Jiří „Kába“ Kabeš, plastický starý teenager

Naposledy aktualizováno: 30.10.2018

Jiří „Kába“ Kabeš jako kytarista

Kytarista, houslista, zpěvák, hráč na violu a theremin Jiří Kabeš (26. 3. 1946) historicky náleží mezi stylově nejautentičtější československé rock’n’rollové kytaristy. Takové sdělení může na nezasvěcené působit, jako pověstná červená capa (toreadorská pláštěnka) na andaluzského býčka.

Rock’n’rollové začátky na střední výtvarné škole

Jiří Kabeš je v současnosti posledním z tzv. klasické sestavy (Milan „Mejla“ Hlavsa, Jiří „Kába“Kabeš, Vratislav Brabenec, Josef JaníčekJan Brabec), který stále vystupuje s legendární českou undergroundovou skupinou The Plastic People Of The Universe.

Kába, jak od nepaměti zní jeho přezdívka, začínal coby pubertální kytarista v The Teenagers. Kapela vznikla díky jeho kamarádství s Mirkem Němečkem. Oba navštěvovali pražskou Střední průmyslovou školu výtvarnou.

Hráli ve složení Kába (sólová kytara), Mirek Němeček (basová kytara), Fanda Vaňous (piano), Emil Kalivoda (bicí) a Míla Chlumský (zpěv). Až mnohem později se k nim přidal zpěvák Josef Pilař. Na repertoáru měli klasické hity Eddieho Cochrana, Chucka Berryho, Billa Haleyho, Elvise Presleyho nebo The Shadows.

S TOPS a Plastic People

Během povinné vojenské služby hrál s Tanečním orchestrem Pohraniční stráže (TOPS), což byl skvělý fígl, jak vyzrát na péesáckého politruka. V průběhu dvouleté presenční služby tak mohl „drtit bigboš“ v kapele s anglickým názvem.

Na doporučení Michala Jerneka nastupuje v září 1970 na místo houslisty a příležitostného kytaristy k The Plastic People Of The Universe (dále PPU nebo Plastici).

Společně s ním se ke skupině přidává kanadský bohemista a zpěvák Paul Wilson. U Plastiků zpívá převzatý repetoár, převážně od Franka ZappyThe Fugs. Navíc hraje doprovodné kytarové party a občas vytáhne foukací harmoniku. Do Prahy přiletěl v létě 1967 protože, jak se sám vyjádřil: „chtěl vědět, jak to s tím socialismem v Československu doopravdy je.

Ve stínu normalizačních přehrávek

Kapela se v průběhu roku 1970 dostala do složité existenční situace – odmítla se na jaře zúčastnit tehdejší novinky – tzv. přehrávek, což byl nátlakový nástroj normalizační KSČ na muzikanty. Současně sloužily ke zlikvidování nepohodlných kapel – rozuměj neochotných se podřídit nebo neposlušných v otázkách tabu témat, jaké tehdy byly:

  • pojmenování skupiny anglickým názvem (typickým příkladem je proměna Blue Effect na obludnost v podobě M. Efekt),
  • zpěv v angličtině a nošení dlouhých vlasů (klipová diskriminační kampaň v zelenkovské televizi a denním tisku Máš-li dlouhý vlas, nechoď mezi nás…) a znemožnit jim veřejné vystupování.

Důsledky byly pro PPU fatální. Byl jim odebrán profesionální statut, rozešli se s manažerem Kratochvílem (mj. těsně před tím nabízel kapele hraní v Kuala Lumpur, což muzikanti po krátkém váhání odmítli), povinnost vrátit agentuře PKS (Pražské kulturní středisko) zapůjčené hudební nástroje a aparaturu.

bez ohňů je underground

První konflikty s normalizačním husákovským režimem na sebe nedají dlouho čekat. Plastici se v roce 1973 ještě jednou pokusí získat tzv. profesionální povolení k veřejným produkcím. Přehrávková komise jim nejdříve profi statut navrhne, aby  později po zásahu pracovníka StB svoje rozhodnutí odvolala.

Další ústrky končí definitivním odchodem skupiny do undergroundu. Vystupují pouze na soukromých akcích, jako byly svatby a oslavy narozenin. Vše vyvrcholí v roce 1976 zatčením členů PPU, soudní fraškou a udělením poměrně vysokých nepodmíněných trestů. Samotný Jiří Kabeš je pouze na několik týdnů zadržen a později je propuštěn na svobodu.

