James Brown: Foundations Of Funk (A Brand New Bag: 1964-1969) (1996, Polydor)

Naposledy aktualizováno: 19.12.2021

James Brown: Foundations Of Funk (A Brand New Bag: 1964-1969) (1996, Polydor)
James Brown: Foundations Of Funk (A Brand New Bag: 1964-1969) (1996, Polydor)

James Brown je jedním z mála klasických rhythm’n’bluesových umělců, kterým se v digitálním věku dostává náležité pozornosti. Trvalo mu však téměř deset let nahrávání a koncertování, než 25. srpna 1965 světu konečně představil svůj charakteristický zvuk na singlu Papa’s Got A Brand New Bag. Dvoudiskový komplet Foundations Of Funk – A Brand New Bag: 1964-1969 zachycuje nejenom toto klíčové období.

Co všechno mělo být v tátově nové tašce?

V roce 1964 James Brown stál před zásadním uměleckým rozhodnutím. Jeho popularita mezi černošským obyvatelstvem narůstala s každým singlem. Díky koncertní LP desce James Brown Live At The Apollo (1963, King Records) ho poprvé objevili i bílí Američané.

„Bělouši“ ale nevyhledávali Jamesovu singlovou produkci. Přitahovalo je do té doby prakticky neviděné pódiové šoumenství, napětí vzedmutých vášní mezi sólistou a doprovodnými muzikanty a také jeho opakované pády s nohami široce rozkročenými a to až do úplné bezvládnosti.

Prvním Brownovým krokem k tvůrčí samostatnosti byl pokus o změnu podmínek nahrávací smlouvy u King Records. To ale nevyšlo úplně podle jeho představ. Spory byly příčinou toho, že mu téměř celý rok nevyšel jediný nový singl. Přesto si vytrucoval, že už s vydavatelstvím nebude spolupracovat úplně na všech nahrávkách.

Podepsal producentskou smlouvu se Smash/Mercury Records, která mu zajišťovala do té doby netušené možnosti a uměleckou svobodu – bohužel, jen co se týkalo instrumentálních skladeb a produkční činnosti pro jiné umělce.

řadu měsíců kutání na nadupaném zvuku „that new breed thang“

Výběr Foundations of Funk – A Brand New Bag: 1964-1969 Browna představuje také coby „kapelníka číslo jedna“. Dokázal lidi okolo sebe strhnout, v případě potřeby i důrazněji pobídnout a skvěle vyladit zvuk doprovodné kapely.

Brownův mimořádný umělecký úspěch se neopíral pouze o jeho taneční a pěvecké schopnosti. Neustále hledal neotřelá pojetí rytmického doprovodu, která by skladbám dodala energii a roztančila nejen jeho samotného, ale i všechny přítomné v sále.

Soul Brother Number One či Mr. Dynamite, jak se Jamesi přezdívalo, již pár roků intenzivně kutal se svými skvělými ansámbly na nadupaném ‘that new breed thang’ zvuku a připravoval se přepsat hudební pravidla.

Přesto ho úspěch písně Papa’s Got A Brand New Bag (osmé místo na popovém žebříčku a několik týdnů v čele jeho rhythm’n’bluesové obdoby) překvapil: „Nedokážu to pochopit. Je to jediná věc na trhu, která zní takhle. Je to jiné. Je to nová taška, přesně jak zpívám.“

víra, že groove je mnohem důležitější, než melodie

Brownova novátorská hudební konstrukce nestála jen na improvizovaných, vášnivě chrčivých vokálech, s toužebným mileneckým výkřikem „Huh, dej mi to!“ Klíčem byl dunivý, hypnotizující funkový styl – s vírou, že groove je mnohem důležitější, než melodie. Přesně to uvádělo publikum do stavu vytržení.

Na rozdíl od většiny rhythm’n’bluesových písní, které zdůrazňují druhou a čtvrtou dobu každého taktu, James Brown začal klást důraz na první a třetí takt. Synkopa dodává písni prvek překvapení, který ji žene kupředu, místo aby se jen tak ploužila známým rytmem. Ne náhodou z toho vzešly největší maestrovy hity.

