Chet Baker: Chet (1959, Riverside Records)

Naposledy aktualizováno: 20.9.2018

Chet Baker: Chet (1959, Riverside Records)
Chet Baker: Chet (1959, Riverside Records)

Cooljazzový trumpetista Chet Baker zněl nejlépe v pomalejších skladbách baladického charakteru. Potvrdil to i na další sólové dlouhohrající desce Chet (1959, Riverside Records).

Album s podtitulem balady cheta bakera

Chet Baker se svými spoluhráči nenahrál album, na němž by se pohroužili jen do zadumané polohy. Společně s producentem Keepnewsem připravili výrazně barevnější a rozmanitější hudební koncepci.

Každému interpretovi vyhovuje něco jiného – jednomu svižné, rychle odsypávané chorusy, zatímco druhý se vyžívá v líně plynoucích jazzových standardech. Citlivě přednést melodický part ovšem vyžaduje mnohem více, než jen hrát pomalu.

Album s podtitulem Balady Cheta Bakera pro Riverside Records vznikalo pod producentským vedením majitele Orrina Keepnewse na dvou studiových frekvencích naplánovaných na prosinec 1958 a leden 1959. Bylo to necelé čtyři měsíce po dokončení kompletu Chet Baker In New York (1958, Riverside Records) v newyorském studiu Reeves Sound.

Z předchozí studiové sestavy dostali pozvánku pouze talentovaný mladíček, kontrabasista Paul Chambers a zkušený matador, bubeník Philly Joe Jones; slavný bebopový hráč a letitý parťák trumpetisty Milese Davise. Podílel se pouze na třech snímcích. Na zbývajících šesti se za bicí posadil Connie Kay, jenž si vydobyl renomé ve slavném Modern Jazz Quartetu.

Mezi novými studiovými sidemeny září exDavisovský pianista Bill Evans. Dalším byl barytonsaxofonista Pepper Adams. S Bakerem hrál v letech 1957-1958. Po přestěhování do New Yorku se úspěšně etabloval v kapele basisty Charlieho Minguse.

Posledním byl flétnista Herbie Mann, který si později vybudoval renomé jako významný fusion a world music pionýr. Všichni patřili na přelomu páté a šesté dekády k nejslibnějším talentům na hardbopové East Coast scéně.

Ve studiu musela panovat uvolněná nálada

Ve studiu musela panovat uvolněná nálada, což se promítlo především do výtečně zahraných sól v úvodní, instrumentálně košaté Alone Together a ve standardech How High The MoonYou’d Be So Nice To Come Home To.

Nejlepším důkazem jsou dva snímky, na nichž trumpetistu doprovází pouze trio basa, bicí a kytara (Kenny Burrell). Jeho inspirativní kytarová hra v It Never Entered My MindSeptember Song je ukázkou dokonale zvládnutého interpretačního umění.

Necelých šedesát let od prvního vydání alba Chet si můžeme vychutnat nevšední krásu individuálních výkonů jednotlivých hudebníků. Album představuje zajímavý příspěvek k fůzi dvou moderních jazzových proudů, přicházejících ze západního a východního pobřeží Spojených států amerických.

Tehdy se zdála být Chetova pozice brilantního jazzového lyrika s coolově „rovnou“ hrou na trubku takřka neotřesitelná. Od jeho členství v kvartetu barytonsaxofonisty Gerryho Mulligana v roce 1952 však za fasádou úspěchu tikala Bakerova celoživotní drogová závislost. Po mnoha peripetiích dospěla o třicet let později až ke smutnému amsterodamskému finále.

Ukázky:

Alone Together
https://youtu.be/SENykNkARzI
It Never Entered My Mind
https://youtu.be/mXr1W-guLhM
You’d Be So Nice To Come Home To
https://youtu.be/QHHJ9KJWF4E

Chet Baker: Chet (1959, Riverside Records)

Label: Riverside Records ‎– RLP-12-299
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: 1959
Genre: Jazz
Style: Hard Bop, Cool Jazz

Tracklist

A1 Alone Together (6:46)
A2 How High The Moon (3:31)
A3 It Never Entered My Mind (4:36)
A4 ‚Tis Autumn (5:12)

B1 If You Could See Me Now (5:11)
B2 September Song (3:00)
B3 You’d Be So Nice To Come Home To (4:38)
B4 Time On My Hands (4:27)
B5 You And The Night And The Music (3:50)

Credits

Baritone Saxophone – Pepper Adams
Bass – Paul Chambers
Drums – Philly Joe Jones (tracks: A4, B4, B5), Connie Kay (tracks: A1, A2, A3, B1, B2, B3)
Flute – Herbie Mann
Guitar – Kenny Burrell (tracks: A3, B2)
Piano – Bill Evans
Trumpet – Chet Baker

Producer, Liner Notes – Orrin Keepnews
Engineer – Jack Higgins
Design [Cover Produced And Designed By] – Harris Lewine, Ken Braren, Paul Bacon
Photography By [Back-liner Photos] – Lawrence Shustak

Notes

Recorded at Reeves Sound Studios in New York City on December 30, 1958 and January 19, 1959

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..