Ishmael Ensemble, další výtečný reprezentant tzv. nové vlny UK jazzu

Naposledy aktualizováno: 7.12.2021

Ishmael Ensemble
Ishmael Ensemble

Bristolští Ishmael Ensemble jsou dalším střípkem v kaleidoskopu současného britského jazzu. Bravurním způsobem stvořili úžasně fungující originální koktejl hudebních stylů a zařadili se mezi absolutní špičku na současné ostrovní jazzové scéně.

Jazz se definitivně vrátil širšímu a mladšímu publiku

Ishmael Ensemble jsou prozatím nejambicióznější podnik, do kterého se pustil původně sólový umělec, multiinstrumentalista, DJ a producent Pete Cunningham, jenž používá přezdívku Ishmael.

S partou muzikantských přátel navazuje na bohaté hudební tradice a tvůrčí odkaz předchozích generací nezávislých bristolských muzikantů. „Bristol měl vždy svůj vlastní zvuk, ale za posledních pět let se objevilo mnoho nových, mladých hudebníků, kteří oživili scénu a rozšířili její očekávání ohledně toho, co v dnešním světě jazzová hudba znamená,“ vysvětlil v rozhovoru pro časopis CLASH saxofonista Andrew Neil Hayes – polovina dua Run Logan Run.

Již na samém startu Ishmael Ensemble upoutali pozornost vlivných britských disc jockeyů a propagátorů nových stylů z okruhu moderátorů rozhlasových stanic Worldwide FMBBC Radio 6 Music, jako jsou Gilles Peterson, Tom Robinson nebo Dan Digs. Se slovy uznání přispěchala i populární DJ Mary Anne Hobbs: „Nesmírně přitažlivý zvuk původem z jednoho z našich hudebně nejkreativnějších měst. Prostě nádhera.“

Gilles Peterson je cosi jako kurátor

Zásadní vliv na úspěch Ishmael Ensemble ale měl Gilles Peterson, dnes mj. vlastník labelu Brownswood Recordings zaměřeného na nahrávky jazzové fůze, klubové taneční elektroniky a hip hopu. Zasloužil se již v osmdesátých a devadesátých letech o popularizaci acid jazzu. Tehdy jej podpořil založením značky Acid Jazz Records.

O jejich prvním setkání Cunningham vyprávěl: „Poprvé se naše cesty zkřížily po vystoupení na silvestrovském večírku jednoho z kamarádů. Přítel nás oslovil s tím, že jeho bratr pracuje pro Gillese Petersona a že by mu rád předal naši hudbu. Tak jsem mu dal demo CD s mým jménem a číslem načmáraným na kusu papíru. O pár týdnů později, v sobotu večer kolem jedné hodiny, jsem dostal od Gillese zprávu, jak moc se mu album líbilo. Pro mě to bylo potvrzení toho, proč je tak plodný. Byl to pravděpodobně jeho jediný volný sobotní večer za tři měsíce a on sedí doma a v jednu hodinu ráno poslouchá neznámé nahrávky na vypálených CD discích. To bylo pro mě skutečné poznání, proč je tak respektovaný – evidentně hudbu upřímně miluje.“

Multiinstrumentalista, DJ a producent Pete Cunningham aka Ishmael
Multiinstrumentalista, DJ a producent Pete Cunningham aka Ishmael
Vytvořili jsme něco opravdu podnětného a potenciálně nepředvídatelného

Cunningham a jeho spoluhráči  hledali jinou cestu, než jejich přímý předchůdci a dodnes v jihozápadním cípu Anglie stále uznávané „těžké váhy“ Rip, Rig + Panic. Ti čerpali inspiraci z mixtury punku, dubu a free jazzu, typického pro tamní post punkové kluby, jako byl vyhlášený Dug Out.