V roce 1964 kapelu vedl altsaxofonista Nat Jones. Měl úžasný cit pro jazzový odpich. Objevil altkaře Macea Parkera a jeho bratra bubeníka Melvina. „Zlanařil“ navíc dalšího skvělého bubeníka Johna „Jab’o“ Starkse. S jeho příchodem se výrazně obohatil rytmický náboj doprovodné kapely.

Jamesovi to ale nestačilo. Pár týdnů po Starksově nástupu si během příprav na turné přivedl ještě jednoho bubeníka Clydea Stubblefielda a také saxofonistu Alfreda „Pee Wee“ Ellise.

Léta 1964 – 1969 jsou ale pětiletkou Maceo Parkera

V roce 1967 si Pee Wee s Natem předali funkci “hudebního ředitele”. Pro Ellise samotného to bylo překvapení, protože k Brownovi původně nastoupil “v podstatě proto, abych si vydělal dost peněz a mohl hrát jazz.” Ihned po jmenování okamžitě zavedl významnou novinku – oddělené zkoušky pro rytmiku a dechovou sekci.

Ale je to bezesporu James Brown, který z éry 1964-1969 učinil pětiletku Maceo Parkera. Zdatný tvůrčí tandem Browna a Parkera vychrlil nezaměnitelné hity Papa’s Got A Brand New Bag, Cold Sweat, I Got You (I Feel Good), experimentální kusy (zde koncertní medley Out of Sight / Bring It Up), v nichž skupina předvádí své nejsilnější momenty nebo nádherně uvolněné fláky (Get It Together, Goodbye My Love).

nejen funkaři, ale i nová generace acid-jazzových maniaků vděčí Brownovi za všechno

Právě medley Out of Sight / Bring It Up zařazená na tuto kompilaci je důkazem, že nejen funkaři, ale i dnešní generace acid-jazzových maniaků vděčí Brownovi za všechno.

Out Of Sight je svoji strukturou vlastně standardní bluesová forma. Zcela revoluční novinkou je úvod, v němž dominuje repetice baskytarového groovu společně s perkusivně hraným kytarovým doprovodem Jimmyho Nolena, jenž podporují svižné, swingové bicí. Vznikl Brownův největší žebříčkový úspěch od dob Prisoner Of Love a zároveň první singl, na kterém představil zcela novou, revoluční hudební formu.

Podobné to je i v Bring It Up. Kapela se rozhodně nijak neomezuje. Muzikanti předvádí to nejlepší, co v nich je. Posluchači nemají ani vteřinu času nadechnout se mezi jednotlivými breaky celé kapely. Rytmika hraje jako by chtěla zbourat strop. Vše vyvrcholí závěrečným groovem, v němž dechaři přitvrdí, zatímco hrají motiv z Turn On Your Lovelight od jednoho z největších vypravěčů bluesových příběhů Bobbyho „Blue“ Blanda.

Foundations Of Funk je jednou z mnohých hitových výběrovek věnovaných kariéře kmotra funku, ale patří k těm nejlepším. Ano, klasická rytmická cvičení, jako jsou třeba I Got You (I Feel Good), Cold Sweat nebo Mother Popcorn, lze najít i na jiných kolekcích, ale soudržnost celého kompletu je ve dříve nevydaných verzích skladeb, což z něj dělá něco zcela mimořádného.

