Johnny „Guitar“ Watson: The Blues Soul Of Johnny (guitar) Watson (1963, Chess Records)

Naposledy aktualizováno: 19.11.2018

Johnny (guitar) Watson: The Blues Soul Of (1964, Chess Records)
Johnny (guitar) Watson: The Blues Soul Of (1964, Chess Records)

Albová diskografie Johnnyho „Guitar“ Watsona ukrývá pozoruhodné album The Blues Soul Of Johnny (guitar) Watson z roku 1963, na němž se jedna z ikon rhythm’n’bluesových žebříčků Billboardu padesátých let 20. století vyznala z obdivu k vokálnímu jazzu a především ke své první muzikantské lásce; klavíru.

Jeden Titul, několik různých edic

LP deska Blues Soul Of Johnny (guitar) Watson se objevila v nabídce obchodů s hudebními nosiči pod různými jmény. Bohužel, i ve dvou notně sexistických obalech, jež nijak nesouvisely s hudebním obsahem.

Mezi skalní příznivkyně alba patřila jedna z nejosobitějších zpěvaček soulu a rhythm’n’blues Etta James. Považovala Johnnyho „Guitar“ Watsona za svého nejoblíbenějšího zpěváka. V Ettiných memoárech se dočteme: „Dnes již málokdo tuší, že jsem Johnnyho styl kopírovala. Jedu totiž v tomhle fáru příliš dlouho. Jako zpěvák byl jedinečný a nikdo nezpíval jako on.“ V rozhovorech se často zmiňovala, že ji právě The Blues Soul Of Johnny (guitar) Watson výrazně ovlivnila v další kariéře.

Výměna pozic na žebříčcích
Johnny „Guitar“ Watson (1963, King Records)

Stav americké pop music na konci léta roku 1963 byl pro mnoho hvězd předchozí dekády tristní. Nesmlouvavě drsné, bluesové nahrávky náhle vyklízely první příčky žebříčku stejnou rychlostí, s jakou se na jejich místa draly soulové novinky.

V té době byl Johnny Watson smluvně vázán u King Records, dceřinky Federal Records. Majitel labelů Syd Nathan byl známý tím, že ze všeho na světě nejvíce miloval peníze a vyznával heslo: „Já tenhle byznys financuji, mám tedy právo rozhodovat.“ Přes neúspěch několika Johnnyho singlů stále věřil, že se mu angažování „Gangstera lásky,“ jak zněla jedna z mnoha Watsonových přezdívek, vyplatí.

Nathan najmul v dubnu 1963 velezkušeného producenta Johnnyho Otise, pod jehož režijní taktovkou Johnny nazpívá snímky pro eponymní LP desku Johnny „Guitar“ Watson (1963, King Records), na níž, Otisovými slovy řečeno „se vrátil ke svým houstonským kořenům, aby mohl s hlubokým, vroucným citem nazpívat nové rhythm’n’bluesové písně za doprovodu kytar, piana, varhan, saxofonu a bicích.“

Navzdory líbivému producentově prohlášení se nahrávka nedočkala marketingové podpory ze strany vydavatelství. V té době již King Records intenzivně „kuli železo“ s jiným fantastickým hudebníkem a zpěvákem – Jamesem Brownem.

Johnny se tím bohužel dostává do pasti. Smlouva ho nadále vázala k Nathanově společnosti a ten nechtěl ani slyšet, že by se Watson z kontraktu vyvázal. Nemohl tudíž podepsat jinou dohodu u konkurence, do studia se znovu nedostal a byl tak odsouzen pouze ke koncertování.

Bolavá bluesová duše
Reedice Johnny Watson: I Cried For You (1967, Cadet Records)
Reedice Johnny Watson: I Cried For You (1967, Cadet Records)

Johnny Watson se rozhodne k neočekávanému, a za tehdejší situace, notně riskantnímu kroku. Za vlastní peníze natočí v losangelském studiu Googieho Reného svoje první sólové album.

Doprovází ho najatá rytmika z comba Hanka Crawforda ve složení Carl Lott, Jr. (bicí, mj. působil i v Bobby Bryant Sextet, Gerald Wilson Orchestra) a John Duke (kontrabas, hrál např. v Al Grey Jazz All Stars, Bobby Bryant Sextet, Count Basie Orchestra) .

K překvapení mnoha hudebních kritiků a věrných fanoušků se Johnny představí coby solidní jazzový pianista a zpěvák. Klasickým standardům vtisknul vlastní, osobitý styl. Mezi příznivě přijaté snímky patří i jediné blues na desce Reconsider Baby a samozřejmě slavná Misty od fenomenálního klavíristy Errolla Garnera.

