Yosuke Yamashita, free jazz provoněný květy sakury

Naposledy aktualizováno: 20.6.2017

Yosuke Yamashita
Yosuke Yamashita

Představitel japonské freejazzové klavírní školy, Yosuke Yamashita (26. 2. 1942), získal renomé avantgardního jazzmana na konci šedesátých let minulého století.

klavírní bouře v Tokiu

Hře na piano se Yosuke Yamashita věnuje již od dětství. Profesionálně vystupuje od svých sedmnácti let. Během studií na tokijské Kunitachi College Of Music v letech 1962 – 1967 doprovází saxofonistu Sadao Watanabe.

V roce 1969 Yosuke Yamashita založí trio s bubeníkem Takeo Moriyamou a tenorsaxofonistou Seiichi Nakamurou.Na tehdejší, poměrně konzervativní, japonské jazzové scéně vyvolá trio, v němž nehraje kontrabasista, rozruch.

V průběhu několika měsíců jim vychází koncertní alba Dancing Kojiki (červenec 1969), Jazz In Tokyo ’69 (srpen 1969) a Concert In New Jazz (září 1969). Yamashita se na nich prezentuje coby energicky hrající pianista. Jeho styl připomíná klavírní bouři.

Rychle si získává uznání v rodné zemi, ale také v Evropě a Spojených státech amerických. Spolupracuje s řadou špičkových mladých japonských hudebníků, mezi kterými najdeme i známá jména jako pianista Ryuichi Sakamoto, trumpetista Toshinori Kondo nebo basista Hideaki Mochizuki.

Jak propojit Tradiční japonský hudební přístup s jazzovým triem
Yosuke Yamashita: Sakura (1990, Verve)
Yosuke Yamashita: Sakura (1990, Verve)

Do osmé dekády minulého století vstupuje sérií příznivě přijatých klavírních recitálů. Postupně opouští nálepku avantgardního jazzmana a směřuje k world music.

Se sobě vlastním zaujetím propaguje myšlenky na využití tradičních japonských hudebních nástrojů, jako jsou bambusová flétna shakuhachi, třístrunný nástroj shamisen nebo japonský buben taiko, v jazzové hudbě.

Vyzkoušel si, jak by mohla fungovat souhra s japonskými a korejskými mistry ve hře na bicí nástroje. Pracovali na úpravách kompozic evropské klasické provenience, aby odpovídaly specifickému asijskému rytmickému cítění.

Od poloviny osmdesátých let se stále častěji objevuje v newyorských jazzových klubech po boku bopových legend, jako jsou bubeníci Elvin JonesMax Roach nebo pianista Mal Waldron.

Mezi Japonskem a USA pendluje až do roku 1988, kdy se natrvalo usídlí v New Yorku. První hudební kroky na americkém kontinentě udělá za podpory saxofonisty Lestera Bowieho, spoluzakladatelem souboru Art Ensemble of Chicago.

Netrvá to dlouho a objeví nové ideální spoluhráče. S basistou Cecile McBeemem a bubeníkem Pheeroanem Aklaffem vytvoří výborné trio. V roce 1990 jim u Verve Records vychází album Sakura. Yamashita na něm propojí tradiční japonský hudební přístup s klasickým jazzovým triem.

Sestavě s McBeemem a Aklaffem vychází pravidelně další alba, z nichž si určitě zaslouží pozornost CD Kurdish Dance (1992), s hostujícím tenorsaxofonistou Joe Lovanem. V roce 1997 se k triu přidá saxofonista Ravi Coltrane. Výsledkem spolupráce je titul Wind Of The Age.

V roce 1994 vychází na CD Asian Games, koncertní záznam vystoupení z roku 1988, na kterém vedle Sakamota s Yamashitou hraje známý americký producent a baskytarista Bill Laswell.

Ukázky:

Yosuke Yamashita Trio 1972 – https://youtu.be/CD3Q060KI28

Yosuke Yamashita, Bill Laswell, & Ryuichi Sakamoto – Asian Games https://youtu.be/2b_avDu-4qk

Sakura (Live) – https://youtu.be/rpnFLOwGoc0

Kurdish Dance – https://youtu.be/NWzwnlToaVg

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..