Faye Adams, drobná dívka s velkým hlasem

Naposledy aktualizováno: 31.10.2018

Faye Adams v roce 1956
Faye Adams v roce 1956

Jaké byly skutečné příčiny relativně krátké hudební kariéry rhythm’n’bluesové zpěvačky Faye Adams (22.5.1923, narozena jako Fanny Tuell) se můžeme jen domnívat.

Nejpravděpodobněji šlo o kombinaci tří důvodů. Prvním z nich bylo přísně religiozní prostředí, ve kterém vyrůstala. Svoji daň si vybraly i únava z věčného trmácení se po hotelích nevalné úrovně během náročných koncertních turné a určitě i vyjednávání s různými gaunery okresního formátu, kteří si hráli na vlivné koncertní promotéry.

Začínala coby dětská zpěvačka spirituálů a po vítězství v talentové soutěži musela na nátlak matky vrátit ocenění

Narodila do středostavovské černošské rodiny, sídlící v Montclair, příměstské části Newarku, necelých deset kilometrů severně od New Jersey. Vystupovat začala již v pěti letech. Tehdy ji její hluboce věřící rodiče poprvé postavili na kostelní lavici, aby na nedělním církevním shromáždění zazpívala několik spirituálů.

Později maminka s tatínkem vymysleli sourozenecké pěvecké trio (Fanny a její dvě sestry zpívaly, čtvrtá sestra alespoň recitovala). Sestry pravidelně účinkovaly na newarkské regionální rozhlasové stanici WHBI v rámci nedělního ranního náboženského vysílání.

V šestnácti se Fanny přidala k pozounistovi a kapelníkovi Doc Wheelerovi, se kterým se zúčastnila amatérské pěvecké soutěže v newyorském Appolo Theatre. Samozřejmě, rodičům za zády.

Porotu zaujala a víkendové klání vyhrála. Sen o pěvecké kariéře ukončilo rázné maminčino ne. Fanny musela vrátit i pohár za vítězství, což v konečném důsledku vedlo k odcizení mezi dcerou a matkou.

Faye Scruggs, ženská v domácnosti a matka dvou dětí
Faye Adams na jedné z promo fotografií
Faye Adams na jedné z promo fotografií

Nezvykle brzy se vdala. Na celou dekádu se z ní stala paní Faye Scruggs, ženská v domácnosti a matka dvou dětí. Když synové odrostli, Faye znovu oprášila dávný sen a pokusila se uchytit coby zpěvačka.

Vytrvale obchází kanceláře broadwayských uměleckých agentů a zkouší zaujmout talent-scouty nahrávacích společností. „Parkrát mi sice něco slibili,“ vzpomínala. „Nikdy z toho ale nic nebylo.“

Naděje jí svitla, když s ní na konci roku 1952 podepsal smlouvu kapelník Joe Morris. Nutně potřeboval náhradu za odcházející hvězdu Lauru Tate.

Faye mu doporučil Herb Abramson, spoluvlastník Atlantic Records, který si první setkání s Faye pamatuje takto: „Seděl jsem tenkrát v kanceláři Atlanticu, když se otevřely dveře a vstoupila drobná dívka, která se představila jako Fannie Scruggs. Dodala, že vystupuje v New Jersey a zpívá gospel. Zeptal jsem se, zda si je opravdu jistá, že u nás může nahrávat. Suverénní ano mě překvapilo. Dal jsem ji dohromady s Joem Morrisem, aby získala nějaké zkušenosti.“

Den před Vánoci 1952 nazpívá, nyní již Faye Scruggs, čtyři písně I’m Going To Leave You, That’s What Makes My Baby Fat, Sweet TalkWatch Out I Told You pro dva plánované singly nově přejmenovaného Morrisova comba Joe Morris Blues Cavalcade.

Potřesení rukou v alabamském Montgomery

Abramson sice správně odhadl její talent, ale nemohl Faye produkčně vést v dalších krocích její kariéry. Krátce po prvních společných nahrávkách musí narukovat k letectvu. Slouží na základně nedaleko alabamského Montgomery, odkud pochází kapelník Blues Cavalcade.