Po opakovaném poslechu zazáří instrumentální bossa nova I Remember April. Atmosféru hotelového lobby nejvíce evokuje sirupovitá, přeslazená balada Polka Dots And Moonbeam. Z letargie vytrhne temperamentně a vášnivě přednesená Exactly Like You. Překvapí úžasným tahem a nasazením, jež je v kontrastu s následující, procítěnou baladou When Did You Leave Heaven.

byl jsem vším okolo mě strašně frustrovaný a blues jsem nechtěl ani slyšet
Johnny Guitar Watson: Gettin' Down With (1977, Cadet Records)
Johnny Guitar Watson: Gettin‘ Down With (1977, Cadet Records)

Watson na desce zpívá přirozeným, bluesově zdrsněným hlasem. Na piano se doprovází s evidentní chutí a radostí. Po letech s nadšením popsal atmosféru ve studiu a dojmy z tehdejšího nahrávání: „Kdykoliv bych si to zopakoval. Vybral jsem jsem si jen ověřené, tradiční kousky. Tenkrát jsem byl vším okolo mě strašně frustrovaný a blues jsem nechtěl ani slyšet. Chtěl jsem jen hrát na piano a zpívat balady. Natáčel jsem živě, společně s těma chlápkama z rytmiky. Jednou jsme si repertoár zkušebně přehráli a bang, hned další verzi jsme brali jako dobrou. Samozřejmě, nepřicházelo v úvahu, abychom dohrávali jakýkoliv vedlejší stopy.

Nahrávky nabídne k vydání chicagským Chess Records. Kolekci osmi standardů plánoval pojmenovat Blues Soul Of Johnny Watson. Bratři Chessovi ji vydají v roce 1963, a v reedici o čtyři roky později, na své jazzové dceřince Cadet Records pod názvem I Cried For You. Poněkud překvapivě zvolí na titulní stranu obalu portrét bělošské krásky.

Johnny "Guitar Watson": Plays Misty (1991, Point Productions)
Johnny „Guitar Watson“: Plays Misty (1991, Point Productions)

V roce 1964 album vychází u Chessů jako Blues Soul Of Johnny (guitar) Watson (1964, Chess Records). Název je jakýmsi kompromisem mezi vydavatelskou firmou a umělcem. Ačkoliv Johnny od začátku požadoval, vzhledem k tomu, že na albu nehraje na kytaru, aby byla přezdívka „Guitar“ vynechána. Alespoň, že na novém obale je vyfotografován v obleku a sedící u rodinného krbu.

K dokonalému zmatku ve Watsonově diskografii přispějí další dvě vydání. Nejdříve se objeví vinylové Gettin‘ Down With Johnny Guitar Watson (1977, Cadet Records) na titulní straně přebalu se sedící nahou modelkou, jež si drží v rozkroku kytaru zn. Fender a poté v CD verzi coby Johnny „Guitar“ Watson Plays Misty (1991, Point Productions); pro změnu s portrétem mladičkého Johnnyho se saxofonem(sic!).

Ukázky:

Reconsider Baby – https://youtu.be/NbWr9RRlB50
I’ll Remember April – https://youtu.be/ZVKRpHtK4g4
Misty – https://youtu.be/-KALlsLXl44
Polka Dots And Moonbeams – https://youtu.be/x62_a3Eqs2o
Exactly Like You – https://youtu.be/Vscnsdc1Zbo
When Did You Leave Heaven – https://youtu.be/q73xfc_Zvf0
Witchcraft – https://youtu.be/jFVho_fikYg
I Cried For You – https://youtu.be/MfIuwYefHVI

Johnny (Guitar) Watson: The Blues Soul Of Johnny (Guitar) Watson

Label: Chess ‎– LP-1490
Format: Vinyl, LP, Album
Country:  US
Released: 1963
Genre: Jazz, Funk / Soul, Blues
Style: Soul-Jazz, Rhythm & Blues, Soul

Tracklist

A1 Witchcraft (3:10)
(Leigh, Coleman)
A2 I Cried For You (3:03)
(Lyman, Freed, Arnheim)
A3 I’ll Remember April (4:41)
(Raye, DePaul, Johnston)
A4 Polka Dots And Moonbeams (6:04)
(Burke / Van Heusen)

B1 Exactly Like You (2:16)
(McHugh / Fields)
B2 When Did You Leave Heaven (6:13)
(Whiting, Bullock)
B3 Reconsider Baby (4:39)
(Fulson)
B4 Misty (5:40)
(Garner, Burke)

Credits

Bass – John Duke
Drums – Carl Lott, Jr.
Piano – Johnny Watson

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..