Cotatcha Orchestra, jazzmeni z brněnské Katedry jazzové interpretace JAMU

Naposledy aktualizováno: 9.1.2021

Cotatcha Orchestra
Cotatcha Orchestra

Myšlenka založit šestnáctičlenný big band Cotatcha Orchestra uzrála na akademické půdě brněnské Katedry jazzové interpretace JAMU. Do pověstného „kapelnického lasa“ trumpetisty Jiřího Kotači byli chyceni špičkoví čeští a slovenští jazzmeni. Kapela se na domácích koncertních pódiích premiérově představila již v roce 2014.

Big band z JAMU

Od samého začátku Kotača lpěl na výběru špičkového repertoáru. Zároveň dbal na spolupráci s výraznými muzikantskými individualitami, jež disponují vysokou úrovní interpretace.

Vedle sebe usedli ostřílení mazáci z řad vysokoškolských kantorů a někdejších absolventů vypiplaných v pověstném muzikantském inkubátoru Janáčkárny. Ke společnému hudebnímu hodokvasu přizvali mladé, nadějné hřebečky. Dnes jsou již i oni absolventy JAMU. Poslední z nich ukončili studium v červnu 2020.

Trumpetová sekce Cotatcha Orchestra
Trumpetová sekce Cotatcha Orchestra

Společnou řeč zpočátku nacházeli na osvědčeném velkokapelovém repertoáru čelných představitelů žánru jako Quincy Jones, Stan Kenton nebo Thad Jones. Nebáli se sáhnout i po skladbách Billa Evanse či experimentálnějších kompozicích věčného rebela Charlieho Minguse. Netrvalo dlouho a na stálém playlistu se objevily i první skladby současných českých jazzových skladatelů jako je Augustin BernardMiroslav Hloucal.

Svoji vlastní tvorbu uplatnil i stálý člen souboru, zkušený kontrabasista Vincenc Kummer (10. 7. 1941). V roce 1981 opustil tehdejší komunistické Československo a usadil se ve Švýcarsku.

Před návratem do Brna v roce 2006 byl členem rytmické sekce nejenom ve společné velké kapele Mela LewiseThada Jonese, ale i v doprovodných combech Clarka Terryho či Dizzyho Gillespieho. Doprovázel Dee Dee Bridgewater, Cheta Bakera nebo Maynarda Fergusona.

Před nástupem k Cotatcha Orchestra spolupracoval s novou jazzovou generací: především s Vilémem Spilkou (umělecký ředitel brněnského festivalu JazzFestBrno, vedoucí katedry jazzové interpretace na Hudební fakultě JAMU), se saxofonistou Radkem Zapadlem nebo s bubeníkem Kamilem Slezákem.

Vincenc Kummer
Vincenc Kummer
Koncerty coby tématická pásma

Kapelník Jiří Kotača a jeho spoluhráči pravidelně plánují tématické koncerty. V roce 2016 měl premiéru pořad s názvem Bigbandová evoluce, na němž se v roli průvodce podílel jazzový historik Jan Dalecký (Beránek).

Fanouškům společně představili tvorbu Thad Jones/Mel Lewis Orchestra – jednoho z nejrespektovanějších těles velkoformátového jazzu moderní éry. Ve druhé části zazněla aranžmá a vlastní skladby členů Cotatcha Orchestra.

O rok později uvedli v brněnském HaDivadle speciální koncertní pásmo věnované Kummerovým kompozicím a jeho životnímu příběhu.

Cotatcha Orchestra, plakát k vystoupení Bigbandová evoluce (17. listopadu 2016, Koncertní sál ZUŠ Veselí nad Moravou)
Cotatcha Orchestra, plakát k vystoupení Bigbandová evoluce (17. listopadu 2016, Koncertní sál ZUŠ Veselí nad Moravou)

Pro sezónu 2018 nastudovali program pro sólovou trumpetu a big band s titulem Bigbandová elektronika. Posluchačům nabídli propojení ambientní elektronické hudby s monumentálním zvukem velké kapely.