Několik týdnů po odvodu doručí pošta Herbovi dopis, ve kterém mu Joe Morris oznámí, že se chystá strávit pár týdnů doma. Oba se rychle domluví a zamluví několik studiových frekvencí v místním nahrávacím studiu tak, aby se jich mohl Abramson zúčastnit. Faye během nich pořídí nahrávky několika nových písní, mezi nimiž je i Morrisova Shake A Hand, pomalá, gospelově vroucně zazpívaná bluesová balada a budoucí velký hit.

Abramson bohužel opět „ostrouhá.“ Jeho letka se narychlo přesouvá do Německa. Nestačí s autorem skladby podepsat smlouvu. Nikdo jiný z Atlanticu, k jejich obrovské škodě, se o Morrisovu práci nezajímá. Tomu záhy vyprší jeho tříletý kontrakt a může se domluvit na nahrávací smlouvě s kýmkoliv jiným.

Al Silver chytne příležitost za pačesy

Zájem projeví Al Silver, majitel jiného nezávislého labelu Herald Records. Silver začínal v roce 1947 coby majitel lisovny gramodesek. Spolupracoval s několika malými rhythm’n’bluesovými vydavatelstvími a poměrně rychle si uvědomil, že by mohl uspět se svými samostatně vyprodukovanými nahrávkami.

Nabídne finanční partnerství Fredovi Mendelsohnovi, neúspěšnému majiteli značky Herold Records. Po pár týdnech se Al stane stoprocentním vlastníkem labelu a hledá, s kým by mohl podepsat nahrávací smlouvu.

Jen pro pořádek; s Mendelhsonem jsme již setkali ve vyprávění o bluesovém pianistovi Eddiem Boydovi, který s ním neměl právě nejlepší zkušenosti. Další Fredovou akvizicí byl slavný chicagský bluesový harmonikář Little Walter.

V létě 1953 se Al Silver seznámí se skladatelem Charliem Singletonem. Společně se vydají do zkušebny, ve které právě zkouší Joe Morris se svojí kapelou. Silver zpočátku nejevil nějaké přehnané nadšení. Původně chtěl podepsat kontrakt s nějakou doo wopovou vokální skupinou.

Al si později vybavil tehdejší setkání takto: „Muzikanti sice hráli dobře, ale nenadchli mě. Byl jsem již na odchodu, když se ve zkušebně objevila mladá zpěvačka a začala s kapelou zpívat Shake A Hand. Okamžitě jsem věděl, že ji musím podepsat,“ a pokračoval dále ve vyprávění. „Představili mi ji jako Faye Scruggs. Odhadoval jsem, že jí je tak sedmnáct. Požádal jsem kapelníka, aby píseň zazpívala ještě jednou, ale bez mikrofonu.“

Al se evidentně mýlil. Faye tehdy bylo třicet let, ale nechme ho dovyprávět celou historku: „Začala zpívat a mně okamžitě naskočila husí kůže. Smlouvu jsem měl u sebe v kapse kabátu. Ještě předtím, než jsme ji podepsali, doběhnul jsem do krámu naproti studiu a koupil jsem lahev whisky.“

Silver se rozhodl jednat rychle. Zamluvil studio Bell Sound a během několika frekvencí vzniklo celkem šest snímků, které vyšly na třech singlech Shake A Hand / I’ve Gotta Leave You, I’ll Be True / Every DayHappiness To My Soul / Say A Prayer.

Ještě před vydáním úvodní série gramodesek si Al užil několik horkých chvilek. „Netušil jsem, že má Faye stále platnou smlouvu u Atlanticu. Věděl jsem jen to, že Joeův kontrakt u nich již vypršel. Až týden po prvním natáčení se ozvali z právního od Ertegünů, ale Faye byla naštěstí také brzy bez platné smlouvy a nic nebránilo vydání Shake A Hand.

Tři první místa na Rhythm’n’bluesovém žebříčku Billboardu během čtrnácti měsíců
Reklamní sloupek ze srpna 1953 propagující singl Shake A Hand
Reklamní sloupek ze srpna 1953 propagující singl Shake A Hand

Obrovský komerční úspěch singlu se Shake A Hand zajistil Faye místo mezi nejslavnějšími zpěvačkami tehdejší doby. Zároveň přidělal nečekané starosti Alovi Silverovi, který byl zaskočen náhlým přílivem objednávek zpočátku především ze severovýchodu a jihu Spojených států na odebrání desítek tisíc výlisků.

