Clifton Chenier: Král zydeca, který z akordeonu vydoloval srdce Louisiany

Naposledy aktualizováno: 3.12.2018

Jak tvrdá práce, nečekaná náhoda a nezdolná odvaha vytvořily hudební legendu

Clifton Chenier v Paříži, Francie (14. 12. 1977) (Credit Photo: Lionel Decoster / Wikimedia, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)
Clifton Chenier v Paříži, Francie (14. 12. 1977) (Credit Photo: Lionel Decoster / Wikimedia, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)

Clifton Chenier proměnil zvuk louisianského zydeca v hudbu s mezinárodním dosahem. Od tvrdých začátků na ropných polích přes první lokální hity až po Grammy oceněný comeback — jeho příběh je průřezem odhodlání a hudební vášně, která stále rezonuje.

Clifton Chenier, jižanský král zydeca

Když se řekne zydeco, většina lidí si představí divoký tanec, drsné akordeonové riffy a hudbu, která vyvěrá přímo z dusného jihu Louisiany. A za tím vším stojí jedna výjimečná postava — Clifton Chenier (25. 6. 1925 – 12. 12. 1987). Rodák z farmy nedaleko Opelousas, v srdci kdysi francouzské kolonie, kde se mísily jazyky i kultury jako v pestrobarevném gumbo, se postupně vypracoval na „nekorunovaného krále zydeca“. Nejenže byl akordeonistou s osobitým rukopisem, ale i skladatelem a zpěvákem, jehož hlas a hra rezonují dodnes.

Narodil se do rodiny kreolských zemědělců, kteří každý den zápasili s tvrdou realitou života na plantáži. Hudba pro Cliftona nebyla jen zábavou — byla únikem, vyjádřením vlastní identity a zároveň způsobem, jak spojit tradici s tím, co se kolem něj dělo v širším světě. Cajun, louisianský kreolský hudební styl, se v průběhu padesátých let začal proměňovat. Do svého rytmu vpustil novou krev — bluesové riffy, rock’n’rollovou drzost i rytmický šarm rhythm’n’blues.

pravá zydeco atmosféra — hlasitá, drsná, ale přitom hluboce upřímná

Výsledkem byl právě zydeco — styl, který Chenier nejen spoluvytvořil, ale na desetiletí mu vtiskl svůj charakter. Patří mezi největší tvůrce žánrových mostů v americké hudbě – po bok Boba Willse, Raye Charlese či Elvise Presleyho. A většina z jeho mnoha alb vydaných u Arhoolie jasně ukazuje, proč tomu tak je.

Zydeco je taneční hudba ovlivněná blues, kterou hrají francouzsky mluvící kreolští Afroameričané z jihozápadní Louisiany. Samotný termín často znamená víc než jen hudbu – odkazuje i na celou společenskou událost, která je s ní úzce spjatá.
— Chris Strachwitz (šéf Arhoolie Records)

Místní muzikanti jako Amédé Ardoin, Sidney Babineaux, Claude Falk nebo Joe Liggins byli jeho prvními učiteli a zdroji inspirace, ale Chenierova cesta nebyla jednoduchá. Z rodné farmy, kde se staral o bavlnu, kukuřici a třtinu, odešel v roce 1947 za starším bratrem do Lake Charles. Práce na ropných polích a v rafinerii společnosti Gulf nebyla snem, ale nutností. Hudba byla ta část dne, kdy mohl na chvíli vypnout a pustit ze sebe všechno, co ho tížilo.

Večer a o víkendech s bratrem hrávali v hospodách a tančírnách, kde se rodila ta pravá zydeco atmosféra — hlasitá, drsná, ale přitom hluboce upřímná. A právě tam se začínal rodit zvuk, který Clifton Chenier přetavil v legendu.

Clifton Chenier v Paříži, Francie (14. 12. 1977) (Credit Photo: Lionel Decoster / Wikimedia, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)
Clifton Chenier v Paříži, Francie (14. 12. 1977) (Credit Photo: Lionel Decoster / Wikimedia, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)
Alespoň jsem vešel do povědomí

Rok 1954 znamenal pro Cliftona důležitý milník — podepsal první nahrávací smlouvu u Elko Records (šelakový singl na 78 otáček „Lousiana Stomp“ / „Cliston Blues“). O rok později natočil pro Specialty Records svůj první menší hit, píseň „Ay-Tete-Fee (Hey Little Girl)“, kterou produkoval Bumps Blackwell, známý z práce s Little Richardem. Ačkoliv to byla lokální záležitost, pro Cheniera to byla brána do širšího hudebního světa.

