Sons Of Kemet: Black To The Future (2021, Impulse! Records)

Naposledy aktualizováno: 20.5.2021

Sons Of Kemet: Black To The Future (2021, Impulse! Records)
Sons Of Kemet: Black To The Future (2021, Impulse! Records)

Britský kvartet Sons of Kemet vydal v květnu 2021 na značce Impulse! Records v pořadí již své čtvrté album Black To The Future. Soubor celých deset let patří mezi významná novátorská seskupení na neustále se vyvíjející a dynamicky se proměňující londýnské jazzové scéně.

zaškatulkovat Black To The Future jako politické album by bylo zkratkovité

V čele Sons of Kemet stojí  saxofonista, skladatel, filozof a spisovatel Shabaka Hutchings. Hutchings na sebe, ať už vědomě, nebo ne, převzal roli prostředníka a mentora nové generace britských jazzových hudebníků, kteří po letech strávených víceméně v prostředí undergroundových hudebních klubů nastoupili cestu k většímu zviditelnění a za úspěchem v kulturním mainstreamu.

Synové Kemetu (dávné jméno pro dnešní Egypt) debutovali u legendárního jazzového vydavatelství albem Your Queen Is a Reptile z roku 2018. Byla to deska, na níž je Shabakova strhující hudební virtuozita využita k nelítostné obžalobě kolonialismu a britského establishmentu. Zároveň sloužila jako základ pro sérii oslavných písní na vlivné černošské ženy, jako jsou Harriet Tubman, Angela DavisMamie Phipps Clark.

Field Negus, úvodní skladba následujícího alba Black To The Future, jako by zvedala oponu podobného politického výtvoru, ale zaškatulkovat novinku tímto způsobem by bylo zkratkovité.

smíšený pocit znepokojení, odporu, zoufalství a oslavy černošského protestu, spravedlivého i neústupného

Moje revoluce jede na černém koni a je ohromující!“ vykřikuje hostující básník Joshua Idehen sotva dvě minuty po začátku alba. „Válíme vaše pomníky po ulici jako žoky tabáku, házíme vaše podobizny do řeky,“ pokračuje rozhořčeně za temných rytmů bubnů, dunivé tuby a skřehotavých tónů saxofonu. Okamžik čistého hudebního pekla nastane ve chvílích Joshuova zvolání: „Hashtag burnitall, just burn it all.“Výsledkem je smíšený pocit znepokojení, odporu, zoufalství a oslavy černošského protestu, spravedlivého i neústupného.

Black To The Future koncepčně zapadá do oslav výročí šedesáti let od chvíle, kdy v jeden únorový den roku 1961 vyšla série prvních čtyř dlouhohrajících titulů, kterými debutoval tehdy nově vybudovaný jazzový label Impulse! Records.

Za ta léta vyšla u společnosti s černo-bíle-oranžovým logem spousta zajímavých nahrávek. Některé ze svých nejlepších počinů zde vydali mj. saxofonisté Coleman Hawkins, Oliver Nelson, John Coltrane nebo Sonny Rollins.

Rollins ostatně pravidelně cvičil na Williamsburgském mostě, kde soupeřil s projíždějícími auty a stavebním hlukem, aby ukojil touhu hrát hlasitě. Sonny také na počátku své kariéry pochopil, že svou hudbou může učinit politické prohlášení. V roce 1958 vydal na stejnojmenné LP desce epickou Freedom Suite, kterou chtěl napravit stav, kdy američtí jazzoví fanoušci sice “poslouchali černošskou hudbu, ale nevnímali její příběh”.

Sons Of Kemet během klubové koncertní šňůry v roce 2019
Sons Of Kemet během klubové koncertní šňůry v roce 2019
vypráví vlastní zážitky a vychází ze zkušeností současné generace mladých černých Britů

Hutchings se svými současnými spoluhráči Theonem Crossem (tuba), Edwardem Wakili-Hickem (bicí) a Tomem Skinnerem (bicí, perkuse) se sice snaží přijít s podobně pojatou nahrávkou, jako bylo Rollinsova suita, ale vypráví vlastní zážitky a vychází ze zkušeností současné generace mladých černých Britů. Záměrně se vyhýbají srovnávání se staršími jazzmeny, distancují se od slova jazz i od představy sama sebe coby nositelích svébytné mezigenerační kulturní štafety.

