Naposledy aktualizováno: 28.9.2020
Nahrávání alba Giant Steps zabralo Johnu „Trane“ Coltraneovi prakticky celý rok. První pracovní snímky skladeb Giant Steps a Naima vznikly již v průběhu března 1959. Finální studiové frekvence v Atlantic Studios v New Yorku se uskutečnily v prosinci 1959.
Jedna z klíčových nahrávek moderního jazzu
Saxofonista John Coltrane debutoval na značce Atlantic Records ikonickým titulem Giant Steps (1960). I po šedesáti letech od prvního vydání je titulem, který by v žádném případě neměli minout skuteční hudební nadšenci na své pouti jazzovou historií.
Překvapivý úspěch nahrávek Modern Jazz Quartetu nebo kontrabasisty Charlieho Minguse přivedl Nesuhi Erteguna k rozhodnutí přesvědčit ostatní vlastníky labelu Atlantic Records, aby nabídli nahrávací smlouvu saxofonistovi Johnu Coltraneovi s renomé spoluhráče mj. trumpetistů Dizzyho Gillespieho a Milese Davise.
Tehdy málokdo tušil, že šlo o zásadní krok v historii moderní hudby 20. století. Výsledkem několikaleté spolupráce byly nahrávky inspirované mnoha hudebními teoretickými studiemi primárně zaměřenými na tzv. terciové postupy, které zasáhly jazzové posluchače po celém světě jako přílivová vlna.
V průběhu několika příštích let se Trane stal, společně s Ornettem Colemanem, jednou z klíčových postav nastupujícího hudebního směru, jemuž se zpočátku říkalo New Thing a teprve později vešel ve známost coby Free Jazz.
Bebopový epitaf nebo počátek Traneovy nové cesty?
Pro někoho jsou Obří kroky bebopovým epitafem, na němž fenomenální saxofonista domrtě vyčerpal možnosti bopové improvizace postavené na akordech. Jiní ji oslavují coby definitivní počátek Traneovy cesty za duševním obrozením, nalezením vlastního hudebního myšlení a stylu.
Klíčové jsou i další momenty spojené se vznikem alba. Johnovi byla poprvé nabídnuta příležitost sestavit si vlastní doprovodnou kapelu. Mohl nahrát výhradně vlastní kompozice a Atlantic Records s ním aktivně spolupracovali i na přípravě podoby grafického řešení obalu.
Je pozoruhodné, že Coltrane začal nahrávat Giant Steps ani ne dva týdny poté, co dokončil práci se sextetem Milese Davise na albu Kind of Blue (1959) pro Columbia Records, které se stalo nejprodávanějším jazzovým albem v historii.
Nový Coltraneův emotivní přístup ke hře, a touha předat posluchačům vlastní pocity, vyvolávaly bouřlivé debaty. Často se mu dostávalo i poměrně drsného odmítnutí. Pár kritiků se vytasilo s tvrzením, že je jeho hra zbytečně agresivní, či že připomíná blafání psa.
John se snažil situaci uklidnit: „Zkouším hrát úplně jinak. Mým cílem je zahrát současně více not a tak chápu, že to může působit zbytečně agresivně. Bude to trvat asi déle, než se propracuji k jedné – a pro mě zásadní – věci. Musím si v sobě vše urovnat. Je toho strašně moc, o čem přemýšlím a co si potřebuji vyzkoušet.“
Zvukové plachty
Je zcela odzbrojující, jak mu všechny pečlivě a s rozmyslem připravené harmonické divy, které zakomponoval do bezpočtu v zásadě konvenčních, neuvěřitelně rychle hraných, saxofonových frází, nakonec zapadly do předem připravené struktury. Kritik Ira Gitler konečný výsledek trefně popsal jako zvukové plochy. Později se pro tento hráčský přístup vžilo označení zvukové plachty.
I díky pomoci výtečných spoluhráčů – kontrabasista Paul Chambers, pianisté Tommy Flanagan a Wynton Kelly, bubeníci Art Taylor a Jimmy Cobb – vznikla gramodeska nejenom zásadního významu pro jazzovou historii, ale zároveň i jedno z nejlépe kompozičně připravených a současně posluchačsky neuvěřitelně poutavých Coltraneových alb.
Hudební kritik – a autor dvou knih věnovaných Coltraneovi – Ashley Kahn zhodnotil význam alba slovy: „Zůstává jedním z nejvíce diskutovaných alb moderní hudby, které by nemělo chybět ve vaší sbírce, každý by se s ním měl seznámit a vstřebat jej. Je to hudba, jež dostála velkoleposti svého názvu – první, a rozhodně nikoliv poslední ze všech Coltraneových zásadních tvůrčích sdělení, záchytný bod na zářivé pouti tvůrčího génia, nesmazatelný rozcestník na časové ose populární hudby. Jazzová klasika, jíž se dostalo uznání i mimo jazzové kruhy. Na co víc by mohl skutečný umělec pomýšlet?“
Ukázky:
Giant Steps
– https://youtu.be/30FTr6G53VU
Naima
– https://youtu.be/lQCdF3UtGqQ
Mr. P. C.
– https://youtu.be/Jv5j_Lx2R4g
John Coltrane: Giant Steps
Label: Atlantic – 1311
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: Jan 1960
Genre: Jazz
Style: Hard Bop
Tracklist
A1/ Giant Steps (4:43)
A2/ Cousin Mary (5:45)
A3/ Countdown (2:21)
A4/ Spiral (5:56)
B1/ Syeeda’s Song Flute (7:00)
B2/ Naima (4:21)
B3/ Mr. P. C. (6:57)
Credits
Bass – Paul Chambers
Drums – Art Taylor (tracks: A1 to B1, B3), Jimmy Cobb (tracks: B2)
Piano – Tommy Flanagan (tracks: A1 to B1, B3), Wynton Kelly (tracks: B2)
Tenor Saxophone, Written-By – John Coltrane
Design [Cover] – Marvin Israel
Engineer [Recording] – Phil Iehle, Tom Dowd
Liner Notes – Nat Hentoff
Photography By [Cover Photo] – Lee Friedlander
Supervised By – Nesuhi Ertegun