Zatímco Ishmael Ensemble přispěli do pestrého ostrovního kadlubu stylů zvláštně hypnotizující hudební nostalgií a zvukovou impresí. Magazín The Wire zhodnotil jejich přínos stručně a jasně: „Kapela, která je zdánlivě schopná čehokoliv, a přesto zůstává celou dobu sama sebou.“

V bohaté, zvukově rozmanité paletě nemohou chybět jemné jazzové harmonie dechových nástrojů. Přes vířící smršť elektroniky, hip hopových dronů, burácení analogových syntezátorů a industriálních zvuků, okořeněných špetkou psychedelického dubu, vyplouvá na povrch pokrevní spřízněnost nejenom s Markem Stewartem a jeho Pop Group, ale i s triphopovými minimalisty Portishead či Massive Attack.

Nepřekvapí zjištění, že se Pete nijak nebrání slovům o vlivu Kaitlyn Aurelia Smith, Radiohead, Mahavishnu Orchestra, Roni Size / Reprazent nebo baskytaristy Haruomiho Hosona a klávesisty Ryuichiho Sakamota – členů tria Yellow Magic Orchestra.

Ishmael Ensemble na koncertním pódiu
Ishmael Ensemble na koncertním pódiu
Nahrával jsem si kamarády, jak hrají na nástroje

Pete Cunningham se do Bristolu přistěhoval v roce 2009. Takřka okamžitě začal produkovat nahrávky s deep houseem. Umělecké jméno Ishmael si zvolil podle postavy z románu Moby Dick od Hermana Melvilla. Ve vrcholném prozaickém díle amerického romantismu symbolizuje biblického vyvržence Izmaela, zprvu zapuzeného a později Bohem zachráněného syna Abrahamova (z něhož potom podle tradice vzešel arabský národ).

Svůj první singl vydal v roce 2012 u Wolf Music Recordings. V dalších letech vydával u Church Records jazzověji výrazně zaměřenou house music. Ve svých live setech hrál stále častěji na různé dechové a klávesové nástroje. Postupně došel k přesvědčení, že se na jevišti snaží žonglovat s různými hudebními přístupy a uvědomil si, že musí něco změnit.

Ozvali se mi z Banoffee Pie Records a požádali mě, abych pro ně nahrál EP desku. Navrhli mi, abych místo elektronických věcí použil živé nástroje. Dal jsem na jejich radu. U sebe doma jsem zkoušel nahrávat své kamarády, jak hrají na různé instrumenty. Chtěl jsem mít k dispozici zásobu vlastních zvukových samplů, abych nebyl odkázaný na již existující on-line dostupné sady. Během nahrávání jsem přemýšlel, jak bychom mohli tyto zvuky předvést naživo, a tak vznikli Ishmael Ensemble,“ řekl v rozhovoru pro web Nitelife.

Bristolské seskupení Ishmael Ensemble
Bristolské seskupení Ishmael Ensemble
Klíčové jsou kamarádství a vzájemná důvěra

První zkoušky byly charakteristické společným hudebním experimentováním. Konaly se v Cumminghamově skromném, vlastními silami vybudovaném, domácím studiu, do kterého si pozval své spolužáky a hudební přátele kytaristu Stephena Mullinse, basistu Jakea Spurgeona, bubeníky Roryho O’GormanaGeorge Freemana, klarinetistu Nicka Ellmana či pozounistu Russela Ramireze. S většinou z nich se znal řadu let.

Pro Peta jsou kamarádství a vzájemná důvěra důležité. „Myslím si, že je to skvělá věc. Všichni se známe tak dobře, že se nikdo nebojí dát na stůl nové nápady. Nejsem vládce, který určuje vše, co děláme – zejména na našich koncertech. Jde o jednu velkou spolupráci. Všichni jsme dost dobří přátelé na to, abychom se neurazili, když se nám něco nelíbí.“

Songs For Knotty a pocta nejdelší řece Spojeného království Severn
Ishmael Ensemble: Songs For Knotty (2017, Banoffee Pies Records)
Ishmael Ensemble: Songs For Knotty (2017, Banoffee Pies Records)

Netrvalo dlouho a debutové EP Songs For Knotty (2017) bylo na světě. Byl to teprve druhý titul v krátké historii bristolského nezávislého vydavatelství Banoffee Pies Records.

