Duke Ellington: The Duke – The Columbia Years 1927-1962 (1999, Columbia Records)

Naposledy aktualizováno: 10.12.2024

Duke Ellington: The Duke - The Columbia Years 1927-1962 (1999, Columbia Records)
Duke Ellington: The Duke – The Columbia Years 1927-1962 (1999, Columbia Records)

Poslechem třídiskové kompilace Duke Ellington: The Duke – The Columbia Years 1927-1962 si na své přijdou i jazzově „negramotné uši“. Je na ni šestašedesát skladeb, jež náleží ke zlatému fondu světové populární hudby 20. století.

Můžete si být jisti, že nechybí ellingtonovy klasické kusy

Americký pianista, skladatel a aranžér Duke Ellington (1899 – 1974) složil za svůj produktivní umělecký život více jak dva tisíce kompozic. Záměrně jsem nenapsal jazzových. Duke totiž upřímně nesnášel, když byl zmiňován jako jazzman. Na antologii The Duke – The Columbia Years 1927-1962 proto naleznete většinu toho nejlepšího z jeho fascinujícího odkazu – z uměleckého, komerčního nebo obojího.

Ze šedesáti šesti nahrávek, zařazených na tento skvostný výběrový titul, je Vévoda autorem resp. spoluautorem padesáti sedmi z nich. Můžete si být jisti, že nechybí klasické kusy jako Take The ‚A‘ Train, In A Sentimental Mood, Mood Indigo, Satin Doll, Sophisticated Lady, It Don’t Mean a Thing (If It Ain’t Got That Swing), Prelude To A KissDon’t Get Around Much Anymore.

Zásluhu na tom, že se jeho skladby dodnes hrají, má nejenom skladatel, aranžér a Vévodův přítel Billy Strayhorn, ale také hudebníci Ellingtonova big bandu. Vždy v něm hrály muzikantské kapacity. Výkony saxofonistů Johnnyho HodgeseHarryho Carneyho, klarinetisty Barneyho Bigarda, pozounistů Lawrence Browna, Juana TizolaTyree Glenna, trumpetisty Raye Nance, kornetisty Bubbera Mileyho, kontrabasistů Oscara PettitfordaWendella Marshalla a bubeníků Louieho BellsonaSama Woodyarda si po právu zaslouží nejvyšší ohodnocení.

Členové orchestru Duke Ellingtona: Barney Bigard, Ben Webster, Otto Hardwick, Harry Carney, Rex Stewart, Sonny Greer, Wallace Jones a Ray Nance. (Credit Photo: William P. Gottlieb Collection (Library of Congress) / Wikimedia, Public Domain)
Členové orchestru Duke Ellingtona: Barney Bigard, Ben Webster, Otto Hardwick, Harry Carney, Rex Stewart, Sonny Greer, Wallace Jones a Ray Nance. (Credit Photo: William P. Gottlieb Collection (Library of Congress) / Wikimedia, Public Domain)
zahalené harlemské nocturno, lehce fantaskní výlet nebo svižný jump-swing

Duke Ellington začínal jako stride pianista. Hrával na společenských sešlostech v Harlemu a vydělával si klavírním doprovodem k němým filmům. Black Beauty je příkladem jeho sólových dovedností. Na tuto část svého uměleckého života rezignoval. Důležitější pro něj bylo využít talent svých muzikantů a integrovat je do zvuku jeho big bandu. To byl důvod, proč vždy psal a aranžoval hudebníkům tzv. „na tělo“. Jedním z nich byl talentovaný Ray Nance. Ten si zazpíval v písni You’re Just An Old Antidisestablishmentarianismist a v Maybe I Should Change My Ways vyměnil trubku za housle. Píseň Maybe I Should… se původně objevila v broadwayském muzikálu Beggar’s Holiday (1946).

Jakmile Duke sestavil svůj první orchestr, snažil se získat několikadenní nebo později i stálé angažmá v některém z vyhlášených newyorských tanečních sálů. Mohl si dovolit vyplácet členům kapely pravidelnou týdenní gáži. Tím si zajistil možnost pracovat s neměnnou sestavou. Úspěch tam slavil s čísly jako jsou mlhou zahalené harlemské nokturno Lady Of The Lavender Mist, lehce fantaskní výlet Dancers In Love nebo svižný jump-swing In A Jam.

