Ivory Joe Hunter, boogie z klubu na Sedmé ulici

Naposledy aktualizováno: 1.5.2018

Texaský pianista, skladatel a zpěvák Ivory Joe Hunter (10. 10. 1914 – 8. 11. 1974) patřil mezi černošskými hudebníky ke skutečným unikátům. Mnohem dříve, než soulový genius Ray Charles, zkombinoval gospelové piano a countryové honácké popěvky s bluesovým cítěním. O Joeově přímém vlivu na vznik soulové hudby nemůže být žádných pochybností.

více jak dva tisíce písní do zlatého fondu hudební revoluce

Ivory Joe Hunter složil v průběhu více jak padesát let trvající hudební kariéry okolo dvou tisíc písní. Minimálně dvacet z nich se v letech 1945 – 1960 umístilo na čelných místech hitparádových žebříčků a dodnes patří ke zlatému fondu hudební revoluce, překonávající tehdejší hluboké rasové příkopy a předsudky, jíž se později dostalo pojmenování Rock’n’Roll.

Pouze několik jeho současníků dokázalo také tak snadno jako Hunter propojit vlivy primitivního hospodského blues, jazzu, popu, raného rock’n’rollu a bělošského hillbilly.

Soulová zpěvačka Nina Simone a také jeden z přímých předchůdců rock’n’rollových zpěváků Johnnie Ray ho zmiňovali jako interpreta s výrazným vlivem na počáteční fázi jejich kariér. Z Hunterova katalogu si v šedesátých letech vybíral i Solomon Burke. Nazpíval tři Joeovy písně – I Almost Lost My Mind, A Tear FellSince I Met You Baby.

Barrelhousové začátky
Ivory Joe Hunter: I Get That Lonesome Feeling (1957, MGM)

Ivory Joe Hunter vyrůstal v muzikální rodině mezi čtyřmi sestrami a devíti bratry. Na prahu puberty osiřel. Starala se o něj kmotra, která mu vštěpovala základy klasické hry na piano. Rychle se zlepšoval a bez problémů zastával místo pianisty ve školních orchestrech.

Stylově vycházel z nejlepších meziválečných stride pianistů, jakými byli především Fats Waller (viz. jeho wallerovsky pojaté sólo v Since I Met You Baby) a také Duke Ellington, kterého viděl hrát na filmovém záznamu.

Jako devatenáctiletý se nachomítne v texaském městě Weirgate k první nahrávce. John A. Lomax s ním pořídí zkušební záznam písně Stagolee pro Kongresovou knihovnu Spojených států amerických. Lomax k záznamu připojí chybnou poznámku, že šlo o barrelhouseového pianistu a zpěváka Ivory Joe Whitea. Vše se vysvětlí o několik desítek let později. V rozhovoru se Joe zmíní o tom, že se v roce 1933 potuloval v okolí Weirgate a nazpíval pro label Decca (sic!) jedno lidové blues.

V jednadvaceti se stává natolik slavným sólovým pianistou, že si může dovolit postavit první vlastní kapelu. Navíc vystupuje a nahrává desetipalcové gramodesky s partičkou okolo kytaristy Johnnyho Moorea, bratra Oscara Moorea, kytaristy z tria skvělého pianisty a zpěváka Nat King Colea. Ve volném čase doprovází jako kontrabasista pianistu Floyda Dixona.

Vzhůru do Kalifornie na sedmou ulici

Na konci třicátých let založí další combo složené z tehdy neznámých jazzových talentů, jako byli tenorsaxofonisté Arnett Cobb, Illinois Jacquet a Jacquetovi dva bratři trumpetista Russell a bubeník Linton.

V roce 1942 se Hunter stěhuje do Kalifornie. Tehdy sestaví asi svoji nejlepší muzikantskou kapelu, se kterou pravidelně hraje v Oaklandu v klubu Slima Jenkinse na Sedmé ulici. V kapele se sešli trumpetista Ernie Royal, tenorsaxofonisté Pat PattersonBaker Milliam. Rytmika hrála ve složení Commodore Lark (basa) a Chuck Walker (bicí).

Konec světového válečného konfliktu a uvolnění omezení, které se dotkly i možnosti vydávat gramofonové desky, znamená spuštění doslova laviny nových rhythm’n’bluesových nahrávek, na tehdy ještě šelakových gramodeskách s rychlostí otáčení sedmdesát osm otáček za minutu.

Blues At Sunrise – poválečná úspěšná kariéra

V roce 1945 Hunter první hit Blues At Sunrise na vlastním labelu Ivory. Nazpíval ho za doprovodu tria Johnny Moore’s Three Blazers, v jehož sestavě hrají Johnny Moore (kytara), Charles Brown (piano) a Eddie Williams (basa).

Navzdory úspěchu Blues At Sunrise (třetí místo na národním žebříčku) Ivory Records zkrachují. Hunter přesto stále cítí šanci a touží uspět. Společně s rozhlasovým deejayem Donem Hamblym založí Pacific Records. Zaměří se na vydávání gramodesek s tehdy žádanou hudební směskou tvořenou z boogie woogie, swingu a blues.

Jejich první rhythm’n’bluesový hit se jmenuje Pretty Mama Blues. Na jeho podporu vyráží na velké koncertní turné po Kalifornii a Texasu, s jehož financováním vypomůže vydavatelství 4 Stars, které vydá v licenci i další Hunterovy skladby Ivory Joe’s Boogie, She’s a KillerJumpin‘ at the Dew Drop.