Zazněli v něm zhudebněné básně a pohádkové písně mj. i Billy’s Pilgrimage od pianisty Martina Konvičky nebo (Sarda)napalm, na níž Konvička pracoval společně s Davidem Machovským ještě v rámci jejich společné značky Pohodystán.

V říjnu 2018 se jim naskytla příležitost vyrazit na společnou koncertní tůru s nizozemským pozounistou Iljou Reijngoudem, vítězem prestižní jazzové soutěže Thelonius Monk Competition. Na závěr úspěšného roku nachystali vánoční vystoupení v HaDivadle, během něhož poblahopřáli k 77. narozeninám doyenu souboru Vincenci Kummerovi.

Rok 2019 byl pro všechny hráče a přiznivce big bandů ve znamení oslav 120. výročí narození Dukea Ellingtona. Cotatcha Orchestra samozřejmě nebyl výjimkou. V domovském HaDivadle vystoupili 29. dubna 2019 s hostující švýcarskou vokalistkou Géraldine Schnyder. Předvedli Vévodovy skladby v aranžmá Vincence Kummera a Martina Konvičky. Večerem provázel opět Jan Dalecký.

Na závěr roku se dvěma koncerty připomenuli s projektem Bigbandová elektronika. Stal se základem pro stejnojmenný dlouhohrající debut souboru. „Bigbandová elektronika se vyvíjela několik let. Na začátku stál můj magisterský projekt postavený na interpretaci autorské hudby. Nejprve na čistě akustických skladbách různých autorů, postupem času začaly vznikat kusy kombinované s elektronikou. První takovou kompozicí byl Sardanapalm Martina Konvičky, který pracoval s ambientními zvuky nebo trapovými beaty. Pro mě přelomová skladba a proto jsem se rozhodl, že budeme dál pracovat na repertoáru v tomto duchu. Elektronika je to pro nás jakýsi sedmnáctý hráč,“ ​ upřesnil okolnosti vzniku kapelník Cotatcha Orchestra, Jiří Kotača.

Tradiční vánoční show uspořádali pod názvem Kapr na provázku. V jeho rámci zazněly české a americké vánoční koledy v aranžmá Martina Konvičky a Augustina Bernarda v provedení s hostující katalánskou zpěvačkou Mar Vilasecou.

Bigbandový život v COVID-19 karanténě
Cotatcha Orchestra (photo by Jan Jonatan)
Cotatcha Orchestra (photo by Jan Jonatan)

Na začátku roku 2020 nachystal tým okolo Jiřího Kotači tématický koncert pod názvem 100 let jazzových veteránů opět s hostující vokalistkou Mar Vilasecou. Mezi oslavenci nemohli chybět jubilanti Charlie Parker, Clark Terry, Dave Brubeck, Peggy LeeJohn Lewis.

Velké plány, nejenom muzikantů z Cotatcha Orchestra, bohužel zcela rozmetala pandemie čínského koronaviru SARS-CoV-2. Vystoupení se nakonec uskutečnilo 5. srpna 2020 v rámci open air akce na dvoře Divadla Husa na provázku.

I přes řadu organizačních komplikací, spojených s dodržováním epidemiologických nařízení, se kapele podařilo na přelomu června a července 2020 zdárně dokončit nahrávání debutového alba Bigbandová elektronika / Bigband electronics​. Většinu kompozic složil Martin Konvička. Po jedné skladbě přispěli Jiří Kotača (Modal Song) a Jiří Levíček (For Ben). Pozvání do studia přijal i starý známý spolupracovník kapely, pozounista Ilja Reijngoud.

