Clarence Carter, slepý rhythm’n’bluesový zpěvák z Alabamy

Naposledy aktualizováno: 14.6.2017

Od narození slepý majitel chlapsky sytého barytonu, kytarista, pianista, skladatel a producent Clarence Carter (14. 1. 1936, narozen jako Clarence George Carter) absolvoval obor hudba na Alabamské státní univerzitě. Skladby a aranže zapisuje v Brailleově písmu.

představitel zemitého rhythm’n’blues

Clarence se narodil v Montgomery, ve státě Alabama. Odmalička poslouchal rozhlasové vysílání, ve kterém často zněla blues Johna Lee Hookera, Jimmyho Reeda nebo Lightin‘ Hopkinse. Pod jejich vlivem se sám naučil hrát na kytaru.

Je klasickým představitelem drsného, zemitého rhythm’n’blues, které vznikalo v šesté dekádě minulého století v alabamském  nahrávacím studiu FAMEMuscle Shoals.

V jeho písních společně rezonují zničující dojemnost blues a uštěpačná, nic neskrývající zmínky po sexuálním uspokojení. Výsledkem je současná, hluboce intimní hudba vyrůstající z černošských hudebních tradic amerického Jihu.

Začínal v duu se spolužákem ze školy pro slepé

Hned po škole se v roce 1960 dal dohromady se spolužákem Calvinem Scottem. Jejich duo Clarence & Calvin debutovalo na značce Fairlane Records dvěma singly I Wanna Dance But I Don’t Know HowI Don’t Know (School Girl).

Třetí sedmipalcová gramodeska Hey Marvin vyšla pod novým jménem C & C Boys u dravého labelu Duke Records. Jeho majitel Don Robey měl pověst drsného byznysmana a “cara houstonského podsvětí”.

Hochům z nějakého důvodu evidentně důvěřoval. Vydal jim ještě další čtyři pětačtyřicítky. Všechny dopadly podobně. Skončily v nekonečném prostoru bezvýznamnosti a rozhlasové vaty.

První zkušenost s Atlantic records

V roce 1965 se Clarence s Calvinem vypraví do již tehdy solidně prosperujícího hudebního studia FAME (Florence Alabama Music Enterprises) v městečku Muscle Shoals. Studio patří Ricku Hallovi a po skromných začátcích ve skladových budovách se přemístilo na adresu 603 Avalon Avenue.

Za 85 dolarů si pronajmou jednu nahrávací frekvenci. během níž natočí baladu Step By Step a navrh píseň Rooster Knees And Rice. Rozhlasový moderátor Zenas Sears se za ně osobně zaručí Jerrymu Wexlerovi, spoluvlastníkovi Atlantic Records. Singl vychází na jejich sublabelu ATCO Records. Je to ale jen další propadák a C & C Boys si mohou hledat nový nahrávací kontrakt.

Hitová žeň ve FAME Studios

Od začátku roku 1966 pravidelně vystupují v 2728 Clubu v Birminghamu. Doprovází je kvartet The Mello Men. Při cestě autem z vystoupení kapela v horké červnové noci havaruje. Calvin Scott je vážně zraněn. Později se s Clarencem ošklivě pohádá kvůli úhradě účtu za hospitalizaci.

Clarence zaregoval rezolutně. Rozhodl se odejít na sólovou dráhu. V roce 1967 se ocitá ve stáji FAME Records. Tam na něj již čeká producent Rick Hall. V jeho studiu v Muscle Shoals Carter nejprve natáčí hitůvku Tell Daddy. Ta inspiruje Ettu James, aby odpověděla singlem Tell Mama a později i stejnojmenným albem.

Zdá se, že Clarence pokropila živá voda. Připraví výtečnou popcorn-soulovou singlovku Thread The Needle. Je to konečně hit, pro který toho tolik udělal a zakusil. U FAME Records ještě stihne vydat The Road Of Love. Na začátku roku 1968 se znovu ocitá pod křídly Atlantic Records.