Za první čtyři dny se prodalo přes čtyřista tisíc kusů a v polovině srpna 1953 se singl usadil na dalších osm týdnů na prvním místě žebříčku Billboardu za více jak milion prodaných desek.

U Atlantic Records tentokrát zareagovaly velice rychle. Již v září 1953 vydali první singl s písněmi Sweet Talk / Watch Out I Told You ze série snímků, které do té doby čekaly ve firemním archívu.

Na konci roku 1953 byla Shake A Hand vyhlášena druhou nejlépe prodávanou nahrávkou za posledních dvanáct měsíců těsně za (Mama) He Treats Your Daughter Mean v podání vynikající Ruth Brown.

Krátce nato se píseň dočkala prvního přepracování od zpěvačky Savannah Churchill a chvíli poté od countryového zpěváka Reda Foleyho. V dalších letech ji do repertoáru převzali mj. Little Richard, LaVern Baker, Ruth Brown nebo Jackie Wilson v duu s Lindou Hopkins.

Stejného umístění na nejvyšší příčce se dočkala následující I’ll Be True v prosinci 1953. Její cover připravil mj. Bill Haley. Do třetice Faye zabodovala s jedničkou žebříčku o necelých jedenáct měsíců později s It Hurts Me To My Heart. Ta se navíc prodrala na třetí pozici na celonárodní pop hitparádě.

Fantastické žebříčkové úspěchy potvrdily i vyprodaná koncertní vystoupení, na něž Adams okamžitě vyrazila s Morrisovou kapelou za zády. Většinou se pohybovali po Středozápadě USA. Nadšení fanoušci pokaždé vytvořili fantastickou atmosféru a Faye se jim vždy odvděčila úžasnými pěveckými výkony, za což si vysloužila přezdívku Atomic Adams.

Její zvláštně chraplavý vokál nepřestával vábit zástupy příznivců a skvěle se hodil k dalším zajímavým rhythm’n’bluesovým nahrávkám. Celkově jich pro Herald Records nazpívala přes třicet. Zaujala například v Your Love (Has My Heart Burnin‘) z ledna 1955. Smlouva s Alem Silverem, resp. s Herald Records, vypršela o dva roky později v roce 1957.

Ještě v jejím průběhu Adams ukončí v srpnu 1954 spolupráci s Morrisovým combem a pokračuje jako sólistka. Stává se součástí dvou mamutích zájezdových programů Rhythm & Blues ShowR & B Hall Of Fame Tour. Na plakátech se vedle jejího jména objevují např. Roy Hamilton, The Drifters, The Spaniels, The Counts, combo Rustyho Bryanta nebo Al Savage, Amos Milburn, The SpidersUrsala Reed.

Zároveň se poprvé představí na filmovém plátně. Zahraje si v hudebním filmu Rhythm & Blues Revue po boku Counta Basieho, Sarah Vaughan, Ruth Brown, Big Joea Turnera, Cala Calowaye, Nat King Colea nebo Lionela Hamptona.

Faye Adams: Shake A Hand (1961, Warwick Records)
Faye Adams: Shake A Hand (1961, Warwick Records)

V lednu 1956 vychází singl Teenage Heart / Witness To The Crime. Skladbu na A-straně napsal rozhlasový DJ a velký propagatáror rock’n’rollu Alan Freed. V dalších měsících se Faye zúčastní dvou hudebních show v televizních vysíláních a také se podílí na koncertní benefici ve prospěch texaského soul jazzového saxofonisty Arnetta Cobba a členy jeho rodiny, kteří se vážně zranili při těžké automobilové nehodě.

Po odchodu od Herald Records Faye podepíše novou nahrávací smlouvu nejdříve s poměrně prestižním Imperials Records, pro něž nazpívá několik opravdu výborných singlů. Nahrávalo se od dubna do května 1957 v New Orleans. Mezi pozvanými studiovými hudebníky byly místní legendy kytarista Edgar Blanchard a tenorsaxofonista Herb Hardesty.

