BE4EIGHT – groove, snové plochy a puls mezi světy

Naposledy aktualizováno: 1.11.2025

Groove, ambient a jazz v kanadsko-českém experimentu BE4EIGHT

Kanadsko-český muzikant, producent a bandleader Jacob Carl Růžička
Kanadsko-český muzikant, producent a bandleader Jacob Carl Růžička

Když se spojí elektronika s akustikou, ambient s jazzem a groove s meditativní náladou, vzniká BE4EIGHT. Muzikantská dílna Jacoba Carla Růžičky není jen nástrojem, jak zahrát hudbu, je to otevřená zvuková laboratoř – od intimního debutu 7:40, přes kolektivní 11×13, až po meditační Memories. Hudba, která dýchá, pulsuje a nechává posluchače plout mezi sny a rytmem.

Od intimního debutu k vrstevnatým zvukům

Kanada, Česko, ambient, jazz, groove… a někde mezi tím vším stojí BE4EIGHT, tvůrčí záměr Jacoba Carla Růžičky, beatmakera, multiinstrumentalisty a producenta, který neuznává hudební hranice. Jeho tvorbu můžeme přirovnat lidskému dýchání. Plyne mezi tichem a rytmem, mezi improvizací a precizní studiovou stavbou.

Debut 7:40 (2021) je jako první umělecká inspirace – zdánlivě nesmělá, minimalistická, intimní, se solidním groovem, který cítíte pod povrchem. Většinu hudebních stop nahrál sám Růžička. Ambientní plochy se střídají s jemně pulsujícími beaty. Každý tón má svůj prostor, každá nota svůj smysl. Posluchač se může ztratit v rytmu, nebo se jen nechat unášet melodií.

Pak přichází 11×13 (2023). Album, kde se otvírá svět zajímavých, inspirativních hostů (namátkou Iva Bittová, Vladimír Václavek nebo Oldřich Janota) a kontrastů. Vokály a instrumentální miniatury, elektronika a akustika, etnické motivy a experimentální linky – všechno se míchá do organické struktury. Je to hra mezi kontrolou a improvizací. Album má švih, má šarm a nechává prostor pro vlastní imaginaci.

Memories: kapela, groove a puls mezi tóny

A konečně Memories (2025) – dosud nejživější kapitola Růžičkovy kariéry. Tady už BE4EIGHT není jen jeho projekt, je to regulérní kapela, kde každý muzikant přispívá vlastními představami a komunikuje s ostatními. Groove je výraznější, melodie se prolínají, zvuk je hutnější, ale stále si uchovává až magickou průzračnost.

Skladby těkají nebo se zahušťují a zase rozvolňují. Ambientní a rytmické momenty (mimochodem, Petr Bidlo je výtečný basista) se střídají s kytarovými plochami Kirilla Yakovleva. Dík za to patří jak dalším hudebníkům (klávesista Petr Svoboda a hráč na dechové nástroje Tomáš Staněk) tak i hostům – nejenom trumpetistovi Jiřímu Kotačovi, ale i zpěvačce Elizabeth Ann Strnka či britskému MC C.Monts. A posluchač znovu pluje, vznáší se, sní.

Hudba, stejně jako historie, nám napovídá, odkud vycházíme, co už jsme dokázali a kým jsme se stali. Ale hlavně – ukazuje, kam ještě můžeme směřovat, jaké nové cesty máme objevovat a čím se ještě můžeme stát. BE4EIGHT tuto myšlenku ztělesňuje; od intimního 7:40, přes hostujícími hudebníky určující 11×13, až po zatím nejvyzrálejší Memories se neustále vyvíjí, rozšiřuje svůj kreativní prostor a hledá nové zvukové obzory.

Mezi beaty a sny – cesta, která nekončí

Stejně, jako matka vede své dítě, aby rostlo a poznávalo svět – Jacob Carl Růžička nezůstává stát. Hraje, produkuje, spolupracuje. Jeho hudba není o virtuozitě, je o volnosti, o rytmu, kterými může Jacob dýchat a vyprávět příběh. Každá stopa, každý beat má svůj důvod – a posluchač ho cítí v těle, ne jen v uších.

Na nahrávkách BE4EIGHT jazzová intuice potkává elektronickou preciznost, kde groove je mostem mezi snem a realitou. Nejsou lineární. Je to mapa zvuků, která nabízí nové cesty k imaginaci – a kdo naslouchá, ten se do ní snadno ztratí.

…a mezi beaty, mezi tichými pauzami, mezi jednotlivými notami se rodí pocit, že hudba BE4EIGHT je trochu jako život – někdy pulsuje, někdy odpočívá, ale pořád se posouvá vpřed.

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi na e-mail mingus(zavínáč)cernejpudink(tečka)cz. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.