Billy Eckstine, výrazný swingový zpěvák a úspěšný kapelník prvního bebopového big bandu

Naposledy aktualizováno: 28.11.2017

Billy Eckstine
Billy Eckstine

Úspěšný zpěvák, kapelník, trumpetista a první afroamerický pop symbol Billy Eckstine (14. 7. 1914 – 8. 3. 1993, narozen jako William Clarence Eckstine), v hudebním světě známý pod přezdívkou „Mr. B„, se prosadil v letech 1939 – 1943 svým sytým basbarytonem a perfektním frázováním.

Uplatnil se především v nasládlých romantických baladách I Apologize, Tenderly, Laura nebo No One But You. Tehdy byl členem kapely Earla Hinese. V roce 1943 se k orchestru přidá jako další pianistka a zpěvačka Sarah Vaughan, se kterou bude Eckstine spolupracovat i v dalších letech.

Billy Eckstine: Mister B. and The Band - The Savoy Sessions (1976, Savoy)
Billy Eckstine: Mister B. and The Band – The Savoy Sessions (1976, Savoy)

Billy je nadšený z bebopové exploze a během let 1944 – 1947 vede vlastní big band, jehož členy byli muzikanti, kteří v následujících dvou dekádách patřili mezi hlavní hvězdy moderního jazzu – jen namátkou Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Fats Navarro, Kenny Dorham, Miles Davis, Sonny Stitt, John Jackson, Dexter Gordon, Gene Ammons nebo Art Blakey.

Eckstinova kapela byla hudebně a zvukově o několik let před ostatními, díky výrazným novátorským a odvážným aranžím Tadda Damerona, Dizzy Gillespieho, Budda JohnsonaJerryho Valentinea. Napomohla tomu i stárá známá Sarah Vaughan, jejíž široké vibrato bylo inspirováno Billyho pěveckou technikou.

Billy Eckstine And His Orchestra: Together (1972, Spotlite)
Billy Eckstine And His Orchestra: Together (1972, Spotlite)

V řadě vrcholných nahrávek, jež se později objevily na rekapitulačních vinylových albech sestavených z rozhlasových vysílání, Mister B. and The Band – The Savoy Sessions (1976, Savoy) a Together (1972, Spotlite), se v rolích sólistů uplatní různí členové big bandu – Dexter Gordon v Lonesome Lover Blues, Gene Ammonds v Second Balcony Jump a Fats Navarro v Tell Me, Pretty Baby.

Pěveckého vrcholu Billy dosáhne na začátku padesátých let, kdy se o přízeň posluchačů dělí s Frankem Sinatrou.

V dalších letech se Bill Eckstine objeví na společných nahrávkách s Woody Hermanem (vynikající píseň I Left My Hat in Haiti) nebo v coveru bluesové klasiky St. Louis BluesMetronome All-Stars, v nichž hráli Lester Young nebo Warne Marsh.

Eckstinův přínos pro hudební historii nespočívá jen v jeho dokonalém zpěvu, jímž inspiroval Nat King Colea nebo Tonyho Bennetta. Umožnil svým muzikantům, ze kterých chtěl původně sestavit pouze doprovodné těleso, aby hráli moderně a zasloužil se tak o vznik prvního bebopového big bandu.

Za všechny, kteří kdy v jeho orchestru seděli za pultíky s iniciálami BE, to vyjádřil Dizzy Gillespie „Hráli jsme s obrovským nasazením moderní bebop. Široko daleko nebyla kapela, která by zněla jako ta Billyho Eckstina.

Ukázky:

I Apologize – https://youtu.be/C4WN94HShH0

Lonesome Lover Blues – https://youtu.be/IOs8GAXefO0

Second Balcony Jump – https://youtu.be/2n5RFfDXJlM

Tell Me, Pretty Baby – https://youtu.be/jUpGD-WxMX0

I Left My Hat in Haiti – https://youtu.be/wTvmh4rYKEo

St. Louis Blues – https://youtu.be/ld_RnrZJKG4

Autor

mingus

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..