Naposledy aktualizováno: 25.10.2025
Jak hnutí manguebeat proměnilo brazilskou kulturu a proč jeho rytmus stále rezonuje světem

Když se na začátku devadesátých let minulého století objevilo v Recife – městě ležícím ve státě Pernambuco v severovýchodním cípu Brazílie – hnutí zvané Manguebeat, znělo to jako kulturní výbuch z bahna. Hudba, která spojila rytmy maracatu s rapem a rockem, v sobě nesla stejné množství hněvu i naděje.
Její vizí bylo oživit město, jehož tep se ztrácel pod betonem, a otevřít prostor pro novou estetiku – lokální i globální zároveň. Díky tomutu impulzu vznikl jeden z nejodvážnějších projevů brazilské modernosti: album Afrociberdelia.
Krab s mozkem: manifest z Recife
Cestu k nahrávkám pro Afrociberdelia otevřel manifest Caranguejo com cérebro – Krab s mozkem. V roce 1992 ho napsal Fred Zero Quatro ze skupiny Mundo Livre S/A a přirovnal Recife k organizmu, kterému hrozí infarkt: řeky byly zaneseny, duše města vyprázdněná, obyvatelé paralyzováni chronickou depresí. Řešení? „Vstříknout trochu energie do bahna,“ jak stálo v textu. Manguebeat byl touto energií. Hudební i duchovní šok, který měl probudit ospalé město.

Z bahna mangrovových zátok, kde se loví krabi, se zrodil symbol: satelitní anténa zapíchnutá do bláta – spojení kořenů a technologie, minulosti a budoucnosti. Byl to obraz nové Brazílie: propojené, dravé, sebevědomé a schopné komunikovat s celým světem. Hudebníci z Recife toužili dokázat, že modernita nemusí přicházet z Ria nebo São Paula, ale může vyrůstat z maracatu, samby, rocku i digitálního beatu. (pozn.: Původ hudebního stylu maracatu nação lze nalézt v korunovačních obřadech Reis do Congo (králů Konga). Byli to otroci, jimž portugalská správa udělila vedoucí role v rámci otrocké komunity.)

Chico Science a zvuk proměny
Tváří hnutí se stal Chico Science (1966–1997) – pouliční básník, vizionář, jenž dokázal spojit hiphopovou poetiku s rytmem afrických bubnů a rockovou energií. Se skupinou Nação Zumbi stvořili v polovině devadesátých let žánr, jenž neměl v Brazílii obdoby: směs místních hudebních stylů maracatu, coco a funku, rapu, tropikalismu s punkem.

Jejich debut Da Lama ao Caos (1994, spotify link) – „Od bláta k chaosu“ – se stal hymnou nové generace. Druhé album, Afrociberdelia (1996), však představovalo skutečné ztělesnění myšlenky manguebeat: propojení afrických kořenů, kybernetického věku a psychedelické imaginace.
Afrociberdelia: hudba mezi vesmírem a ulicí
Kritiky oceňované Afrociberdelia je dnes považováno za jeden z pilířů brazilské populární hudby. Jeho původní vydání obsahovalo 13 skladeb a zní jako prohlášení – hlas těch, kdo v systému běžně hlas nemají.
Název inspiroval spisovatel Bráulio Tavares. Spojuje tři slova: Afrika, kybernetika, psychedelie. Jde o „umění mapování genetické paměti prostřednictvím elektrochemických podnětů, verbálních automatismů a rytmických pohybů těla za zvuku binární hudby“. Jinými slovy: tělo tančí, mozek myslí a beat propojuje vše. V písni „Um passeio no mundo livre“ (Procházka ve svobodném světě) se objevuje touha po otevřenosti:
„Chci jen chodit po ulicích Brazílie /
chodit ve svobodném světě bez společnosti.“
Science zpívá o svobodě, která není abstraktním ideálem, ale každodenním právem – možností projít se po ulici beze strachu. Jinde, v „Um satélite na cabeça“ (Satelit v hlavě), kritizuje systém, který „bere lidem sny a skrývá skutečné příčiny utrpení“. Satelit v hlavě je metaforou propojení – ale i odcizení. Technologie, která může osvobozovat, nebo ovládat.
Afro, cyber, delia: dekonstrukce hudby i identity
Zatímco první LP Da Lama ao Caos definovalo estetiku manguebeat, Afrociberdelia ji rozšířilo. Hudba Nação Zumbi se zde stává laboratoří zvuků: maracatu se potkává s hiphopovým flow, funková basová linka s rockovou kytarou, a nad tím vším se vznáší africká spiritualita i digitální beat.
Jde o dílo, na němž jeho autoři vědomě odmítají čistotu stylů. Chaos se mění v metodu, nepořádek v poetiku. Je to hudba, která – jak definoval Fred Zero Quatro v manifestu – „vstřikuje energii do bahna“ a proměňuje ho v úrodnou půdu pro nové myšlenky.
Jedním z vrcholů je coververze „Maracatu atômico“ od Jorge Mautnera a Nelsona Jacobiny, původně z roku 1972. V podání Nação Zumbi zní jako výbuch – spojení tradice a moderní technologie, afrobrazilské spirituality a elektronické extáze. Tímto gestem se Afrociberdelia hlásí k cílům kulturního hnutí Tropicália ze 60. let 20. století, ale posouvá je do digitální éry.
Bahno, beat a budoucnost
Manguebeat byl víc než hudební žánr – byl to způsob myšlení. Úvodním ideovou proklamací i praxí ukázal, že skutečná kultura se rodí z pohybu, nikoli ze setrvačnosti. Po třiceti letech zůstává jeho dědictví živé: v umění, filmu, módě i politice. Jak říká jeden ze zakladatelů hnutí Renato L., „manguebeat naučil, jak se organizovat s mizivými zdroji, aby se věci změnily“.
Afrociberdelia je jeho hudební duší – oslavou těla, vědomí i společenství. V době, kdy svět znovu zápasí s rozdělováním a polarizací, chudobou a kulturními předsudky, zní jeho poselství aktuálněji než kdy dřív: „Umění má smysl, jen pokud je ve službách života, lásky, míru a svobody.“
Chico Science & Nação Zumbi: Afrociberdelia
Label: Chaos – 850.278/2-479255
Format: CD, Album, Special Edition, Orange case
Country: Brazil
Released: 1996
Genre: Electronic, Rock, Funk / Soul, Pop
Style: Afrobeat, Free Funk, Power Pop
Tracklist
1 Mateus Enter (0:33)
2 O Cidadão Do Mundo (3:20)
3 Etnia (2:32)
4 Quilombo Groove (2:31)
5 Macô (4:09)
6 Um Passeio No Mundo Livre (4:00)
7 Samba Do Lado (3:47)
8 Maracatu Atômico (4:44)
9 O Encontro De Isaac Asimov Com Santos Dumont No Céu (1:39)
10 Corpo De Lama (3:52)
11 Sobremesa (4:00)
12 Manguetown (3:14)
13 Um Satélite Na Cabeça (2:06)
14 Baião Ambiental (2:32)
15 Sangue De Bairro (2:12)
16 Enquanto O Mundo Explode (1:28)
17 Interlude Zumbi (1:11)
18 Criança De Domingo (3:28)
19 Amor De Muito (2:55)
20 Samadarish (4:32)
21 Maracatu Atômico (Atomic Version) (4:33)
(Remix – DJ Cuca)
22 Maracatu Atômico (Ragga Mix) (3:30)
(Remix – Edu K)
23 Maracatu Atômico (Trip Hop) (3:41)
(Remix – Edu K)
