Aretha Franklin: I Never Loved A Man The Way I Love You (1967, Atlantic Records)

Naposledy aktualizováno: 6.2.2019

Aretha Franklin: I Never Loved A Man The Way I Love You (1967, Atlantic Records)
Aretha Franklin: I Never Loved A Man The Way I Love You (1967, Atlantic Records)

Aretha Franklin přerušila spolupráci s Columbia Records na sklonku roku 1965. V březnu 1967 vychází její první dlouhohrající deska I Never Loved A Man The Way I Love You u dravé a úspěšné společnosti Atlantic Records.

výrazný žebříčkový úspěch tehdy pětadvacetileté soulové naděje

Budoucí Královna soulu, Aretha Franklin, podepsala nový nahrávací kontrakt s firmou bratrů Ertegunových na sklonku roku 1966. Čtrnáct dní před uvedením její první LP desky u Atlantic Records jde do rukou rozhlasových disc-jockeyů pilotní singl s titulní písní (nejvýše dosáhne na 9. místo hitparády), jenž předznamenal výrazný žebříčkový úspěch tehdy pětadvacetileté soulové naděje.

Album dosáhlo 2. místo na popovém žebříčku Billboardu nejprodávanějších LP desek a celkem sedmdesát devět týdnů nepřetržitě pobývalo v TOP100. Po úhoru u předchozího vydavatele konečně přišla toužebně očekávaná a tolik potřebná vzpruha.

Jak se zbavit ulepených prstů od cukrové vaty

Aretha se poprvé smluvně zavázala na prahu dospělosti. Dohodu tehdy vyjednával její otec Rev. C. L. Franklin. Následovalo pět nemastných, neslaných let, v nichž většinou vydávala gramodesky „s popovou cukrovou vatou“ a k tomu hrst nahodilých rhythm’n’bluesových singlů. Pouze jednou nesměle nakoukla do TOP 40Rock-a-bye Your Baby s Dixie Melody, ale nikdy se významně neprosadila.

V průběhu listopadu 1966 Ted White, tehdejší Arethin manžel a manažer v jedné osobě, doladí poslední detaily kontraktu s labelem Atlantic Records. Jejich spolumajitel a zkušený producent Jerry Wexler okamžitě začal pro novou stájovou akvizici plánovat rozvrh studiových frekvencí. Za tím účelem poslal nabídku Jimu Stewartovi, šéfovi úspěšného memphiského soulového labelu a tamních studií Stax Records. Ten ji ale odmítne.

překvapení rutinéři z fame studios

Volba nakonec padne na FAME Studios vedené nesmírně pracovitým a vynalézavým Richardem Hallem se sídlem v alabamském Muscle Shoals. Wexler tam již o pár měsíců dříve poslal jinou akvizici, zpěváka Wilsona Picketta, který zde nazpíval hity Land Of 1.000 DancesMustang Sally.

Ve FAME je na konci ledna 1967 nachystaná skvělá parta studiových profesionálů Muscle Shoals Sound Rhythm Section. V jejím čele stáli kytaristé Chips MomanJimmy Johnson, podporováni klávesistou Spoonerem Oldhamem a rytmikou Tommym Cogbillem (basa), Rogerem Hawkinsem (bicí) plus je doplnili čtyři dechaři.

Aretha trvala na tom, že se bude sama doprovázet na piano. Alabamští rutinéři nějakou dobu pochybovali, zda to zvládne. „Když ale zahrála první akord, všichni jsme si s úlevou oddechli. Bylo jasné, že vše dobře dopadne,“ vyprávěl později Hawkins.

Ve studiu panovala báječná a tvůrčí atmosféra. Wexler si vzpomíná, že po dokončení každého snímku spěchali všichni muzikanti rychle za ním, a jeho dvorním zvukařem Tomem Dowdem, do režie, aby si poslechli kontrolní mix. Na jihu nakonec vznikají pouze nahrávky dvou písní – I Never Loved A Man (The Way I Love You)Do Right Woman — Do Right Man.

autobiografický, nekontrolovaně erotický a vášnivý manifest dospělé lásky

Pokračovalo se 8. února 1967 v newyorských studiích Atlanticu. Do Velkého jablka přiletěla základní muzikantská sestava z Alabamy. Během jednoho dne vzniká definitivní verze Save Me. Napsala si ji Aretha za pomoci svojí sestry Carol. Ta, společně s další ze sourozenkyň Franklinových Ermou a vyhledávanou vokalistkou Cissy Houston, nazpívala na albu všechny doprovodné vokály. Kapelu tentokrát rozšířil spoluautor písně a zkušený tenorsaxofonista King Curtis a tři plátkaři.