Kluboví tanečníci a návštěvníci si cenili i živelné konverzace mezi členy dechové sekce v Battle Of Swing. Ellington si samozřejmě uvědomoval, že spokojenost lidí na tanečním parketu je na prvním místě. Tomu přizpůsobil i stopáž. Většina kompozic nejde přes čtyři minuty. Výjimkou jsou Come Sunday, The Tattooed BrideTake The ‚A‘ Train.

důkaz, že jazz patří stejně dobře do koncertní síně jako na taneční parket

Nebyl by to ale Vévoda, aby nenabídl více než jen foxtrot; Kay Davis je slyšet v On A Turquoise Cloud a pak odzpívá téměř operní part v Creole Love Call. Byla jedinou zpěvačkou, které Duke umožnil, aby nahrála novou verzi této písně. Originální je z roku 1928 a nazpívala ji Adelaiede Hall – jedna z klíčových postav tzv. Harlem Renaissance.

Máme příležitost seznámit se se zpěvákem Alem HibbleremI Like The Sunrise; úvodní části suity The Liberian Suite (1947). Tu si u Ellingtona objednalo vedení africké Liberie k oslavám sta let od založení jejich státu osvobozenými americkými otroky. A pak je tu jeho hříšně ďábelská bigbandová adaptace Čajkovského Valčíku květin (Dance Of The Floreadores). Přesvědčivý důkaz, že jazz patří stejně dobře do koncertní síně jako na taneční parket.

Tvůrcům kompletu The Duke – The Columbia Years 1927-1962 se podařilo vydestilovat z ohromujícího Ellingtonova skladatelského odkazu více než tří hodiny lahodné porce báječného swingu. Pro každého se tu zkrátka něco najde. Je to důkaz Dukeovy velikosti.

Duke Ellington: The Duke – The Columbia Years 1927-1962

Label: Columbia – COL 517687 2
Series: Duke 100 Years
Format: 3 x CD, Compilation
Country: US
Released: 1999
Genre: Jazz

Tracklist

Disc #1 1927 – 1940

1.1 Hot And Bothered (2:52)
(Written-By – D. Ellington)
1.2 East St. Louis Toodle-Oo (3:04)
(Written By – B. Miley, D. Ellington)
1.3 Black And Tan Fantasy (3:24)
(Written By – B. Miley, D. Ellington)
1.4 Black Beauty (3:01)
(Written-By – E. K. Ellington)
1.5 Ring Dem Bells (2:48)
(Written-By – D. Ellington, I. Mills)
1.6 The Mooche (3:14)
(Written-By – D. Ellington, I. Mills)
1.7 It Don’t Mean A Thing (If It Ain’t Got That Swing)
(Written-By – D. Ellington, I. Mills) (3:08)
1.8 Slippery Horn (3:03)
(Written-By – D. Ellington)
1.9 Saddest Tale (3:16)
(Written-By – D. Ellington, I. Mills)
1.10 Showboat Shuffle (3:01)
(Written-By – D. Ellington)
1.11 In A Sentimental Mood (3:15)
(Written-By – D. Ellington)
1.12 In A Jam (2:58)
(Written-By – D. Ellington)
1.13 Caravan (3:04)
(Written-By – D. Ellington, I. Mills)
1.14 The Gal From Joe’s (2:54)
(Written-By – D. Ellington, I. Mills)
1.15 Braggin‘ In Brass (2:44)
(Written-By – D. Ellington, H. Nemo, I. Mills)
1.16 I Let A Song Go Out Of My Heart (3:08)
(Written-By – D. Ellington, H. Nemo, I. Mills, J. Redmond)
1.17 Battle Of Swing (2:56)
(Written-By – D. Ellington, I. Mills)
1.18 Prelude To A Kiss (2:56)
(Written-By – D. Ellington, I. Gordon, I. Mills)
1.19 Slap Happy (2:44)
(Written-By – D. Ellington)
1.20 Old King Dooji (2:29)
(Written-By – D. Ellington)
1.21 Portrait Of The Lion (2:22)
(Written-By – D. Ellington)
1.22 Country Gal (2:56)
(Written-By – D. Ellington
1.23 Little Posey (2:38)
(Written-By – D. Ellington
1.24 Tootin‘ Through The Roof (2:52)
(Written-By – D. Ellington)
1.25 Sophisticated Lady (2:50)
(Written-By – D. Ellington, I. Mills, M. Parish)