Skutečná profesionální dráha se ale rozběhla až v roce 1956, kdy si Clifton založil vlastní skupinu The Zodico Ramblers. V kapele se objevili bluesoví kytaristé jako Lonnie Brooks, Phillip Walker nebo Lonesome Sundown — kluci, kteří později také zanechali výraznou stopu v americkém blues. Krátce se Chenier pokoušel prorazit u prestižního chicagského labelu Chess Records, ale nic z toho nevzešlo.

Následující léta strávil nahráváním třinácti singlů pro louisianský label Zinn Records. Žádný z těchto 45rpm vinylů se však na hitparádách neobjevil. Hudební cesta Cliftona byla v té době spíš o přežití a o tom „pojídání notně okoralé kurky profesionálního muzikantského chleba“. S odstupem však Chenier s typickým nadhledem a lehkou ironií zhodnotil tuto etapu: „Alespoň jsem vešel do povědomí.“

Byla to doba, kdy cesta ke skutečnému úspěchu byla trnitá a často závisela na náhodě, štěstí a vytrvalosti. Clifton si ale už tehdy pomalu budoval základ, na kterém později vystavěl svůj neotřesitelný status krále zydeca.

Neočekávaný úspěch french music
Clifton Chenier: Louisiana Blues And Zydeco - obal původního vinylového alba (1965, Arhoolie Records)
Clifton Chenier: Louisiana Blues And Zydeco – obal původního vinylového alba (1965, Arhoolie Records)

Rok 1964 se stal pro Cliftona momentem, který mu navždy změnil život. Na koncertě v texaském Houstonu si ho všiml jeho bratranec, kytarista a zpěvák Lightin‘ Sam Hopkins, a doporučil ho Chrisu Strachwitzovi — majiteli malého, ale respektovaného kalifornského labelu Arhoolie Records.

Chris byl známý tím, že se specializoval na tzv. Low Down Blues — tu surovou, opravdovou hudbu černošských zemědělců jihu USA. Do Houstonu přijel s nízkými očekáváními, nevěřil, že tu najde něco, co ho zvedne ze židle. Přesto s Hopkinsem zajeli do části města nazývané French Town, což byla čtvrť houstonských kreolů a francouzsky mluvících obyvatel.

To, co tam uslyšel a viděl, ho nadchlo. Clifton k publiku promlouval v akadské francouzštině (kterou většina z nich mluvila – je to něco jako fonetická francouzština s jižanským přízvukem). Hrál po svém, jen s bubeníkem po boku — jednoduchá sestava, ale naplněná energií a autenticitou, jakou Strachwitz tak obdivoval. Hned večer se domluvili na nahrávání ve studiu Gold Star.

Clifton Chenier: King of The Bayous (1970, Arhoolie Records)
Clifton Chenier: King of The Bayous (1970, Arhoolie Records)

Jenže ráno dorazil Clifton s celou kapelou — kytaristou, baskytaristou, pianistou a bubeníkem — a s jasnou vizí: chce nahrát „rock’n’roll“ tak, jak ho chápe on, hlavně covery tehdejších rockových pionýrů.

Na nahrávání jen s bubeníkem a akordeonem ani nepomyslel. Byl přesvědčený, že jednoduchá kreolská hudba založená na cajunu, two-steps a waltzu — to, co nazýval French Music — by bavila maximálně pár starců.

Pak ale přišla ta pravá náhoda, která často píše dějiny. Při přípravě shořel kytarový zesilovač. Kytarista i baskytarista zůstali bez nástroje. Výsledek? Píseň „Ay, Ai, Ai“ natočená ve dvou, která se stala hitovým singlem u Arhoolie a přinesla Chenierovi konečně opravdový průlom.

Singl se začal točit v rádiích, do juke-boxů v texaských a louisianských hospod putovaly výlisky jako čerstvý chléb. Clifton byl spokojený, víc než to — stal se králem zydeco singlů. Vinylová sedmipalcová placka rozhodovala, kdo má šanci prorazit. Taková byla doba.

Louisiana Blues a Zydeco
Clifton Chenier: Louisiana Blues And Zydeco - přední strana obalu reedice na CD (2005, Arhoolie Records)
Clifton Chenier: Louisiana Blues And Zydeco – přední strana obalu reedice na CD (2005, Arhoolie Records)

Rok 1965 přinesl další významný krok. Chris Strachwitz, už s pevnějším přesvědčením o hodnotě Chenierovy hudby, ho přesvědčil k dalším nahrávkám. Výsledek? Album Louisiana Blues and Zydeco (spotify link), které u Arhoolie Records představilo celou šíři Cliftonova talentu.