Black To The Future je dosavadní vrcholné dílo skupiny, strhující tapiserii, která kombinuje vášnivé úvahy o významu černošské identity se zvukovými črtami černošské kultury v minulosti i současnosti, vyostřené zejména akcemi hnutí Black Lives Matter z loňského léta.  Rozbušky pro mohutné pouliční protesty poskytly nedávné světové události – vražda George Floyda v USA, stejně jako skandál Windrush a boj s rasismem ve Velké Británii.

V doprovodné eseji k albu, kterou napsal Shabaka, se píše: „Hudbu lze přirovnat k nádobě cestující časem, v níž jsou kulturní hodnotové systémy minulosti zakódovány do zvuku a promítány/ochraňovány v průběhu věků.“ Ačkoli hudba Sons Of Kemet používá spíše analogové než elektronické nástroje, myšlenka, že hudba obsahuje zakódované informace, je pro album klíčová.

Současně se zmiňuje i o jiných inspiračních zdrojích. „Byl jsem jím velmi ovlivněn,“ říká Hutchings o experimentálním filmovém dokumentu režiséra Johna Akomfraha z roku 1996 s názvem The Last Angel Of History (wiki). „Líbí se mi ta myšlenka, že nejde jen o to, co je na povrchu. Musíte o těchto věcech uvažovat a hlouběji se podívat na to, co nám dávají, a to na intuitivní úrovni, nejen na doslovné.“

Snažím se prostě chrlit oheň

Na pódiu se Hutchings přirovnává k rapperům: „Nesnažím se být nějak upjatým, nastrojeným chlápkem v obleku, který stojí nehybně před mikrofonem a vydává líbivý kulatý tón. Snažím se prostě chrlit oheň.“

Inspiraci čerpá z celého spektra žánrů, od klasiky přes hip-hop až po soca music (osobitá směs calypsa, afrobeatu a karibských rytmů). Jeho hudba je složitá, ale zároveň dostatečně přístupná, aby pronikla do oblastí populární hudby, kam se tradiční jazz třeba nikdy nedostal – od pódií na velkých festivalech až po hudební doprovod televizních pořadů.

Stylovému lavírování alba napomáhá pestrá sestava hostujících hvězd – od saxofonisty Stevea Williamsona, chicagské klarinetistky Angel Bat Dawid po pennsylvanskou společenskou kritičku a performerku Moor Mother – ale klíčovou příměsí, která drží stavbu Black To The Future pohromadě, je spalující vášeň a živelnost, s jakou Hutchings splétá svůj pohled na svět do originální hudby, která je výrazově otevřená, srdečná a myšlenkově progresivní.

oslavit britskou černošskou kulturu a začlenit ji do procesu společenského uzdravování

V rukou Sons Of Kemet není hudba jen způsobem jak předávat informace, ale prostředkem vnitřní i vnější proměny, zakořeněným v dávných bojích, jenž vždy hledí dopředu, do nadějnější budoucnosti. Za hlavní cíl si kladou oslavu britské černošské kultury a její začlenění do procesu společenského uzdravování.

Dalším klíčovým myšlenkovým rámcem alba je koncept cirkularity a návratu k něčemu, co Hutchings označuje jako “Zdroj”. Skladba To Never Forget The Source se nachází přesně uprostřed alba, ve středu, ke kterému lze přistupovat jak z minulosti, tak z budoucnosti. Ve své eseji Shabaka píše: „Zdroj odkazuje na principy, jimiž se řídí tradiční africké kosmologie/ontologické názory, a symbolizuje vnitřní cestu.“

Pozoruhodný zvuk desky je stejně jako na předchozích nahrávkách podpořen jedinečným nástrojovým obsazením kapely – dva bubeníci, hrají proti sobě v neustálém metrickém dialogu, podpořeném tubou, přičemž Hutchings nehraje jen na saxofon nebo klarinet, ale nově využívá nástrojový arzenál všeho možného od zobcových fléten po tradiční japonské a svahilské flétny.

