Frankie Lymon And The Teenagers

Naposledy aktualizováno: 10.12.2018

Nejsme žádní mladiství delikventi

Doo-wopový zpěvák Frankie Lymon na reklamní fotografii, 1957 (Credit author: Associated Booking Corp. / Wikimedia, Creative Commons Zero Public Domain)
Doo-wopový zpěvák Frankie Lymon na reklamní fotografii, 1957 (Credit author: Associated Booking Corp. / Wikimedia, Creative Commons Zero Public Domain)

Zpěvák, textař a skladatel Frankie Lymon (30. 9. 1942 – 27. 2. 1968), narozen jako Franklin Joseph Lymon, se na sklonku roku 1955 stal senzací: třináctiletý kluk s andělským hlasem vedl doo-wopovou skupinu The Teenagers přímo do hitparád a před objektivy televizních kamer. Během pár měsíců vystřelil k hvězdám – a o pár let později tragicky zmizel v zapomnění. Jeho příběh je ostrý jako refrén z padesátkového jukeboxu: krátký, chytlavý, a plný hořkosti.

Mambo, doo-wop a kluk z ulice

Frankie Lymon pocházel z početné rodiny – měl tři bratry a sestru. Vyrůstali v činžovním domě na Washington Heights, v jedné z chudších čtvrtí Harlemu. Jejich otec zpíval s vokální skupinou The Harlemaires a vedl syny ke zpěvu v mládežnickém gospelovém souboru nesoucím stejné jméno.

Doo-wopový zpěvák Frankie Lymon na reklamní fotografii, 1957 (Credit author: Associated Booking Corp. / Wikimedia, Creative Commons Zero Public Domain)
Doo-wopový zpěvák Frankie Lymon na reklamní fotografii, 1957 (Credit author: Associated Booking Corp. / Wikimedia, Creative Commons Zero Public Domain)

Frankie se od útlého věku pohyboval na hraně – mezi pouličními gangy, školní docházkou a drobnými přivýdělky, kterými pomáhal doma. O své dětství přišel dřív, než stihl pořádně poznat, co to vlastně znamená být dítětem.

V rozhovoru pro magazín Ebony z ledna 1967 o tom řekl:
Na plakátech u mého jména psali dětská hvězda, ale já byl dospělý už v jedenácti. Žil jsem jako většina dospělých. V ghettu nebyla šance na opravdové dětství. Táta jezdil s náklaďákem, máma uklízela u bohatých bílých rodin. Zatímco si ostatní děti v jedenácti hrály, já chodil do obchodu se smíšeným zbožím vydělávat na jídlo a nájem.“

Školní docházka tak hrála vedlejší roli. Když se zadařilo – a občas zasáhla i sociálka – mihl se Frankie na Manhattan’s Edwin Stitt School nebo Quintano’s Professional School. Ale mnohem častěji ho bylo slyšet na rohu ulice, kde společně se čtyřmi o něco staršími spolužáky zpíval gospel. Sherman Garnes (bas), Joe Negroni (baryton), Herman Santiago (první tenor) a Jimmy Merchant (druhý tenor) s ním vytvořili pěveckou skupinu, která se v různých obdobích jmenovala The Coupe De Villes, The Ermines nebo The Premiers.

Byli to tři Afroameričané a dva Hispánci, a jejich styl osciloval mezi mambem a doo-wopem – stylovou odrůdou raného rock’n’rollu, postavenou na vokální harmonii, rytmickém cítění a klubové spontánnosti.

Americká průkopnická doo-wopová skupina Frankie Lymon And The Teenagers na promo snímku z 3. března 1956 (Credit author: Gee Records / Wikimedia, Creative Commons Zero Public Domain)
Americká průkopnická doo-wopová skupina Frankie Lymon And The Teenagers na promo snímku z 3. března 1956 (Credit author: Gee Records / Wikimedia, Creative Commons Zero Public Domain)
z ulice rovnou do studia
The Teenagers Featuring Frankie Lymon (1956, Gee Records)
The Teenagers Featuring Frankie Lymon (1956, Gee Records)

Černošské vokální skupiny kdysi zpívaly a cappella dlouho do noci na nárožích ulic ve čtvrtích, kterým se tehdy říkalo jednoduše ghetta. V každém větším americkém městě to fungovalo stejně – kluci ze sousedství se scházeli pod pouliční lampou a společným zpěvem se snažili přehlušit frustraci, která se s rozbřeskem stejně znovu přihlásila o slovo.