Maličká, ale nesmírně aktivní firmička se řídí heslem “Kreativita bez řádu. Jsme platformou pro hudbu bez konkrétního stylu”. Rozhodně se nemíní nijak omezovat. Rádi vydají vše, co se jim líbí – od techna, disco až po samba soul.

Po prvním vinylovém vydání EP alba se doslova zaprášilo. Následovala jeho speciální edice rozšířená o bonusové koncertní verze skladeb a krátké video s Peteovým interview. Distribuce se ujal respektovaný indie magazín XLR8R.

V té době se k základnímu kvartetu připojila vokalistka a pianistka Holly Wellington (aka Holysseus Fly). Díky ní se Pete mohl seznámit s jejími přáteli z kapel SnazzbackWaldo’s Gift.

Dalšími posilami byli klávesista Chris Hillier a hráč na perkuse Jackson Lapes. Rozšířená sestava okamžitě zahájila práce na nových nahrávkách inspirovaných okolím Bristolu a řekou Severn.

K fanouškům se nové snímky dostávaly během léta 2018 v rámci sedmipalcové vinylové singlové trilogie The Chapel / Full Circle, Tunnels / First LightThe River, pro níž se vžil název Severn Songs. Cunningham za tím účelem založil stejnojmenné vydavatelství.

Remixy pro DJ Carla Craiga a koncertní přehlídka k uctění Yellow Magic Orchestra

Současně s tím přišla nabídka na zajímavou spolupráci od detroitského techno producenta a DJ Carla Craiga. Naverboval kapelu, aby zremixovali jeho klubový projekt The Melody pro francouzskou značku InFiné Music.

Ishmael Ensemble pokračovali v přípravě dalších projektů.  Od května 2018 až do konce roku uváděli kromě pravidelných koncertních vystoupení také předělávky skladeb Yellow Magic Orchestra.

Premiérově se s nimi představili v londýnském Jazz Cafe 5. května 2018 na koncertní přehlídce a prezentaci stěžejního alba legendární japonské skupiny Solid State Survivor (1979, Sony Music). Živé hraní doprovázely ukázky video artu z dílny vizuální umělkyně Amie Nowlan.

Každý kousek je stejně energický, dobrodružný a inovativní
Ishmael Ensemble: A State Of Flow (2019, Severn Songs)
Ishmael Ensemble: A State Of Flow (2019, Severn Songs)

První dlouhohrající desku A State Of Flow vydávají 3. května 2019 na svém labelu Severn Songs. Zatímco kritik magazínu MOJO album ocenil jako jazzové album měsíce, jeho kolega z FutureMusic kolekci nadělil osm bodů z deseti a doplnil vysvětlení: „Každý kousek je stejně energický, dobrodružný a inovativní.”

Mezi hostujícími muzikanty zazářila hráčka na křídlovku Yazz Ahmed. Pro skladbu The River si připravila improvizovaný sólový part vystavěný na arabských hudebních postupech a podepřený postpunkovými beaty.

Various ‎Artists: Blue Note Re:imagined 2020 (2020, Blue Note Records / Decca Records)
Various ‎Artists: Blue Note Re:imagined 2020 (2020, Blue Note Records / Decca Records)

Podobně atraktivně vyzněl i snímek s názvem Yellow House. Japonský text v něm nazpívala Yoshino Shigihara z výsostně zajímavé bristolské psych-jazzové kapely Yama Warashi.

Nikoho nepřekvapilo, když se Ishmael Ensemble, společně s dalšími novými britskými jazzovými hvězdami, zúčastnili příprav netrpělivě vyhlížené antologie Blue Note Re:imagined 2020 (2020, Blue Note Records / Decca Records). Přispěli na ni coverem Search For Peace – duchovního skvostu pianisty McCoye Tynera.

vize světla, emocionálně temné skladby
Ishmael Ensemble: Visions Of Light (2021, Severn Songs Records)
Ishmael Ensemble: Visions Of Light (2021, Severn Songs Records)

V průběhu covidového jara 2021 se kapela, jejíž proměnlivá sestava se mezitím rozšířila o několik nových spolupracovníků, nejprve připomněla pilotním singlem Wax Werk z alba Visions Of Light (Severn Songs Records).

