Ella Fitzgerald And Louis Armstrong: Ella And Louis (1956, Verve Records)

Naposledy aktualizováno: 17.8.2019

Ella Fitzgerald And Louis Armstrong: Ella And Louis (1956, Verve Records)
Ella Fitzgerald And Louis Armstrong: Ella And Louis (1956, Verve Records)

Dva nesporní velikáni populární hudby dvacátého století – fenomenální zpěvačka Ella Fitzgerald a trumpetista Louis Armstrong, navíc rovněž výborný zpěvák s nezaměnitelným „chraplákem,“ se na úvodním albu dvoudílné série Ella And Louis, vydané pod křídly Verve Records, skvěle vokálně doplňují.

odvážná sázka s nejistým výsledkem

Jedenáctipísňová kolekce nádherných coververzí popových a muzikálových melodií Ella And Louis nevznikala rozhodně lehce. V té době šestapadesátiletý Armstrong stále intenzivně koncertoval. Únava z nekončících turné začala být bohužel znát především na jeho nevyrovnané hře na trubku. Zvláště při práci v nahrávacím studiu.

Louis si toho byl zřejmě vědom. Místo hraní na trumpetu raději více zpíval. Pro producenta Normana Granze bylo jeho angažování poměrně odvážnou sázkou s nejistým výsledkem. Těžko se mu odhadovalo, v jaké formě „Lojzíček“ na natáčení dorazí.

Výkon obou titánů, nejenom v závěrečné April In Paris, ale i ve všech zbývajících písních, je o to víc fascinující, když si uvědomíme, že šli do nahrávacího studia již následující den po ohromujícím výkonu na společném vystoupení konaném 15. srpna 1956 v rámci koncertní série Jazz At The Philharmonic (JATP) v amfiteátru Hollywood Bowl. Záznam onoho magického večera je dostupný na vinylovém dvojalbu Jazz At The Hollywood Bowl (1958, Verve Records).

nevyzpitatelný louis a spolehlivá profesionálka ella

Přípravy studiových frekvencí, na nichž oba špičkoví protagonisté pořídili snímky pro společné gramodesky vydané v letech 1956 – 1957 (další bylo dvojalbum Ella And Louis Again [1957, Verve Records]), navíc komplikoval Armstrongův manažer John Glaser. Ve smlouvě si vyhradil právo potvrdit účast svého klienta jeden nebo dva dny před domluveným termínem natáčení.

Ella Fitzgerald byla, jako obvykle, spolehlivou profesionálkou. Do studia přišla včas a připravená. Svoji dokonalou dikci dala plně k dispozici melodiím a producentovým představám.

Podle Granzových vzpomínek se Armstrong velice nerad čemukoliv podřizoval. Hodně improvizoval a nedržel se notového zápisu. „Vše nahrál tak, aby mu to maximálně vyhovovalo a odpovídalo jeho přirozenému talentu a hře na nástroj.

Paradoxně právě toho si Norman na něm vážil nejvíce. Dohlížel, aby se zvukařům podařilo Louisův jedinečný přístup zachytit a uchovat na magnetofonovém pásu.

Slyšíte ho, jak se nadechuje a občas si povzdechne, když si nepamatuje slova a tak alespoň improvizovaně zascatuje. Právě to jsem považoval za znak kvality,“ vysvětluje slavný producent. Kontrast v přístupu obou hvězd k natáčení je dodnes jednoznačně tím nejcennějším pokladem, jenž v sobě LP deska Ella And Louis ukrývá.

Fitzgerald navíc přenechala svému partnerovi volnou ruku při konečném výběru písní a aranžmá. Nebylo divu. Musela si být jistá, že vše dobře dopadne. Vždyť je doprovázelo trio kanadského pianisty Oscara Petersona s kontrabasistou Rayem Brownem a kytaristou Herbem Ellisem. Navíc za bicími seděl skvělý Buddy Rich.

Poslední nahrávka, kterou armstrong poslouchal před svým odchodem na věčnost

Po mnoha letech došlo k zajímavému objevu. Na sklonku svého života si Armstrong nahrával na své osobní magnetofonové kotoučové pásky různá gramofonová alba, která poslouchal přes den nebo před usnutím.

Posledním páskem a záznamem, jenž si populární Satchmo prokazatelně pustil večer před odchodem na věčnost v brzkých ranních hodinách 7. července 1971, bylo právě toto nádherně klidné album s Ellou.

Ukázky:

Isn’t This A Lovely Day
https://youtu.be/bn_JFsPwUzE
Moonlight in Vermont
https://youtu.be/a8HgdIJ_i7k
They Can’t Take That Away From Me
https://youtu.be/hVvkPlAXhE8
April In Paris
https://youtu.be/fCsNg6XB3dg

Ella Fitzgerald And Louis Armstrong: Ella And Louis

Label: Verve Records ‎– MG V-4003
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: 1956
Genre: Jazz
Style: Swing, Vocal

Tracklist

A1 Can’t We Be Friends (3:44)
(Written-By – Swift, James)
A2 Isn’t This A Lovely Day (6:14)
(Written-By – Berlin)
A3 Moonlight In Vermont (3:42)
(Written-By – Blackburn, Suessdorf)
A4 They Can’t Take That Away From Me (4:38)
(Written-By – George And Ira Gershwin)
A5 Under A Blanket Of Blue (4:18)
(Written-By – Neiburg, Livingston, Symes)
A6 Tenderly (5:10)
(Written-By – Lawrence, Gross)

B1 A Foggy Day (4:30)
(Written-By – George And Ira Gershwin)
B2 Stars Fell On Alabama (3:30)
(Written-By – Perkins, Parish)
B3 Cheek To Cheek (5:47)
(Written-By – Berlin)
B4 The Nearness Of You (6:33)
(Written-By – Carmichael, Washington)
B5 April In Paris (6:30)
(Written-By – Harburg, Duke)

Credits

Bass – Ray Brown
Drums – Buddy Rich
Guitar – Herb Ellis
Piano – Oscar Peterson
Trumpet, Vocals – Louis Armstrong
Vocals – Ella Fitzgerald

Producer – Norman Granz
Photography By – Phil Stern

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..