Naposledy aktualizováno: 31.8.2018
Altsaxofonista Jackie McLean patřil mezi zkušené veterány hardbopové scény. Na konci roku 1955 dostal nabídku od Boba Weinstocka, majitele labelu Prestige Records, na natočení v pořadí druhé sólové LP desky s titulem Lights Out!
Jackie McLean byl kandidátem na místo náhradníka po Birdovi
V době natáčení Lights Out! byl šéf Jackie McLean Quintetu členem kvintetu basisty Charlieho Minguse. Newyorská bopová scéna v květnu 1955 náhle osiřela. Ve věku pouhých třiceti čtyř let, umřel v apartmá baronky Pannonicy de Koenigswarter klíčová postava moderního poválečného jazzu – bebopový altsaxofonista Charlie „Bird“ Parker.
V okruhu zasvěcených hudebních kritiků, fanoušků a samotných bopových muzikantů se stále častěji probíraly tipy na případného Birdova nástupce. Mezi možnými kandidáty bylo nejčastěji zmiňováno jméno newyorského rodáka Jackieho McLeana.
Šikovný, citlivý a současně hardbopově nekompromisní saxofonista na sebe poprvé upozornil o pět let dříve v klubu Birdland na slavné 52nd Street, ve kterém vystoupil po boku fenomenálního pianisty Buda Powella. Poté se podílel na nahrávkách trumpetisty Milese Davise.
Na albu vyniká vedle samotného kapelníka všudypřítomný trumpetista Donald Byrd
Na albu vyniká vedle samotného kapelníka všudypřítomný trumpetista Donald Byrd. Obzvláště v nápaditě zahraných úvodních a závěrečných částech McLeanových kompozic Up a Inding dávají oba dechaři tušit, že hard bop rozhodně nebude jejich konečnou stylovou stanicí.
O tom se ale jazzoví fandové přesvědčí až na začátku šesté dekády, kdy do další vývojové fáze jazzu, postavené na příslovečném „uchýlení se do kůlny“ a směřující k volné tvorbě, výrazně promluví Ornette Coleman.
Kvintet doplňují skvělí instrumentalisté – pianista Elmo Hope, basista Doug Watkins a bubeník Arthur Taylor. Oběma sólistům vytváří pevný, bluesový rytmický základ, v jehož rámci mohou pracovat s jednoduchými melodickými frázemi. Ať se jedná o titulní, tradičně pojatou dvanáctku Lights Out!, v níž zazní i Elmovo vynikající klavírní sólo nebo svižnější, moderněji zahranou Kerplunk.
Oba bluesové přístupy vhodně doplňuje A Foggy Day; nekomplikovaná, jednoduše zahraná verze Gershwinova standardu, který poprvé zazněl v roce 1937 ve filmovém muzikálu A Damsel In Distress s Fredem Astairem v hlavní roli nebo uhrančivá balada Lorraine, kterou zkomponoval Donald Byrd.
Jackie McLean se se svými spoluhráči nastěhoval 27. ledna 1956 do nahrávacího studia Rudyho Van Geldera, kde i díky skvělému legendárnímu zvukaři vzniklo velice solidní hardbopové album, které by nemělo chybět ve sbírce každého jazzového fandy.
Ukázky:
Kerplunk – https://youtu.be/ak8i6tW80Mg
Jackie McLean Quintet With Donald Byrd And Elmo Hope: Lights Out!
Label: Prestige – LP 7035, Prestige – PRLP 7035
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: 1956
Genre: Jazz
Style: Hard Bop
Tracklist
A1 Lights Out! (12:55)
Composed By – McLean
A2 Up (4:44)
Composed By – McLean
A3 Lorraine (6:23)
Composed By – Byrd
B1 A Foggy Day (6:20)
Composed By – Gershwin, Gershwin
B2 Kerplunk (8:49)
Composed By – Byrd
B3 Inding (6:29)
Composed By – McLean
Credits
Alto Saxophone – Jackie McLean
Bass – Doug Watkins
Drums – Arthur Taylor
Piano – Elmo Hope
Trumpet – Donald Byrd
Recorded By – Rudy Van Gelder in Hackensack, NJ; January 27, 1956.
Supervised By – Bob Weinstock
Liner Notes – Ira Gitler
Photography By – Esmond Edwards