Jerry Wexler, dvě slova… více basy!

Naposledy aktualizováno: 11.1.2019

Syn polského přistěhovalce a Němky z Bronxu, legendární hudební producent, objevitel mnoha talentovaných interpretů, Jerry Wexler (10. 1. 1917 – 15. 8. 2008, narozen jako Gerald Wexler), významně napomohl začlenění černošské městské hudby do kulturního života Spojených států amerických.

vůdčí pes ve spřežení jménem Soul Music

Jerry Wexler se věnoval producentské práci s nadšením hudebního fanatika. Jeho přístup vyvěral z hluboké víry ve schopnosti a talent umělců, se kterými spolupracoval.

Miloval hudební styl, pro nějž se vžilo pojmenování Soul Music. Ze své vlivné pozice uznávaného hudebního odborníka dělal pro propagaci a úspěch soulu maximum. Zároveň tím napomohl překonání mnoha přetrvávajících rasových předsudků.

Vývoj a směřování žánru samozřejmě ovlivňovali jiní talentovaní tvůrci a producenti. Nikdy ale nebylo pochyb o tom, kdo jako vůdčí pes táhl celé spřežení. Vždy to byl Jerry! Na otázku, jaký by chtěl mít epitaf na náhrobku, odpověděl: „Byla by to dvě prostá slova… více basy!

Rhythm’n’Blues, Blues’n’Rhythm nebo snad Rhythm’n’Gospel?

V červnu 1953 se Jerry Wexler stal menšinovým partnerem nezávislého hudebního vydavatelství Atlantic Records, založeném Ahmetem ErtegünemHerbem Abramsonem v roce 1947. Původní Ertegünovu nabídku na běžnou pracovní smlouvu okamžitě odmítnul.

Měl za sebou nejenom službu v americké armádě během druhého celosvětového válečného konfliktu, ale také úspěšnou kariéru promotéra a obchodníka s hudebními právy u dvou amerických sdružení BMI Inc. a ASCAP. Mezitím dokončil vysokou školu se zaměřením na publicistiku a nastoupil coby novinář do odborného hudebního periodika Billboard.

Jerry byl prvním, kdo v odborných článcích a recenzích nahrávek afroamerických interpretů uplatnil termín Rhythm’n’Blues namísto od dvacátých let minulého století používaného Race Music, tzv. hudba pro barevné.

Později se často zamýšlel nad pojmem rhythm’n’blues. V rozhovorech naznačoval, že by raději používal Blues’n’Rhythm. Prý také zvažoval název Rhythm’n’Gospel.

První razantní změny v činnosti Atlantic Records
Clyde McPhatter & The Drifters (1956, Atlantic]

Netrvalo dlouho a Ahmetu Ertegünovi navrhl, aby přestali najímat příležitostné muzikanty a sestavili stálou studiovou skupinu.

Vytvořili ji ze zkušených hudebníků, jako byli kytarista Mickey “Guitar” Baker, kontrabasista Lloyd Trotman a bluesový saxofonista Sam “The Man” Taylor.

Základní trojici doplnil zkušený jazzový bubeník Connie Kay, tehdejší spoluhráč saxofonisty Lestera Younga, s pianistou a aranžérem Harrym Van Wallsem.

Atlantic Records tak byli připraveni na vstup do slavné, heroické doby, ve které vznikaly dodnes vyhledávané nahrávky mnoha stylotvorných zpěváků a vokálních skupin, jako byli zpěvák Clyde McPhatter, ať již sólově nebo s The Drifters, Ray Charles, Big Joe Turner, Ruth BrownLavern Baker. Musíme zmínit i hitparádově nesmírně úspěšnou doowopovou skupinu The Clovers.

rozdělení rolí ve firmě
Joe Turner: The Boss Of The Blues Sings Kansas City Jazz (1956, Atlantic)

Již na začátku spolupráce si Jerry s Ahmetem bez problémů rozdělili role ve firmě. Wexler měl na starosti většinu provozních záležitostí – jednal s dodavateli, vedl často tvrdé obchodní schůzky s odběrateli a hrál na citlivou strunu a ega mnoha rozhlasovým disc jockeyům.

Ahmet chodil do kanceláře nejdříve v poledne. Pracovně a společensky žil v nočních hodinách. Poslouchal bluesmeny v harlemských klubech, jazzmeny ve Village Vanguard a především udržoval přátelské vztahy s řadou vlivných businessmenů v mondénním baru El Morocco.

V létě 1954 Atlantic Records nachystali rozjezd jazzové sekce. O půl roku později ji svěří do péče Ahmetovu staršímu bratrovi Nesuhovi, jenž se úkolu zhostil velice úspěšně. V průběhu několika let se mu podařilo vybudovat úctyhodný katalog významných bopových nahrávek.

Díky Jerrymu Wexlerovi firma nikdy nepřešlapovala na místě. Rychle zareagoval na měnící se vkus posluchačů. Byla to jeho iniciativa, když najal do týmu schopného aranžéra Raye Ellise. Zároveň nabídl velice slušné finanční podmínky, a nezávislou producentskou smlouvu, mladému losangelskému autorskému duu Leiber And Stoller.

