Naposledy aktualizováno: 28.10.2022
Louisianský plavovlasý rock’n’rollový zpěvák a pianista Jerry Lee Lewis (29. 9. 1935 – 28. 10. 2022) měl vždy pověst ostrého hocha. Do svých koncertních show zařazoval různé divoké výstřelky. Lhostejno, zda šlo o pravou nohu ležérně hozenou na klaviaturu během hraní, škubání tělem nebo zpívání ve stoje na korpusu piana.
Vyhazov z církevní školy
První klavírní fígle se Jerry Lee Lewis naučí od svého otce Elma. Ostatně, rodiče se v synovi viděli. Zatížili svůj dům hypotékou, aby mohli osmiletému Jerrymu koupit piano za devět set dolarů. Půjčku nesplatili a přišli o střechu nad hlavou.
Nejdříve se chtěl stát duchovním. V texaském městě Waxahatchie navštěvuje církevní školu The Assembly of God Institute. V průběhu studia hrál v tamním školním orchestru.
Zde se také dostává poprvé do problémů kvůli hudbě. Děkanovi se nelíbilo Jerryho Lee interpretace gospelové písně My God Is Real a požádá ho, aby školu opustil. Do svého repertoáru ji později zařadí např. Mahalia Jackson, Johnny Cash nebo Don Gibson.
Získané muzikantské zkušenosti a harmonické postupy později zabuduje do své klavírní hry. Na texaském jihovýchodě se mu ale především stýská po domově a vrátí se k rodičům.
Vzhůru do hudebních klubů
Profesionální chlebíček poprvé okusí v nočních barech ležících na pomezí Texasu a Louisiany. Teoreticky, ale i podle platných místních zákonů, by neměl mít do klubů, kde se nalévá alkohol, coby adolescent povolen vstup. Majitelé ale nařízení porušili, jakmile poprvé slyšeli Lewise zahrát.
Začíná v rodném městě Ferriday v klubu Dixie. Později se přesouvá do Hilltop Clubu v Natchez ve státě Mississippi. Odtud v roce 1952 vyráží se svým spoluhráčem Cecilem Harrelsonem do New Orleansu, kde si najdou práci v klubu Big Easy. Většinou hrají gospelové nebo rhythm’n’bluesové písně.
Od místních hudebníků se dozvídá o vynikajícím zvukaři Cosimo Matassovi, s nímž spolupracovali tamní rhythm’n’bluesové hvězdy jako Fats Domino, Roy Brown, Smiley Lewis, Professor Longhair nebo Lloyd Price.
V Matassově nahrávacím studiu J & M Studio pořídí v necelých sedmnácti letech svoje vůbec první nahrávky. Za záznam tehdejšího country hitu Don’t Stay Away (Till Love Grows Cold) od Leftyho Frizzella a vlastní instrumentálky Jerry’s Boogie (známé také jako New Orleans Boogie) zaplatil dvaapůl dolaru, které nejdříve vyloudil u Cecila.
Hitparádová hvězda Sun Records
Za necelé čtyři roky od první studiové frekvence se doslechne, že za úspěchem Elvise Presleyho stojí Sam a Judd Phillipsovi společně s Jackem Clementem. Odjíždí do Memphisu a navštíví je ve studiu Sun Records. Traduje se, že když jej Sam Phillips poprvé uslyšel hrát a zpívat, doslova „vyletěl nadšením z kůže.“
Jerryho první oficiálně distribuovanou nahrávkou se stane Crazy Arms, pořízená jako zkušební snímek v průběhu předváděčky u Phillipse. Obchodním hitem se stane deska s písní Whola Lotta Shakin‘ Goin‘ On nahraná v roce 1957.
Zabijácký hit, o tom není nutné diskutovat. Napsali ho společně David Curley Williams a Myriam S. Davidson. Patří ale nerozlučně k jazzové a rhythm’n’bluesové zpěvačce Big Maybelle. Právě ona ji poprvé nazpívala a vydala v září 1955. Studiovému combu tehdy šéfoval kultovní aranžér Quincy Jones.
Jerry Lee tehdy začal vyprodávat koncertními sály a jeho vystoupení jsou propagována sloganem Jerry Lee Lewis With His Pumping Piano. Dalším zlatým vejcem s fenomenálním úspěchem se stane třetí singl s písněmi Great Balls of Fire / You Win Again. Zároveň se Lewis objeví ve filmech Disc Jockey Jamboree a High School Confidential, pro který napíše i titulní píseň.
Skandál se třináctiletou nevěstou
V roce 1958 přilétá na velké turné po Velké Británii. V jeho průběhu vyplyne na povrch, že je podle louisianských zákonů ženatý se třináctiletou dívkou. Ostrovní novináři na něj uspořádají štvanici. Jerry Lee po třech koncertech raději šňůru ukončí a vrací se do USA.
Ve Státech má skandál dohru ve vyřazení Lewisových nahrávek z rozhlasového vysílání a nezájmu koncertních promotérů o jeho vystoupení. Namísto nedávných tučných desetitisícových šeků bere s povděkem kšefty za dvěstěpadesát dolarů v podřadných tančírnách a zakouřených pajzlech.
Přijímá nabídku na vydání singlu In The Mood / I Get The Blues When It Rains (1960) u pobočného labelu Phillips International, patřící Sun Records. Instrumentálky vychází pod přezdívkou The Hawk. Zároveň doprovází kytaristu Carla Perkinse na nahrávce singlu Matchbox.
Přestup do tábora C&W
Uvadající kariéru nastartují hity Break Up, I’ll Sail My Ship Alone, Lovin‘ Up A Storm nebo Let’s Talk About Us. Z Jerryho Lee Lewise se stane vyhledávaná hvězda mezinárodního formátu. S tím souvisí i nenápadný, ale trvalý přesun do tábora Country & Western. Typickým příkladem je balada Green, Green Grass Of Home z roku 1966.
Jerry Lee Lewis stylově vycházel z boogie woogie nahrávek. Jeho vrcholem jsou roky 1956 – 1958. Byl přirozeným vzorem pro další generace rock’n’rollových pianistů. Dnes je uctíván coby žánrový klasik.
Ukázky:
Crazy Arms – https://youtu.be/4mWkI2kF9RI
Whola Lotta Shakin‘ Goin‘ On – https://youtu.be/RFxRTLmtsbE
High School Confidential – https://youtu.be/FjOLpNxaupU
I Get The Blues When It Rains – https://youtu.be/NLVDy4JCoVw
Green, Green Grass of Home – https://youtu.be/EEpHFU7NCls