Naposledy aktualizováno: 22.3.2019
V roce 1956 přibyl do diskografie špičkové americké jazzové zpěvačky Billie Holiday dlouhohrající titul Solitude. Jednalo se o rozšířené vydání původního desetipalcového minialba Billie Holiday Sings, které vyšlo již o čtyři roky dříve na značce Clef Records .
Podpora Normana Granze po osmiměsíčním pobytu ve věznici
Jedním z mnoha lidí, kteří se pokusili pomoci Billie Holiday na počátku páté dekády 20. století k návratu na hudební scénu, byl i Norman Granz – jazzový nadšenec, impresário, producent a majitel labelů Clef, Norgran a Verve Records.
Rozhodl se „Lady Day“ podpořit v úniku před drogovou závislostí, finančními a osobními problémy, které se okolo ní nakupily po osmiměsíčním pobytu za zdmi Aldersonské federální věznice v Západní Virginii, kam byla v květnu 1947 převezena po udělení trestu za držení narkotik a po ztrátě „kabaretní licence“ ve státě New York.
Prohlubující se fyzická devastace úžasné zpěvačky
V té době již její hlas nesl výrazné stopy poškození díky devastujícímu životnímu stylu. V porovnání s předválečnou dobou zněl výrazně hlouběji, vysíleně a zcela odevzdaně – přesto si řada jazzových fanoušků vysoce cení právě její gramofonovou produkci z let 1952 – 1959.
Díky nové mikrodrážkové technologii konečně vychází několik LP desek s novými nahrávkami, jež se podle mnohých dají směle poměřovat se snímky z klasického bigbandového období.
Kvalitu a celkové vyznění nového materiálu ovlivnily i změny ve složení jazzových seskupení, které nastaly na konci čtyřicátých let. Z finančních důvodů se rozpadlo mnoho velkých a slavných orchestrů swingové éry a tehdejší hráčská špička, např. pianista Oscar Peterson, trumpetista Charlie Shavers, kytarista Barney Kessel nebo basista Ray Brown, se soustředila do menších doprovodných comb, která vybízela k užšímu sepětí mezi hudebníky a sólovými zpěváky.
Nahrávky mají intimní, téměř čirý zvuk
Všech osm snímků zařazených na původní titul Billie Holiday Sings, včetně později přidaných čtyř nahrávek na kompilaci Solitude, na nichž usedl za bicí soupravu J. C. Heard na místo Alvina Stollera, vykazuje společné znaky – dominuje jim intimní, téměř čirý zvuk v podání dobře frázující kapely, v níž hrají hlavní úlohu vroucný tón Shaversovy trubky a zprvu nenápadný zakulacený zvuk tenorsaxofonu Flipa Phillipse. Jistým zklamáním je laxní klavírní hra Oscara Petersona, jenž zřejmě nebyl v průběhu obou studiových frekvencí zrovna v oslnivé formě.
Výsledkem je spíše nevýrazné a poměrně nesnadno poslouchatelné album, jež je cenné především coby dobový dokument. Zaznamenalo tehdejší těžký a nesmírně složitý vnitřní svět fenomenální vokalistky, která se bohužel ne ve všech nahrávkách zařazených na LP desku ocitla na shodné emocionální vlně s doprovodnými muzikanty.
Přesto si Billie Holiday za svůj ojedinělý přednes mixu dobových hitů a standardů od takových úspěšných autorů, jako jsou Duke Ellington (titulní Solitude), Cole Porter (bolestivé balady Love For Sale a Easy To Love), Dizzy Gillespie (milostné vyznání You Go To My Head) nebo dvojice Rodgers-Hart (milenecká modlitba Blue Moon), zaslouží pozornost, obdiv a uznání.
Pro pamětníky z řad československých diskofilů představuje titul závan normalizační éry, kdy byl každý licenční počin z USA, uvedený státním Supraphonem v rámci unikátní a exkluzivní edice Gramofonového klubu, vřele uvítán a stal se významnou součástí každé sbírky gramofonových LP desek. Solitude vyšlo „v komančském ráji“ v roce 1977. Bohužel, s úplně jiným obalem a pod názvem In Memoriam Billie Holiday.
Ukázky:
Solitude
– https://youtu.be/8eLl84iMsrQ
East Of The Sun (West Of The Moon)
– https://youtu.be/evlgtJ1K6Sk
Love For Sale
– https://youtu.be/cp6jvMgLGMQ
Tenderly
– https://youtu.be/5bVFaROH1us
Billie Holiday: Solitude
Label: Clef Records – MG C-690
Format: Vinyl, LP
Country: US
Released: 1956
Genre: Jazz, Blues
Tracklist
A1/ East Of The Sun (West Of The Moon)
(Written-By – Bowman)
A2/ Blue Moon
(Written-By – Rodgers-Hart)
A3/ You Go To My Head
(Written-By – Gillespie, Coots)
A4/ You Turned The Tables On Me
(Written-By – Alter, Mitchell)
A5/ Easy To Love
(Written-By – Porter)
A6/ These Foolish Things (Remind Me Of You)
(Written-By – Maschwitz, Link, Strachey)
B1/ I Only Have Eyes For You
(Written-By – Dubin, Warren)
B2/ Solitude
(Written-By – Ellington, DeLange, Mills)
B3/ Everything I Have Is Yours
(Written-By – Lane, Adamson)
B4/ Love For Sale
(Written-By – Porter)
B5/ Moonglow
Written-By – DeLange, Mills, Hudson)
B6/ Tenderly
(Written-By – Lawrence, Gross)
Credits
Bass – Ray Brown
Drums – Alvin Stoller (tracks: A1-A6, B1, B2), J. C. Heard (tracks: B3, B4, B5, B6)
Guitar – Barney Kessel
Piano – Oscar Peterson
Saxophone – Flip Phillips
Trumpet – Charlie Shavers
Vocals – Billie Holiday
Produced by Norman Granz
Notes
Originally released in 1952 as Billie Holiday Sings, in 1956 it was repackaged with additional tracks as Solitude.
Recorded at Radio Recorders, Hollywood, CA, March 26, 1952 (A1-A6, B1, B2) and April 1952 (B3, B4, B5, B6)