Hledání talentů přímo na ulici se stalo běžnou metodou práce A&R manažerů – tedy těch, kdo měli v hudebních vydavatelstvích na starost objevování nových jmen. Pro neznámou skupinu to často byla jediná cesta k nahrávací smlouvě – ať už měla právní váhu, nebo spíš připomínala past na důvěřivé puberťáky.

Když se objevil neznámý chlápek, který bez varování přešel ulici a chtěl si je poslechnout, mohlo to znamenat všechno – první honorář, dárky pro celou rodinu, nebo dokonce sen v podobě nablýskaného Cadillacu. Jak podobných pěveckých seskupení přibývalo, snižoval se i věk, kdy se z ulice přecházelo rovnou do studia. Skupiny si říkaly třeba The Sixteens, The Classmates nebo The Juniors – a často neměly víc než čtrnáct let.

V létě roku 1955 si pětičlenné skupiny The Premiers všiml Richard Barrett – tehdy už respektovaný člen vokálního souboru The Valentines. Mladíkům zařídil zkušební vystoupení u labelu Gee Records, který byl dceřinou značkou větší společnosti Roulette Records. Skupinu si vzal na starost producent George Goldner, někdejší taneční instruktor a zastánce metody “talentů z ulice”. Jeho přístup byl jednoduchý – buď vznikla deska, která prodala milion kopií, nebo šli kluci bez ceremonií zpátky tam, odkud přišli. Do ghetta.

Why Do Fools Fall In Love? – hymna školní přestávky

Pětice kluků ze školy Edwina Stitta, v jejímž čele stál Frankie Lymon, prorazila dál než většina jiných. Oficiálně debutovali 26. prosince 1955 jako The Teenagers Featuring Frankie Lymon, a to se singlem Why Do Fools Fall In Love? / Please Be Mine.

Autorství titulní písně bylo tehdy značně nejasné – původně se skladba jmenovala Why Do Birds Sing So Gay? a podle vzpomínek Jimmyho Merchanta vymyslel on a Sherman Garnes basovou linku, zatímco melodii přinesl Lymon. Po vánočních svátcích se všichni normálně vrátili do školních lavic – a jejich spolužáci si během přestávek už prozpěvovali nový hit, který ještě ani nestihl doputovat do všech jukeboxů.

A pak už šlo všechno rychle. Singl strávil šestnáct týdnů v americké popové hitparádě i v její rhythm’n’bluesové variantě, tři týdny vedl britský žebříček a celkové prodeje se zastavily až na 1,5 milionu výlisků. V závěru roku 1956 se umístil na 33. místě mezi stovkou nejlepších nahrávek. Raketový start proměnil pětici dospívajících z harlemských ulic v hvězdy, které inkasovaly v průměru osm tisíc dolarů týdně – částku, o které se jejich rodičům ani nesnilo.

Když doo-wop kraloval: „Od sobotní show až do Londýna“
Plakát na liverpoolský koncert The Teenagers 18. března 1957
Plakát na liverpoolský koncert The Teenagers 18. března 1957

Na necelé dva roky se Frankie Lymon And The Teenagers stávají nepostradatelnou součástí amerického showbyznysu. O dětský zpěv s kombinací vysokého tenoru a temné basové opory byl v polovině padesátých let obrovský zájem. Mohl to dělat kdokoli – a taky to dělal skoro každý. Tahle pětice ale měla náskok: charisma, chytlavé songy a frontmana, který dokázal ukrást každou scénu. Škole proto dávají definitivní sbohem.

Jejich nový svět? Nekonečný kolotoč koncertních šňůr, rozhlasových vystoupení a pravidelné účasti v sobotních televizních show. Pod hlavičkou Frankie Lymon and The Teenagers vydávají jeden hit za druhým: I Want You To Be My Girl, Teenage Love, I Promise To Remember, The A.B.C.’s Of Love nebo Miracle In The Rain.

Nechybí ani filmová epizoda – ostatně, patřilo to k tehdejší výbavě každé populární kapely. S písní I’m Not A Juvenile Delinquent se objevují ve filmu Rock, Rock, Rock, po boku rozhlasového guru Alana Freeda a hvězd jako Chuck Berry, La Vern Baker, The Flamingos, The Moonglows a nebo The Johnny Burnette Trio. Píseň, kterou napsal Bobby Spencer ze skupiny The Cadillacs (ano, ten samý, co později složil My Boy Lollipop), se v USA příliš nechytla, ale na Britských ostrovech se vyšplhala až do první desítky.

Před Vánoci 1956 vychází jejich první dlouhohrající album The Teenagers Featuring Frankie Lymon (1956, Gee Records) a na jaře následujícího roku vyráží kapela za oceán. Koncerty v London Palladiu se dokonce nahrávají pro plánované společné LP – další důkaz toho, jak rychle se z harlemských kluků staly mezinárodní hvězdy.

