Naposledy aktualizováno: 18.2.2018
Slavný producent a vynikající jazzový aranžér Quincy Jones představil na albu Big Band Bossa Nova (1962, Mercury) vlastní pojetí brazilské Bossa novy v pečlivě proaranžovaných velkokapelových verzích.
Nová věc z Brazílie
Bossa nova byla v padesátých a šedesátých letech minulého století důležitým stylovým inspiračním zdrojem a významně ovlivnila další vývoj na světové jazzové scéně.
Rozněžnělou jihoamerickou hudební směs samby a jazzu importoval na americkou půdu například saxofonista Stan Getz za vydatné podpory producenta Creeda Taylora. Album Getz/Gilberto (1964, Verve), na němž spolupracovali kytarista Joao Gilberto a pianista/kytarista/skladatel Antônio Carlos Jobim, dodnes patří mezi nejpopulárnější jazzové tituly.
V roce, kdy vychází námi představované LP deska, vydává Stan Getz u Verve Records dlouhohrající desku stejného názvu. Podobnost obou titulů podtrhuje i Jonesův výběr čtyř skladeb, které se již objevily na Getzově nahrávce – Desafinado, Black Orpheus (Manha De Carnaval), Samba De Una Nota So (One Note Samba) a Chega De Saudade (No More Blues).
V šesté dekádě se Quincy Jones zařadil mezi uznávané a vyhledávané jazzové aranžéry a producenty. Podobně jako Duke Ellington o tři dekády dříve, dokázal i on napsat aranžmá svým sólistům „na tělo.“
Zřejmá kontinuita s vévodou
Kontinuitu s legendárním Vévodou nepřímo potvrdil přizváním trumpetisty Clarka Terryho (hrál i na stejnojmenném Getzově LP) a saxofonisty Paula Gonsalvese. Oba Ellingtoňané táhnou skladbu Boogie Bossa Nova, což je bigbandová latinojazzová předělávka kompozice Boogie Stop Shuffle od Charlieho Minguse.
Díky flétnovému partu Rahsaana Rolanda Kirka patří Quincyho „otvírák“ Soul Bossa Nova mezi letité jazzové standardy. V roce 1998 se objevil na soundtracku k filmu Austin Powers: International Man of Mystery a po více jak třiceti letech od nahrání si podmanil novou posluchačskou a diváckou generaci.
Další zajímavý flétnový part nahrál Jerome Richardson ve skladbě Luize Bonfa Black Orpheus (Manha De Carnaval). V jobimovské Chega De Saudade (No More Blues) na oplátku dominuje hadovitě syčící altasaxofon Phila Woodse. Jonesovo album Big Band Bossa Nova ale nedrží pohromadě jen excelentní hra sólistů. Jejich výkony by nevynikly bez Quincyho poutavých aranžmánů i na zbývajících skladbách, mezi nimiž vyniká předělávka On The Street Where You Live.
Ukázky:
Soul Bossa Nova – https://youtu.be/T5ALPzS0QfQ
Boogie Bossa Nova – https://youtu.be/PPiPAgycNX8
Samba De Una Nota So (One Note Samba) – https://youtu.be/qzTrljY0MzI
Quincy Jones And His Orchestra: Big Band Bossa Nova
Label: Mercury – SR 60751
Format: Vinyl, LP, Album, Stereo
Country: US
Released: 1962
Genre: Jazz, Latin
Style: Bossa Nova, Big Band
Tracklist:
A1 Soul Bossa Nova 2:40
Written-By – Quincy Jones
A2 Boogie Bossa Nova 2:39
Written-By – Charlie Mingus
A3 Desafinado 2:52
Written-By – A. C. Jobim, Mendonca
A4 Black Orpheus (Manha De Carnaval) 2:56
Written-By – Luiz Bonfa
A5 Se E Tarde Me Pardoa (Forgive Me If I’m Late) 4:18
Written-By – Carlos Lyra, Ronaldo Boscoli
B1 On The Street Where You Live 2:31
Written-By – Lerner & Loewe
B2 Samba De Una Nota So (One Note Samba) 1:59
Written-By – A. C. Jobim
B3 Lalo Bossa Nova 3:10
Written-By – Lalo Schifrin
B4 Serenata 3:21
Written-By – Leroy Anderson
B5 Chega De Saudade (No More Blues) 5:38
Written By – A. C. Jobim, Vinicius De Moraes
Credits:
Producer, Arranged By, Conductor, Horns, Brass – Quincy Jones
Arco Bass – Chris White
Bass Trombone – Alan Raph
Drums – Rudy Collins
Flute, Alto flute, Woodwinds – Jerome Richardson
Flute – Rahsaan Roland Kirk (tracks: A1, B5)
French horn – Julius Watkins
Guitar – Jim Hall (tracks: A4)
Percussion – Carlos Gomez, Jack Del Rio, José Paula
Piano – Lalo Schifrin
Saxophone – Paul Gonsalves, Phil Woods (tracks: A4)
Bass Trombone – Alan Raph
Trumpet, Flugelhorn – Clark Terry