Starý týnejdžr

Od roku 1972 hraje pět let coby sólový kytarista s androšskou kapelou The Old Teenagers. V době, kdy díky tlaku represivních složek poststalinistické normalizační KSČ zanikly poslední rock’n’rollové partičky, Jirka platí mezi pražskými hudebníky a fanoušky za nadšeného, nejzatvrzelejšího a také neúnavného propagátora raných, žánrových nahrávek.

The Old Teenagers vědomě navazují na své předchůdce z počátků šedesátých let The Teenagers. Především Kabešovou zásluhou mají ambice oživit a hrát co nejvěrněji původní dřevní rock’n’rollový repertoár. Samozřejmě, zpívaný anglicky.

Kába důsledně dodržuje, aby se americké písničky zpívaly v originálním jazyce. Kapela vystupuje i v „prďáckých“ dobových kostýmech a v několika hudebních číslech si s nimi jako host zazpívá Paul Wilson.

Dalšími členy The Old Teenagers jsou někdejší zpěvák The Teenagers a kytarista Pepa „Big Joe“ Pilař, baskytarový novic Ivo Pospíšil (DG 307) a tehdejší bubeník Plastiků Jiří Šula, kterého brzy nahradil Pospíšilův kamarád Vladimír Jurásek.

Ke kapele se postupně přidali pianisté Ivan ŠoltysPavel Novotný a jako stálý host saxofonista Mikoláš Chadima (Elektrobus, Extempore).

„s Kábou hrát nebudu a nebudu hrát, i kdyby byl Kába jen v sále“

Po událostech okolo Charty 77 se o Staré mladíky začíná zajímat tajná policie. Zpěvák Pepa Pilař absolvuje několik výslechů na StB. Na zkouškách ostatním členům skupiny navrhuje, aby se raději přejmenovali na neškodný The Classic Rock’n’Roll Band.

Šeptanda a fámy šířené mezi dychtivými pražskými rockovými fanoušky sice mluvily o premiérovém vystoupení Old Teenagers  pod novým, „tichou poštou“ poupraveným, „nezávadným“ názvem The Plastic Rock’n’Roll Band na kobyliské rockové scéně, dnes již zaniklé Rokosky, ale to již jaksi patřilo ke koloritu oné hnusné doby.

Mikoláš Chadima ve svých pamětech píše: „Po tomto incidentu (pozn. předčasně ukončené vystoupení Classic Rock’n’Roll Bandu v pražském klubu Rokoska) začal Pepa magořit. Věnoval se hysterickým prohlášením, že s Kábou hrát nebude a že nebude hrát, i kdyby byl Kába jen v sále… “ Ani tyto ústupky však Estébákům nestačí a Jiří Kabeš raději dobrovolně z kapely odchází.

Půlnoční plastičtí lidé z klamovky
Jiří „Kába“ Kabeš

V dalších letech se zúčastní veškerého dění, koncertování a nahrávání Plastiků. Ještě v roce 1987 se kapela znovu pokouší získat oficiální povolení k veřejnému hraní – neúspěšně.

Plastici se rozchází na začátku roku 1988 a Kába se stává členem nástupnické Půlnoci, ve které se schází s většinou svých spoluhráčů z PPU.

Po pěti letech se rozpadá i Půlnoc a Jiří Kabeš se v letech 1993 – 1997 přidá ke kapele Echt!, povstalé z prostředí okolo košířské hospody Klamovka. Po odchodu z Echt! nastoupí k The Velvet Underground Revival Band a s touto revivalovou partičku vystupuje i v roce 2016, kdy vznikl tento mini profil.

Plastici obnoví činnost v roce 1997. Na začátku nového tisíciletí umírá Mejla Hlavsa, koncem roku 2015 a na začátku 2016 z kapely odchází Vráťa BrabenecPepa Janíček. Kába je tak posledním z klasické sestavy, který s Plastiky stále hraje.

Nová sestava působí pod názvem PPU/New Generation a tvoří ji Jiří Kabeš – zpěv, viola, theremin, Joe Karafiát – zpěv, kytara, Vojtěch Starý – klávesové nástroje (zpěv), Tomáš Skřivánek – basová kytara a Jan Ježek – bicí.

Ukázky:

Kanárek (Live 2007)
https://youtu.be/eJcutsSM4Yc
Jepice – Plastic Selection of Chicago & Jiří Kabeš (2008)
https://youtu.be/R8-wr8BjMp8

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..