Mavis Staples (1969, Volt Records)

Naposledy aktualizováno: 30.1.2019

Mavis Staples (1969, Volt Records)
Mavis Staples (1969, Volt Records)

Původně ryze gospelová zpěvačka Mavis Staples je jednou ze současných nejrespektovanějších ikon moderní americké hudby. Sólově debutovala v roce 1969 eponymním soulovým albem u Volt Records, sesterského labelu legendárních memphiských Stax Records. Obě společnosti tehdy zažívaly jedno z nejsložitějších období v jejich existenci.

počátky sólové dráhy ostřílené profesionálky

K eponymnímu debutu zpěvačky Mavis Staples je nutné přistupovat coby dobovému dokumentu, jenž dnešním posluchačům ilustruje počátky nesměle se rozbíhající sólové dráhy ostřílené profesionálky, tehdy již třicetileté, která i po jeho vydání nadále několik let paralelně působila v rodinné gospelové skupině Staple Singers.

V květnu 1968 padlo definitivní soudní rozhodnutí ve sporu s Atlantic Records o vlastnictví práv k archívu nahrávek Stax/Volt Records z let 1957 – 1968. Od té chvíle byly Stax/Volt hudební značkou bez katalogu.

V následujících měsících odstupuje ze svých funkcí spoluzakladatelka a muzikanty milovaná Estelle Stewart Axton. Na místo výkonného ředitele společnosti usedá Al Bell, čímž se Stax promění v jednu z prvních významných amerických hudebních společností řízených Afroameričany.

Součástí Bellových ambiciózních plánů na záchranu je urychlená příprava nových nahrávek a vytvoření žánrově co nejširšího nabídkového listu dlouhohrajících alb a singlů. Těžký úkol deleguje na vedení nově založené společnosti Enterprise Records, kterou za tím účelem založil.

Pojmenoval ji podle vesmírného plavidla z jeho oblíbeného TV seriálu Star Trek. Plánoval, že z Enterprise vybuduje univerzální a výkonné zázemí pro interprety „různých hudebních stylů“ a jejím prostřednictvím je bude nabízet hudebním příznivcům coby „jednu z planet nově zrozené hvězdné galaxie.“

kolekce dvaceti sedmi alb a třiceti singlů

Stax/Volt uvedou na trh s hudebními nosiči v průběhu dvou květnových víkendů 1969 kolekci dvaceti sedmi alb a třiceti singlů, které vznikaly v předchozích osmi měsících.

Právě tehdy se zrodila Mavis Staples coby sólová zpěvačka a ze skladatele, aranžéra a talentovaného klávesisty Isaaca Hayese se stala kličová postava nově obrozeného vydavatelství.

Mavis otevírá svůj debut Hutchinsonovou Until I Met You a na ní navazující Sweet Things You Do od Eddieho Floyda. Naplňují tehdejší představy a požadavky na poctivě odzpívanou a radostně cválající soulovou produkci, jejíž nedílnou součásti vždy byly dominující party smyčcových nástrojů a nezbytné „odpovídačky“ dívčího sboru.

Ve zbývajících devíti nahrávkách Staples stvrzuje pověst fenomenální interpretky pomalých, pečlivě proaranžovaných, baladických písní za doprovodu dechové a smyčcové sekce. Ať již v BacharachověDavisově klasice A House Is Not A Home proslavené Dianne Warwick nebo v Cookeově Send Me či v závěrečné části skvěle vygradované hymnické Good to Me od Otise Reddinga.

Příjemně svižné kytarové party zahrál producent alba Steve Cropper. Nejenom v dalším Otisově odkazu Security, ale i ve funkově odpíchnuté Chained. Ve studiu s ním hráli protřelý basista Donald ‚Duck‘ Dunn s fenomenálním bubeníkem Alem Jacksonem Jr. – uznávaní členové rytmiky Booker T. & The MG’s. Na místo Bookera T. Jonese za klávesami tentokrát usedl Marvell Thomas.

Ukázky:

Good To Me
https://youtu.be/LmWkKYcFhuo
Security
https://youtu.be/yvQ51myqaYQ
A House Is Not A Home
https://youtu.be/yBZSqvcqQB8
You Send Me
https://youtu.be/k7_Z_Q39c8c
Chained
https://youtu.be/nBR8etbpZZc

Mavis Staples

Label: Volt ‎– VOS 6007, Volt ‎– VOS-6007
Format: Vinyl, LP, Album, Monarch Pressing
Country: US
Released: 1969
Genre: Funk / Soul
Style: Soul
Tracklist

A1/ Until I Met You (2:48)
(Written-By – W. Hutchison)
A2/ Sweet Things You Do (2:38)
(Written-By – A. Isbell, B.T. Jones, E. Floyd)
A3/ The Choking Kind (3:24)
(Written-By – Harlan Howard)
A4/ You’re Driving Me (To The Arms Of A Stranger) (3:23)
Written-By – F. Briggs
A5/ A House Is Not A Home (4:27)
(Written-By – Burt Bacharach-Hal David)

B1/ Security (2:47)
(Written-By – Otis Redding)
B2/ Son Of A Preacher Man (2:17)
(Written-By – J. Hurley, R. Wilkins)
B3/ Pick Up The Pieces (3:06)
(Written-By – D. Davies, F. Briggs, K. Barker)
B4/ Chained (2:50)
(Written-By – F. Wilson)
B5/ Good To Me (3:15)
(Written-By – J. Green, Otis Redding)
B6/ You Send Me (2:56)
(Written-By – L.C. Cook)

Recorded at:
Muscle Shoals (AL) Sound Studios
– March 29, 1969 (A1)
Stax Studios, Memphis (TN)
– February 24, 26, 1969 (A5-B6), April 2, 1969 (A2-A4)

Credits

Bass – David Hood (A1), James Alexander (A2-A4), Donald ‚Duck‘ Dunn (A5-B6)
Drums – Roger Hawkins (A1), Willie Hall (A2-A5), Al Jackson Jr.(A5-B6)
Guitar – Edward Hinton (A1), Steve Cropper (A5-B6)
Keyboards – Barry Beckett (A1), Bobby Manuel (A2-A4)
Piano – Marvell Thomas (A1-B6)
Organ – Isaac Hayes (A1-A4)

Producer – Al Bell
Producer, Arranged By, Engineer [Re-Recording Engineer] – Steve Cropper
Engineer, Engineer [Re-Recording Engineer] – Ron Capone

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..