Ukázky:

Out Of Sight
https://youtu.be/e-0fVdPEkwc
Bring It Up
https://youtu.be/IYqBIvbMde8
Papa’s Got A Brand New Bag
https://youtu.be/QE5D2hJhacU
Get It Together
https://youtu.be/CSXke6YJjDs

James Brown: Foundations Of Funk (A Brand New Bag: 1964-1969)

Label: Polydor – 31453 1165-2, Chronicles – 31453 1165-2
Format: 2 x CD, Compilation
Country: US
Released: 1996
Genre: Jazz, Funk / Soul
Style: Funk

Tracklist

1-1 Out Of Sight (2:22)
1-2 Papa’s Got A Brand New Bag Pt. 1 & 2 (4:16)
1-3 I Got You (I Feel Good) (2:45)
1-4 Money Won’t Change You Pt. 1 & 2 (4:15)
(Written-By – Nat Jones)
1-5 Introduction / Out Of Sight/Bring It Up (Live) (5:54)
(Written-By – Nat Jones)
1-6 Let Yourself Go (3:57)
1-7 There Was A Time (4:25)
(Written-By – Bud Hobgood)
1-8 Cold Sweat Pt. 1 & 2 (7:23)
(Written-By – Alfred Ellis)
1-9 Get It Together Pt. 1 & 2 (8:57)
(Written-By – Bud Hobgood)
1-10 Goodbye My Love Pt. 1 & 2 (5:36)
1-11 I Can’t Stand Myself (When You Touch Me) Pt. 1 & 2 (7:19)
1-12 I Got The Feelin‘ (3:05)
1-13 The Popcorn (4:30)
1-14 Cold Sweat (False Start) (0:23)
1-15 Cold Sweat (Alternate Take) (6:50)

2-1 Licking Stick-Licking Stick (Live) (4:15)
(Written-By – Alfred Ellis, Bobby Byrd)
2-2 Say It Loud I’m Black And I’m Proud Pt. 1 & 2 (4:50)
(Written-By – Alfred Ellis)
2-3 Give It Up Or Turnit Loose (4:30)
2-4 You Got To Have A Mother For Me (5:39)
2-5 I Don’t Want Nobody To Give Me Nothing (Open Up The Door I’ll Get It Myself) (9:43)
2-6 Let A Man Come In And Do The Popcorn Pt. 1 & 2 (7:47)
2-7 It’s A New Day Pt. 1 & 2 (6:25)
2-8 Ain’t It Funky Now (9:28)
2-9 Brother Rapp (7:00)
2-10 Funky Drummer Pt. 1 & 2 (5:34)
2-11 She’s The One (2:59)
(Written-By – Hank Ballard)
2-12 Mother Popcorn (Live) (9:02)
(Written-By – Alfred Ellis)

Credits

James Brown (vocals, organ)
Maceo Parker (vocals, MC, tenor & baritone saxophones)
St. Clair Pinckney (vocals, tenor & baritone saxophones)
John „Jabo“ Starks (vocals, drums)
Levi Rasbury (MC, trumpet, valve trombone)
Alphonso „Country“ Kellum (guitar, bass)
Jimmy Nolen, Eddie Setser (guitar)
Alfred „Pee Wee“ Eliis (alto & tenor saxophones, organ)
Nat Jones (alto saxophone, organ)
Eldee Williams, Al „Brisco“ Clark, (tenor saxophone)
Ron Tooley, Joe Dupars, Waymon Reed, Richard „Kush“ Griffiths, Joseph Davis (trumpet)
Fred Wesley (trombone)
Tim Hedding (organ)
Sam Thomas, David „Hooks“ Williams, Bernard Odum, Tim Drummond, Charles Sherrell (bass)
Melvin Parker, Clyde Stubblefield, „Beau Dollar“ Bowman, Nate Jones (drums)
Ron Selico (bongos)
Art Lopez (congas)
Bennie Parks (percussion)
Bobby Byrd (background vocals)

Notes

Track 1-5 : Previously unreleased live version
Track 1-12 : Previously unreleased extended version
Track 1-13 : Previously unreleased complete version
Track 1-14 : Previously unreleased false start and studio dialogue
Track 1-15 : Previously unreleased alternate take
Track 2-1 : Previously unreleased live version
Track 2-4 and 2-5 : Previously unreleased original mix
Track 2-9 and 2-12 : Previously unreleased original mix

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..