The Du Droppers, jeden z nejstarších doo wop vokálních kvartetů

Naposledy aktualizováno: 14.3.2018

The Du Droppers v lednu 1954 (zleva Willie Ray, J.C. Ginyrad, Harvey Ray a Bob Korenegay)

Na počátku padesátých let 20. století tvořily doo wop vokální soubory základní díly v nově se tvořící rock’n’rollové stylové skládačce. Patřil mezi ně i výtečný newyorský kvartet The Du Droppers, vzešlý z prostředí církevních pěveckých sborů.

mesaliaNce jubilee, blues, jazzu, gospelu a popu

Moderní mladé ansámbly se tehdy ocitly přímo ve středu hudebního dění, jehož hranice byly vykolíkované tradičním černošským stylem jubilee (vícehlasý církevní sbor zpívající staré náboženské spirituály), gospelemdobovým popem.

Společně se jim podařilo načrtnout zcela novou stylovou linii, spojující zmodernizované, zesíleným zvukem elektrifikovaných doprovodných nástrojů náležitě bujaré, městské rhythm’n’blues, s již několik desítek let existující tradiční „race music“ vycházející z jazzu, rurálního a pozdějšího tradičního blues.

V historii populární hudby patří Du Droppers zasloužené čestné místo. Na repertoáru měli písně vycházející jak z blues, rhythm’n’blues a gospelu, tak i z popových balad. Významně tak předznamenali nástup rock’n’rollu. V jejich doprovodné kapele hráli špičkoví newyorští studioví hráči, jako byli kytarista Mickey „Guitar“ Baker, saxofonisté Ben Webster, Sam „The Man“ Taylor, Albert „Bud“ Johnson a mnozí další.

The Du Droppers: Bambalam!! (1988, Detour Records)

Ironií upjaté doby, svázané společenskými konvencemi, je osud možná jejich nejlepšího snímku Bamalam!!, někdy též Bambalam!!. Chytlavou písničku napsali tehdejší vyhledávaní hitmakeři Leiber/Stoller.

Uveřejnění se dočkala až v devadesátých letech dvacátého století. Překážkou dřívějšího vydání byly patrně verše „Měls vidět, co se mnou dělala sedmnáctka!

Po stopách juniora caleba ginyarda, duše a tahouna du-droppers

Sestavu Du Droppers tvořili ostřílení gospeloví veteráni. Z nich měl nejvíce zkušeností J.C. Ginyard. Narodil se roku 1910 v Jižní Karolíně jako Caleb Nathanael Ginyard, Jr.

V šestadvaceti sestavil svoji první jubilee skupinu Royal Harmony Singers. V roce 1941 se přejmenují na The Jubalaires. Nahrávací kontrakt jim nejdříve nabídli v Decca Records, později se upíší King Records.

Dva roky po konci druhého světového válečného konfliktu se k Ginyardovi přidá výborný sólový zpěvák Willie Johnson ze slavných spirituálových Golden Gate Quartet. Ve skutečnosti šlo o výměnu sólistů. Johnsona nahradí Orville Brooks z The Jubalaires.

J.C. se v roce 1948 přidává jako zpěvák a manažer k jinému jubilee/pop tělesu s názvem The Dixieaires. Ti postupně vydávají ne příliš úspěšné šelakové desetipalcovky u Continental, King, Sunrise, Harlem, Sittin‘ In WithPrestige Records.

V roce 1950 jde neúspěšná skupina k ledu. Jak si po letech Ginyard vzpomíná „Dlouho kapela nevydržela. Na štacích jsme si vydělali jenom dolar denně, mnozí již měli rodiny a malé děti.

J.C. se nějakou dobu protlouká jako sólista. Na jedné newyorské štaci potká chlápka jménem Harvey Ray, který ho přizve k sobě do kapely Southland Jubilee Singers. Harveyho ideou nebylo zpívat pop. Jeho kvartet živily církevní vystoupení, na nichž se ke zpěvákům přidávali i samotní učastníci křesťanského shromáždění.

Kapela ze suterenního bytu v centrálním harlemu na 149th Street
The Du Droppers: Boot ‚Em Up (2005,Acrobat)

Po čase se J.C. (tenor) domluví s Harveym (tenor) a jeho bratrem Williem (baryton), že společně založí nové vokální těleso a pojmenují se Du Droppers. Posledním, kdo se k základnímu triu přidal, byl Bob Kornegay, majitel hlubokého basu.

Živil se  jako bluesový zpěvák. Vystupoval s doprovodem pianisty po brooklynských barech. Ještě před první studiovou session Boba nahradí na krátkou dobu, než se Bob definitivně ke kapele vrátí, Eddie Hashaw.

Krátce po vzniku Du Droppers nahráli první snímky pro značku Red Robin Records. Byla mezi nimi i známá Ginyardova Can’t Do Sixty No More. Jedna z mnoha odpovědí na velký hit Sixty Minute Man od The Dominoes. Na B-straně ji doprovázela nádherná bluesová balada Chain Me Baby (Blues Of Desire), jež jasně dokazuje pěvecký cit kvarteta i pro zasněnější polohy.

