Booker T. Jones – kytara je mé srdce, varhany jsou mým hlasem

Naposledy aktualizováno: 20.11.2018

Booker T. Jones v Republic 2009 (Credit Photo: Carl Lender / Wikimedia, Creative Commons, Attribution-Share Alike 2.0 Generic, CC BY 2.0)
Booker T. Jones v Republic 2009 (Credit Photo: Carl Lender / Wikimedia, Creative Commons, Attribution-Share Alike 2.0 Generic, CC BY 2.0)

Kytara je mé srdce, varhany jsou mým hlasem“ – tak odpověděl multiinstrumentalista Booker T. Jones (12. 11. 1944) na otázku, zda se cítí být více kytaristou nebo hráčem na Hammond Organ B-3 a odpověď doplnil „Když skládám novou píseň, představuji si, že ji hraji na kytaru, teprve potom doplňuji party pro organ.

Rychlý vstup mezi memphiské legendy

Booker T. Jones je bezesporu velikou žijící soulovou legendou. Společně s dalšími členy kapely Booker T. & The M.G.’s se stal vzorem pro řadu významných rockových osobností a skupin šedesátých let 20. století na obou březích Atlantiku.

Nejdříve byli angažováni soulovou stájí Stax Records jako hudební skupina. Po několika týdnech se proměnili i ve studiovou kapelu, nahrávající s hvězdami memphiské legendy mezi vydavatelstvími.

Produkci Stax tak vtiskli punc jedinečnosti, se základy v hybné a mrštné rytmice, s hutnou dechovou sekcí a svůdným zvukem varhan Hammond Organ B-3. Nahrávky zapadly do společenských a politických změn, probíhajících v USA v šedesátých letech 20. století, jako pověstná zadel na hrnec.

Booker T. Jones na Cambridge Festival 2. srpna 2009 (Credit Photo: Bryan Ledgard / Wikimedia, Creative Commons, Attribution-Share Alike 2.0 Generic, CC BY 2.0)
Booker T. Jones na Cambridge Festival 2. srpna 2009 (Credit Photo: Bryan Ledgard / Wikimedia, Creative Commons, Attribution-Share Alike 2.0 Generic, CC BY 2.0)
Má svoje vlastní pojetí a styl

Nadaných muzikantů a hráčů na klávesové nástroje najdeme v historii moderní hudby desítky, možná i stovky. Booker T. Jones ale patří k těm několika v této řadě, kteří vytvořili svoje vlastní pojetí hry na klávesy a definovali tak celý soul rockový styl hry na varhany.

Na otázku, jak dosáhl jedinečného a osobitého zvuku svého Hammond Organ B-3, uvedl: „Inspiroval mě Ray Charles. Na albu Genius + Soul = Jazz (1961) Ray použil tenčí a vyšší tón hammondek, který zněl neskutečně cool“ a ještě dodal „Zvuk nástroje je věcí experimentování a pečlivého výběru vhodného nastavení. Já jsem například vypnul tremolo a tím jsem docílil těžšího a útočně znějícího tónu. Samozřejmě, nechal jsem se inspirovat řadou dalších skvělých hráčů. Jako mladík jsem chodil poslouchat jazzové a R&B varhaníky, jakými byli Jack McDuff nebo Blind Oscar, který hrával na Beale Street.

Je všeobecně známé a snadno dohledatelné v encyklopediích, že první zkušenosti s nahráváním získal ještě coby mladičký šestnáctiletý teenager. Jako sedmnáctiletý dal dohromady možná první rasově smíšenou kapelu, která se později přejmenovala na Booker T. & The M.G.’s .

Méně se ale ví, že ještě v době, kdy se jako člen Booker T. & The M.G.’s podílel na desítkách nahrávek např. Otise Reddinga, Eddieho Floyda, Alberta Kinga nebo dua Sam and Dave, stále chodil do školy. Při nahrávání, které kolidovalo s Jonesovým školním rozvrhem, jej za klávesami zastupoval Isaac Hayes.

Věk jej nijak neomezuje

Je mu více jak sedmdesát let. Věk ale nijak neomezuje jeho tvůrčí potenciál a aktivity. Zájemcům o jeho nahrávky samozřejmě lze doporučit diskografii s Booker T. & The M.G.’s nebo nahrávky se sólisty ze stáje Stax.

Rozhodně byste ale neměli vynechat jeho sólová alba vydaná v novém tisíciletí – Potato Hole (2009, ANTI-), The Road from Memphis (2011, ANTI-) a Sound The Alarm (2013, Stax).

Booker_T._Jones_Potato_Hole_2009 Booker_T_Jones-The_Road_From_Memphis2011 Booker T_Sound The Alarm_2013

Booker T. na nich spolupracuje s řadou zajímavých hostů, počínaje kapelou Drive-By Truckers, Neilem Youngem, hip-hopery The Roots, Lou Reedem, Anthony Hamiltonem, Raphael Saadiqem, Jay Jamesem, Mayer Hawthornem, Estelle, Vintage Trouble, Luke Jamesem, nebo synem Ted Jonesem konče.

Zároveň dokazuje, že mu nechybí nápady a chuť ovlivnit soulovou hudbu i ve 21. století. Jeho nová alba jsou naplněna hybnou a chytlavou muzikou, která má vysokou kvalitu.

Malá ochutnávečka – spíše dezertík:

Green Onions (logicky, nemůžou chybět) – https://youtu.be/_bpS-cOBK6Q

Born Under A Bad Sign (Live, další klasika z dílny Booker T., napsaná pro Alberta Kinga) – https://youtu.be/hywIlzBzi_U

Get Behind The Mule (Tom Waits cover) – https://youtu.be/S4A7MptlF70

Bronx (s Lou Reedem)

https://youtu.be/pAblsWQibAk?list=PLLgk2iVZrJ6I6SKHBhfT9ySmgYZbZVVmh

Sound The Alarm ft. Mayer Hawthorne – https://youtu.be/luIKkJ1tAag

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..