Sarah Vaughan (1954, EmArcy Records)

Naposledy aktualizováno: 5.5.2018

Sarah Vaughan (1954, EmArcy)

V prosinci 1954 Sarah Vaughan nazpívala pro značku EmArcy Records jedno z jejích zásadních jazzových alb. Na eponymním titulu rozehrála širokou přehlídku nejrůznějších vokálních fines. Současně fantastickým způsobem přepracovala původní verze skladeb a obohatila je pro ni typickými, brilantními a dech beroucími melodickými variacemi.

Prostořeká Sassy a její první eponymní album pro Columbia Records
Desetipalcové album Sarah Vaughan With George Treadwell And His All Stars (1950, Columbia Records)
Desetipalcové album Sarah Vaughan With George Treadwell And His All Stars (1950, Columbia Records)

Od roku 1949 je Sarah Vaughan, známá pod přezdívkou Sassy (česky nejlépe Prostořeká), smluvně vázána u Columbia Records. Její tehdejší gramodeskovou produkci tvořily výhradně nahrávky kvalitního dobového popového materiálu, byť interpretačně jedinečně zazpívaného, .

V roce 1950 Columbia připraví její první eponymní titul Sarah Vaughan. Zpěvačku na něm doprovází kapela George Treadwell And His All Stars. Osm snímků vychází ve dvou formátech. Nejprve na desetipalcovém albu a později coby komplet dvou sedmipalcových EP desek.

O tři roky později je vše jinak

Na začátku roku 1954 Sarah přechází k Mercury Records. Podepíše dvě nahrávací smlouvy. Na první stvrdila pokračování vydávání komerčněji laděného repertoáru přímo pod křídly mateřského labelu. Zatímco druhý kontrakt Sáře garantoval produkci jazzových LP desek u specializované dceřiné značky EmArcy Records.

Jazzový debut Sarah Vaughan (1954, EmArcy Records) tvoří snímky pořízené v průběhu dvou studiových frekvencí naplánovaných na prosinec 1954. Zároveň to byl historicky vůbec první Sassyn dvanáctipalcový vinyl. Díky šestici výborných doprovodných muzikantů získala většina čísel magickou, intimní atmosféru. Vedle členů tehdejšího Sářina stálého doprovodného tria Jimmyho Jonese (piano), Joea Benjamina (basa) a Roye Haynese (bicí) se nahrávání zúčastnili tři výteční hostující dechaři.

Clifford Brown – Paul Quinichette – Herbie Mann
Sarah Vaughan, Jimmy Jones a Clifford Brown ve studiu (photo image by Herman Leonard)
Sarah Vaughan, Jimmy Jones a Clifford Brown ve studiu (photo image by Herman Leonard)

Mladičký, nádějný trumpetista Clifford „Brownie“ Brown se po návratu z evropského turné s Lionelem Hamptonem úspěšně prosadil ve společném kvintetu s bubeníkem Maxem Roachem.

Jazzové historie zaznamenala Sářino pozdější vyprávění o okolnostech vzniku alba. Brownie se prý až ve studiu seznámil se skladbami, které na nahrávací frekvence připravil aranžér Ernie Wilkins.

Někdejší opora kapely Counta Basieho tenorsaxofonista Paul Quinichette byl jedním z nejšikovnějších hráčů, kteří svoji hru opírali o hudební kánon stvořený fenomenálním Lesterem Youngem.

Budoucí hvězda mezi jazzovými flétnisty Herbie Mann byl od poloviny padesátých let takřka na roztrhání. Vedle bohaté sólové kariéry natáčel s kdekým.

Mezi stěžejní snímky LP desky patří již úvodní Lullaby Of Birdland. Zdá se, jako by se Sarah náhle rozpomenula na své někdejší scatové mistrovství, jímž ve čtvrté dekádě ohromila zástupy bebopových nadšenců. Ve střední části Ukolébavky rozehraje mistrovskou vokální kaskádu, jež se prolíná se sólovými kreacemi ostatních.

V dalších zajímavých nahrávkách, jako jsou April In Paris nebo Jim, nedominuje žádný z instrumentálních sólistů. Své party hrají klidně a vyrovnaně. Pro Sassyn vokál tak vytváří dostatečný prostor. Přesto, její zpěv písním jednoznačně nevévodí. Nadále zůstává integrální součástí kapely a automaticky přebírá roli dalšího sólového nástroje, čímž zásadně ovlivňuje celkové hudební vyznění snímků.

V Sářině hudební kariéře zaujala smutné postavení skladba You’re Not The Kind. Na prvním zpěvaččině podání hraje bopový trumpetista Freddie Webster, který umírá dva roky od jeho dokončení. Ve druhé verzi, vydané na albu pro EmArcy, hraje na trubku Brownie. Ten tragicky zahyne o osmnáct měsíců později. Vaughan poté píseň vyřadila z repertoáru a již ji nikdy nezazpívala.

Jedno z nejlepších vokálních alb jazzové historie uzavírá ciltlivá a laskavá It’s Crazy s Cliffordovým výrazným a jasně nejžhavějším sólem na albu. Saxofonista Paul Quinichette v úvodu svého vstupu odcituje Youngovu slavnou Jive At Five.

Ukázky:

Lullaby of Birdland
https://youtu.be/x8cFdZyWOOs
April in Paris
https://youtu.be/2MURTyqwOmA
Jim
https://youtu.be/mtbD96hDJlQ
You’re Not The Kind
https://youtu.be/IiZ3zPThR3o
It’s Crazy
https://youtu.be/z1mwjqeweiE

Sarah Vaughan

Label: EmArcy ‎– MG-36004
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: 1954
Genre: Jazz

Tracklist

A1 Lullaby Of Birdland (3:55)
A2 April In Paris (6:30)
A3 He’s My Guy (4:10)
A4 Jim (5:50)

B1 You’re Not The Kind (4:43)
B2 Embraceable You (4:48)
B3 I’m Glad There Is You (5:06)
B4 September Song (5:40)
B5 It’s Crazy (4:55)

Credits

Bass – Joe Benjamin
Drums – Roy Haynes
Flute – Herbie Mann
Piano – Jimmy Jones
Tenor Saxophone – Paul Quinichette
Trumpet – Clifford Brown
Vocals – Sarah Vaughan

Notes

Recorded in December 1954, NYC.

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..