První polovina desky je energický mix rock’n’rollu s celou kapelou, druhá pak věnuje prostor skladbám zpívaným v kreolském nářečí, tzv. French — části, která měla pro Strachwitze osobní i hudební význam. Na nahrávání B-strany mu vypomohl Cliftonův bratr Cleveland Chenier na valchu a bubeník Madison Guidry, kteří dodali autentický louisianský nádech.

Clifton Chenier: Bogalusa Boogie (1976, Arhoolie Records)
Clifton Chenier: Bogalusa Boogie (1976, Arhoolie Records)

A jak to dopadlo? Písně jako „Louisiana Blues“ a „Zydeco et Pas Sale“ překvapivě bodovaly v hitparádách, což bylo pro Cliftona i jeho tým příjemné překvapení. Hudba, kterou někteří považovali za záležitost „několika důchodců“, začala oslovovat širší publikum.

V roce 1966 přišel zásadní moment — vystoupení na Berkeley Blues Festivalu v Kalifornii. Chenierova show byla senzací a on sám se stal neoficiálním vyslancem zydeca. Díky němu začal tenhle louisianský hudební styl pomalu dobývat Spojené státy i Evropu.

Okolo Cliftona se pak vytvořila parta muzikantů, Red Hot Louisiana Band, v níž hráli jeho bratr Cleveland, tenor saxofonista Blind John Hart a kytarista Paul Senegal. Desítky let spolupráce s Arhoolie Records přinesly řadu studiových alb, mezi nimiž vyniká legendární Bogalusa Boogie (spotify link) z roku 1976 — vrchol Cliftonovy kariéry.

z akordeonu dostaneš jen to, co mu ty sám dáš
Clifton Chenier and his Red Hot Lousiana Band: I'm Here! (1982, Alligator Records)
Clifton Chenier and his Red Hot Lousiana Band: I’m Here! (1982, Alligator Records)

Náhody i osudové rány Cliftona nešetřily. V roce 1978 mu byla diagnostikována cukrovka, která začala stínit jeho hudební kariéře. Čtyři roky se musel stáhnout z aktivního koncertování i nahrávání.

Až v roce 1982 přišel triumfální návrat — album I’m Here! (spotify link). Vyšlo u chicagského bluesového labelu Alligator Records a přineslo Cliftonovi prestižní cenu Grammy v kategorii Best Ethnic or Traditional Folk Recording. Na nahrávkách se podílel i jeho syn C.J. Chenier, který pokračoval v rodinné hudební tradici jako saxofonista a multiinstrumentalista.

Ve víru tance, vůně a rytmu

Clifton Chenier vládl „království zydeca“ s legendární korunou Imperial Margarine na hlavě a show, které v 80. letech odehrál v okolí Los Angeles, byly poctou životu, tanci a vůni Louisiany. V jednoduché tělocvičně, kde si každý přinesl svůj drink, se potkávali přistěhovalci z rodného státu, hollywoodské hvězdy včetně Micka Jaggera i místní nadšenci. Tanec začal brzo a často trval až do brzkých ranních hodin, zatímco Chenier a jeho kapela – ne vždy dokonale sehraní, ale vždy plní vášně – rozproudili bluesový groove, který bylo slyšet i cítit na kůži.

Jeho akordeon, zpěv v kreolském dialektu a kovový rubboard (někdy taky přezdívaný washboard nebo francouzsky frottoir) – „hudební zástěra“ na kterou bratr Cleveland škrábal starými pivními korunkami – tvořily ostrý rytmický grunt, který s bubny poháněl tanec a rozvibroval celý sál. Repertoár se klouzal od pomalých cajunských valčíků přes blues s ohnivými sóly až po převzaté standardy od Raye Charlese, Hanka Williamse a dokonce i Herbbieho Manna. Hudba neměla hranice – na parketu se mísili mladí i staří, černí i bílí, domorodci i imigranti. A to, i když už tehdy Cheniera sužovaly zdravotní problémy.

Tančil s Los Angeles, ale srdcem zůstával v Louisianě

Přestože Clifton dokázal na pódiu zářit jako neochvějný král zydeca, srdce měl pevně zakořeněné v Louisianě. Necestoval rád za hranice státu a raději upřednostňoval domácí kluby, kde znal každého a každý kout. Jeho domovem byl zejména Richard’s Club v Opelousasu, nenápadná stavba připomínající ranch se sedmdesáti různorodými stolky kolem velkého parketu. Pro místní v plné parádě znamenala mnohem víc než pouhý klub – byla to instituce. Přišli tam za svým králem cajunu, čarodějem zydeca, nejlepším akordeonistou akádské tradice na světě.