Pete Cunningham na nové LP desce vydal směrem k emocionálně temné tvorbě. Využívá elektronický rytmický základ, jež tvoří perkuse s klávesami. Skladba Wax Werk graduje během necelých čtyř minut až do punkově zběsilé smršti na jejímž vrcholu létá úchvatné saxofonové sólo, které vás donutí vrátit se k dalšímu poslechu.

Neklidná touha po objevování vyústila v redefinici tvůrčích hranic a dovedností uskupení. Pohybují se od filmové instrumentace až po tepající beaty. Ve svých nových kompozicích se noří do dalších hudebních vod – od trip hopu a ambientu až po rock.

Zní to pomalu jako sci-fi, když mohu napsat, že na podzim 2021 kapela vyrazila na rozsáhlé evropské turné. Navíc na začátku prosince 2021 se kolekce Vize světla dočkala obrovské pocty. Huey Morgan ji pro rozhlasovou hudební stanici BBC Radio 6 Music vybral jako své album roku.

Intimní zpověď Empty Hands

Intimní zpověď Empty Hands zpěvačky Holysseus Fly o úspěšném ročním boji s rakovinou prsu se dočkala v září 2021 zpracování ve formě videoklipu, v režii neuvěřitelného Jacka Lilleyho. Píseň vznikla týden poté, co Fly úspěšně ukončila celoroční léčbu.

Kromě toho, že jsem na jedné straně cítila nadšení a euforii, tak na druhé jsem prožívala velkou emocionální bolest, když jsem začala pomalu zpracovávat to, co se stalo. Při psaní textu jsem si představovala, jak stojím před Bohem a na rovinu mu říkám: ‚Dobře, tak jsem pořád tady, co teď? Tohle tělo toho tolik prožilo. Dělej si se mnou, co chceš, tohle všechno musí k něčemu být, jsem tady a jsem připravená‚,“ otevřeně vypověděla.

Péče o bristolské dědictví

V současné době Spojené království zažívá jazzové obrození. Nová generace talentovaných muzikantů má většinou kořeny v Africe, Karibiku nebo jihovýchodní Asii a usídlila se v jižních čtvrtích Londýna.

Velkou zásluhu na jejich popularitě mají hudební znalci a propagátoři sdružení okolo hudebních programů na BBC a také „živou vodou“ pokropený ostrovní hudební tisk. Díky nim se noví umělci a kapely pravidelně objevují v rozhlasovém vysílání a píď po pídi se dostávají do popředí.

Ishmael Ensemble není v rámci tohoto obecného trendu výjimkou, byť často dochází k nedorozuměním a Cunningham se snaží v dobrém důsledně vymezovat vůči londýnské scéně.

Neustále se o nás mluví, jako o ‘nové londýnské jazzové skupině’, a tak jsme chtěli lidi důrazně upozornit na naši příslušnost k bristolské scéně. Výsledkem je, že jsme nahráli velmi bristolské album, které oslavuje zdejší hudbu naší optikou. V Bristolu se toho teď děje tolik zajímavého, zejména na scéně v Gallimaufry, kde hrají prim kapely jako Snazzback a Waldo’s Gift. Zažíváme opravdu úžasnou dobu. Rozhodně si zaslouží, abychom ji oslavili.“

Odkaz bristolské hudební scény zavazuje. Její budoucnost je zřejmě ve správných rukách.

Ukázky:

Songs For Knotty (Full EP)
https://youtu.be/HIjGfpSaReI

The Chapel
https://youtu.be/vtyxTFL87zw

First Light
https://youtu.be/bKls30ej_3o

The River (feat. Yazz Ahmed)
https://youtu.be/Dtlp4qmJWlM

Search For Peace
https://youtu.be/B-964KSiu_E

Empty Hands
https://youtu.be/474852Qmg9s

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..