Znovu k ATLANTIC Records

Debutovým singlem na staronovém působišti je Looking For A Fox. Je to poprvé, a nikoliv naposledy, co se v některé Clarencově písničce objevují narážky na jeho slepotu a také značný sexuální apetit. Zdá se, jako by dvojice Hall-Carter hledala to nejlepší nastavení hudebního stylu, zvuku a repertoáru.

Svoje možnosti a dovednosti předvedli záhy. Prvním důkazem je balada Slip Away – zaslouženě dokráčela do TOP10. Na její úspěch naváže následující Too Weak To Fight. Velký podíl na jejich úspěchu má i skvělá studiová sestava muzikantů z FAME.

Veleúspěšný rok 1968 Carter zakončí vánočním funky singlem Back Door Santa a hojně navštěvovaným koncertním turné. Zúčastní se ho i doprovodná zpěvačka Candi Station, Clarencova budoucí manželka a poměrně úspěšná soulová hvězda.

Intenzivní studiová práce přináší další úspěchy

Po návratu z koncertní šňůry pracuje ve studiu na vlastní Snatching It Back a coveru klasiky The End Of The Street od Jamese Carra. Prvky klasického blues a gospelu se výborně hodí ke Carterově vokálnímu stylu.

V průběhu pouhých tří let jsou v rychlém sledu za sebou vydána alba This Is Clarence Carter (1968, Atlantic), The Dynamic Clarence Carter (1969, Atlantic) a Testifyin‘ (1969, Atlantic).

Debut přináší dvanáct skladeb výrazně soulového materiálu. Prakticky polovinu písní, přesně pět, si Clarence napsal sám. Na druhém a třetím LP převažují rockovější skladby.

Mezi studiovými hudebníky se mihne Duane Allman, Clarence se rozhodne zařadit žebříčkovou jedničku The Doors Light My Fire, ale i věci od skladatelské dvojice Barry MannCynthia Weil nebo Dona Covaye.

Patches, správná porce sentimentu a vrchol kariéry
Clarence Carter: Patches (1970, Atlantic)
Clarence Carter: Patches (1970, Atlantic)

Vrcholem Carterovy hudební dráhy zůstává album Patches (Atlantic) z roku 1970. Přepracování Mc Cartneyho Let It Be, další potencionální hit It’s All in Your Mind nebo titulní píseň, přináší posluchačům tu správnou porci sentimentality, na kterou tehdejší fanoušci skočili, jako ryby na návnadu.

Od Atlantic Records odchází v roce 1972. Rozloučí se duetem If You Can’t Beat ‚Em se svojí ženou Candi. Dostává tříletý kontrakt u FAME, ale mimo novelty pokusu Sixty Minute Man z něho nic nevytěží.

Clarence Carter má svoje místo v historii

Carter je stále populární na koncertních pódiích. Po přestupu z FAME k ABC Records v roce 1975 se mu příliš nedařilo. Ve vydáváním dlouhohrajících desek pokračoval u různých menších hudebních společností jako Future Stars, Ronn nebo Venture.

U Venture si dokonce vyzkoušel, zda by mu nepomohlo koketovat s disco. Nepomohlo! O pět let později mu nabídnou smlouvu u Ichiban Records. Připraví pro ně LP desku Dr. C. C. je na ní i žebříčkově úspěšný hit Strokin‘.

Kdyby Clarence již nevydal nikdy nic jiného, do historie rhythm’n’blues a soulu vyoral pěkně hlubokou brázdu.

Ukázky:

Slip Away – https://youtu.be/v2GYo9QDoRU
Too Weak to Fight – https://youtu.be/WVDSKaua0_U
Back Door Santa – https://youtu.be/s0NoalRsk5w
Patches – https://youtu.be/IvfsfS6NVUc
Strokin‘ – https://youtu.be/P7gMkiOPSeA

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..