Early Art/Art Farmer with Sonny Rollins, Horace Silver and Wynton Kelly (1961, New Jazz Records)

Naposledy aktualizováno: 26.4.2019

Early Art/Art Farmer with Sonny Rollins, Horace Silver and Wynton Kelly (1961, New Jazz Records)
Early Art/Art Farmer with Sonny Rollins, Horace Silver and Wynton Kelly (1961, New Jazz Records)

Kompilace Early Art/Art Farmer with Sonny Rollins, Horace Silver and Wynton Kelly (1961, New Jazz Records) nabídla jazzovým fanouškům reedici nahrávek deseti autorských skladeb trumpetisty Arta Farmera.

Ideální učební materiál

Deset kompozic Arta Farmera na albu Early Art/Art Farmer with Sonny Rollins, Horace Silver and Wynton Kelly (1961, New Jazz Records) jsou ideálním studijním materiálem pro seznámení se s hardbopovým kánonem. Poprvé vyšly v polovině padesátých let 20. století na desetipalcových LP deskách Art Farmer Quintet (1954) a Art Farmer Plays (1955) u labelu Prestige Records a splňují základní požadavky nového zvuku a stylu mírou vrchovatou.

Desetipalcové album Art Farmer Quintet (1954, Prestige Records)
Desetipalcové album Art Farmer Quintet (1954, Prestige Records)

Tehdy se totiž na východním pobřeží USA začala formovat nová vlna skvělých jazzových interpretů, kteří vědomě nenavázali na odkaz bebopových věrozvěstů minulé dekády, jako byli Charlie Parker, Dizzy Gillespie nebo Thelonious Monk.

Hudební inspiraci naopak hledali v počátcích jazzu, kdy jej utvářelo nejenom světské, prostopášné blues, ale také církevní a gospelové písně. Pro nové pojetí se záhy ujalo pojmenování Hard Bop.

Dvě studiové frekvence se zkušenými studiovými profesionály

Snímky pro dvě Farmerovy dlouhohrající kolekce vznikly během dvou celodenních frekvencí naplánovaných do slavného newjerseyského nahrávacího studia Rudyho Van Geldera. Producentský dohled si vzal na starosti Bob Weinstock – majitel společnosti Prestige Records.

Na první sekvenci 20. ledna 1954 Farmer pořídí čtveřici nahrávek, z nichž dodnes vynikají Soft ShoeI’ll Take Romance. Sekundují mu zkušení studioví harcovníci a jedni z klíčových hardbopových inovátorů – pianista Horace Silver, kontrabasista Percy Heath, bubeník Kenny Clarke a tenorsaxofonista Sonny Rollins.

Tehdy šestadvacetiletý Art Farmer si teprve budoval pověst talentovaného hráče s velkým citem pro melodii a lyrické pojetí. Právě se vrátil z angažmá v Evropě a společně se Sonnym Rollinsem již několik dnů vystupovali v legendárním harlemském klubu Minton’s Playhouse, ve kterém se o dekádu dříve scházeli první bebopoví pionýři k divokým jam-sessions.

Horace Silver na všech čtyřech snímcích potvrzuje, že ho rok 1954 zastihl ve vynikající formě a jednoznačně interpretačně dominuje. Jeho klavírní hra odkazuje nejenom na oba bebopové velikány Buda Powella a Theloniouse Monka, ale připomíná i sice méně známého, a dnes již vlastně zcela zapomenutého, pianistu Averyho Parrishe, který je mj. autorem standardu After Hours. Parrishovu hudební kariéru předčasně ukončilo v roce 1943 zranění hlavy utržené v bitce návštěvníků hudebního baru. Kontrabasista Heath s bubeníkem Clarkem patřili v padesátých letech k naprosté extratřídě. Proslavili se díky účinkování ve stylotvorném Modern Jazz Quartetu.

Půltucet nových nahrávek
Desetipalcové album Art Farmer Plays (1955, Prestige Records)
Desetipalcové album Art Farmer Plays (1955, Prestige Records)

O deset měsíců později (9. listopadu 1954) Farmera doprovází trio ve složení Addison Farmer (basa, Artův bratr a také jeho dvojče), Herbie Lovelle (bicí) a Wynton Kelly (klavír). Z půltuctu nových skladeb se zvláště vydařily Gone With The Wind a lyricky zasněná Autumn Nocturne, v níž Addison hraje na kontrabas smyčcem.

Klavírista Winton Kelly si teprve budoval renomé a naplno se prosadil až díky spolupráci s „Princem temnot“ trumpetistou Milesem Davisem. Zatímco Addison doprovázel svého bratra již během angažmá u saxofonisty Gigiho Gryce a také vystupoval s pianistou Malem Waldronem, Herbie se díky své univerzálnosti uplatnil např. u slavného swingového klavíristy Teddyho Wilsona nebo bluesového saxofonisty Sama (The Man) Taylora.

V roce 1956 Art nastupuje do nového Silverova kvintetu založeném po Horaceově odchodu z Art Blakeyho Poslů jazzu, v němž na sebe přitáhne pozornost hudebních fanoušků. Později naváže spolupráci se saxofonistou Bennym Golsonem a společně vedou výborné seskupení Jazztet, jež založili v roce 1959.

Ukázky:

I’ll Take Romance
https://youtu.be/y8eGisuHu2Y
Gone With the Wind
https://youtu.be/dHSKlQxDmRc
Autumn Nocturne
https://youtu.be/4B7mDzgm4ts

Early Art/Art Farmer with Sonny Rollins, Horace Silver and Wynton Kelly

Label: New Jazz ‎– NJ 8258, New Jazz ‎– PRNJ 8258
Format: Vinyl, LP, Compilation, Remastered, Mono
Country: US
Released: 1961
Genre: Jazz
Style: Bop, Hard Bop

Tracklist

A1 Autumn Nocturne (3:58)
A2 Soft Shoe (4:52)
A3 Confab In Tempo (3:48)
A4 I’ll Take Romance (4:51)
A5 Wisteria (4:36)

B1 I’ve Never Been In Love Before (3:37)
B2 I’ll Walk Alone (3:56)
B3 Gone With The Wind (4:03)
B4 Alone Together (4:54)
B5 Preamp (3:30)

Credits

Bass – Addison Farmer (tracks: A1, B1 to B5), Percy Heath (tracks: A2 to A5)
Drums – Herbie Lovelle (tracks: A1, B1 to B5), Kenny Clarke (tracks: A2 to A5)
Piano – Horace Silver (tracks: A2 to A5), Wynton Kelly (tracks: A1, B1 to B5)
Tenor Saxophone – Sonny Rollins (tracks: A2 to A4)
Trumpet – Art Farmer

Notes

Record Company – Prestige Records Inc.
A1 and Side B recorded Nov. 9, 1954
A2, 3, 4, 5 recorded Jan. 20, 1954
Remastered By – Rudy Van Gelder
Supervised By – Bob Weinstock

Design, Photography By – Don Schlitten
Liner Notes – Joe Goldberg

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..