Zbývajících osm snímků vzniká v průběhu dvou nahrávacích sekvencí 14. a 15. února 1967. Aretha nazpívá nejenom úchvatnou coververzi Reddingovy Respect a klasickou A Change Is Gonna Come od Sama Cookea, ale i Drown In My Own Tears, která slavila úspěchy v roce 1956 v podání Raye Charlese.

V jistém protikladu ke třem prověřeným hitůvkám jsou jiné dvě původní Arethyniny skladby Don’t Let Me Lose This DreamBaby, Baby, Baby, ke kterým připojila King Curtisův hit z roku 1964 Soul Serenade a sázku na další klenot z Cookeova odkazu Good Times.

Samostatnou kapitolou je i po padesáti letech od svého vzniku víceméně autobiografický, nekontrolovaně erotický a vášnivý manifest dospělé lásky Dr. Feelgood (Love Is A Serious Business), který s Arethou napsal Ted White. Zpívá ho až se srdcervoucí odevzdaností, jíž porozuměly ženy nejenom po celých Spojených státech amerických.

Ukázky:

I Never Loved A Man The Way I Love You
https://youtu.be/waS0rKeuzg8
Respect
https://youtu.be/6FOUqQt3Kg0
Dr. Feelgood (Love Is A Serious Business)
https://youtu.be/d-2I1JKwIzo
A Change Is Gonna Come
https://youtu.be/k6YCxXQ6Scw

Aretha Franklin: I Never Loved A Man The Way I Love You

Label: Atlantic ‎– 8139
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: 10 Mar 1967
Genre: Funk / Soul
Style: Soul

Tracklist

A1/ Respect (2:26)
(Otis Redding)
A2/ Drown In My Own Tears (4:00)
(Henry Glover)
A3/ I Never Loved A Man (The Way I Love You) (2:47)
(Ronny Shannon)
A4/ Soul Serenade (2:30)
(Curtis Ousley, Luther Dixon)
A5/ Don’t Let Me Lose This Dream (2:22)
(Aretha Franklin)
A6/ Baby, Baby, Baby (2:48)
(Aretha Franklin, Carolyn Franklin)

B1/ Dr. Feelgood (Love Is A Serious Business) (3:18)
(Aretha Franklin, Ted White)
B2/ Good Times (2:05)
(Sam Cooke)
B3/ Do Right Woman — Do Right Man (3:15)
(Chips Moman, Dan Penn)
B4/ Save Me (2:20)
(Aretha Franklin, Carolyn Franklin, Curtis Ousley)
B5/ A Change Is Gonna Come (4:15)
(Sam Cooke)

Notes

All Selections were recorded at Atlantic Studios in New York except I Never Loved A Man (The Way I Love You) & Do Right Woman-Do Right Man, which were recorded in Muscle Shoals, Ala.

Credits

Backing Vocals – Carolyn Franklin , Erma Franklin (1, 2, 5, 6, 9), Cissy Houston (2, 9)
Baritone Saxophone – Willie Bridges
Bass – Tommy Cogbill
Cornet, Trumpet – Melvin Lastie
Drums – Roger Hawkins (1-3, 5,6, 9-11)
Drums – Gene Christman (4, 7, 8)
Guitar – Jimmy Johnson (1, 3-6, 9-11)
Guitar – Chips Moman (3, 10)
Organ, Electric Piano – Spooner Oldham
Tenor Saxophone – Joe Arnold (3)
Tenor Saxophone – King Curtis (1, 2, 4-8, 10)
Tenor Saxophone, Horn Arrangement – Charlie Chambers (1-8, 10)
Trombone – David Hood
Trumpet – Ken Laxton, Ernie Royal
Vibes – Arif Mardin
Vocal, Piano – Aretha Franklin

Producer, Liner Notes – Jerry Wexler
Arranged By, Directed By – Tom Dowd
Engineer [Recording] – Arif Mardin, Tom Dowd
Photography By [Cover] – Jerry Schatzberg
Design [Cover] – Loring Eutemey

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..