Ivory Joe Hunter Sings Sixteen Of His Greatest Hits (1958, King Records)

Následně v roce 1949 upíše Sydovi Nathanovi a jím vlastněnému King Records. V té době se jedná o skvěle řízenou a významnou nezávislou vydavatelskou společnost se špičkovým distribučním řetězcem a promyšlenou propagační strategií.

Navíc, Nathan organizuje první multirasové studiové nahrávací frekvence, jichž se účastní členové Ellingtonova orchestru a countryoví muzikanti z Mekky hillbily Nashvillu.

Osm hitů během jediného roku

Během jediného roku Hunter vydá u King Records osm hitů. Jsou mezi nimi například What Did You Do to Me nebo I Quit My Pretty Mama a především Jealous Heart,  veleúspěšná country and western „hitůvka“ od Jennyho Lou Carsona.

O úspěšného zpěváka projeví zájem významný hráč mezi tzv. major labely MGM. Ivory Joe má u nového chlebodárce doslova raketový start, když mu v roce 1950 vychází I Need You So a především I Almost Lost My Mind. O šest let později ji nazpívá bílá rock’n’rollová naděje Pat Boone.

Na počátku padesátých let zažívají díky nástupu bílého rock’n’rollu období obnoveného zájmu polozapomenuté hvězdy černošského městského rhythm’n’blues Fats Domino, Ray Charles nebo Big Joe Turner.

Situace využijí bratři Ertegunovi, majitelé odvážného nezávislého vydavatelství Atlantic Records. V roce 1954 podepíší s Hunterem smlouvu a již o rok později sklízejí plody důvěry, kterou do něj vložili.

Ivory Joe Hunter (1957, Atlantic)

Nejprve vychází popový singl It May Sound Silly, následovaný Since I Met You Baby z roku 1956, ověnčený Zlatou deskou za milion prodaných výlisků.

Ještě v roce 1957 vychází rhythm’n’bluesový kousek Empty Arms. Sice se umístí v TOP 10, ale o někdejším odvážném a stylotvorném hudebním projevu živočišné městské černošské hudby si již fanoušci můžou nechat zdát…

Každý v tom jede a chce si snadno vydělat

Obchodně je Ivory Joe až do konce padesátých let velice úspěšný. Jeho skladby přebírají hvězdy tehdejšího popového pelotonu jako Eddie Fisher, Nat King Cole, Ruth Brown, Five Keys nebo McGuiere Sisters. Král bělošského rock’nrollu Elvis Presley sáhne po skladbách My Wish Came True, I Need You SoAin’t That Lovin‘ You Baby.

Zlom v jeho kariéře přichází s posledním popovým popěvkem City Lights vydaným v roce 1959. Nadšení z poválečných let vyprchalo. Na obalech alb se na fanoušky usmívá pečlivě a střídmě oblečený umělec, bez špetky náznaku rock’n’rollové rebelie.

Hunterův pragmatický přístup nejlépe osvětluje verš „Každý v tom jede a chce si snadno vydělat“ ve skladbě You Can’t Stop This Rocking and Rolling. Po zbytek kariéry Ivory Joe putuje od jedné nahravací smlouvy ke druhé, které mu postupně nabídnou labely Golddisc, Capitol, Vee-Jay, Smash, Stax, Teardrop (konečně bluesové nahrávky), Veep, Goldwax nebo Sound Stage 7.

Comeback na Monterey Jazz Festival
Ivory Joe Hunter: The Return Of Ivory Joe Hunter (1971, Epic)

V roce 1970 zažije nenadálý a zasloužený comeback před několika tisíci fanoušky v rámci prestižního Monterey Jazz Festival.

Je součástí show významného rhythm’n’bluesového impresária a bubeníka Johnnyho Otise. Mladí, převážně bílí, milovníci jazzu si s ním sborově zazpívají klasické hity jako Since I Met You Baby.

Výsledkem obnoveného zájmu je jedno solidní soulové album s příznačným názvem The Return Of Ivory Joe Hunter (1971, Epic) a již méně povedené country and westernové LP, opět s autobiografickým titulem I’ve Always Been Country (1973, Paramount).

Hunterovým přáním bylo, aby byl vnímán jako texaský countryový zpěvák. Když v roce 1974 umírá na rakovinu plic, uskuteční se v nashvillské countryové dvoraně Grand Ole Opry benefiční koncert v jeho prospěch za účasti Sonnyho Jamese, George JoneseIsaaca Hayese.

Ukázky:

Blues At Sunrise – https://youtu.be/_cGgMKlNWA8
Seventh Street Boogie – https://youtu.be/2N0WyTMdkbU
Pretty Mama Blues – https://youtu.be/ERjrJe9FiVA
What Did You Do to Me – https://youtu.be/NbLs0-s4tSc
I Almost Lost My Mind – https://youtu.be/2zRoPGC191k
Since I Met You Baby – https://youtu.be/P3ZsRl7u53c
Jumpin‘ at the Dew Drop – https://youtu.be/x9ApSkwk6l4
You Can’t Stop This Rocking and Rolling – https://youtu.be/LyxFEVeMq5g
I Need You So – https://youtu.be/toaPBB_Uosw

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..