The Jam: Sound Affects (1980, Polydor)

Naposledy aktualizováno: 29.6.2025

The Jam: Sound Affects (1980, Polydor)
The Jam: Sound Affects (1980, Polydor)

V roce 1980 byli The Jam na britských ostrovech nedotknutelní. Trojice z Wokingu – Paul Weller, Bruce Foxton a Rick Buckler – měla za sebou sérii skvělých desek a věrnou fanouškovskou základnu. Hráli svižně, chytře, elegantně. Punkem sice prošli, ale nikdy v něm nezůstali. A především: neustále se zlepšovali.

Jedna z nejlepších desek britského kytarového popu

Páté studiové album Sound Affects tria The Jam nestárne. Po více než čtyřech dekádách je to stále deska, která dokáže nadchnout – svou naléhavostí, invencí i upřímností. Ukazuje The Jam v plné síle, ale zároveň naznačuje, že už míří jinam. Paul Weller totiž pomalu opouští mod ideologii a začíná se dívat za žánrový horizont. V jednom televizním dokumentu BBC otevřeně přiznává, že tahle deska je jeho nejoblíbenější z dob spolupráce s baskytaristou Rickem Foxtonem a bubeníkem Rickem Bucklerem.

The Jam: Sound Affects (1980, Polydor)
The Jam: Sound Affects (1980, Polydor)

Vnitřní strana obálky LP desky The Jam: Sound Affects (1980, Polydor)
Vnitřní strana obálky LP desky The Jam: Sound Affects (1980, Polydor)

Zatímco jiní se vyčerpávali už po druhém albu, The Jam se s každou novou deskou dostávali o patro výš. Předchozí Setting Sons (1979, Polydor, spotify link) bylo jejich dosud nejambicióznější nahrávkou. A Sound Affects? To je naprostá paráda. Potvrzení, že The Jam dosáhli vrcholu jejich tvorby. Deska, která zní jako přehlídka plná nápadů, hněvu (lépe nasranosti) a melodické jistoty.

Ostrost myšlenky, cit pro detail

Tohle album má všechno: energii, eleganci, politický podtext i popovou chytlavost. Sound Affects je výrazně méně dramatické, než již zmíněné Setting Sons či pro jejich kariéru klíčové All Mod Cons (1978, Polydor, spotify link), ale o to pronikavější. Nechce šokovat. Není plánovitě ukřičené. Šeptá s jistotou někoho, kdo má co sdělit. A říká to skvěle. Chce vás zaujmout. Je neklidné, ale ne chaotické. Anglické až na dřeň, ale mluví srozumitelně i dnes.

Pretty Green vás vtáhne hned první vteřinou – funky groove, jednoduchý beat. Weller přichází s razantní výpovědí o hodnotách, které něco stojí. Následuje Monday, něžná balada jako z katalogu Motownu. Man In The Corner Shop je otevřený, ostrý sociální komentář, ale zůstává v rovině písňové poezie.

A pak přijde That’s Entertainment. Zázrak o třech akordech. Možná Wellerova nejlepší skladba pro The Jam – syrová, poetická, doslova vytesaná z každodenní šedi britského života. Mohla by hrát z reproduktorů pověšených vedle obrazů L. S. Lowryho.

Hudba roku nula

V roce 1980 se britská scéna lámala. Joy Division právě ztratili Iana Curtise, The Clash chystali třídeskové album Sandinista! (1980, CBS, spotify link), první syntezátory začínaly nahrazovat kytary. The Jam přitom zůstávali věrní své estetice, ale dokázali do ní vpravit novou zvukovou vizi. Sound Affects tak není jen dokumentem doby, ale její odpovědí.

Paul Weller tady čerpá z toho nejlepšího: z beatlesácké melodiky, z klasického mod zvuku šedesátek, ale i z post-punkového chaosu tehdejší současnosti. Písně jako Start! (s riffem vypůjčeným z George Harrisonova Taxman) nebo Boy About Town (trčící až po uši v ostrovním Northern Soulu) ukazují, že The Jam byli víc než jen revivalisté. Byli autentičtí – a zároveň nad věcí.

The Jam: Sound Affects (1980, Polydor)

Label: Polydor – POLD 5035
Format: Vinyl, LP, Album
Country: UK
Released: Nov 1980
Genre: Rock
Style: Mod

Tracklist

A1 Pretty Green (2:37)
A2 Monday (3:02)
A3 But I’m Different Now (1:52)
A4 Set The House Ablaze (5:03)
A5 Start! (2:33)
A6 That’s Entertainment (3:38)

B1 Dream Time (3:54)
B2 Man In The Corner Shop (3:12)
B3 Music For The Last Couple (3:45)
(Written-By – The Jam)
B4 Boy About Town (2:00)
B5 Scrape Away (3:59)

Credits

Producer – Vic Coppersmith-Heaven
Producer, Design [Sleeve Design] – The Jam
Written-By – Paul Weller (tracks: A1 to B2, B4, B5)

Paul Weller – guitar, vocals, keyboards, sitar
Bruce Foxton – bass guitar, vocals
Rick Buckler – drums, percussion

Design [Sleeve Design] – Bill Smith
Engineer – Alan Douglas, George Chambers
Lacquer Cut By – Arun
Liner Notes [In Back Cover] – Shelley
Photography By [All Other Pics] – Pennie Smith, [Front Cover] – Andrew Rosen, Martyn Goddard, [Inside Sleeve: Colour] – Andrew Douglas

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.