Construção: nejdůležitější album Chica Buarqueho

Naposledy aktualizováno: 11.10.2025

Poetika, hudba a politický protest: album, které spojilo každodenní život dělníků s nadčasovou angažovaností Chica Buarqueho

Chico Buarque: Construção (1971, Philips)
Chico Buarque: Construção (1971, Philips)

Album Construção se zapsalo do historie brazilské populární hudby nejen jako hudební vrchol, ale také jako politický a literární manifest. Spojení poezie, hudby a každodenní zkušenosti učinilo z díla Chica Buarqueho symbol odporu a angažovanosti, který přesahuje generace i hranice žánrů. V dobách vojenské diktatury se jeho skladby staly hlasem, jenž dokázal mluvit o životě, práci a nerovnostech s poetickou i hudební přesností.

Návrat z exilu a vznik alba

Po nuceném čtrnáctiměsíčním exilu v Itálii se Chico Buarque vrátil do Brazílie s odhodláním promítnout do hudby vlastní zkušenosti a pozorování každodenního života. Doporučení básníka Viniciuse de Moraese, aby se vrátil „s velkým humbukem“, se stalo vodítkem jeho nové tvorby.

Chico Buarque: Construção (1971, Philips)
Chico Buarque: Construção (1971, Philips)

Výrazným projevem tohoto návratu byla píseň „Apesar de Você“, otevřeně kritická k diktatuře. Rychle se stala symbolem politického odporu. Spolupráce s aranžéry Rogériem DupratemMagremMPB4 dodala Chicově hudbě sofistikovanost a hloubku. Deset skladeb alba tvoří ucelený celek, který spojuje rozmanitost brazilské populární hudby (Música Popular Brasileira – MPB) s osobitým pohledem tehdy 27letého autora, jenž se etabloval jako výrazný hlas své generace.

Hudební a poetická stavba

Titulní skladba „Construção“ zaujme nejen tématem, ale i formou. Dvanáctislabičné verše zakončené proparoxytonními slabikami (v lingvistice je proparoxytone – řecky: προπαροξύτονος, proparoxýtonos – slovo s přízvukem na předposlední, třetí od konce, slabice) vytvářejí rytmus, jenž je podobný filmovému střihu. Každá řádka je symbolickým obrazem života dělníka utlačovaného diktaturou a kapitalismem; každodenní zápas se proměňuje v poezii, která je zároveň politickým sdělením. Rolling Stone v roce 2009 označil „Construção“ za nejlepší brazilskou píseň všech dob.

I zbývající skladby na albu rozvíjí tematiku práce a každodennosti, integrují hudební eleganci s poetickou hloubkou. Nejvýrazněji tuto naléhavost nese píseň „Deus Lhe Pague“, ironická modlitba, která vzdává hold každodenním drobnostem:

„Za ten chléb k jídlu, za tu zem k spaní / Za rodný list a povolení k úsměvu / Za to, že mě necháváš dýchat, že mě necháváš existovat / Bůh ti to oplatí.“

Album jako odraz doby

Construção reflektuje dobu vojenské diktatury (1964–1985), kdy umění bylo jedním z mála způsobů, jak otevřeně mluvit o nesvobodě a nerovnostech. Chico Buarque se stal hlasem kulturního vzdoru. Jeho písně kombinovaly jemnou ironii s jasným politickým postojem, aniž by ztrácely hudební kvalitu.

Dílo propojuje „malý“ svět práce s „velkými“ otázkami společnosti: útlak, vykořisťování, lidská důstojnost. Hudba se tak stává nejen estetickým prožitkem, ale i prostředkem porozumění a solidarity, kde práce není jen prostředkem obživy, ale hnacím motorem života a proměny.

Umělec mezi hudbou a literaturou

Chico Buarque není jen skladatel; je autorem stovek zhudebněných básní, dramat a románů. Jeho literární a hudební práce ho staví po bok autorů, jako je Bob Dylan. V rozhovoru z roku 1989 Buarque zdůraznil, že inspiraci čerpá z každodenního života:

„Kdybych žil v izolaci ve své věži ze slonoviny, možná by z toho vzešla hra se slovy s něčím éterickým uprostřed… Ale já nežiji v izolaci. Rád chodím do hospody, hraju kulečník, poslouchám rozhovory na ulici, chodím na fotbal. Všechno se mi v hlavě mísí a pak tiše odchází. Je to však výsledek neosamělého života, který vyvažuje mentální hru a zajišťuje mi pevnou půdu pod nohama. Životní zkušenost je opakem osamělosti a vychází ze solidarity – je to sociální obsah.“

Odkaz a dnešní význam

Album Construção zůstává aktuální; jeho tematika nerovností, vykořisťování a každodenního boje neztrácí nic ze své naléhavosti. Písně propojují estetiku a politiku, poezii a sociální obsah. Pro jejich autora se práce může stát hnacím motorem změny a důstojného života.

Album je referencí pro hudebníky, literáty i každého, kdo hledá spojení mezi uměním a společenskou angažovaností. Construção není jen historický artefakt – je to dílo, které stále mluví k současnosti, učí porozumět každodennímu životu a připomíná, že lidská zkušenost a solidarita dávají životu smysl.

Chico Buarque: Construção

Label: Philips – 6349 017
Format: Vinyl, LP, Album
Country: Brazil
Released: 1971
Genre: Latin
Style: Bossa Nova, MPB

Tracklist

A1 Deus Lhe Pague (3:20)
(Written-By – Chico Buarque De Hollanda)
A2 Cotidiano (2:50)
(Written-By – Chico Buarque De Hollanda)
A3 Desalento (2:50)
(Written-By – Chico Buarque, Vinícius)
A4 Construção (6:30)
(Written-By – Chico Buarque De Hollanda)

B1 Cordão (2:35)
(Written-By – Chico Buarque De Hollanda)
B2 Olha Maria (3:57)
(Written-By – Tom Jobim, Chico Buarque, Vinícius)
B3 Samba De Orly (2:40)
(Written-By – Chico Buarque, Toquinho, Vinícius)
B4 Valsinha (2:00)
(Written-By – Chico Buarque, Vinícius)
B5 Minha História (3:05)
(Adapted By – Chico Buarque, Written-By – Dalla, Pallotino)
B6 Acalanto (1:40)
(Written-By – Chico Buarque De Hollanda)

Recorded At – Phonogram Studios, Rio De Janeiro
Producer, Directed By [Studio] – Roberto Menescal

Credits

Directed By [Music] – Magro
Featuring – Tom Jobim, MPB4, Paulinho Jobim

Artwork – Aldo Luiz
Photography By – Carlos Leonam
Technician – Mazola, Toninho

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi na e-mail mingus(zavínáč)cernejpudink(tečka)cz. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.