Disc #2 1947 – 1952

2.1 Hy’a Sue (2:52)
(Written-By – D. Ellington)
2.2 Lady Of The Lavender Mist (3:17)
(Written-By – D. Ellington)
2.3 You’re Just An Old Antidisestablishmentarianismist (2:47)
(Written-By – D. George, D. Ellington)
2.4 Golden Cress (2:57)
(Written-By – D. Ellington, L. Brown)
2.5 Sultry Serenade (3:04)
(Written-By – D. Ellington, T. Glenn)
2.6 Maybe I Should Change My Ways (3:14)
(Written-By – D. Ellington, J. Latouche)
2.7 Stomp, Look And Listen (3:46)
(Written-By – D. Ellington)
2.8 On A Turquoise Cloud (3:22)
(Written-By – D. Ellington, L. Brown)
2.9 Three Cent Stomp (3:01)
(Written-By – D. Ellington)
2.10 Don’t Get Around Much Anymore (3:04)
(Written-By – B. Russell, D. Ellington)
2.11 Progressive Gavotte (2:56)
(Written-By – B. Strayhorn)
2.12 I Can’t Believe That You’re In Love With Me (2:49)
(Written-By – C. Gaskill, I. Mills, J. McHugh)
2.13 I Like The Sunrise (From „Liberian Suite“) (4:29)
(Written-By – D. Ellington)
2.14 Snibor (2:51)
(Written-By – B. Strayhorn
2.15 Creole Love Call (2:54)
(Written-By – B. Strayhorn, D. Ellington)
2.16 The Tattooed Bride (11:41)
(Written-By – D. Ellington)
2.17 Brown Betty (3:05)
(Written-By – B. Strayhorn, D. Ellington)
2.18 Primpin‘ At The Prom (3:02)
(Written-By – D. Ellington)
2.19 Monologue (Pretty And The Wolf) (2:14)
(Written-By – D. Ellington, J. Hamilton)
2.20 Take The ‚A‘ Train
(Written-By – B. Strayhorn (7:15)

Disc #3 1956 – 1922

3.1 Jeep’s Blues (4:39)
(Written-By – D. Ellington, J. Hodges)
3.2 Solitude (4:41)
(Written-By – D. Ellington, E. DeLange, I. Mills)
3.3 Blue Rose (2:22)
(Written-By – D. Ellington)
3.4 The Star-Crossed Lovers (Aka Pretty Girl) (4:00)
(Written-By – B. Strayhorn, D. Ellington)
3.5 Mood Indigo (3:03)
(Written-By – B. Bigard, D. Ellington, I. Mills)
3.6 Dancers In Love (2:18)
(Written-By – D. Ellington)
3.7 Come Sunday (5:46)
(Written-By – D. Ellington)
3.8 Satin Doll (3:43)
(Written-By – B. Strayhorn, D. Ellington)
3.9 Flirtibird (2:11)
(Written-By – D. Ellington)
3.10 Perdido (4:35)
(Written-By – J. Tizol)
3.11 C Jam Blues (4:51)
(Written-By – D. Ellington)
3.12 Things Ain’t What They Used To Be (2:58)
(Written-By – M. Ellington)
3.13 Happy Go Lucky Local (2:59)
(Written-By – B. Strayhorn, D. Ellington)
3.14 Something To Live For (2:42)
(Written-By – B. Strayhorn, D. Ellington)
3.15 Creole Blues (Excerpt From „Creole Rhapsody“) (2:29)
(Written-By – D. Ellington)
3.16 Dance Of The Floreadores (Waltz Of The Flowers) (4:05)
(Written-By – P. Tchaikovsky, Adapted By – D. Ellington)
3.17 Lotus Blossom (3:14)
(Written-By – B. Strayhorn)
3.18 A Midnight In Paris (3:36)
(Written-By – B. Strayhorn)
3.19 Asphalt Jungle Theme (2:41)
(Written-By – D. Ellington)
3.20 Battle Royal (5:33)
(Written-By – B. Strayhorn, D. Ellington)
3.21 Duke Loves You Madly (0:11)
(Written-By – Duke Ellington)

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..