Irene Scruggs, opomíjená bluesová tradicionalistka, která měla něco, co by chtěli i ostatní

Naposledy aktualizováno: 21.10.2019

Irene Scruggs
Irene Scruggs

Na počátku druhé dekády 20. století kralovaly tradiční bluesové scéně především zpěvačky. Jednou z nejzajímavějších, a bohužel dnes nejméně známou, byla Irene Scruggs (7. 12. 1901 – 20. 7. 1981, narozena jako Irene Smith). Ke škodě mnohých hudebních fanoušků zpívání pro ni nikdy nebylo tím nejdůležitějším. Vždy jej považovala jen za pouhý doplněk k divadelní kariéře.

Vyrůstala v Missouri a byla zakořeněna v dřevním blues

Rodinné kořeny a původ Irene Scruggs zůstávají dodnes předmětem dohadů. Odborníci se většinou shodnou na tom, že vyrůstala v St. Louis v Missouri. První zmínka o ní pochází od jazzové pianistky Mary Lou Williams. Někdy v letech 1919 – 1920 ji Williams viděla tančit a zpívat ve vaudevillových představeních.

Mary Lou si po letech připomněla jejich první setkání: „Bylo to v St. Louis. Pozvali jsme ji jako hosta do naší show. Byla to jedna z nejlepších místních mladých zpěvaček. Ostatně se zde dlouho neohřála.“ Později se Irene objevuje po boku legendárního kornetisty Kinga Olivera, s jehož muzikantskými partičkami vystupuje coby zpěvačka a tanečnice v hudebních klubech.

nahrávala nepravidelně, většinou pro okeh, paramount, Champion nebo Gennett Records
Irene Scruggs: (1924-1930) (1990, RST Records)
Irene Scruggs: (1924-1930) (1990, RST Records)

O pár let později se stěhuje do New Yorku. Spolupracuje s producentem a pianistou Clarencem Williamsem. Na jaře 1924 společně pořídí její první čtyři studiové snímky Everybody’s Blues / Why He Left Me I Don’t Know / Cruel Papa But A Good Man To Have Around / My Daddy’s Calling Me pro label OkEh Records.

V roce 1926 se Irene přesouvá do Chicaga. Na repertoáru má rovněž dvě vlastní blues Home Town BluesSorrow Valley Blues.

V nahrávacím studiu ji doprovází výteční muzikanti. Vedle osvědčeného Kinga Olivera to jsou bubeník Paul Barbarin, klavírista Luis Russell, klarinetista Albert Nicholas nebo pozounista Kid Ory. Z obou písní jsou dobové hity a dobře se prodávaly.

V roce 1927 Irene obě písně znovu nazpívá v domovském St. Louis. Tentokrát zvolí komornější verze, v mnohem tradičnějším bluesovém pojetí. Doprovází ji pouze skvělý kytarista Lonnie Johnson s pianistou DeLoisem Searcym.

Dvě alter-ega Chocolate Brown a Dixie Nolan
Chocolate Brown a.k.a. Irene Scruggs: You've Got What I Want (1930, Champion Records)
Chocolate Brown a.k.a. Irene Scruggs: You’ve Got What I Want (1930, Champion Records)

Následující tři sezóny vystupuje především v duu se slepým kytaristou Blind Blakem. Šelakové gramodesky nahrává pod jmény Chocolate BrownDixie Nolan, aby se vyhnula právním tahanicím. S Blakem pořídí možná svoji nejslavnější píseň Itching Heel.

Při dalších studiových sezeních pro značku Gennett si pozve skutečně významné bluesové hvězdy, jako pianistu a klarinetistu Johnnyho Hodgese (Worried Love I & II) či slide kytaristu Kokomo Arnolda s pianistou Normanem Ebronem (mj. The Voice of The Blues / You’ve Got What I Want / My Back to The Wall). Arnoldovo angažmá bývá některými znalci zpochybňováno.

Dlouhodobá spolupráce v duu s Little Brother Montgomerym

V září 1930 se jejím spoluhráčem na dalších pět let stává klavírista Little Brother Montgomery. Na začátek společně natáčí ve wisconsinském Graftonu. Zde pořídí celkem pět nahrávek pro Paramount Records.

Inzerát zvoucí na divadelní představení v Prince of Wales Theatre, v němž vystupuje Leazar "Baby" Scruggs, dcera Irene Scruggs
Inzerát zvoucí na divadelní představení v Prince of Wales Theatre, v němž vystupuje Leazar „Baby“ Scruggs, dcera Irene Scruggs

Jsou mezi nimi i sexuálně otevřené výpovědi Good Grindin‘Must Get Mine In Front. S Montgomerym a dcerou Leazar „Baby“ Scruggs, jež od svých devíti let tančila společně s matkou na jevišti, se protloukají po celých Spojených státech.

Ještě před začátkem Druhé světové války se krátce usadí v Paříži a poté v Londýně. Po válce se Irene zúčastnila několika rozhlasových hudebních relací, zejména pro BBC, ale většinu času pečovala o dceřinu kariéru. Baby Scruggs sklízela v padesátých letech po celé Západní Evropě velké úspěchy coby exotická tanečnice.

Až do své smrti v roce 1981 Irene žije ve Spolkové republice Německo. Přestože katalog jejích gramofonových nahrávek není nijak obsáhlý, rozhodně stojí za prozkoumání.

Na rozdíl od jejích mnohem slavnějších kolegyň Bessie Smith nebo Idy Cox jsou v jejím zvláštně nervním a naléhavém zpěvu patrné výrazné stopy autentického venkovského blues, jež se utvářelo a předávalo mezi členy komunit někdejších černošských otroků, pachtících se na bavlníkových plantážích amerického Jihu.

Ukázky:

Clarence Williams and Irene Scruggs: Everybody’s Blues
https://youtu.be/7kLb4xpG8WQ

Irene Scruggs with King Oliver: Home Town Blues
https://youtu.be/oxuNYEZnKJM

Irene Scruggs & Blind Blake: Itching Heel
https://youtu.be/kVaBUb1PcKg

Irene Scruggs: My Back To The Wall
https://youtu.be/wcewCPsac0s

Irene Scruggs & Little Brother Montgomery: Good Grinding
https://youtu.be/Obn8ewbzJVQ

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..