Na konci roku u Red Robin Records vypoví nahrávací kontrakt a podepíší výhodnější smlouvu s velkou firmou RCA Victor. Od změny očekávají především lepší distribuci gramodesek a intenzivnější propagaci.

K RCA Victor za dalšími úspěchy

První deska u RCA Victor vychází v březnu 1953. Jsou na ní písně I Wanna KnowLaughing Blues. Debut se probojuje na třetí místo rhythm’n’bluesového žebříčku Billboardu. Du-Droppers se v té chvíli ocitli ve společnosti dobových vokálních špiček, jako byli „5“ Royales, The Clovers, The Dominoes, The OriolesThe Drifters.

Následující novinka I Found Out, připravená takticky k vydání na letní měsíce roku 1953, zopakuje úspěch předchozí nahrávky a také obsadí třetí místo v hitparádě.

Du-Droppers se stali nesmírně populární především mezi mladou černošskou velkoměstskou komunitou. Jejich vystoupení v Apollu, Howardu, Royalu nebo Rockland Palace jsou vyprodaná dlouho dopředu. Následovala je vystoupení na západním pobřeží USA, v Kanadě a Honolulu s pokračováním na koncertním turné po Jihu USA s předkapelou Joe Morris Blues Cavalcade.

Další hitparádové úspěchy ale nepřichází. V roce 1953 se J.C. seznámí s Raymondem Tuneyim, který doprovázel jazzovou pěveckou superhvězdu Ellu Fitgerald. Společně začnou pracovat na nových skladbách. V říjnu 1953 vychází Somebody Work On My Baby’s Mind / Whatever You’re Doing, na něž naváže další dvojice Don’t Pass Me By / Get Lost.

Následující experimentální pokus v podobě desky se skladbou Mama’s Gone, Goodbye příliš nevyšel. Du Droppers doprovází bílou popovou zpěvačkou Selmou Sega, známou jako Sunny Gale. Na B-stranu vybrali  religiozní píseň The Note In The Bottle. Sázka na spojení dvou hudebních světů nevyšla. Na světě je další obchodní propadák. Dnes se však jedná o jednu z e zcela nesehnatelných, a tudíž nejžádanějších, sběratelských relikvií mezi singly z padesátých let.

resuscitační pokusy u Groove records

Neúspěch znamená opuštění hýčkaného postavení ve stáji RCA Victor. Du Droppers se náhle ocitají na vedlejší koleji. Přesouvají se k nově založenému pobočnému labelu Groove, specializovaném výhradně na rhythm’n’blues.

Mezi akvizice nového vydavatelství dále mj. patří Arthur „Big Boy“ Crudup, Big John Greer nebo Big Maceo. Du Droppers  rozšíří svoji diskografii o pět singlů a dvě EP desky, na nichž vychází písně jako Speed King, Just Whisper, How Much LongerTalk That Talk nebo I Only Had A Little.

Skladba Talk That Talk se zkraje roku 1955 nějakou dobu hrála v populárním rozhlasovém pořadu rock’n’rollového disc jockeye Alana Freeda. Díky tomu se s Du Droppers seznámí i bělošská omladina. Toužebně vyhlížené obchodní výsledky se však stále nedostavují.

Dalším logickým krokem, a poslední šancí, jsou změny ve složení kapely. J.C. Ginyard přechází ke gospelovým Golden Gate Quartet. Pobyde zde až do roku 1971. V sedmdesátých letech dožívá ve Švýcarsku. Na pozici prvního tenora ho postupně nahradí Prentice Moreland, Joe Van LoanCharlie Hughes.

Ani tyto pokusy k ničemu nevedou. Kouzlo brilantně sezpívaných vokálních linek se již nepodařilo vyčarovat zpět a náhle zcela pominulo. V srpnu 1955 vychází poslední malá deska I Wanna Love You / You’re Mine Already a Du Droppers se poté definitivně na začátku roku 1956 rozchází.

Ukázky:

I Wanna Know – https://youtu.be/xPo0f3048kE
Can’t Do Sixty No More –  https://youtu.be/13_F-RusZtQ
Bambalam!! – https://youtu.be/GbbaWECTVWc
Chain Me Baby (Blues Of Desire) – https://youtu.be/s0KrwXl1Bmc
Laughing Blues / I Wanna Know – https://youtu.be/j3PN-M4noG4
You’re Mine Already – https://youtu.be/7DLCeMgvGxE
If You Just Don’t Leave – https://youtu.be/iySA_Rtx5GI
You´ve Been Good To Everybody – https://youtu.be/YlPrJMJ_20U
Somebody Work On My Baby’s Mind (The Seven Sisters)
https://youtu.be/FQAAaOtl6FQ
Mama’s Gone, Goodbye – https://youtu.be/c_QrPTcsVmM
Speed King / Dead Broke – https://youtu.be/uhy7L6ntQug
Boot ´Em Up – https://youtu.be/To2ajmYNVq8

Autor

mingus

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..