott-Heron na vinylovém dvojalbu It’s Your World (1976, Arista Records).

Nic neskrýval

V dobových společenských magazínech se o Gilu Scott-Heronovi psalo jako o přirozeném mluvčím a nejvýraznějším mysliteli, který vzešel z generace mladých Afroameričanů. Jeho kariéra tehdy netrvala ani deset let. Přesto již od začátku neskrýval nic z toho, o čem se ani dnes nemluví v hlavní večerní zpravodajské relaci na Vaší oblíbené televizní stanici.

Přibližně od roku 1972 se okolo autorského a producentského dua Gil Scott-HeronBrian Jackson vytvořil stálý okruh spolupracovníků. Pojmenovali se The Midnight Band. Většina členů se znala již od konce předchozí dekády z vysokoškolských studií na Lincoln University.

Tenkrát vystupovali jako rhythm’n’bluesové combo Black And Blues. Jeho zakladatelem a vůdčí osobností byl zpěvák Victor Brown. Mladíci Scott-Heron s Jacksonem ho zásobovali svými prvními autorskými pokusy.

Sršaté společenské komentáře uprostřed bujarých oslav dvoustého výročí Dne americké nezávislosti

Dokázali navázat intenzivní vztah s publikem, které vděčně reagovalo na Gilovy texty se sršatými společenskými komentáři. To byl také jeden z důvodů, proč se skladatelské duo Scott-Heron/Jackson rozhodlo v době konání bujarých oslav dvoustého výročí Dne americké nezávislosti v roce 1976 vyprodukovat LP desku se záznamy z vystoupení v bostonském Paul’s Mall.

Vybrali na něj jak jejich starší skladby Must Be Something, Home Is Where The HatredThe Bottle, tak i zcela nové kusy 17th StreetTomorrow’s Trane, na nichž se autorsky podíleli i ostatní členové Půlnočního bandu. Doplnili je studiovými nahrávkami It’s Your World, Possum Slim, New York City a bluesovou baladou Sharin, v níž si sólo zazpíval Victor Brown.

Nahrávkám vévodí neosoulový zvukový kabátec, obohacený o flétnu a módní fusion vychytávky hrané na elektrickém pianu Rhodes. Základem všeho ale je bohatý rytmický doprovod tří hráčů na bicí a perkuse. Nad tím vším se na posluchače valí Scott-Heronova ironická slova o zbraních, apartheidu, nezaměstnanosti, nebezpečných drogách a alkoholismu.

V kontrastu s tím je jeho příjemně znělý baryton. Lehkostí upomíná na jednoho z klasických „croonerů“ Lou Rawlse. Mezi nepokojnými básnickými obrazy divoce sóluje výtečný tenorsaxofonista Bilal Sunni-Ali.

„Spousta lidí si myslí, že když nedokážou sami změnit okolní svět, nemá smysl, aby něco dělali. To je naprostý omyl.“ – Gil Scott Heron

upozorňoval na stále bolestivé rány na duších svého národa

Gil ve svých pamětech vzpomíná, že tenkrát napsal po dlouhé době dvě básně, které neplánoval zhudebnit, ale recitovat je na koncertech. První z nich se nakonec objevila pod názvem Pardon Our Analysis (We Beg Your Pardon) na studiovém albu The First Minute Of A New Day (1975, Arista Records). Nemilosrdně v ní tepal doznívající skandál okolo prezidenta Nixona.

Druhou si schoval na It’s Your World. Pojmenoval ji Bicentennial Blues. Namísto oslavných řečí v ní kladl nepříjemné otázky a nemilosrdně upozorňoval na stále bolestivé rány na duších svého národa.

Celonárodní oslavy vnímal jako bohapustou komerční veselici, na které se vedle vlaječek, historických map a knížek prodávaly i nejnovější typy automobilů s vlasteneckou slevou.

Pro větší kontrast mu posloužila celosvětová popularita blues, jeho postavení coby jedné z nejznámějších původních černošských hudebních forem a současně významného kulturního symbolu USA.