Coasters se flákají a Drifters se drží u břehu

Přes Wexlerovu vehementní snahu se Atlantic Records přestává na nějakou dobu dařit. Jerry to vyjádřil velice expresivně slovy použitými v titulku kapitoly, když pro popis tehdejšího dění využil názvy dvou kapel (The CoastersThe Drifters) v jejich stáji. Krize nesměla mít dlouhého trvání. Obchodní partneři a přátelé si uvědomili, že řešením je přerozdělení sfér vlivu, bez pokračování ve vzájemné spolupráci.

Změny na sebe nenachají dlouho čekat. Nesuhi se přesunul do mezinárodního obchodního oddělení, zatímco Ahmet převzal vedení popové a rockové divize. Jerry zůstal u toho, co miloval nejvíce – rhythm’n’blues.

Nový soulový a gospelový začátek
Solomon Burke: Rock ‚N Soul (1964, Atlantic)

V roce 1960 Wexler připraví k podpisu nahrávací smlouvu se zpěvákem Solomonem Burkem, jenž se stává klíčovou součástí jeho inovovaných hudebních cílů.

V dalších letech se Jerry zaměří na výchovu nové generace talentovaných producentů a spolupracovníků. Je mezi nimi např. pozdější šéf kapely The King Pins a jazzový tenorsaxofonista King Curtis, skladatel Bert Berns (mj. napsal píseň Piece Of My Heart pro Ermu Franklin); spolutvůrci typického Atlantického zvuku soulových nahrávek v šedesátých letech – aranžér Arif Mardin a zvukový inženýr Tom Dowd.

V touze dosáhnout co nejautentičtějšího zvuku, neváhá přesunout nahrávací aktivity do legendárních hudebních studií v Memphisu nebo do alabamských FAME StudiosMuscle Shoals.

Jerry Wexler se rovněž domluví na distribuční smlouvě s memphiskými Stax Records. Vedle toho se stále věnuje vyhledávání nových talentů, produkuje, koprodukuje nebo koordinuje produkci snímků zajímavých soulových objevů, ať již dua Sam & Dave, Arethy Franklin, Cher, Joea Texe, Otise Reddinga nebo Bena E. Kinga či Wilsona Picketta.

Cesta k nezávislé produkční práci vedla přes Warner Bros.

Jerry Wexler odchází z Atlantic Records v polovině sedmdesátých let. Label je na vrcholu a patří mezi největší a nejvýznamější společnosti v hudební branži. Ještě před odchodem pomohl zachránit kariéru countryové hvězdy Willieho Nelsona, který měl z kraje sedmdesátých let pověst rebela a byl v letech 1972/1973 bez nahrávací smlouvy. V New Yorku, a později v Muscle Shoals, vznikly možná nejlepší Nelsonovy LP desky vydané v sedmdesátých letech Shotgun WilliePhases And Stages.

Jerry přechází jako talent-scout a producent k Warner Bros., jimž mj. doporučí k podpisu kontraktu nejenom veteránku rhythm’n’bluesové scény Ettu James, ale i vystupováním na londýnské pubrockové scéně ošlehané Dire Straits nebo novovlnné B-52’s.

Na konci sedmdesátých let se definitivně vydává na „volnou nohu.“ Jako producent pomáhá Bobovi Dylanovi s přípravou alba Slow Train Coming (1979, Columbia). V následujícím desetiletí spolupracuje s countryrockovou zpěvačkou Lindou Ronstadt, zpěvákem Georgem Michaelem nebo kytaristou Carlosem Santanou. Na prahu osmdesátky definitivně opouští hudební branži a užívá si zaslouženého odpočinku.

Jerryho celoživotní producentská práce stála na hluboké víře ve schopnosti a talent umělců, se kterými spolupracoval. Na rozdíl např. od Phila Spectora, který svým klientům vnucoval vlastní hudební představy a nekompromisně na nich trval. Na druhou stranu, mnozí na Jerryho Wexlera vzpomínají, jako na velice tvrdého vyjednávače a nekompromisního obchodníka.

Ukázky (pokus o náčrt a pro představu):

Ray Charles: I’ve Got A Woman
https://youtu.be/CnI_LuCJ4Ek
Big Joe Turner: Teenage Letter
https://youtu.be/u83ZoQK8cDE
LaVern Baker: Jim Dandy
https://youtu.be/dMWHi-SPEf0
King Curtis Ousley: Hold On I’m Comin‘
https://youtu.be/PiaoQA4caAI
Aretha Franklin: Respect
https://youtu.be/6FOUqQt3Kg0
Etta James: Piece of My Heart
https://youtu.be/_eIx5qdJE_k
Willie Nelson: Washing The Dishes
https://youtu.be/nOjMOQIFuzY
Carlos Santana: Lightnin‘
https://youtu.be/BscjrzbyaQo
Wham: Careless Whisper (Jerry Wexler Version)
https://youtu.be/eOkyCZZi0PY

 

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..