Frankie Lymon and No Teenagers
Frankie Lymon: At The London Palladium (1958, Roulette Records)
Frankie Lymon: At The London Palladium (1958, Roulette Records)

Po návratu z Anglie a vydání několika dalších singlů se kapela definitivně rozpadá. V září 1957 Frankie oficiálně odchází – nebo spíš je k tomu dotlačen. Za vším stál producent George Goldner, který s ním mezitím nahrával na samostatných studiových frekvencích, a dokonce vydával desky bez toho, aby na etiketách uváděl jméno skupiny. Tahle zákulisní hra měla jasný cíl: odtrhnout Frankieho od The Teenagers a podepsat ho jako sólového interpreta přímo pod mateřský label Roulette Records.

Lymon teď vystupuje bez doprovodu – na koncertech zpívá na předtočené podklady pouštěné z magnetofonového pásku. Ironií osudu se tak i živé nahrávky z anglického turné The Teenagers nakonec objevují na jeho sólové desce At The London Palladium (1958, Roulette Records, spotify link). Je na něm i příšerná Goody, Goody – ukázkový příklad toho, co se stane, když producent věří víc konceptu než talentu.

Mezitím zklamaní Teenagers zkoušejí nové sestavy a nové zpěváky – například Billyho Lobrana – ale naděje na návrat rychle vyšumí. I když pod hlavičkou jiných labelů (např. End nebo Columbia) vzniknou ještě další nahrávky – třeba westernová parodie The Draw z dílny Leiber & Stoller – skupina se nakonec beze stopy rozplyne.

Frankie to ale nevzdává. V roce 1958 vydává své nejlepší sólové album: Rock’n’Roll (1958, Roulette Records, spotify link), sbírku klasických padesátkových songů, ve kterých podává vyzrálý, stylový a technicky výtečný výkon. Jenže jeho dětské kouzlo pomalu mizí. Novinek jako Jailhouse Rock, Change Partners nebo I Put The Bomp si nikdo nevšimne. Prodeje upadají, sláva je pryč.

Od devatenácti let žije Frankie Lymon převážně z autorských honorářů, které mu zůstaly z někdejších hitů. Vystupuje už jen příležitostně – jako zpěvák a stepař v zájezdových revue, v nočních klubech nebo na večírcích, kde sláva bývá tak laciná, jak rychle odezní.

Heroin, armáda a zapomenuté singly

V červnu 1966 je Frankie Lymon zatčen za drogový delikt. Z vězení ho ale nečekaně dostává povolávací rozkaz americké armády. Zdá se, že by mohl přijít nový začátek – ale šance se rychle rozplývá. Poslední studiové nahrávky (I’m SorrySeabreeze) vznikají pro malé vydavatelství Big Apple Records, za kterým stojí jeho nový manažer Sam Bray.

Brayovi se ještě podaří domluvit další nahrávací session u původního labelu Roulette Records, naplánovanou na 28. února 1968. Frankie si den předtím “na oslavu” koupí dávku heroinu. Zemře 27. února – předávkován, v newyorském bytě své babičky, ve věku pouhých 25 let.

Jeho životní příběh později zpracuje Hollywood v biografickém snímku Why Do Fools Fall In Love? (Proč se blázni zamilují?, 1998). Film se ale víc než na Frankieho samotného soustředí na pozůstalé ženy a právní bitvy o jeho odkaz.

Teprve v prosinci 1992 vydal soud konečný verdikt ohledně autorství nejslavnější písně Why Do Fools Fall In Love?. Po mnohaletých sporech uznal za skutečné autory dva původní členy The Teenagers – Hermana Santiaga a Jimmyho Merchanta.

Na bratrově slávě se ještě v roce 1957 snažil svézt i Louie Lymon. S vlastní skupinou The Teenchords natočil pro značky Fury, EndJuanita několik neúspěšných singlů (I’m So Happy (Tra-la-la-la-la-la), Honey, Honey (You Don’t Know), Dance Girl) a objevil se také ve filmu Disc Jockey Jamboree. Na rozdíl od Frankieho však jeho pokus o slávu rychle vyšuměl.

Frankie Lymon byl hlasem dětství, které nikdy neprožil. Klukem, který se stal hvězdou dřív, než stihl dostat občanku. Jeho příběh dnes připomíná rychle spálenou sirku – zazářil, shořel, zmizel. Ale pokaždé, když zazní Why Do Fools Fall In Love?, vrací se s ním i dávný sen o tom, že i ulice může mít svůj hitparádový refrén.

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi na e-mail mingus(zavínáč)cernejpudink(tečka)cz. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.