Booker Ervin: Structurally Sound (1967, Pacific Jazz Records)

Naposledy aktualizováno: 12.5.2019

Booker Ervin: Structurally Sound (1967, Pacific Jazz Records)
Booker Ervin: Structurally Sound (1967, Pacific Jazz Records)

Jeden z nejosobitějších členů „texaského tenorsaxofonového stáda“ Booker „Book“ Ervin se v polovině šesté dekády 20. století dostává do tvůrčí krize. V létě 1966 se odhodlal k návratu do Spojených států z dočasného evropského pobytu. Zároveň se přestěhoval do slunné Kalifornie. Výsledkem těchto významných životních změn bylo mj. album Structurally Sound (1967, Pacific Jazz Records).

nejraději vzpomínal na pobyt v Katalánsku

Z celé evropské anabáze Booker Ervin nejraději vzpomínal na dobu strávenou v Barceloně. S katalánským bubeníkem Rámonem Farránem odehráli několik nadšeně přijatých koncertních štací. Společně spřádali plány na natáčení LP desky s hostující zpěvačkou Núriou Feliu.

Núria Feliu (1965, Edigsa Records)
Núria Feliu (1965, Edigsa Records)

Nahrávku nakonec vyprodukoval Albert Mallofré. S Bookem na ní hraje trio španělského klavíristy Tete Mantoliu. Album Núria Feliu vyšlo v roce 1965 na značce Edigsa Records.

Ani to ale Booker Ervina nepřesvědčilo. Po více jak roce a půl pobytu na Starém kontinentě evidentně stále více postrádal dostatek vnějších podnětů k novým hudebním výbojům.

Nakonec se odhodlal k návratu do USA

Na začátku září 1966 je zpátky doma. Již 9. září natáčí svoje rozlučkové album Heavy!!!Prestige Records. Týden po jeho dokončení se objeví coby host sextetu klavíristy Randyho Westona na Monterey Jazz Festivalu.

Společně zahrají nejenom úžasnou verzi balady Portrait of Vivian, ale i obecenstvem nadšeně přijatou pětadvacetiminutovou podobu African Cookbook. Záznam vystoupení vychází v roce 1994 u Verve Records pod názvem Randy Weston Sextet Guest Star Booker Ervin – Monterey ’66.

Prakticky ihned po odehrání setu ho osloví s nabídkou na spolupráci Richard Bock – majitel nezávislých Pacific Jazz Records. Label slavil poměrně nečekané úspěchy již o dekádu dříve s nahrávkami cooljazzového kvartetu Gerryho Mulligana a trumpetisty Cheta Bakera. Ve druhé polovině šesté dekády bodoval především s alby varhaníka Richarda ‚Groove‘ Holmese a kapely Jazz Crusaders.

Oproti spartánským podmínkám Prestige Records, kteří po muzikantech vyžadovali, aby veškerý materiál pro LP desku pořídili během jednodenní práce ve studiu, Bock nabídl rovnou tři studiové frekvence. Zacházení jako v bavlnce, chtělo by se napsat… ale nic nebývá zadarmo!

Cestička k smooth jazzu umetena

Leccos o jeho producentských záměrech, v nichž figuroval jeden z nejlepších texaských hardbopových tenorsaxofonistů, napovídá finální výběr materiálu pro album. Richard Bock evidentně směřoval k líbivému smooth jazzu a Booka se snažil přesvědčit k natočení potencionálního rozhlasového hitu.

Ervin se rozhodl producentovým záměrům vyhovět. Vedle jazzové klasiky s bluesovým nádechem Stolen Moments od Olivera Nelsona a ellingtonovského Take The ‚A‘ Train z dílny Billyho Strayhorna zadaptoval několik standardů (You’re My Everything, Dancing In The Dark) a doplnil je původními skladbami od Randyho Westona (Berkshire Blues), šikovného trumpetisty Charlese Tollivera, jenž se podílel na nahrávání (Franess) a vlastním Boo’s Blues. Na reedici z roku 2011 se objevila mj. i White Christmas od Irvinga Berlina.

Výsledkem je jedna z Bookerových slabších kolekcí. Navzdory neskrývaným komerčním ambicím je Structurally Sound dalším potvrzením Ervinova jedinečného a originálního přístupu ke hře. Svým hlubokým, a současně vroucným, tónem se noří do zvláštně mystického oparu a posluchačům dokáže opakovaně nabídnout jedinečný zážitek.

Ukázky:

Boo’s Blues
https://youtu.be/LRA6z3tgJwc
Stolen Moments
https://youtu.be/btYA6N0vu_0
Deep Night
https://youtu.be/OgI74MCyryI

Booker Ervin: Structurally Sound

Label: Pacific Jazz ‎– ST-20119
Format: Vinyl, LP, Album, Stereo, Gatefold
Country: US
Released: 1967
Genre: Jazz
Style: Hard Bop, Post-bop

Tracklist

A1/ Berkshire Blues (5:29)
(Written-By – Randy Weston)
A2/ Dancing In The Dark (4:58)
(Written-By – H. Dietz-A. Schwartz)
A3/ Stolen Moments (4:56)
(Written-By – Oliver Nelson)
A4/ Franess (5:08)
(Written-By – Charles Tolliver)

B1/ Boo’s Blues (5:40)
(Written-By – Booker Ervin)
B2/ You’re My Everything (4:45)
(Written-By – H. Warren, J. Young, M. Dixon)
B3/ Deep Night (4:55)
Written-By – C. Henderson, R. Vallee
B4/ Take The „A“ Train (3:44)
(Written-By – Billy Strayhorn)

Rozšířené vydání z roku 2011 obsahuje:

9/ Shiny Stockings (4:48)
(Written-By – Frank Foster)
10/ White Christmas (4:27)
(Written-By – Irving Berlin)
11/ Franess (Alt Tk) (5:13)
(Written-By – Charles Tolliver)
12/ Deep Night (Alt Tk) (7:15)
Written-By – C. Henderson, R. Vallee

Credits

Bass – Red Mitchell
Drums – Lenny McBrowne
Piano – John Hicks
Tenor Saxophone – Booker Ervin
Trumpet – Charles Tolliver

Producer – Richard Bock
Engineer [Recording] – Dino Lappas
Design – Gabor Halmos
Photography By – Fred Seligo

Notes

Recorded at Pacific Jazz Studios, Los Angeles on December 14 (#B1, B2, #9), December 15 (#A1, A4, B4, #11) and December 16 (#A2, A3, B3, #10,12), 1966.

V roce 2011 vyšlo rozšířené vydání na CD disku u Blue Note Records, jež obsahovalo dvě dosud nevydané nahrávky Shiny Stockings, White Christmas a alternativní verze FranessDeep Night.

Shiny Stockings (4:48)
(Written-By – Frank Foster)
White Christmas (4:27)
(Written-By – Irving Berlin)
Franess (Alt Tk) (5:13)
(Written-By – Charles Tolliver)
Deep Night (Alt Tk) (7:15)
Written-By – C. Henderson, R. Vallee

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..