Django Bates Belovèd: The Study Of Touch (2017, ECM Records)

Naposledy aktualizováno: 23.9.2018

Django Bates Belovèd: The Study Of Touch (2017, ECM Records)
Django Bates Belovèd: The Study Of Touch (2017, ECM Records)

Klavírní trio Django Bates Belovèd debutovalo u ECM Records v listopadu 2017 svým v pořadí třetím albem The Study Of Touch. Produkci si vzal na starost Manfred Eicher, zakladatel a majitel legendárního mnichovského jazzového labelu.

Jazzové trio z dánské konzervatoře

Trio Django Bates Belovèd vzniklo v roce 2005 v dánské Kodani.  Založili ho tři učitelé na tamní hudební akademii Rhythmic Music Conservatory. Klíčovou osobností je britský pianista a skladatel Django Bates (* 2. 10. 1960). Pravděpodobně si na něj vzpomenou příznivci fusion kapely Earthworks vedené bubeníkem Billem Brufordem, ve které působil v letech 1986 – 1993 coby klávesista a hráč na dechové nástroje.

Rytmiku tvoří dánský bubeník Peter Bruun (*1979) a švédský kontrabasista Petter Eldh (*1983). Oba navíc spolupracují s generačně spřízněnými hudebníky, jako jsou např. pozounista Samuel Blaser, klavírista Søren Kjærgaard, basista Jonas Westergaard, saxofonista Torben Snekkestad resp. bubeník Christian Lillinger a saxofonista Wanja Slavin.

Zkoumání doteků

Až na jednu výjimku na The Study Of Touch zařadili nové verze starších skladeb, které se většinou již objevily na předchozích společných titulech Bird (2009) a Confirmation (2012) vydaných na maličké značce Lost Marble Records.

Studiové nahrávací frekvence probíhaly na začátku léta 2016 v norském Oslu. Vedle devíti Batesových autorských témat tři výteční instrumentalisté nahráli v tamním Rainbow Studio také skladbu Passport z odkazu bebopového altsaxofonisty Charlieho „Birda“ Parkera a kompozici This World od saxofonisty Iaina Ballamyho, Batesova muzikantského přítele a někdejšího spoluhráče v Earthworks nebo v big bandu Loose Tubes.

inspirace impresionismem a fascinace průkopníky moderní jazzové klavírní hry

Trio na novince nepochybně přilákají pozornost fanoušků soudobého jazzu. Na jejich nahrávkách je patrná inspirace impresionismem a fascinace průkopníky moderní jazzové klavírní hry, jako jsou Bill Evans, Chick Corea nebo Keith Jarrett.

Výraznou předností je především skvěle sejmutý part klavíru. Jeho fascinující zvuk láká k důkladnému posluchačskému prozkoumání nejenom v debussyovsky nostalgické Giorgiantics nebo v křehké baladě Senza Bitterness.

Zvuková kvalita se naplno projeví i v titulní The Study Of Touch, tajemném výletě do zvukomalebných krajin, jež je vystavěna na hypnotickém opakování jednoho motivu v unisonu piana a kontrabasu.

Šestiminutová, rytmicky složitá We Are Not Lost, We Are Simply Finding Our Way stojí na dokonalé souhře bicích a kontrabasu. Oba spoluhráčii v ní vyzývají Batese ke zvláštně strnulé, akordické hře na piano.

Podobně působí i jediná nová skladba; agresivně dravá Slippage Street. Urputností upomíná některé rockové postupy. Výrazně se tím odlišuje od většiny materiálu zařazeného na zbytek plochy alba. Naproti tomu je úvodní část Little Petherick nádherným příkladem využití principů Bachovy fugy postupně přerůstajících do prostého durového akordu.

Členové tria Belovèd se na albu The Study Of Touch představují jako jeden organický prvek. Všichni mají dostatek prostoru k seberealizaci a uplatnění svých nápadů. Při společných improvizacích dotváří a oživují Batesova kompozičně složitá témata. Jejich souhra a muzikantské mistrovství jistě zaujme milovníky koncertního jazzu.

Ukázky:

The Study Of Touch
https://youtu.be/j-rxpMf8JFQ
Slippage Street
https://youtu.be/nzN5WkbOdhI

Django Bates‘ Belovèd: The Study Of Touch

Label: ECM Records ‎– ECM 2534, ECM Records ‎– 573 2663
Format: CD, Album
Country: Germany
Released: 03 Nov 2017
Genre: Jazz
Style: Contemporary Jazz

Tracklist

1 Sadness All The Way Down (2:14)
2 Giorgiantics (6:02)
3 Little Petherick (6:20)
4 Senza Bitterness (3:25)
5 We Are Not Lost, We Are Simply Finding Our Way (6:06)
6 This World (5:25)
7 The Study Of Touch (9:41)
8 Passport (2:42)
9 Slippage Street (7:37)
10 Peonies As Promised (4:47)
11 Happiness All The Way Up (1:18)

Composed By – Django Bates (tracks 1-5,7,9-11)
Composed By – Iain Ballamy (track 6)
Composed By – Charlie Parker (track 8)

Recorded June 2016 Rainbow Studio, Oslo

Credits

Double Bass – Petter Eldh
Drums – Peter Bruun
Piano – Django Bates

Producer [Produced By] – Manfred Eicher
Engineer – Jan Erik Kongshaug
Design – Sascha Kleis
Photography By [Cover Photo] – Nadia F. Romanini
Photography By [Liner Photos] – Ainis Radzevicius

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..