První singl u Imperials nabídne píseň Keeper Of My Heart z dílny neworleanského trumpetisty, kapelníka, skladatele a slavného producenta Davea Bartholomewa. Tu na B-straně doprovází Fayeina vlastní kompozice So Much. Nahrávky vychází prakticky bezprostředně po ukončení poslední studiové frekvence. Dokráčí nejvýše na třináctou příčku rhythm’n’bluesové hitparády.

Na začátku prázdnin jej následuje dvojice Bartholomewových příspěvků Johnny Lee / You’re Crazy. Podzimní sedmipalcový vinyl s další A-stranou od stejného autora I Have A Twinkle In My Eye / Someone Like You je na další dva roky zpěvaččinou poslední gramodeskovou novinkou.

Rychlý konec kariéry

Adams se prakticky vytratí z hudebního života. Potkal ji podobný osud, jakému v té době čelily prakticky všechny někdejší hvězdy hitparád. Na konci padesátých let se lavinovitě šíří kult bělošských rock’n’rollových hvězd a pro starší černošsské interprety najednou není místo. Hudební labely o ně ze dne na den ztrácejí jakýkoliv zájem.

K práci v nahrávacím studiu se Faye vrátí až na jaře 1959 při pobytu v New Yorku. Tehdy podepsala kontrakt s Brunswick Records, na jehož podkladě nazpívá osm snímků. Ani jeden neprojde výběrem mezi vhodné kandidáty na další singl.

Novou singlovou produkci uvede na trh až po podepsání smlouvy s Lido Records. Nejdříve vychází v srpnu 1959 dvojice písní That’s All Right / It Made Me Cry a  poté na začátku roku 1960 se objeví singl It Can’t Be Wrong / I Waited So Long.

Adams se na začátku nové dekády dočká prvního dlouhohrajícího alba Shake A Hand (1961, Warwick Records). Obsahuje nové orchestrální verze jejích klasických hitů z první poloviny padesátých let, jako Shake A Hand nebo I’ll Be True To You, na nichž se podílel studiový smyčcový orchestr a dívčí pěvecký sbor. Vedle nich se v kolekci objevila mj. filmová melodie It Can’t Be Wrong.

Faye Adams: Softly, He Speaks (1976, Savoy Records)
Faye Adams: Softly, He Speaks (1976, Savoy Records)

V roce 1963, ve kterém oslaví čtyřicáté narozeniny, se Faye podruhé vdá. Pod jménem Fannie Jones se definitivně stahuje ze showbyznysu. Potěšení nachází v návratu ke gospelu a v péči o rodinu.

Návrat k církevním hudebním kořenům stvrdí o třináct let později na sólovém gospelovém albu Softly, He Speaks (1976, Savoy Records), na kterém se objeví devět jejích autorských skladeb.

Coby řadová členka Union Temple Young Adult Choir se zúčastní nahrávání dvou LP desek Look Up And Live (1974, vlastní náklad) a Give Is A Peace (1976, Gerald Lewis Recordings). Šlo o poctu Reverendovi Smallwoodovi, který společně se svým synem Richardem vedl na konci šedesátých let minulého století pěvecký sbor na washingtonské Howard University.

Faye Adams; drobná, nádherná ženská, jejíž fyzická krása a jedinečný, silný hlas neměly šanci na přelomu páté a šesté dekády dvacátého století oslovit většinové bělošské publikum, zanechala v historii moderní hudby výraznou stopu v podobě jedinečných rhythm’n’bluesových nahrávek. Připravila cestu pro nástup velkých soulových zpěvaček, jako byly Aretha Franklin, Roberta Flack, Gladys KnightAneta Baker či později Whitney Houston nebo Mary J. Blige.

Ukázky:

That’s What Makes My Baby Fat
https://youtu.be/V4YPFOa_u1c
Shake A Hand
https://youtu.be/vjMgS0KaZz0
Hurts Me To My Heart
https://youtu.be/hfaZgzOQNj8
I’ll Be True
https://youtu.be/5sOlEcAenNk
Somebody Somewhere
https://youtu.be/DSKIWb3JRQ4
Anything For A Friend
https://youtu.be/NMSv-l3Z_xU
It Made Me Cry (1960, Lido 603)
https://youtu.be/KlApiFn4wqw

Autor

mingus

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..