Chenier měl po okolí dalších tucet podniků, kde ho kdykoli rádi uvítali, a dokud udržel v rukách akordeon, nikdy nehrál před prázdným sálem. „Černoši milují blues, běloši zase cajun,“ říkal. „Já to míchám – čistý rock’n’roll se zdejší french music.“ Nikde jinde nevytvořil takovou jiskřivou atmosféru jako při svých dlouhých čtyřhodinových setech v Richard’s. Tradovalo se rčení: „Na parketu padlo tolik potu, kolik Clifton vylil na pódiu.“

Clifton Chenier (akordeon), jeho bratr Cleveland (valcha) a John Hart (tenorsaxofon). Jay's Lounge and Cockpit, Cankton, Louisiana, Mardi Gras 1975 (Credit Photo: Bozotexino / Wikimedia, Creative Commons Attribution 3.0)
Clifton Chenier (akordeon), jeho bratr Cleveland (valcha) a John Hart (tenorsaxofon). Jay’s Lounge and Cockpit, Cankton, Louisiana, Mardi Gras 1975 (Credit Photo: Bozotexino / Wikimedia, Creative Commons Attribution 3.0)
Na vozíku, ale s hudbou pevnou jako skála

Na podzim 1985, pár měsíců před smrtí, se Chenier objevil v San Francisku na jednom z posledních koncertů – už na vozíku, ale s hudbou pevnou jako skála. Jeho hit „Aye Tete Fee“ prorazil zydeco do amerických hitparád už před třiceti lety, a on svou korunu nikdy nesložil.

Jeho koncertní verze Red Hot Louisiana Bandu – se C.J. Chenierem na altsaxofon, trumpetistou a kapelní „cheerleaderem“ Warrenem Cesarem, bratrem Clevelandem na rubboardu a bubeníkem Robertem St. Judym – tvořila rytmicky pulzující obraz Mardi Gras. Metalické šustění, synkopované bubny a dechové party se proplétaly s Cliftonovým Hohnerem, který zněl jako harmonium okořeněné kajenským pepřem.

Ze soulových standardů jako „What’d I Say“ vytvářel taneční erupce, střídané melancholickými cajunskými valčíky nesoucími tíhu minulých časů. Přes vážnou nemoc a omezenou pohyblivost zůstal Chenier neochvějným vládcem zydeca – hudby, která oslavuje život, ale nezapomíná ani na blues, co dříme v srdci vládce.

Glosa

Cliftonův zdravotní stav se ale bohužel dál zhoršoval. Hudba pro něj byla sice stále vším, ale tělo už neposlouchalo. Když v roce 1987 odešel, ztratila Louisiana nejen svého hudebního krále, ale i hlas, který dokázal spojit blues, rock’n’roll a francouzskou tradici v jednu nezkrotnou radost. Jeho hudba ale dál zní z desek, v paměti těch, kdo tančili, i v kapelách, které se nebojí hrát srdcem a rytmem.

Syn C.J. vzpomíná na otce slovy:

Obdivoval jsem jeho nezdolnou výdrž a odvahu prosazovat vlastní styl hry na akordeon, i když ho mnozí odrazovali. Říkával mi, že z akordeonu dostaneš jen to, co mu ty sám dáš. Když chtěl, aby zněl jako bluesový nástroj, zahrál blues. Když hrál baladu, byl nástroj něžný a sladký. Stejně tak to bylo se zydecem.

Clifton Chenier hudební fanoušky naučil, že hudba je otázkou odvahy a srdce. Z akordeonu tahal zvuky, které vyprávěly blues i něžné balady, vždy poctivě a autenticky. Přes zdravotní potíže i nezdary hrál dál — protože, jak říkal, z akordeonu dostaneš jen to, co mu sám dáš. A když tohle pochopíš, zvuk, co z něj vyjde, může být legendární.

Poznámky autora článku:

Na Spotify najdete hodinu čistého zydeco kouzla v kompilaci Sixty Minutes With the King of Zydeco, která shrnuje to nejlepší z Cliftonových alb – ideální start pro každého, kdo chce tancovat i poslouchat.

Vlastním o bonusy rozšířenou reedici Chenierova debutového alba na CD (2005, Arhoolie Records – CD9053). Pořadí skladeb, které se objevily na originální verzi alba LP1024, je na něm změněné. Prvních pět skladeb na CD reedici bylo původně zařazeno na B stranu vinylového LP a jsou tak prohozeny se skladbami z původní A strany.

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi na e-mail mingus(zavínáč)cernejpudink(tečka)cz. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.