Thelonious Monk And Gerry Mulligan: Mulligan Meets Monk (1957, Riverside Records)

Naposledy aktualizováno: 21.5.2019

Obal prvního vydání Thelonious Monk And Gerry Mulligan: Mulligan Meets Monk (1957, Riverside Records)
Obal prvního vydání Thelonious Monk And Gerry Mulligan: Mulligan Meets Monk (1957, Riverside Records)

V době nahrávání dlouhohrajícího titulu Mulligan Meets Monk (1957, Riverside Records) je již muzikantský samorost a bezesporu jeden z nejoriginálnějších bopových pianistů Thelonious Monk na cestě z absolutního feťáckého dna.

V roce 1955 se drogově závislého Monka zbavují v Prestige Records, kterým již definitivně došla trpělivost. Thelonious přišel v roce 1951 za své opakované opiátové prohřešky o tzv. „kabaretní licenci“ a de facto mu tím bylo znemožněno veřejné vystupování na území Velkého jablka. Přežíval z vyplácených tantiém z dříve vydaných gramodesek a z platu svojí ženy.

Hodnota jeho nahrávací smlouvy tehdy činila pouhých 100 US$. Vyplatil ji Orrin Keepnews – jazzový nadšenec, novinář, producent a spoluzakladatel teprve nedávno založeného labelu Riverside Records. V marasmu, v němž se tenkrát Monk nacházel, šlo nepochybně „o včas podanou ruku beznadějně se tonoucímu.“

V srpnu 1957 se oslavovaný představitel Cool jazzu Gerry Mulligan setkává s Theloniousem v mannhatanském nahrávacím studiu Reeves Sound Studios. Tehdejší klavíristova osobní situace již byla diametrálně odlišná.

Znovu získal muzikantskou licenci a odstartoval šestiměsíční angažmá ve věhlasném hudebním klubu Five Spots s kvartetem ve složení John Coltrane (tenorsaxofon), Wilbur Wale (basa) a Shadow Wilson (bicí).

Ačkoliv prodeje jeho gramofových desek nikdy neatakovaly vysoká čísla, vydal v roce 1956 velice solidně přijatý titul Brilliant Corners, na němž zazářil především výtečný tenorsaxofonista Sonny Rollins.

Spolupráce s tehdy vyhledávaným a populárním barytonsaxofonistou Mulliganem zřejmě měla posloužit jen coby další výbušná příměs do paliva, jež pohánělo Monkovu znovu nastartovanou kariéru.

Při pečlivějším poslechu jistě neunikne, že se aranžmá všech šesti snímků šilo „horkou jehlou.“ Hlavní protagonisté byli každý přeci jenom z jiného muzikantského těsta. Gerrymu se podařilo prosadit pouze svou skladbu Decidedly, zatímco jeho spoluhráč dodal čtyři témata. Standard Sweet And Lovely byl nejspíše jen nutnou výplní.

Na vině mohlo být Monkovo dnes již legendární podivínské jednání a obecně známé naprosté odmítání doprovodné role člena rytmické sekce. Své si na jeho adresu ostatně řekl i „Princ temnot“ trumpetista Miles Davis, když se s ním opakovaně pohádal kvůli nezájmu doprovázet jiné sólisty.

Obal reedice Mulligan Meets Monk (Riverside Records) z roku 1959 s nově přidanou fotografií obou protagonistů na titulní straně vlevo nahoře
Obal reedice Mulligan Meets Monk (Riverside Records) z roku 1959 s nově přidanou fotografií obou protagonistů na titulní straně vlevo nahoře

Album Mulligan Meets Monk se nakonec dočkalo vlídného přijetí i u odborné veřejnosti. Mimo jiné nabídlo již několikáté provedení  Monkových autorských skladeb ‘Round MidnightI Mean You, které ve druhé polovině páté dekády natočil jak sólově s piánem, tak i s desetičlenným orchestrem. Dnes patří k poměrně vyhledávaným a mezi fanoušky oblíbeným klasickým titulům.

Raritním kouskem pro sběratele vinylů je jeho první vydání z roku 1957. Na rozdíl od dalších edicí není na titulní straně obalu umístěná v levé horní čtvrtině fotografie obou protagonistů a zadní strana obsahuje jiné reklamní informace.

Ukázky:

Rhythm-A-Ning
https://youtu.be/0M0CthOfSMM
‘Round Midnight
https://youtu.be/5rH8iCC6o9M
Decidedly
https://youtu.be/kZi3VqAbbRc

Thelonious Monk And Gerry Mulligan: Mulligan Meets Monk

Label: Riverside Records ‎– RLP 12-247
Series: Riverside Contemporary Series
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: Oct 1957
Genre: Jazz
Style: Bop, Cool Jazz

Tracklist

A1/ ‘Round Midnight
(Written-By – Hanighen, Williams, Monk
A2/ Rhythm-A-Ning
(Written-By – Monk)
A3/ Sweet And Lovely
(Written-By – Arnheim, Tobias, Lemare

B1/ Decidedly
(Written-By – Mulligan)
B2/ Straight, No Chaser
(Written-By – Monk)
B3/ I Mean You
(Written-By – Monk)

Recorded At – Reeves Sound Studios, New York
August 12th – 13th, 1957

Credits

Baritone Saxophone – Gerry Mulligan
Bass – Wilbur Ware
Drums – Shadow Wilson
Piano – Thelonious Monk

Design [Cover] – Paul Bacon
Producer – Orrin Keepnews
Engineer – Jack Higgins
Liner Notes – Orrin Keepnews
Photography By [Uncredited] – Bob Parent

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..