Důležitou roli hrají i další zajímaví hosté – grime MC D Double E přemítá o hledání „královny taneční scény“ za svůdného klarinetového partu ve skladbě For The Culture. Britská soulová hvězda Lianne La Havas poskytuje třepotavou vokální linku spolu s textem radikálního rappera Kojey Radical ve skladbě Hustle.

Přes nesporný přínos přizvaných umělců a muzikantů funguje hudba na albu nejlépe ve chvílích, kdy kvartet hraje bez nich. Skladba In Remembrance Of Those Fallen je neklidná a nervní, hudebníci v ní zdánlivě vedou neustálý dialog sami se sebou, ale je také teskná a zahleděná směrem ven. Naproti tomu Let The Circle Be Unbroken nabízí všeobjímající a rozsáhlou hudební strukturu, která není o nic méně výpravná a burcující než předchozí skladby s vokály.

Co to znamená jít do budoucnosti

Hutchingsův průvodní text na obalu popisuje Black To The Future jako “zvukovou báseň”, která zobrazuje “hnutí, které znovu definuje a potvrzuje, co znamená usilovat o postavení černochů”. Názvy všech písní, čtené postupně, tvoří originální báseň, kterou Hutchings chtěl “vyvolat sílu, vzpomínku a zahojení”.

Polní Negus
Zvedni svůj hořící kříž
Mysli na domov
Hustle
Pro kulturu
Abychom nikdy nezapomněli na zdroj
Na památku těch padlých
Ať je kruh nepřerušený
Představ si, jak levituješ
Přes šílenství zůstaň silný
Černý

Báseň je jen odrazem všech věcí, které jsem v té době četl a o kterých jsem přemýšlel, zejména co se týče otázek černošství a toho, co to znamená jít do budoucnosti,“ říká Hutchings. „Můžete si myslet, že hudba je věc sama o sobě, která je jen zvukem, ale já si myslím, že to tak není. Hudba je součástí většího schématu toho, jaký je váš pohled na svět a jaké je vaše aktuální rozpoložení.“

On sám má jasnou vizi, jak se svět může posunout vpřed. Vše, co je potřeba, je tvrdá práce.

Ukázky:

Hustle ft. Kojey Radical
https://youtu.be/EDepEUnJwpY
To Never Forget The Source
https://youtu.be/pZUbNXhnSm4
Pick Up Your Burning Cross
https://youtu.be/IpK1a1RqfFA

Sons Of Kemet: Black To The Future

Label: Impulse! ‎– 00602435621661
Format: 2 × Vinyl, LP
Country: Europe
Released: May 2021
Genre: Jazz
Style: Avant-garde Jazz, Contemporary Jazz

Tracklist

A1 Field Negus (3:03)
(Featuring – Joshua Idehen)
A2 Pick Up Your Burning Cross (3:44)
(Featuring – Angel Bat Dawid, Moor Mother)
A3 Think Of Home (3:32)

B1 Hustle (5:18)
(Featuring – Kojey Radical)
B2 For The Culture (4:01)
(Featuring – D Double E)
B3 To Never Forget The Source (2:55)

C1 In Rememberance Of Those Fallen (5:06)
C2 Let The Circle Be Unbroken (6:29)

D1 Envision Yourself Levitating (8:23)
D2 Throughout The Madness, Stay Strong (5:53)
D3 Black (2:42)
(Featuring – Joshua Idehen)

Clarinet, Flutes, Tenor Saxophone – Shabaka Hutchings
Drums, Percussions – Eddie Wakili Hick, Tom Skinner
Tuba – Theon Cross

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..