Naposledy aktualizováno: 11.10.2025
Poetika, hudba a politický protest: album, které spojilo každodenní život dělníků s nadčasovou angažovaností Chica Buarqueho

Album Construção se zapsalo do historie brazilské populární hudby nejen jako hudební vrchol, ale také jako politický a literární manifest. Spojení poezie, hudby a každodenní zkušenosti učinilo z díla Chica Buarqueho symbol odporu a angažovanosti, který přesahuje generace i hranice žánrů. V dobách vojenské diktatury se jeho skladby staly hlasem, jenž dokázal mluvit o životě, práci a nerovnostech s poetickou i hudební přesností.
Návrat z exilu a vznik alba
Po nuceném čtrnáctiměsíčním exilu v Itálii se Chico Buarque vrátil do Brazílie s odhodláním promítnout do hudby vlastní zkušenosti a pozorování každodenního života. Doporučení básníka Viniciuse de Moraese, aby se vrátil „s velkým humbukem“, se stalo vodítkem jeho nové tvorby.

Výrazným projevem tohoto návratu byla píseň „Apesar de Você“, otevřeně kritická k diktatuře. Rychle se stala symbolem politického odporu. Spolupráce s aranžéry Rogériem Dupratem a Magrem z MPB4 dodala Chicově hudbě sofistikovanost a hloubku. Deset skladeb alba tvoří ucelený celek, který spojuje rozmanitost brazilské populární hudby (Música Popular Brasileira – MPB) s osobitým pohledem tehdy 27letého autora, jenž se etabloval jako výrazný hlas své generace.
Hudební a poetická stavba
Titulní skladba „Construção“ zaujme nejen tématem, ale i formou. Dvanáctislabičné verše zakončené proparoxytonními slabikami (v lingvistice je proparoxytone – řecky: προπαροξύτονος, proparoxýtonos – slovo s přízvukem na předposlední, třetí od konce, slabice) vytvářejí rytmus, jenž je podobný filmovému střihu. Každá řádka je symbolickým obrazem života dělníka utlačovaného diktaturou a kapitalismem; každodenní zápas se proměňuje v poezii, která je zároveň politickým sdělením. Rolling Stone v roce 2009 označil „Construção“ za nejlepší brazilskou píseň všech dob.
I zbývající skladby na albu rozvíjí tematiku práce a každodennosti, integrují hudební eleganci s poetickou hloubkou. Nejvýrazněji tuto naléhavost nese píseň „Deus Lhe Pague“, ironická modlitba, která vzdává hold každodenním drobnostem:
„Za ten chléb k jídlu, za tu zem k spaní / Za rodný list a povolení k úsměvu / Za to, že mě necháváš dýchat, že mě necháváš existovat / Bůh ti to oplatí.“
Album jako odraz doby
Construção reflektuje dobu vojenské diktatury (1964–1985), kdy umění bylo jedním z mála způsobů, jak otevřeně mluvit o nesvobodě a nerovnostech. Chico Buarque se stal hlasem kulturního vzdoru. Jeho písně kombinovaly jemnou ironii s jasným politickým postojem, aniž by ztrácely hudební kvalitu.
Dílo propojuje „malý“ svět práce s „velkými“ otázkami společnosti: útlak, vykořisťování, lidská důstojnost. Hudba se tak stává nejen estetickým prožitkem, ale i prostředkem porozumění a solidarity, kde práce není jen prostředkem obživy, ale hnacím motorem života a proměny.
Umělec mezi hudbou a literaturou
Chico Buarque není jen skladatel; je autorem stovek zhudebněných básní, dramat a románů. Jeho literární a hudební práce ho staví po bok autorů, jako je Bob Dylan. V rozhovoru z roku 1989 Buarque zdůraznil, že inspiraci čerpá z každodenního života:
„Kdybych žil v izolaci ve své věži ze slonoviny, možná by z toho vzešla hra se slovy s něčím éterickým uprostřed… Ale já nežiji v izolaci. Rád chodím do hospody, hraju kulečník, poslouchám rozhovory na ulici, chodím na fotbal. Všechno se mi v hlavě mísí a pak tiše odchází. Je to však výsledek neosamělého života, který vyvažuje mentální hru a zajišťuje mi pevnou půdu pod nohama. Životní zkušenost je opakem osamělosti a vychází ze solidarity – je to sociální obsah.“
Odkaz a dnešní význam
Album Construção zůstává aktuální; jeho tematika nerovností, vykořisťování a každodenního boje neztrácí nic ze své naléhavosti. Písně propojují estetiku a politiku, poezii a sociální obsah. Pro jejich autora se práce může stát hnacím motorem změny a důstojného života.
Album je referencí pro hudebníky, literáty i každého, kdo hledá spojení mezi uměním a společenskou angažovaností. Construção není jen historický artefakt – je to dílo, které stále mluví k současnosti, učí porozumět každodennímu životu a připomíná, že lidská zkušenost a solidarita dávají životu smysl.
Chico Buarque: Construção
Label: Philips – 6349 017
Format: Vinyl, LP, Album
Country: Brazil
Released: 1971
Genre: Latin
Style: Bossa Nova, MPB
Tracklist
A1 Deus Lhe Pague (3:20)
(Written-By – Chico Buarque De Hollanda)
A2 Cotidiano (2:50)
(Written-By – Chico Buarque De Hollanda)
A3 Desalento (2:50)
(Written-By – Chico Buarque, Vinícius)
A4 Construção (6:30)
(Written-By – Chico Buarque De Hollanda)
B1 Cordão (2:35)
(Written-By – Chico Buarque De Hollanda)
B2 Olha Maria (3:57)
(Written-By – Tom Jobim, Chico Buarque, Vinícius)
B3 Samba De Orly (2:40)
(Written-By – Chico Buarque, Toquinho, Vinícius)
B4 Valsinha (2:00)
(Written-By – Chico Buarque, Vinícius)
B5 Minha História (3:05)
(Adapted By – Chico Buarque, Written-By – Dalla, Pallotino)
B6 Acalanto (1:40)
(Written-By – Chico Buarque De Hollanda)
Recorded At – Phonogram Studios, Rio De Janeiro
Producer, Directed By [Studio] – Roberto Menescal
Credits
Directed By [Music] – Magro
Featuring – Tom Jobim, MPB4, Paulinho Jobim
Artwork – Aldo Luiz
Photography By – Carlos Leonam
Technician – Mazola, Toninho