Cotatcha Orchestra: Bigbandová elektronika (2020, Parma Recordings)
Cotatcha Orchestra: Bigbandová elektronika (2020, Parma Recordings)

Nahrávka, na níž propojili zdánlivě oddělené světy akustických a elektronických zvuků – a nechali se ovlivnit jazzovými i nejazzovými vlivy jako trap a ambient – vyšla u amerického labelu Parma Recordings 13. listopadu 2020.

Netrpělivým fanouškům velkoformátového jazzu nabídli dva pilotní singly – (Sarda)napalm ​(spotify) a Billy’s Pilgrimage ​(spotify). Na druhém z nich se big band představil​ s hostující zpěvačkou Lenkou Dusilovou.

Billy’s Pilgrimage je inspirována dílem Kurta Vonneguta Jatka č. 5. Zaměřuje se na Billyho Pilgrimage  – hlavní postavu slavného románu. Naléhavost ji dodává part klavíru – v kontrastu s monumentální barevnou zvukovou stěnou dechové sekce – ve spojení s vokálem Dusilové.

Myšlenka na spolupráci vznikla před dvěma lety. Připadalo mi, že by se naše hudební světy mohly hezky protnout. Lenka svým vokálem dodala skladbě nový rozměr a jelikož je lidský hlas pro naše ucho ten nejpřirozenější, myslím že i přiblížila, jinak instrumentální skladbu, posluchačům. Krásně a přirozeně nad hudbou pluje, někdy hraje prim, jindy doplňuje harmonie třinácti dechových nástrojů. Lenčinu hudbu už delší čas sleduji a líbí se mi, používá elektroniku způsobem, jak to mám rád – hlas i pedály, kterými jej upravuje, působí v symbióze,“ vysvětlil spolupráci lídr big bandu Jiří Kotača.

Cesta Cotatcha Orchestra k vlastnímu vyjádření začala u jejich velkých vzorů. Nespokojili se jen s pouhým přebíráním a hraním standardů. Vydali se cestou, na níž vkládají do interpretace vedle nesporného hudebního talentu i vlastní interpretační představy a tužby.

Přiblížili se pojetí, jímž dnes oslovují jazzové aficianados po celém světě mladí britští jazzmeni, a především jazzmenky, jako tenorsaxofonistka Nubya Garcia, altsaxofonistka Cassie Kinoshi s partou SEED Ensemble, trumpetistka Emma-Jean Thackray nebo tenorsaxofonista, klarinetista a kapelník Shabaka Hutchings s kapelou Sons of Kemet.

Mnozí z nich jsou odchovanci hudební vzdělávací organizace Tomorrow’s Warriors, za níž stojí respektovaná učitelka hudby Janine Mireiile Irons a její partner Gary Crosby – původní kontrabasista někdejšího londýnského jedenadvacetičlenného seskupení The Jazz Warriors, složeného výhradně z přistěhovalců z Afriky a Karibiku.

Sestava Cotatcha Orchestra (podzim 2020):

Jiří Kotača – sólová trumpeta, kapelník
Martin Konvička – piano, kompozice
Marek Kotača – saxofony, klarinet
Radek Zapadlo – saxofon, klarinet
Petr Smékal – saxofon, klarinet
Ivan Podhola – saxofon, flétna, klarinet
Radim Hanousek – baritone sax, bass klarinet
Matthias Zeindlhofer – trombon
Jan Galia – trombon
Ivan M. Melin – trombon
Motýľ Michal – basový trombon
Ádam Gráf – trumpeta
Jan Kozelek – trumpeta
Jan Přibil – trumpeta
Kamil Slezák – bicí
Peter Korman – kontrabas

Ukázky:

Time Remembered
https://youtu.be/wFJf3OZ7hWs
(Sarda)napalm
https://youtu.be/BLPpRO1S6bU
Záznam brněnského koncertu s trombonistou Iljou Reijngoudem
https://youtu.be/Ux6DQHcEF_I
Cotatcha Orchestra feat. Lenka Dusilová: Billy’s Pilgrimage
https://youtu.be/hq2WiM_vzFo

Autor

mingus

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..