Podle Gilova názoru nemají Afroameričané mnoho důvodů slavit s ostatními. V jejich duších – a přeneseně v blues – je uchováno vše, na co by většina „běloušů“ nejraději zapomněla. Ve znepokojivých verších předložil mnoho obvinění na adresu bílé majority.

zrod bolestivých slov blues

Zmiňuje, že se bolestivá slova blues zrodila v okamžiku, kdy otrokářské lodi poprvé přistály u amerického pobřeží a porobení Afričané se museli v řetězech seřadit do zástupu na otrokářském trhu.

Blues promlouvá o strachu z bílých, popisuje nuzné poměry ve vesnických chatrčích a rasovou segregaci v městských ghettech. Uchovává vzpomínky na hořká vyznání o ženském údělu zpěvaček Ma Rainey, Bessie Smith, Billie Holiday, klavírní hru Dukea Ellingtona, tón kornetu Louise „Satchmo“ Armstronga, poezii Langstona Hughese nebo basbaryton Paula Robesona.

V blues je zakódován i odkaz prvního amerického prezidenta George Washingtona. Toho samého, jenž společně s dalšími otci zakladateli Unie lpěl na podobných zásadách liberté, égalité, fraternité, s nimiž vystoupil o několik let později v prosinci 1790 Maximilien Robespierre –  a zanesl je do americké Ústavy. Bohužel, nebyl jediným, kdo s gustem tyl z otrocké práce.

Gilovo dvousetleté blues nevynechá i nejaktuálnější politické kauzy. Zmíní aféru Watergate, generální pardon prezidenta Geralda Forda bezprostředně po inauguraci do úřadu pro politického banditu Richarda Nixona, vliv Henryho Kissingera na národní bezpečnostní politiku, vtažení země do válečných konfliktů ve Vietnamu, Laosu, Angole nebo letitou blokádu Kuby.

Album It’s Your World je silným a hrozivým společenským dokumentem, jenž v roce 2020 nabývá na aktuálnosti. Nenechejme si vzít náš svět. Je to Vaše svobodné právo, abyste byli tím, kým chcete být!

Ukázky:

It’s Your World
https://youtu.be/GrpSykdhn3I
Tomorrow’s Trane
https://youtu.be/wBlhmc4FGMY
17th Street
https://youtu.be/oHTv-ZBy5PE
Bicentennial Blues
https://youtu.be/qkYnYxHrhRI

Gil Scott-Heron And Brian Jackson: It’s Your World

Label: Arista ‎– AL 5001
Format: 2 × Vinyl, LP, Album, Gatefold
Country: US
Released: 1976
Genre: Jazz, Funk / Soul
Style: Rhythm & Blues, Soul, Disco

Tracklist

A1/ It’s Your World (3:52)
Arranged By [Horns] – Bilal Sunni-Ali
A2/ Possum Slim (6:00)
Synthesizer – Brian Jackson
A3/ New York City (4:45)

B1/ 17th Street (5:45)
B2/ Tomorrow’s Trane (7:20)
B3/ Must Be Something (5:20)

C1/ Home Is Where The Hatred Is (12:10)
C2/ Bicentennial Blues (8:40)

D1/ The Bottle (13:30)
Congas [Solo] – Barnett Williams
Electric Piano – Gil Scott-Heron
Flute – Brian Jackson
Timbales [Solo] – Tony Duncanson
D2/ Sharing
Lead Vocals – Victor Brown

Credits

Congas, Bongos, Timbales – Tony Duncanson
Congas, Percussion – Barnett Williams
Drums [Traps], Percussion – Reggie Brisbane
Electric Bass, Vocals – Danny Bowens
Piano, Electric Piano, Vocals – Brian Jackson
Tenor Saxophone, Flute – Bilal Sunni-Ali
Trumpet – Delbert Taylor
Vocals – Gil Scott-Heron, Victor Brown

Producer – Gil Scott-Heron & Brian Jackson
Producer [Associate] – Tom Wilson
Engineer, Mixed By – Ralph Moss

Notes

Studio/Live album in gatefold sleeve.
The live tracks were recorded with Fedco Mobile Recording Unit on July 1 & 2 at Paul’s Mall, Boston, Massachusetts
Recorded At – Electric Lady Studios
Recorded At – American Star Recording Studio

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..